Interviu Un-hidden Romania cu ILUC
Ne face plăcere să te invităm să citești un interviu extins cu ILUC, unul dintre artiștii activi în spațiul public. Lucrările lui pot fi văzute în București, Iași, Botoșani, sau în afara țării, în cadrul unor evenimente ca Moldova Design Week, în Chișinău, Lost and Found în Serbia, sau festivalul IBUG din Germania. ILUC a dezvoltat un stil decorativ abstract, riguros și recognoscibil, cu ajutorul căruia exprimă și investighează concepte actuale sau inspirate de patrimoniul cultural material mobil. Descoperă procesul său de lucru, noile murale adăugate pe harta Un-hidden Romania și poveștile unora dintre acestea.
f: Salut, Cosmin, îți urmărim activitatea încă de la începuturi, de prin 2010. Mulți te cunoaștem ca The Fly, pseudonim ce avea la bază ideea Zburătorului din mitologia populară românească și inspirat totodată de prietenia ta de atunci cu The Orion și The Monk. Acum te prezinți simplu – ILUC – pornind de la numele real. Ce te-a determinat să renunți la identitatea The Fly, cea cu care te-ai lansat în lumea street art-ului? Ce vrei să transmiți nou prin abordarea ILUC?
ILUC: Salutare, Cristina si Andrei. Toată povestea mea are la bază 2 elemente cheie, istoria și dragostea față de tradiție și port popular, elemente ce nu au fost îmbinate încă de la început, dar, care, mai târziu, m-au ajutat să îmi conturez stilul la care lucrez astăzi.
Povestea sună cam așa: În 2008 mi-am dat seama că pot trasmite un mesaj foarte puternic (un adevăr istoric) BASARABIA PĂMÂNT ROMÂNESC, folosind doar un spray cu vopsea și un carton decupat (șablon/ stencil). Acest lucru a dat naștere unei pasiuni, iar mai târziu unui nume The Fly. Un nume sub care am încercat, pe parcursul timpului, diferite abordări. 2013-2016 a fost perioada în care am îmbinat cele 2 pasiuni, rezultând un stil care, după părerea mea, nu se mai identifica cu numele de The Fly, așa că am încercat să îmi caut alt nume. Da, mi-a luat 3 ani să îmi dau seama că am un nume care nu este așa de comun și care sună chiar bine (așa cred eu :)) )
Acum, sunt simplu, ILUC, stilul meu se bazează pe elementele tradiționale românești, dar totodată pe arhitectura care ne înconjoară. E o îmbinare între vechi și nou, o confruntare între rural și urban.
f: Povestea ta a pornit din Botoșani, unde ai și început să scrii pe pereți. Ce îți amintești cu drag despre orașul natal? În ce măsură te-a influențat mediul de acolo în alegerea unui parcurs artistic?
ILUC: Am multe amintiri dragi din Botoșani, fiind locul unde am pus prima dată mâna pe un spray cu vopsea, locul unde am interacționat cu acest curent urban și aici mă refer atât la graffiti cât și la hip-hip/rap, locul unde am luat prima amendă, locul unde am fugit de poliție și multe alte lucruri pe care le-am făcut pentru prima dată.
Mediul și prietenii au avut o influență foarte mare asupra mea, dar asta fără să îmi dau seama pe moment. Am avut lângă mine prieteni/ colegi care încă din 2005 au adus și dezvoltat fenomenul de graffiti în Botoșani și aici mă refer la Syhis, Relay, Boer, Byer (R.I.P) și mulți alții, dar culmea a fost că prima linie de vopsea am tras-o de abia în 2008.
f: Unul dintre primele tale desene ne-au rămas în memorie. Este vorba despre Doina, „robo-femeia de la sat”, care face legătura între tradiție și timpurile noastre ghidate de tehnologie. Practic, prin Doina ai definit direcția principală pe care o urmezi și acum – îmbinarea dintre istorie, tradiție, folclor și actual, futuristic, urban. Doina este și primul design Urzeală, din 2013, pe care îl regăsim și azi pe tricourile disponibile în magazinul online al proiectului. În plus, știm că Doina animată i-a însoțit și pe cei de la Subcarpați prin concerte. Uitându-te înapoi, ce simți că a însemnat Doina pentru evoluția ta ca artist? Ai schimba ceva astăzi la acest desen-simbol din portofoliul tău?
ILUC: Doina, de fapt, a luat naștere datorită proiectului Red Bull Collective Art, la care am fost unul dintre cei 3 artiști invitați să dea startul proiectului, după care a fost animată și i-a însoțit pe cei de la Subcarpați prin concerte iar mai apoi a fost primul design Urzeală, dar toate astea s-au întâmplat într-o perioadă foarte scurtă. Doina a fost cheia care mi-a deschis ușa să ajung unde sunt astăzi din toate punctele de vedere. Singurul lucru pe care l-aș schimba și la care am început să lucrez de mai multe ori, dar nu a fost terminat niciodată, este Ion, partenerul de viață a Doinei.
f: Spuneai în interviurile anterioare că pasiunea ta pentru tradiție și istorie s-a născut încă din copilărie, a continuat la școală, apoi ai dezvoltat-o în călătoriile tale prin țară și în intervențiile artistice. Ce iubești la România de azi și cum îți dorești să crească? Cum crezi că demersul tău artistic contribuie la această creștere?
ILUC: Într-adevăr, pasiunea pentru tradiție și istorie și-a făcut loc de mic în sufletul meu, mai ales prin faptul că am crescut o bună parte din copilărie la țară, înconjurat de obiceiuri și tradiții. Dar pe lângă toate astea, urbanul este de asemenea o parte foarte importantă din evoluția mea, atât ca om cât și ca artist.
Așadar, e natural ca ambele părți ale României, urbanul și ruralul, să fie importante pentru mine. Pe lângă toate schimbările în bine pe care ni le dorim cu toții din punct de vedere social, politic, economic ale României, personal îmi doresc ca artiștii români și arta urbană să fie mult mai bine văzută atât între granițele țării cât și în afara lor.
În ceea ce privește demersul artistic, încerc să schimb fața clădirilor gri, comuniste, cu care mulți dintre noi ne-am născut și am crescut, dar totodată încerc și mi-aș dori să cresc imaginea României din punct de vedere artistic, atât prin participarea la evenimente de street art din afara granițelor cât și prin murale care să atragă atenția oamenilor din “industrie”.
f: Ce înseamnă pentru tine valoare în artă? Cum definești misiunea și responsabilitatea ta ca artist în general și în spațiul public în particular?
ILUC: Valoarea unei opere, din punctul meu de vedere, este dată în primul rând de artist și de stilul acestuia, urmată de detaliile execuției raportate la mărimea desenului și nu în ultimul rând de locul și expunerea acestuia.
Având în vedere că stilul meu este unul geometric/abstract care nu poate transmite un mesaj direct, cred că singura mea misiune este aceea de a crea cât mai mult și a lăsa privitorul să înțeleagă și să ia din desen starea pe care acesta i-o transmite.
f: Uitându-ne prin desenele tale, observăm pasiunea pentru desenul tehnic și matematică, probabil influențe ale facultății urmate, un interes constant pentru formele geometrice și o atenție deosebită în selecția culorilor. Acum câțiva ani, menționai că fiecare culoare are o semnificație. Povestește-ne despre procesul de lucru, tehnicile preferate, alegerea formelor și a cromaticii, drumul de la concept până la finalizarea unei creații ce poartă semnătura ILUC.
ILUC: Făcând referire la murale, procesul începe cu identificarea peretelui, dacă este exterior sau interior, urmat de verificarea rugozității suprafeței, în cazul în care este un perete fin, drept, poți intra cu mai multe detalii, în caz contrar trebuie să merg pe forme mai mari. În ceea ce privește culorile, încerc de fiecare dată să integrez, să mențin o armonie și să obțin un contrast bun de culoare între ceea ce se află în apropierea peretelui și culorile folosite pe perete. Un alt aspect în ceea ce privește alegerea culorilor este lumina, în cazul în care peretele este mai puțin luminat încerc să nu folosesc culori închise ci să îl deschid folosind culori vii. După ce am identificat toate aceste aspecte, urmează partea de schiță și simulare care se face digital și se împarte în două, partea de creare a formelor și partea de identificare a culorilor, crearea unei armonii între ele, parte care este cea mai anevoioasă având în vedere că nu știi exact ce culori găsești de cumpărat, posibil să mergi în magazin cu o schiță și după să te întorci acasă și să schimbi culorile pentru că nu ai nuanțele dorite. Odată alese culorile urmează partea de realizare a lucrării care implică crearea schiței și umplerea cu culoare a formelor conform simulării. Partea dificilă vine atunci când trebuie să corectez toate micile imperfecțiuni, iar după ce peretele arată exact cum îmi doream, îl semnez.
f: La SISAF 2018 ai dus mai departe intervenția ta printr-un video-mapping realizat de 360view. În cadrul Street Delivery Bacău ai creat un monumental #SufletPerete pe fațada dinspre Parcul Cancicov a Teatrului de Vară „Radu Beligan”. În campusul studențesc „Tudor Vladimirescu” al Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași ai colorat un transformator al E.ON. Ce proiecte noi de street art ai (au fost în agenda ta în 2019) în agendă pentru 2019? Ai în plan intersecții mai dese cu tehnologia – prin video-mapping, VR etc.? Având în vedere și colecția de canvas-uri, pe când și o expoziție cu lucrările tale?
ILUC: 2019 a fost un an plin cu foarte multe proiecte atât în țară cât și în afară. În mai, la invitația Innei (Izzy Izvne), am avut plăcerea să particip la Moldova Week Design unde am făcut un mural pe un corp al Universității Tehnice Moldova. SISAF a fost un proiect drag mie, având în vedere că anul acesta identitatea grafică a festivalului a purtat semnătura mea. Din păcate, din motive logistice, nu am reușit să realizez și un mural în cadrul festivalului. Lost and Found Festival din Serbia a fost al treilea festival din anul ăsta la care am participat și am desenat alături de Duo Amazonas si Tanya Tako. A urmat festivalul IBUG, din Germania, unde am avut plăcerea să fiu printre cei 70 de artiști selectați pentru editia de anul acesta. În octombrie am fost invitat de către Harcea Pacea să desenez în cadrul proiectului “Spații tinere”, un proiect care face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare urbană a Iașului, în cadrul acestui proiect am avut prima mea colaborare de mult plănuită și așteptată, alături de Izzy Izvne. Finalul anului m-a adus din nou la Chișinău, unde am desenat din nou în colaborare cu Izzy Izvne, cel mai mare mural realizat până acum de mine.
Îmi place foarte mult intersecția dintre desen și tehnologie, am câteva idei în această direcție, iar în ceea ce privește expoziția, încerc de ceva timp tot felul de materiale și combinarea lor cu stilul meu, cine știe poate 2020 va fi anul, dar momentan nu e nimic concret.
f: Ai o relație de lungă durată cu Red Bull – atât ca job, cât și ca implicare în anumite proiecte artistice de-a lungul timpului. În street art, e mai rar întâlnită o astfel de colaborare long-term. Ce apreciezi atunci când lucrezi cu un brand și ce părere ai despre implicarea corporațiilor și a agențiilor de publicitate în proiecte de street art?
ILUC: Libertatea pe care o ai în realizarea unui proiect este aspectul cel mai important atunci când lucrezi cu un brand sau agenție. Am văzut o evoluție foarte mare la mulți artiști români și nu numai în momentul în care au intervenit brand-urile și agențiile în viața lor, deoarece de cele mai multe ori atât agențiile cât și brandurile plătesc un preț cinstit și corect pentru lucrările artiștilor, iar idealul este atunci, așa cum spuneam și mai sus, când acestea îți lasă mână liberă în ceea ce privește partea de creație și prezintă lucrarea ta ca pe o operă creată de un artist și nu de un brand.
TIP: găsește lucrările lui ILUC pe harta Un-hidden Romania
f: Explorând harta Un-hidden Bucharest, în ce locuri din capitală ți-ar plăcea să vezi noi intervenții artistice? Dacă ar fi să alegi un loc anume pentru o lucrare proprie, unde ai vrea să aduci un plus de valoare prin creativitatea ta?
ILUC: Mi-ar plăcea să văd mai multe intervenții artistice în zone precum Centrul Vechi, Ștefan cel Mare – Obor, Unirii – Tineretului, Militari și integrări pe pereții exteriori ai clădirilor de birouri. Personal îmi plac foarte mult pereții clădirilor din zona Militari, Unirii – Tineretului și Ștefan cel Mare – Obor, sunt blocuri înalte ce au o suprafață foarte mare de desen și o expunere foarte bună pentru oameni, zone în care LOST OPTICS și RECIS au arătat că se pot creea lucrări impresionante și în România.
f: Să ne imaginem că Bucureștiul ar fi alcătuit din forme geometrice. Ce forme și ce culori ai alege pentru a-l reprezenta?
ILUC:
ILUC X București
Mulțumim pentru timpul tău și pentru colaborare. ♥
____
Text: Andreea-Emilia Cazan, Cristina Popa (random), Andrei Racovițan (ubic) / © feeder.ro
Foto și video: ILUC, Mc Films – Iași
____
Despre proiectul editorial Un-hidden Street Art in Romania
Un-hidden Street Art in Romania are ca scop umanizarea și promovarea cunoașterii orașelor din România și Moldova, propunând explorarea acestora prin intermediul artei urbane independente, cu ajutorul unei publicații excepționale, disponibilă online și print, bilingv, destinată localnicilor și turiștilor. Cartea prezintă peste 120 de intervenții artistice independente și informații despre autorii acestora.
Intervențiile culturale Un-hidden Bucharest 2017 și 2018, co-finanțate de AFCN, activează spații interesante sau uitate, cum sunt Sala Omnia, Lente, Cinema Marconi, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Dizainăr, clădirea Cina – spațiul M60, alături de artiști remarcabili – Pisica Pătrată, Sorina Vazelina, Primitiv Print, Skinny Bunny, Paul Dunca, VJ VLC, Livi Po, Kseleqoqynqyshy, iZZY iZVNE (Moldova), John Dot S, Maria Bălan, producând un traseu ghidat și o hartă print & online cu 22 de intervenții artistice independente în spațiul public.
Un-hidden Street Art in Romania este o publicație remarcabilă cu ajutorul căreia localnici și turiști, deopotrivă, vor descoperi noi dimensiuni ale orașului prin intermediul culturii alternative efervescente, în dezvoltare.
Proiectul editorial Un-hidden Street Art in Romania este produs de echipa Save or Cancel, compusă din Cristina Popa (random) și Andrei Racovițan (ubic) prin feeder.ro, co-finanțat de AFCN, Aria tematică: Carte. Programul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri: CNDB, ZEPPELIN, IGLOO, The INSTITUTE, DIZAINĂR, SISAF, AMURAL
__
Despre programul multianual Un-hidden Romania
2017
Pisica Pătrată – Totem @ Lente
Skinny Bunny – Pictură @ Sala Omnia (Centrul Național al Dansului București)
VJ VLC – Video mapping @ Cinema Marconi
Sorina Vazelina și Primitiv Print – Mural și serigrafie @ Lente
Paul Dunca – tur ghidat (1)
2018
iZZY iZVNE – Mural @ Facultatea de sociologie și asistență socială
Pisica Pătrată – Pictură @ Spațiul M60
Livi Po – Mural @ Dizainăr
KSELEQOQYNQYSHY – Mural @ Facultatea de sociologie și asistență socială
John Dot S – Atelier de stencil @ Dizainăr
Maria Bălan – Atelier de linogravură @ Spațiul M60
John Dot S – Mural @ Sala Omnia (Centrul Național al Dansului București)
Open Doors – Travel Outside the box – tur ghidat (2)
Paul Dunca – tur ghidat (3)
Un-hidden Bucharest – Street art map print version
2019
Kseleqoqynqyshy – Mural @ Facultatea de Sociologie și Asistență Socială
Un-hidden Bucharest – Expoziție @ Romanian Design Week
Open Doors – Travel Outside the box – Tur ghidat @ Cartierul Creativ (4, 5)
Aito Kitazaki – Mural @ Lente
Open Doors – Travel Outside the box – Tur ghidat (6, 7)
Online art gallery – Online store @ feeder.ro/shop
Un-hidden Romania – Street art map online version @ feeder.ro/un-hidden
Un-hidden Romania – Expoziție de street art x Acuarela @ Noaptea Albă a Galeriilor cu Pisica Pătrată, Livi Po, Kseleqoqynqyshy, John Dot S, Maria Bălan și Skinny Bunny
Maria Bălan – Atelier de stickere imprimate prin tehnica linogravurii x DIPLOMA
Kseleqoqynqyshy – Mural @ Lente
Un-hidden Romania – Street art BOOK
Un-hidden Street Art in Romania book soft launch @ Acuarela
2020
Un-hidden Romanian Culture sărbătorește Ziua Culturii Naționale 2020:
Un-hidden Romanian Culture exhibition, John Dot S & Maria Bălan workshops, Robert Obert live painting, Dragutesku & Deez dj sets @ Galeria Imbold, Acuarela, Bucharest
Un-hidden Romanian Culture exhibition & MoBra live act @ Visssual, Brașov
Despre Save or Cancel
Din 2009, Save or Cancel este un mediu de propagare a artelor și culturii, promovând și facilitând rolul acestora în societatea contemporană. Programele multidisciplinare auto-inițiate de Save or Cancel au ca scop identificarea oportunităților sustenabile și adaptabile de regenerare urbană prin proiecte culturale, editoriale, de arhitectură, sau design.
Vizitează pagina proiectului Un-hidden Romania pentru a fi la curent cu noile activități programate.
Pingback: Noua intervenție artistică ILUC x Street Art București la Combinatul Fondului Plastic • feeder.ro
Pingback: Artă murală, street art și graffiti în Iași • feeder.ro
Pingback: BTLT: CALCAN - street art exhibition at Carol 53 during NAG
Pingback: Stai acasă și colorează lucrările artiștilor tăi preferați •