18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Ne apropiem de universul lui Brâncuși cu ajutorul unei serii de 5 articole care vor surprinde diferite ipostaze ale operei sale. În prima parte vom revizui 18 sculpturi și câteva din misterele acestora.

Capul lui Laocoon i-a adus lui Brâncuși o medalie de bronz în 1900.

În 1902, Brâncuși face singurul portret în România după natura, Ion Georgescu-Gorjan. Merită citate următoarele din procesul creației:

…îi lua cu compasul măsurile fruntii, arcadei sprâncenelor, nasului, proeminența bărbiei, dimensiuni care se întipăreau apoi în lutul pe care degetele dibace îl modelau cu siguranța talentului și a meseriei bine învățate.” Barbu Brezianu

Prima lucrare la comandă pentru Brâncuși a fost bustul lui Carol Davila. Începută în 1903, aceasta s-a turnat în bronz abia prin 1913.

Gipsul care reprezenta model pentru turnarea în bronz se avariase între timp, Brâncuși nu mai era în țară, așadar s-a luat decizia de reparare prin suprimarea părților avariate. Brâncuși s-a gândit în 1938 să îi dea în judecată pe cei care au luat decizia.

Brațele lui Carol Davila fuseseră ciuntite, iar chipiul rămăsese fără egretă.

În 1907 apare lucrarea prin care Brâncuși își va afirma autonomia artistică. Aceasta se va intitula Sărut și va fi executată prin tehnica tăierii directe.

”Nu poţi să mergi la fondul bătăliei dacă nu se lucrează în sculptură cu tăietura directă. Modelajul este mai comod. Poţi reveni, poţi corija, adăuga, schimba, în timp ce tăietura directă cere o confruntare fără milă între artist şi materialele pe care trebuie să le supună.” – Ionel Jianu

Victoria iubirii în fața morții este redată în prim-plan de către Brâncuși prin această creație . Mai puțin cunoscut este faptul că, ea reprezintă monumentul funerar al Tatianei Rachevski, o tânără poloneză care s-a sinucis din dragoste.

Unii critici consideră Gânditorul de la Hamangia a fi o ”precumințenie a pământului”.

Brâncuși ridică alura femeii la nivelul portretului universal prin lucrarea expusă în 1910 la București sub numele de Cumințenia Pământului.

O operă controversată este Danaida.

Pe sculptură apare anul 1908 vreme la care Brâncuși nu se afla în țară. De aici au pornit îndoielile cu privire la adevăratul creator. În urma unor cercetări s-a stabilit că procesul de creație avusese loc în atelierul colecționarului Bogdan Pitești. Materialul folosit este piatra de vatră. Tudor Arghezi la acea vreme, spunea că, Bogdan Pitești oferea atelierul său sculptorilor și pictorilor. Prin spusele sale, Arghezi a sprijinit veridicitatea muncii și spuselor lui Brâncuși.

Lucrarea a fost într-un final cumpărată de către Bogdan-Pitești în 1914.

Peste 28 de ani, la o reafișare, sculptura a fost greșit etichetată ”Cumințenia Pământului”.

Ireproșabila fuziune dintre senzualitate și puritate prezentă în opera”Fragment de tors”, din 1909,  a fost recunoscută prin decernarea marelui premiu în cadrul Salonului Oficial de la București în anul 1912. Astăzi ea se află la Muzeul de Artă din Craiova.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Puțin cunoscuta Madame LR s-a vândut în 2009 cu aproape 30 de milioane de EUR la licitaţia organizată de casa Christie’s în Paris. La vremea aceea suma reprezenta un sfert din bugetul României alocat pentru Cultură. De asemenea, tranzacția a depășit-o în valoarea pe cea a ”Păsării în Spațiu”, ultima fiind estimată la 24.5 milioane de EUR. Misterul operei Madame LR se datorează în mare parte artistului Yves Saint Laurent care nu a expus-o niciodată.

Muza adormită reprezintă începutul acelei etape care îl va duce treptat spre desăvârșitele forme ovoidale. ”La Muse endormie I” a fost una dintre cele cinci lucrări selectate şi aduse la New York de organizatorii Armory Show în 1913.

Între 1908 și 1910 Brâncuși acceptă comanda monumentului funerar al lui Petre Stănescu din Buzău. Astfel au fost concepute ”Rugăciunea” și ”Bustul lui Petre Stănescu”, ambele în piatră de măgură.

Femeii care se roagă în genunchi îi lipsesc brațul stâng și urechea stângă, imagine ce ne poate duce cu gândul la Evanghelia lui Marcu ”dacă mâna ta te face să cazi în păcat, taie-o (…) dacă ochiul tău te face să cazi în păcat, scoate-l”.

Astăzi ambele opere sunt prezente la Muzeul de Artă din București, în timp ce la Buzău au rămas copiile acestora realizate în bronz.

Pasărea Măiastră este realizată în 1910.

Pentru Brâncuși, zborul însemna ”cel mai minunat lucru din natură”. Între 1910 și 1944, Brâncuși a creat 29 de păsări, căutând sa exprime această esență a zborului. Vom reveni la păsări într-un articol separat.

O lucrare cu un istoric interesant este Primul Pas, din 1913. Aceasta pare că ar povesti o întâmplare din viața lui Brâncuși, când acesta l-ar fi ajutat pe copilul Familiei Farquhar să facă primii pași. Sculptura a fost distrusă în împrejurări necunoscute și Brâncuși nu va mai reveni niciodată asupra acestei teme. Capul, singurul care s-a pastrat, a fost expus în 1926 la Galeriile Brummer din New York.

Una dintre cele mai cunoscute lucrări ale artistului este Domnișoara Pogany. Aceasta reprezintă un simbol național al artei moderne românești.

Brâncuși a realizat 19 sculpturi între 1912 și 1933. Multă atenție se acordă feței Domnișoarei, în special ochilor, singurii care pot face față într-o luptă a spiritelor cum spuneau unii curatori. În procesul de creație, un rol important l-a avut tânăra pictoriță originară din Ungaria, care la acea vreme studia arta la Paris și trecea din când în când prin atelierul sculptorului. Câteva întâlniri au dus la solicitarea ei adresată lui Brancusi, aceea de a-i realiza portretul. Deși s-au produs mai multe încercări, abia după ce aceasta s-a întors în Ungaria, Brâncuși a sculptat în marmură capul acesteia.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Sculptura a fascinat diferit fiecare artist în parte. Mai sus artista de origine italiană Silvia Mangano alege să-și fixeze privirea asupra spatelui fin șlefuit al Domnișoarei Pogany expusă la Muzeul de Artă Modernă din New York.

Brâncuși: Serie de sculpturi 1/4

Conexiunea dintre cei doi se sprijină pe fotografia tinerei Margit Pogany și auto-portretul realizat de aceasta, În ambele se observă capul minion dominat de coafura austeră reliefate de perechea sa de ochi mari și profunzi.

Într-un lemn mai deosebit este concepută în 1916, Vrăjitoarea. Pentru realizarea acesteia s-a folosit de un trunchi bifurcat de arțar.

Tot în anul 1916, Brâncuși avea să își exprima pentru prima oară preocuparea pentru forma de coloană.

Doi ani mai târziu apare în lemn de stejar prima versiune a Coloanei fără Sfârșit. Aceasta a fost alcătuită din elementele care reprezenintă misterioase trunchiuri de piramidă suprapuse.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

“Forma exterioară nu este forma cea reală, ci esenţa lucrurilor. Pornind de la acest adevăr, îi este imposibil de a realiza ceva acelui care exprimă realul numai prin imitarea suprafeţii exterioare a lucrurilor”. (Culese de I. Jianu).

Principesa X”, afișată la expoziția independentă de la Paris din anul 1920 a fost subiectul multor scandaluri. Brâncuși spunea despre piesă că acesta semnifică obiectul dorinţelor intime şi subconştiente ale femeii portretizate.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Istoria era rescrisă prin piesa ”Leda”. Brâncuși a refuzat să creadă că Zeus s-ar fi transformat într-o lebădă pentru a o cuceri pe Leda. Acest motiv a condus la inversarea personajelor și astfel Leda a devenit lebăda în viziunea lui Brâncuși. Opera să află la Muzeul de Artă din Chicago iar rotația acesteia spunea Brâncuși: ”neîncetat crează o nouă viață, un nou ritm”.

Doamna Agnes Meyer era soția unui magnat al presei Americane. În anul 1920 Brâncuși creează sculptura Portretul Doamnei Meyer singura până atunci realizată atât în marmură cât și în lemn.

Numele Meyer apare și în controversatul proces American Brâncuși vs. SUA. Acesta deținea lucrări ale artistului, iar existența lor a constituit probă pe parcursul procesului.

© bernardperroud

C’est un oiseau! SUA vs. Brâncuși

Celebra pasăre ajunsă la granițele americii a fost categorisită drept ustensilă de bucătărie/obiect de spital și i-au fost aplicate taxele aferente.

De ce?

Legea nu era împotriva operelor de artă, aceasta permitea spre exemplu intrarea sculpturilor în SUA, însă aceastas se făcea în funcție de cursul urmat în producerea lor.

Astfel ele aveau voie să fie reproduceri, imitații ale obiectelor naturale și în special orice deriva din forma umană.

Întrebarea principală ridicată de tribunal solicita o demonstrare a asemănării dintre pasărea lui Brâncuși și pasărea din natură.

Apărarea

Opera, susținea Brâncuși, era deja vândută prietenului său american Edward Steichen și rămăsese astfel ultima de acest gen. Prețul contra căruia s-ar fi vândut lucrarea ar fi fost 600 de EUR, iar taxele ar fi cântărit 40%.

Avocații lui Brâncuși au avut misiunea de a dovedi că, lucrarea era într-adevăr o operă de artă, poate chiar o pasăre. Doar așa aceasta ar fi fost scutită de vamă. Alături de Brâncuși a fost până și directorul muzeului din Brooklyn, William Henry.

Acuzarea

De partea cealaltă, pârâtul, Departamentul Vamal, susținea că opera nu este unicat, ci produsă în serie și că finisarea nu ar fi fost făcută de Brâncuși.

”[…] Nu am lăsat pe nimeni altcineva să facă vreo operaţie de finisare, întrucât subiectul bronzului este o creaţie deosebită a mea şi nimeni, în afară de mine, n-ar fi putut s-o ducă la capăt într-un mod mulţumitor. […]

Concluzia

La final, judecătorul Waite a luat decizia care avea să schimbe cursul artei în America.

” În perioada aceasta s-a dezvoltat aparent o nouă școală de artă, a cărei exponenți țintesc spre portretizarea ideilor abstracte în detrimentul imitării obiectelor naturale. Indiferent dacă ne plac sau nu aceste noi idei și școlile care le reprezintă trebuie să luăm în considerare influența pe care acestea o au asupra artei” Rowell

Dacă vă interesează procesul de realizare al păsării puteți rula videoclipul realizat de Ci Khan Academy.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

“Eva este aşezată deasupra, în statuia mea, fiindcă rolul ei este de a perpetua viaţa. Ea este încântătoare şi inocentă. Eva reprezintă fertilitatea, un mugur gata să lăstărească, un boboc gata să înflorească, o floare gata să rodească prin sămânţă.
Adam este aşezat dedesupt, fiindcă el cultivă pământul. Roboteşte, asudă şi suspină”. – Brâncuși

Eva e o suprapunere de sfere si sectoare sferice ce degaja senzualism, iar Adam este redat printr-un romb cu laturile in zigzag. Statuia ”Adam și Eva” este concepută în anul 1921.

În articolul doi din serie, vom explora locurile sale natale și lucrările care fac parte acum din identitatea locului. De la național la internațional, în articolul trei călătorim la Paris pentru a afla mai multe despre atelierul în care Brâncuși a creat, cât și despre modificările suferite de acesta pe parcursul timpului. Ultima parte rămâne prentru moment, supriză.

notat AB

6 Comments
  1. […] la 18 sculpturi care au revoluționat arta modernă, la cele 3 monumentale opere prezente în orașul Târgu-Jiu, […]

  2. […] 18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă 3 creații monumentale ale lui Brâncuși subliniază talentul românilor 4 proiecte, 1 singură țintă: reconstituirea Atelierului lui Brâncuși Propuneri creative pentru educarea copiilor în societatea contemporană. […]

  3. […] 18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă 3 creații monumentale ale lui Brâncuși subliniază talentul românilor 4 proiecte, 1 singură țintă: reconstituirea Atelierului lui Brâncuși Propuneri creative pentru educarea copiilor în societatea contemporană. comentarii (0) […]

  4. […] 18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă 3 creații monumentale ale lui Brâncuși subliniază talentul românilor 4 proiecte, 1 singură țintă: reconstituirea Atelierului lui Brâncuși comentarii (0) […]

  5. […] la 18 sculpturi care au revoluționat arta modernă, la cele 3 monumentale opere prezente în orașul Târgu-Jiu, […]

  6. […] și 18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă comentarii […]

Leave a reply (we review all comments)

CONTACT US

You can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

© feeder 2016

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?