În ultimul articol din rubrica dedicată scuptorului am notat cele 4 ipostaze la care a fost supus Atelierul lui Brâncuși din Paris pentru a ajunge la forma actuală. De când am dat startul seriei și până acum, am trecut în revistă nenumărați artiști ce s-au inspirat fie din configurațiile finale ale operelor lui Brâncuși, fie din tehnicile folosite de sculptor la crearea acestora.
Ne-am propus o metodă utilă și ușor de urmărit pentru sortarea acestora. Astfel avem 3 categorii.
design
De la lemn, metal, plastic sau chiar sticlă găsim că orice material poate fi supus modelării pentru a ne aminti de formele meticulos șlefuite de către Brâncuși. Telefoane, sisteme audio, obiecte de mobilier și jucării pentru cei mici, toate servesc printre altele drept portaluri către caracteristicile artei lui Brâncuși.
BeoLab 11 subwoofer
2012
carcasă din aluminiu
BeoCom 2 Cordless Telephone
2002
aluminiu, în variante pe negru, galben, albastru, gri
Denon Cocoon
2012
negru cu accente argintii, două boxe a câte 25-watt
Firma japoneză a găsit atractivă forma de cocon și a propus o serie de boxe portabile ce ne aduc aminte de opere ale sculptorului român precum La Început, Prometeus, Muza Adormită.
Dr Kiss Periuță de Dinți
1989
plastic
Philippe Starck pentru Fluocaril, France
Dragos Moțică este implicat în arhitectură, design interior ori de produs și grafică încă din anul 2008. Pentru unele modele experimentate în studioul său el a primit premiul A’ Design Award Gold Medal, în timp ce altele au fost recunoscute de Asociația Producătorilor de Mobilă din România.
Kenzo Sticlă Parfum
2013
Franța
Următorul pe lista noastră este un geniu al design-ului. Suntem fascinați de culorile și formele propuse de către Karim Rashid. El a înțeles foarte bine nevoia aprigă a fanaticilor audio-vizualului pentru siluetele modelelor lui Brancusi.
Masa Brâncuși
2005
Enrico Tonucci, design
Triangolo, producător
Stâlpul mesei este realizat din 8 bucăți de stejar împreunate; suprafața lemnului este încrustată în abanos. Finisajul s-a făcut prin aplicarea uleiului și cerii. Întregul corp este susținut de o structură internă din oțel.
CLESSIDRA
2010
lucrat într-o singură bucată din lemn de cedru
Scaunele sub formă de clepsidră executate de către Mario Botta în lemn venețian ne duc cu gândul la cele înșiruite echidistant împrejurul Mesei Tăcerii.
Noguchi Masă
1940
bază din lemn de culoare neagră, nuc, cireș natural/cenusă albă; 0.75″ grosimea sticlei
Între 1927 și 1929 Noguchi a lucrat în studioul lui Brâncuși din Paris.
Inițial schița mesei nu a primit feedback. Noguchi a fost api închis într-un lagăr de concentrare din Arizona pe timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Acolo el a văzut modelele sale făcute pentru Robsjohn-Gibbings pe coperțile revistelor.
Noghuci spune că a protestat la întoarcere, însă a fost tratat cu nonșalanță. I-a fost servit un răspuns potrivit căruia oricine era în stare să facă o masă cu trei picioare.
Pentru a se răzbuna, artistul și-a făcut propria lui variantă de masă.
Brancusi lamp
2008
sticlă, metal, policarbonat
Design: Cecilie Manz
Minitremu Collection
2013
stejar/vopsea non-toxică/lac ecologic
Dacă sunteți pasionați de jucării aruncați un ochi propunerilor vioaie ale celor de la Monotremu. Minitremu este un proiect ce permite copiilor să recreeze în miniatură Coloana Infinitului sau Masa Tăcerii
Ne îndreptăm către pagina de facebook a graficianului Alexandru Atanasiu aka Tokoytoys unde observăm asemănările dintre logo-ul său și Coloana Infinitului.
Același izvor inspirațional îl are și sigla label-ului Contur, condus de DJ-ul și producătorul român Emi.
fashion
Nici nouă nu ne-a venit să credem, dar există designeri care au contopit pielea, bumbacul sau alte materiale cu diferite configurații ale operelor lui Brâncuși. Astfel lumea modei de la Paris sau cei în căutarea unui accesoriu pentru interior au posibilitatea de a intra în contact cu fragmente ale creațiilor sculptorului român.
Valetino
2014
New York City
Ediția specială de haute couture i-a adus împreună pe Maria Grazia Chiuri, Pier Paolo Piccioli și Valentino. Evenimentul a reprezentat de asemenea un omagiu adus creatorului Valentino Garavani și a colecției acestuia din 1968 intitulată ”White Collection”. Jacqueline Kennedy a fost întru totul fascinată de această serie, și tot de aici a pornit ideea pentru rochia ei de mireasă.
Rick Owens
Capacitatea lui Brâncuși de a sublinia esența a convins creatori din lumea modei să aplice liniile și curbele caracteristice lucrărilor artistului. Paul Poiret s-a lăsat purtat de Pasărea Măiastră în timp ce Rick Owens a recreat pe podium Poartă Sărutului.
Paul Poiret
Junya Watanabe SS x Coloana Infinitului
2010
Schiaparelli, Rochie
1939
1944
Colecția din vara anului 2015 a creatorului de modă Valentino afișa o nouă linie de accesorii ce ne reamintesc fie de ”Prometeu”, ori de ”Nou Născut” ambele opere ale lui Brâncuși.
Există o varietate de accesorii și obiecte de decor ce evocă geometria pieselor lui Brâncuși.
Găsim diverse modele pe etsy.
artă
Cel mai proeminent domeniu pentru ideile ce nesfârșit par a răsări din creațiile lui Brâncuși este probabil arta. Imaginiația nu îi permite inspirației să aibă limite aidoma cum nici ariile geografice n-o pot constrânge. Vom vedea cum întreg mapamondul a avut într-un fel sau altul de-a face cu arta lui Brâncuși.
Pattern Spill
2011
creioane colorate Staedtler, incralac pe raft plexiglas
Cu o perspectivă artistică autentică, Lionel Bawden reușește să ne dea ceea ce ne dorim printr-o serie de lucrări care imortalizează exploziile cu lavă sau stalactitele în forme de romb, aceleași folosite de Brâncuși la făurirea Coloanei Infinitului.
Ajungând la arta lui Vlad Nanca intrăm pe teritoriul României. Interesul său pentru Coloana Infinitului se extinde pe o multitudine de planuri ce aparțin ariei design-ului. Implicațiile sale artistice sunt de creator, curator, inițiator al galeriilor de artă, fiind în același timp un împătimit al instalațiilor.
”The Sons and Daughters of Brâncuși. A Family Saga (Act I)” este un proiect amplu documentat ce dorește să ne explice o complexă schemă teoretică prin care mitul artistului Brâncuși a fost asimilat în discursul elitist și în contextul populist al etno-naționalismului. Concomitent, acesta dezbracă proiecte artistice menite să pună la îndoială distincția sculptorului. Galeria B este direct implicată și a afișat de mai multe ori felurite interpretări ale operelor sculptorului prin prisma artei contemporane. Unul dintre pionierii inițiativei este artista Alexandra Croitoru.
Endless Column (After Brancusi) By Susana Reisman
2007
print, dimensiuni 8×10″, 11×14″, și 16×20″
Mergem tocmai până în Toronto, Canada unde ne dăm întâlnire cu Susana Reisman. Acolo se află galeria sa denumită Circuit unde sunt expuse lucrări evocate de Coloana Infinitului.
Brancusi’s Studio
N/A
mărime (cm): 20 x 24 x 6, înrămată (cm): 36 x 42 x 9
Alex Malcomson își închipuie printr-o tehnică ușor diferită studioul lui Brâncuși.
Scrisul este o artă, mai ales când ținta este descifrarea artei. Jon Wood este cercetător la institului ”Henry Moore” din Leeds, iar specializarea sa în sculptura contemporană și a secolului XX i-a servit la conceperea eseului ”The Essence of Things” inclus în catalogul expoziției Constantin Brâncuși prezentă între anii 2004 – 2006 sub acoperișul muzeului londonez Tate & Guggenheim. Istoric de artă, dar și curtor, Jon Wood este de asemenea fascinat de studioul lui Brâncuși despre care a scris mai multe articole.
Untitled
2016
marmură Carrara albă, Negru Belge și fier, 120 × 35 × 35 cm
Opera se găsește la Artmark. Alte opere ale lui Dan Istrate găsim aici.
Wave
1933-1944
lemn, vopsea, fir
Tate Britain: Expoziție
24 Iunie – 25 Octombrie 2015
Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World
© Modulab
Pentru un final triumfător trecem în revistă un recent succes al României peste hotare: deschiderea ICR Berlin. Tehnicienii de le Modulab au proiectat forme ce au reamintit de Coloana Infinitului în timp ce alți artiști români au încântat audiența prin dans și muzică.
Următorul articol din seria Brâncuși constituie o analiză aprofundată a tuturor modelelor de ”Păsări” pe care sculptorul le-a creat. De la sugestiile pe care le-a dat, la munca de modelare a pietrei pe care au implicat-o proiectele sale, sperăm să reușim să elucidăm mistere și să vă aducem o imagine proaspătă a poate celei mai controversate și apreciate tăieturi a secolului XX.
Pingback: 18 sculpturi de Brâncuși revoluționează arta modernă • feeder.ro