feeder insider w/ Saddo
Raul Oprea aka Saddo este un artist, ilustrator şi muralist din România. A studiat grafică la Facultatea de Arte din Cluj Napoca iar după primul contact cu cultura graffiti într-o călătorie prin SUA, s-a întors în Cluj şi a fondat împreună cu nişte prieteni, colectivul de street art “The Playground”. La început a experimentat cu taguri şi stickere, a făcut stenciluri, paste-ups şi în final murale. De atunci s-a ţinut ocupat: numeroase colaborări cu alţi artişti, expoziţii personale şi de grup locale sau internaţionale, ilustraţii sau murale plătite pentru diferiţi clienţi, a locuit în Cluj, Bucureşti, Timişoara, Berlin, Lisabona. Le-a făcut pe toate în stilul lui pe care acum îl dezvoltă experimentând mai mult tehnic şi conceptual în lucrări de expus în galerie. Despre cele mai recente proiecte ale lui Saddo, tema noului backgrund al blogului nostru şi alte curiozităţi, tot înainte…
Mai întâi, fill in the blanks:
Cea mai puternică amintire a mea de când eram mic este… Cele mai puternice sunt unele crazy, tot felul de prostii pe care le făceam cu frate-meu. Una funny e când am făcut un fel de foto-montaj, am luat o poză de nuntă de la bunicu, i-am decupat capul şi l-am montat pe-un corp de Arnold sau ceva culturist. Lui bunicu nu i s-a părut funny şi m-a fugărit prin curte până i-a explicat bunica că intenţia mea era “să-l fac puternic”.
Primul meu desen de street art a fost… Ceva personaj silly, un fel de iepure foarte stupid şi basic pe care-l făceam cu sprayu pe pereţi în Cluj, un fel de tag extrem de naşpa şi primitiv.
Cel mai des visez… Nu prea îmi amintesc visele, de obicei lucruri crazy care nu fac nici un sens.
Nu vreau niciodată să… Slăbesc.
Mâncarea pe care o gătesc cel mai bine este… În ultimul timp ceva supă de pumpkin şi conopidă, mie nu prea-mi place, dar îi place Helianei. Şi veggie burrito. Numele meu secret e Burrito Jesus.
Cel mai frumos oraş rămâne pentru mine…. Aş zice Lisabona sau Veneţia, dar nu am prea fost prin foarte multe oraşe. Cred că sunt altele mai frumoase.
Când mă plictisesc… Mă uit la seriale, mă joc Candy Crush sau Plants vs Zombies.
Prin artă cred că… Simt că am şi eu un sens sau scop în viaţă.
Saddo-Bangkok,Thailand
Și acum, interviul:
Neon: Salut! Cum se simte vara asta la tine?
Saddo: Hey! Deocamdată sunt într-o mică pauză după ce am lucrat cam o jumătate de an pentru expoziţia “Rise of The Bird People” în Viana do Castelo, Portugalia, şi pentru expoziţia duo cu Aitch, “Coffins” pentru La Petite Mort Gallery, în Ottawa, Canada. Deocamdată fac research, caut chestii pe net, imagini, inspiraţie, mituri, poveşti despre tot felul de zei şi creaturi din diferite mitologii. Încerc să mă gândesc la un subiect şi o formă pentru următoarea expoziţie din primăvara lui 2015.
N: Spune-ne cum a fost la început, în perioada “The playground”?
S: A fost fun şi refreshing, tocmai terminasem facultatea şi masterul şi simţeam că nu am învăţat nimic şi că nu mai am nici o pasiune în ceea ce fac, că nu ştiu ce vreau să fac, etc. Şi întâmplător am început să fiu pasionat de graffiti şi street art în perioada aia, şi împreună cu un prieten, Gabi, fost coleg de facultate am început să ne gândim, să povestim, să fantazăm despre un mic colectiv de street-art la Cluj. Am făcut un site împreună, am căutat alţi oameni care fac chestii, şi am dat un fel de refresh, am luat-o de la zero, am încercat să uit ce făceam în facultate, am avut o perioada de câţiva ani în care nu am mai desenat deloc. Şi treptat, cu street-art-ul am început să redescopăr că de fapt e foarte fun să desenezi. Ieşeam des să lipim stickere, paste-up-uri, să pictam pe pereţi. Nu am mai făcut demult chestii pe stradă, în ultimii ani mă focusez mai mult pe lucrări de studio, pentru expoziţii. Nu prea îmi mai place să lucrez repede şi mult şi pe fugă, îmi place să am timp la dispoziţie să fac ceva challenging din punct de vedere tehnic, cu un rezultat mai impresionant. Street-art-ul a rămas pentru mine un fel de dispoziţie, un fel de a privi arta, puţin mai relaxat şi liber. Dar bineînţeles că ori de câte ori am ocazia să pictez un mural, I do it. Dar îmi place să am timp, multă vopsea, etc. să pot să fac ce îmi place.
Saddo – The Painted Shield
N: Există o diferenţă dintre un illustrator cu un background de street art şi unul care nu a expus în spaţiul public?
S: Nu cred că trebuie neapărat să treci prin faza street-art, pentru mine a fost o experienţă eliberatoare, dar probabil depinde de preferinţele fiecăruia.
N: Care dintre mediile pe care le-ai experimentat îţi este cel mai aproape de suflet?
S: În ultimul timp îmi place mult să lucrez cu acrilic pe hârtie groasă, dar este un fel de capriciu, nu aş putea să fac doar asta pentru că este foarte time consuming, e un proces / tehnică care durează zile întregi, multe layere de vopsea, detalii, etc. Aleg să lucrez mai degrabă pe pânză pentru că e un pic mai rapid şi are un alt feeling, mai plastic, mai artsy, spre deosebire de lucrările pe hârtie care sunt mai grafice, mai spre ilustraţie. Şi bineînţeles murale, îmi place să pictez murale, aş vrea să am timp şi ocazii să o fac mai des, să încerc să iau ceea ce fac în ultimul timp pe pânză sau hârtie, şi să transpun în murale, cred că ar fi un challenge frumos.
N: Îţi câştigi existenţa din desen. E ca un job sau e mai mult o pasiune care dă şi roade?
S: E şi pasiune, şi job, şi tot. Cam asta e viaţa mea, desenez, pictez, lucrez pentru expoziţii, pictez murale, fac ilustraţii, etc.
N: Acum aproximativ două luni ai avut primul tău show solo ”Rise of The Bird People”. De unde această temă?
S: În majoritatea lucrărilor din ultimii ani folosesc imagini de păsări: personaje cu cap de pasăre, păsări cu cap de om, păsări cu picioare, păsări în sicrie, etc. Şi la un moment dat am făcut o lucrare pentru o expoziţie de grup, cu un fel de conquistador cu cap de pasăre, călare pe o creatură humanoidă. Lucrarea se chema “Rise of The Bird People“. Mi-a plăcut mult cum sună numele, are un feeling apocaliptic, un mix de Hitchcock’s Birds şi Planet of The Apes. Şi locuind în Lisabona m-am tot întâlnit cu imagini legate de exploratori, călătorii, colonialism, etc. Şi m-am gândit să aduc un twist în imaginea cuceritorului, să-i pun cap de pasăre. Şi aşa s-a născut un fel de story, cu o lume dintr-un viitor alternativ îndepărtat, în care oamenii aproape s-au auto-distrus ca şi civilizaţie, iar păsările au super-evoluat şi au început să reia istoria omenirii, şi să devină la rândul lor cuceritori, colonialişti, iar oamenii sunt forţaţi să revină la o existenţa on the run, mai aproape de natură. Deci e un fel de payback pentru chestiile naşpa pe care le-au făcut oamenii, pentru distrugerea mediului, a speciilor de animale, şi pentru istoria lor violentă, de colonizatori, exploatatori. Iar vizual, am fost inspirat de o grămadă de chestii, în primul rând de ilustraţiile cu conquistadori, în care cuceritorii sunt reprezentaţi foarte frumos şi mândru şi spectaculos. Portrete Renascentiste, ilustraţii de călătorie, scene de lupta din miniaturi islamice, patternuri florale orientale, cărţi şi filme sci-fi şi fantasy – cam astea sunt locurile unde mă întorc pentru inspiraţie, pentru această expoziţie în particular, şi în general pentru orice fac.
Saddo – Study
N: Pregăteşti încă o nouă expoziţie în Canada. Vrem să ştim şi despre asta.
S: În Canada o să fie o expoziţie care era plănuită încă de anul trecut când am fost acolo împreună cu Aitch, pentru seria noastră de expoziţii duo “The Garden of Good & Evil“. Am fost invitaţi să avem o nouă expoziţie peste un an, la galeria La Petite Mort. Între timp am fost super ocupaţi cu mutat din Bucureşti în Lisabona, cu pregătit expoziţii solo, etc. iar iarnă aceasta în Lisabona am început să ne gândim la noua noastră expoziţie duo. Perioada aceea a fost una dintre cele mai naşpa, ne mutasem în Lisabona cu o viziune exotică şi sunny, şi am fost surprinşi de o iarnă super ploioasă, gloomy, nu puteam să ieşim din casă, în casă era frig şi umed şi întunecat…şi am zis că hai să facem o expoziţie super dark cu un subiect foarte macabru, care reflectă starea noastră. Şi aşa ne-am gândit la titlul expoziţiei – COFFINS. Numai că din momentul în care am decis ce să facem, până ne-am apucat efectiv de lucrat, a venit primăvară, vara, am început să ne simţim ok. Iar lucrările sunt cumva foarte sunny, colorate, luxuriante că şi look, şi cu un conţinut dark şi macabru. Şi cred că e mai ok aşa, mai neaşteptat şi mai fun, un pic ironic, un pic poetic, etc. Deci expoziţia se cheamă COFFINS, e o expoziţie duo Aitch & Saddo, la galeria La Petite Mort, în Ottawa, Canada, se deschide pe 15 August, şi durează până pe 28 August. Aici se pot vedea imagini şi detalii cu toate lucrările din expoziţie.
Saddo – Coffin
N: Tu şi Aitch sunteţi un duo imbatabil! Cum e să călătoreşti şi să lucrezi constant alături de prietena ta?
S: E frumos, e că o aventură, ca o carte sau tv show 🙂 E super tare când avem expoziţii împreună şi călătorim în diferite oraşe şi ţări, sau când trebuie să pictam murale. Am pictat murale împreună în Israel, în Ungaria, Canada, am expus prin Canada, Portugalia, Austria, Germania, etc. Avem ups and downs bineînţeles, momente în care unul dintre noi e în creative block şi altul e foarte productiv, e un pic frustrant atunci, dar sunt perioade scurte, în general e fun să facem totul împreună.
Saddo – Coffin
N: Spuneai că vrei să te întorci în România. Care e planul?
S: Acum un an – doi ne tot doream să locuim în Lisabona, era un vis al nostru, şi trebuia să o facem, dar după un an aici simţim că suntem într-o vacanţă care s-a prelungit un pic cam mult, şi că vrem să ne întoarcem în România, cel puţin pentru o perioada mai lungă, să ne simţim acasă, mai safe şi mai liniştiţi. Cam asta e planul. Aş vrea să pictez ceva murale prin România, ar fi frumos. Şi poate să mai expunem prin ţară pe undeva, nu ştiu unde. Şi dup-aia să plecăm iarăşi, who knows.
N: Mulţumim pentru insight şi background! Pace-n toate!
S: Mersi eu pentru feature, sper să fie cât de cât interesant pentru careva 🙂 Cheers!
Saddo-Budapest,Hungary
Pingback: Un-hidden Romania x Pictăm Pereți la Lente • feeder.ro
Pingback: feeder insider booklet #02 pop up gallery @ Kube Musette – Save or Cancel
Pingback: Reîncepe seria: Pictăm Pereți la Lente | | Feeder.ro
Pingback: Open Call Pictăm Pereți: Winners! | | Feeder.ro
Pingback: feeder insider w/ Saddo & Pren [en] | | Feeder.ro
Pingback: VOTE! Open Call: Pictăm pereți @ Lente | | Feeder.ro
Pingback: Bârlogurile ursului feeder | | Feeder.ro
Pingback: feeder insider w/ Saddo & Pren [ro] | | Feeder.ro
Pingback: Pictăm Pereți la Lente | | Feeder.ro
Pingback: OPEN CALL – Pictăm pereți @ Lente | | Feeder.ro
Pingback: This week on feeder #6 | | Feeder.ro
Pingback: Pisică Pătrată înveselește și colorează Bucureștiul | | Feeder.ro
Pingback: BTLT: Pictăm pereți #2 cu Ada Mușat și Cutărică @ Lente | | Feeder.ro
Pingback: The adventures of the feeder insider bear in 2016 | | Feeder.ro
Pingback: The adventures of the feeder bear in 2016 | | Feeder.ro
Pingback: Pregătiri de Crăciun: 6 târguri creative din București | | Feeder.ro
Pingback: Recomandările ursului feeder pentru săptămâna aceasta | | Feeder.ro
Pingback: Noul J’ai Bistrot din Târgu Mureș, gazdă pentru ursul feeder | | Feeder.ro
Pingback: feeder insider #02 booklet | | Feeder.ro
Pingback: Bârlogurile ursului feeder în perioada iernii | | Feeder.ro
Pingback: BTLT: August și Septembrie la Teatrul de vară Capitol | | Feeder.ro
Pingback: BTLT: feeder insider @ Lente | | Feeder.ro
Pingback: BTLT: Weekend @ Teatrul de vară Capitol part II – #FLUID, Aural Eye & Pisică Pătrată | | Feeder.ro
Pingback: Ce se mai întâmplă la Teatrul de vară Capitol? | | Feeder.ro
Pingback: BTLT: feeder insider pop-up gallery @ Kube Musette | | Feeder.ro
Pingback: Playing Arts Special Edition | | Feeder.ro
Pingback: feeder insider @ Kube Musette | | Feeder.ro
Pingback: 150 DE DESIGNERI LA RDW ÎN PIAȚA AMZEI | | Feeder.ro
Pingback: feeder insider w/ Matei Branea | Feeder.ro
Pingback: VANITAS @ Centrul Artelor Vizuale Multimedia | Feeder
Pingback: feeder insider w/ Tokyotoys [en] | Feeder
Pingback: feeder insider w/ Tokyotoys | Feeder
Pingback: feeder insider booklet / e-book / party | Feeder
Pingback: 58 feeder insider interviews | Feeder
Pingback: INTERSECTION @ Halele Carol, Bucureşti | Feeder
Pingback: Holy Fair day 1 @ Kabinet | Feeder
Pingback: Saddo – The Circle of Death | Feeder