AUDIOVIZUAL LA CENTRUL CEH

  • by

JOI 25 MAI, 20h00
AUDIOVISUAL 05: SCENECZ 2005
Selectie de demo-uri de la Festivalul Brno Zoom
Centrul Ceh, sala de proiectii
IN FIECARE ULTIMA JOI A LUNII LA ORA 20:00 ESTE AUDIOVIZUAL LA CENTRUL CEH!

SCENECZ 2005 prezinta o selectie din cele mai interesante lucrari care au aparut pe scena de demo-uri in Republica Ceha (dar si Slovaca) in ultimii 5 ani. Petr Stastny, curatorul, este un producator activ si el si se ocupa de administrarea portalului de demo-uri www.scene.cz. In selectia lui puteti urmari demo-uri realizate de grupuri celebre ca Marshals, LowFuel, TB2, MovSd, Lithe Lewd Leyman, Peon, Broncs, TerrorOpera sau de autori independenti de exceptie ca Zden sau El. Scena de demo-uri reprezinta o comunitate / abordare / fenomen din domeniul artei digitale. Avandu-si originea în anii ’80, o data cu primii pusti care au crescut in noua lume digitala, demo-urile au pornit ca un efect secundar al protectiei jocurilor pe calculator. Asa numitii crackeri au inceput sa adauge un scurt intro inainte de respectivele jocuri – asta pentru a se afisa ostentativ, pentru a arata lumii cine sunt, pentru a-i saluta pe altii etc. Nu era o sarcina usoar? si limitarile erau numeroase, dar in scurt timp aceste intro-uri s-au dezvoltat atat de tare incat uneori erau mai interesante decat jocurile in sine. Acesta a fost punctul de plecare pentru o noua scena, de aceasta data dedicata animatiei generate in timp real. Astazi s-au schimbat foarte multe si putem descarca mii de asa numite demo-uri sau intro-uri. Le puteti gasi pe paginile de web ale grupurilor care le produc, le puteti clasifica sau puteti vorbi despre ele pe chat, puteti sa le admirati grafica, sa va folositi de ele, sa ascultati muzica in copyleft etc. Exista si „demo party-uri“, VJii se folosesc de demo-uri in set-urile lor, iar din cand in cand apar si curatori de new media ca noi care sunt interesati de fenomen… Importanta scenei de demo-uri sta nu numai în estetica ei (care are origini diferite, cum ar fi jocurile de 8b, vizualurile lo-fi, sci-fi, scena hip-hop, minimalismul etc), în tehnica remarcabila (arata ca un film dar poti sa pui zeci pe o singura discheta!) sau in faptul ca de cele mai multe ori sunt un produs facut acasa (fara studiouri mari, camere etc.). Demo-urile au stat la baza conceptului de open source in cultura. Codul de la sursa sau parti din acesta erau de cele mai multe ori destainuite, muzica era disponibila pentru remix-uri (format deschis) si privitorii erau incurajati sa împr??tie demo-urile in comunitatea de pe net. Multi artisti si-au g?sit astfel drumul catre companii mari (cum ar fi coder-ii, muzicienii, creatorii de jocuri, web designer-ii etc.), iar altii si-au lansat propriile afaceri. (Lubos Pavlovic, curator si invitat)

Daca vreti sa stiti mai multe despre demo-uri, pute?i arunca o privire pe www.scene.org (cea mai mare arhiva din lume), www.pouet.net (cel mai bun site cu review-uri) sau sa urmariti ultimele intrari de gen de pe Wikipedia.

Leave a reply (we review all comments)