feeder insider w/ Mona Nicoara

feeder insider w/ Mona Nicoară [fARAD]

 

Mona Nicoară este directorul artistic al fARAD, festival de film documentar care a electrizat Aradul în ultimii ani. La rândul ei realizatoare de filme documentare multipremiate, printre care „Școala noastră” (selecționat la peste 60 de festivaluri din întreaga lume și proiectat în cinematografe din SUA, Elveția și România), Mona Nicoară lucrează și trăiește în New York din 1995, de unde ne-a și răspuns la acest interviu.

realitate / cinema / celebritate

Am emoții când… mă uit la știri.
Ultima carte care m-a dat peste cap… e catalogul expoziției de artă prolecultistă de la Muzeul Național din iarnă. E revelator și alarmant, înduioșător și iritant.
Filmele ar putea fi mai… lungi. Zău, nu știu ce îi grăbește pe toți așa de mult la montaj.
Seara… s-a cam stricat pentru mine de când am citit că apusurile de soare fastuoase, multicolore, cu mult oranj și violet, sunt rezultatul încălzirii globale.
Mă enervează… mințitul, distanțele, trecerea timpului, Trump, corupția, Coaliția pentru familie, canicula. Și mai am dacă vreți, lista-i lungă.
Dansez… Nu.
Mă întreb deseori… Da.
Un loc secret din Arad… Biroul lui Călin Man din clădirea muzeului, care e și cartierul general kinema ikon. Are tot felul acolo: istoria filmului în aparate și un rechin mic și foarte singur.
Muzica înseamnă pentru mine… ceva ce trebuie dat mai tare.
Tot timpul uit să… zic mulțumesc pe cât ar trebui.

 

feeder.ro: “Filme conectate la realitate” este o promisiune pe care fARAD (Festivalul de Film Documentar de la Arad) o face publicului deja de patru ediții. Cum se conectează cu adevărat un film, mediu “aranjat” pentru a produce stări și pentru a oferi narațiuni, la ceea ce numim “realitate” — concept la rândul lui destul de dificil de definit în mod strict?

Mona Nicoară: Cred că întrebarea e mai complicată decât răspunsul. Până la urmă orice film e conectat la realitate — chiar și Avatar, care este de fapt proiecția science-fiction a colonialismului occidental, albăstrită și procesată digital până la epuizare, nu? Ficțiunea are doar un strat intermediar, care, așa cum zici, aranjează, modifică lucrurile mai explicit, mai la vedere, cum ar veni. Documentarul lucrează în priză mai directă, fără scenarii sau punere în scenă evidente, dar în aceeași căutare a unei experiențe emoționale și estetice ca filmul de ficțiune. Ca orice film, documentarul trebuie să ne spună ceva despre viață și ceva despre cinema, ca să-l parafrazez pe Truffaut. Din punctul acesta de vedere, diferența dintre Moartea Domnului Lăzărescu, faptul divers ficționalizat de Cristi Puiu, și Hospital, povestea cinéma vérité a unui spital newyorkez filmată de Frederick Wiseman, este aproape inexistentă. 

Acum, în România există o prejudecată conform căreia documentarul e un fel de Cenușăreasă a filmului — o prejudecată alimentată de sistemele de distribuție și din perioada comunistă, când documentarele puteau fi văzute în cinema aproape exclusiv ca “filme de completare”, și de după 1989, când documentarele aproape că au dispărut din cinematografele comerciale și au fost asimilate de publicul larg aproape exclusiv cu produsele comerciale și / sau educaționale de televiziune. Ceea ce încercăm noi la fARAD e să ne concentrăm pe forma cinematografică a filmelor bazate pe realitate, pe arta non-ficțiunii.

Imagini fARAD 2016 

feeder.ro: De ce film documentar și de ce tocmai la Arad?

Mona Nicoară: În 2014, propunerea organizării unui festival de film documentar la Arad a venit către Asociația Film ETC. / Romanian Film Initiative (Corina Șuteu, Oana Radu și Mihai Chirilov) dinspre Centrul Municipal de Cultură și Primăria Aradului. Când am explorat ideea, am luat în calcul faptul că la Arad mai mult decât oriunde în țară există o tradiție a documentarului experimental. Ea a început la sfârșitul anilor ’60, cu grupul kinema ikon, care, din pelicula pe care o primeau pentru filmele etnografice specifice epocii, foloseau jumătate pentru a face scurtmetraje care simultan subminează convențiile cinematografice și oferă o ocazie de a medita asupra naturii filmului. În jurul kinema ikon s-au înfiripat și generații mai noi de tineri cineaști — colegii de la CitiZenit sunt printre aceștia — astfel încât am găsit la Arad un strat de bază puternic, un nucleu dur de oameni de film care sunt de fapt inima festivalului.

 

feeder.ro: Înainte de fARAD, din câte știu, Aradul n-a mai avut alt festival de film. Cum răspunde publicul arădean și cel din împrejurimi la un astfel de proiect?

Mona Nicoară: Foarte, foarte bine. Avem deja un public fidelizat. Pentru mine cel mai interesant este să văd că în fiecare an există câțiva spectatori care vin la fiecare proiecție. E foarte emoționant. Apoi, este fascinant să văd cât de divers este publicul la fARAD — ca vârstă, ca zonă de interes, ca relație cu filmul. Anul acesta ne extindem puțin, dincolo de cinematograful Arta, unde am fost la primele ediții, către nou-deschisul Cinema Grădiște, unde vom avea două proiecții, și către teatrul Ioan Slavici, unde Corina Șuteu va aduce în discuție viitorul industriei cinematografice din România.

 

fARAD 2015 photo Ciprian Hord-Avangarda Crepusculara

feeder.ro: Cum se declină “Celebritatea”, tema fARAD 2017, în selecția de anul acesta?

Mona Nicoară: Ne-a interesat felul în care documentarul, care e un vehicol de disecat oameni, complică lucrurile atunci când vine vorba de celebritate. Pe de o parte, filmul poate face staruri din oameni obișnuiți, construiește personaje, izolează și sculptează povești din multele lucruri, majoritatea neinteresante, care se întâmplă în viața unui om. Pe de altă parte,

atunci când se apropie de celebrități, de figuri deja construite în imaginația publicului, filmul documentar ajunge să anatomizeze, să expună sub lupă și prin urmare să pună sub semnul întrebării suprafața lucioasă a celebrității. Atenția reală, empatia, umanizarea destabilizează și complică de fapt simplitatea formulelor de succes.

 

feeder.ro: Dacă ar fi să alegi 3 filme pe care să nu le ratăm cu niciun preț la fARAD #4, care ar fi acelea?

Mona Nicoară: Premiera națională Nu sunt negrul vostru, nominalizată la Oscar anul acesta, este un film de mare actualitate în era Trump, o meditație asupra relației dintre cultura dominantă americană — hollywoodiană și, prin urmare, eminamente albă — și construcția identității negre în perioada luptei pentru drepturile civile și în prezent. Apoi, tot în premieră națională aducem thriller-ul Despotul și îndrăgostiții, despre un cuplu din lumea filmului sud coreean răpit de dictatorul cinefil nord-coreean Kim Jong-Il. Și, finalmente, pentru nostalgici, semi-documentarul ABBA al lui Lasse Hallström, care înainte de Revoluție a fost pentru mulți dintre noi primul și unicul documentar văzut la cinema — pe ecran mare, în întuneric, cu alți străini, așa cum sunt făcute să fie văzute filmele.

 

feeder.ro: La fiecare ediție aveți invitați speciali din toată lumea. Pe cine vom cunoaște anul acesta?

Mona Nicoară: Anul acesta o avem la fARAD — și la festival, și la laborator — pe Erin Casper, cea care a re-montat filmul de deschidere, Risc, al laureatei la Oscar Laura Poitras, după premiera lui la Cannes. Erin a transformat filmul dintr-un portret simplu al unui personaj problematic, fondatorul WikiLeaks Julian Assange, într-o explorare a relației dintre documentarist și subiectul lui. Apoi, publicul arădean se va întâlni cu Pascale Lamche, regizoarea care a îndrăznit să abordeze una dintre cele mai controversate femei din istoria contemporană: Winnie Mandela.

Și avem doi recidiviști: Magnus Gertten, care anul trecut a venit cu Fiecare chip poartă un nume și acum vine în calitate de regizor microbist dependent de clubul lui local de fotbal din Malmö, care a dat lumii un mare nume al fotbalului, Zlatan Ibrahimovic, și Dana Bunescu, monteurul sacru al noului val din cinematografia română, proaspăt laureată la Berlin cu Ursul de Argint pentru contribuție artistică remarcabilă, și care revine la laborator ca mentor și în festival cu fascinatul film de montaj de arhivă Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu.

fARAD 2016 Mona Nicoara Oana Radu ziua 3

fARAD 2016 / Mona Nicoară, Oana Radu

feeder.ro: Dincolo de filme multipremiate, fARAD oferă un laborator pentru tineri cineaști. În ce constă el și ce a ieșit din acest laborator până acum?

Mona Nicoară: Laboratorul e un spațiu privilegiat pe care încercăm să-l oferim, pentru câteva zile, unor proiecte promițătoare care se află în cel mai vulnerabil stadiu: acela de dezvoltare. Pentru cineaștii care se află la început de drum, în acest stadiu e foarte greu de separat feedback-ul creativ de cel legat de producție, finanțare și potențialul de piață al unui proiect.

Sunt deja multe oportunități de a primi feedback legat de piață și finațare — majoritatea forumurilor de pitching se concentrează pe ele. Dar la nivel creativ, în acest moment delicat în viața proiectului, tinerii cineaști se găsec cel mai adesea singuri, cu grijile și nesiguranțele lor. Laboratorul încearcă să le aline această singurătate: pentru câteva zile, vorbim doar de aspectul artistic al fiecărui proiect și oferim expertiză pe sunet, montaj, intenție și formă, lăsând grijile materiale la o parte.

În fond, ceea ce contează pentru fiecare dintre noi este să facem cel mai bun film posibil, iar pentru asta avem nevoie în primul rând de sprijin creativ, facilitate tehnică, încredere în instinctele, în intențiile noastre artistice și timp.

Fiindcă veni vorba de timp: suntem abia în al doilea an de laborator. E devreme: multe documentare iau câte patru ani între stadiul de dezvoltare și finalizare. În acest moment, e lucru mare că de anul trecut avem deja un film într-un stadiu mai avansat de lucru, un scurtmetraj personal al Andrei Tarara, care va reveni la laborator cu o proiecție de montaj în lucru.

 

feeder.ro: Pentru cineva care habar n-are cu ce se mănâncă noul val al filmelor documentare de calitate, de unde ar trebui să înceapă? Ce ai recomanda “top of mind”?

Mona Nicoară: Dacă încep să înșirui, nu mai termin. Iar cititorii n-o să țină minte prea multe.

Așa că îmi reduc recomandarea la una singură: trebuie început la cinema. Nu în fața computerului, nici în fața televizorului, oricât de ridicol de mare ar fi el — ci în sala de cinema, în fața unui ecran mare, în întuneric, alături de necunoscuți care trec și ei prin aceleași experiențe cu tine timp de o oră și jumătate sau două. E cu totul altceva.

Din păcate, documentarele sunt prea puțin accesibile în acest fel în programele obișnuite ale sălilor de cinema. Dar avem din ce în ce mai multe festivaluri, multe curatoriate excepțional, în care documentarele pot fi trăite în cinema: fARAD săptămâna aceasta, Astra săptămâna cealaltă, One World în martie și TIFF în iunie…

fARAD 2016

fARAD 2016, ziua 4

feeder.ro: Cum e organizat fARAD? Cum arată echipa din spatele acestui eveniment “up & coming”?

Mona Nicoară: E o echipă deja rodată, bine sudată: pe de o parte, Asociația Film ETC. / Romanian Film Initiative (Corina Șuteu, Oana Radu și Mihai Chirilov) sunt organizatori cu multă experiență în organizarea de astfel de festivaluri și evenimente, inclusiv a festivalului de film românesc de la New York. Îi știu deja de aproape 10 ani și am apucat să lucrăm împreună în câteva contexte diferite. Apoi, 111 Film & Entertainment au fost cu noi la fARAD de la bun început, asigurând lin partea de producție, în cooperare cu Centrul Municipal de Cultură și Primăria Arad, care nu doar au patronat festivalul, dar și-au și suflecat mânecile și au lucrat cu noi la fiecare pas. Iar pentru laborator, Centrul Național al Cinematografiei ne-a acordat sprijin prin Asociația Culturală pentru Educație prin Artă. Finalmente dar nu în ultimul rând, la Arad avem noroc să găsim niște excepționali profesioniști locali: Călin Man de la kinema ikon, care ne-a construit identitatea vizuală de la prima ediție, și Avangarda Crepusculară (Călin Bibe, Ciprian Hord), care se ocupă de documentarea video și, respectiv foto, a evenimentului.

 

feeder.ro: Arad nu e tocmai un oraș apropiat pentru mulți dintre români. Convinge-ne să-l vizităm pentru fARAD!

Mona Nicoară: Pentru fARAD sper că am oferit deja suficiente argumente. Pentru Arad, însă, nu prea știu să argumentez logic: e un oraș de care sunt legată emoțional, încă din copilărie, și pe care îl absorb de fiecare dată cu mirarea copilului. E ceva foarte frumos, vechi, așezat în arhitectura austro-ungară a locului — și totodată ceva extrem de promițător, de dinamic în cultura alternativă a locului.

fARAD 2016 Mona Nicoara

Mona Nicoară / fARAD 2016

feeder.ro: La ce proiecte să ne mai așteptăm de la Mona Nicoară?

Împreună cu producătoarea Ada Solomon și monteurul Dana Bunescu, suntem în post-producție cu un documentar despre poeta Nina Cassian, care sperăm să aibă premiera în 2018. Apoi, mai am câteva proiecte la care mă gândesc, dar lucrez încet (fiecare film la care am lucrat până acum mi-a înghițit câte șase ani o dată), prudent și puțin superstițios…

 

Photos © fARAD.

parteneri feeder insider art & sound

2 Comments
  1. […] Read the full interview in [EN] / [RO] […]

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2004 - 2019 feeder.ro

CONTACT US

Send us an email and we'll get back to you, asap. Thank you! ⭐️

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account