feeder insider Matei Branea

Last updated on May 13th, 2016 at 01:36 pm

Reading time: 19 minutes

feeder insider w/ Matei Branea

Creator al îndrăgitului personaj OMULAN și al imaginii inconfundabile a festivalului de film NexT, Matei Branea s-a impus atât pe scena locală cât și pe cea internațională cu proiecte de animație, bandă desenată și ilustrație. Prin desenele sale încărcate de umor, simboluri și obrăznicie, Branea ne invită la o porție zdravănă de haz de necaz, București, relații, viață în general, iar rezultatul e un univers de fete nurlii, cranii și linii însuflețite care spun povești cu tentă metafizică. L-am luat la întrebări pe Matei Branea despre relația dintre animație și B.D., educația vizuală a tinerelor generații și multe altele – iar el ne-a răspuns cu aceeași prospețime cu care desenează. Enjoy!

keywords: sarcastic, codificat, erotic, esențial

Branealand e… un parc de distracții.
Primul cuvânt care-mi trece prin minte… păsărică.
Dacă aș avea un prieten imaginar… mi-aș dori să fie animat.
Nu mă apuc de lucru până nu… fac curat, of course. 🙂
Marțea… o zi bună.
Prikoke, Lida și Kolea intră într-un bar… Prikoke: Zwei Samagon bitte. Braman: Dry? Prikoke: Nicht drei, zwei! Lida și Kolea clipesc.
Comedia preferată… Petrecerea cu Peter Sellers.
Dacă aș fi un erou de bandă desenată, superputerea mea ar fi… să mă pot transforma în orice.
Bucureștiul este… carne.
3 artiști vizuali pe care îi urmăresc… Kitră, Sorina Vazelina, Olivier Texier.

 

feeder insider with Matei Branea

Violeta Năzare: Hello, Matei, și felicitări pentru participarea la expoziția VANITAS alături de artiști precum Lea Rasovsky, Saddo și Roman Tolici. Ți-am recunoscut cu ușurință lucrarea printre figurile scheletice care au împânzit Centrul de Arte Vizuale Multimedia: cine altcineva ar fi alăturat un craniu desenat naiv, o păpușă dezbrăcată și un disco ball? Te remarci prin umor negru și sarcasm erotic; cum ți-ai format stilul și ce te inspiră să creezi noi povești și personaje?

Matei Branea: Bună Violeta 🙂 Mulțumesc pentru felicitări și pentru descriere (“sarcasm erotic”). Mă bucur că ai remarcat Vanitas-ul meu. Stilul mi s-a format de-a lungul timpului, prin căutări personale și diverse influențe cu care am vibrat și uneori asimilat. Inspirația mea este viața de zi cu zi. A mea și a celor din jur. Pot spune că sunt un observator. Văd lucruri, le indexez, le asociez și după un proces de absorbție le randez și le expun uneori concluzionând (asumându-mi imperfecțiunea și posibilele erori – inclusiv misspelling-urile – sper că am scris corect).

 

V.N.: Ce te-a atras spre banda desenată? Spune-ne câteva comics-uri pe care le-ai recomanda pentru neinițiați.

M.B.: Hm… Inițial nu mi-a plăcut. Prea multă muncă. Am preferat la început să mă exprim complex dar succint într-o singură imagine. Pe urmă, cu OMULAN, am descoperit plăcerea de a povesti în imagini și posibilitatea de a scrie și a face filme de-odată, desenând. Câteva comics-uri, listă recentă: compilațiile Nicole et Franky, colecția BD Cul (și mai tot ce iese de la Les Requins Marteaux), Last Man al lui Bastien Vives și last but not the least, the surreal awesome Cowboy Henk semnat Kama & Seele. (P.S. cei doi librari temerari de la Librăria Jumătatea Plină au o grămadă de comics-uri cool).

 

V.N.: Cum arată o zi în Branealand? Când și unde lucrezi de obicei și ce instrumente sau suporturi preferi?

M.B.: O zi de lucru? Începe greu dar apoi nu se mai oprește, cu ramificații și paranteze, unele casnice dacă lucrez acasă, plus niște scroll – computerul e uneori mai rău ca televizorul, până se face prea târziu să te mai uți și la un film. Lucrez de preferință tradițional dar îmi place și digitalul. Oricum, în ambele cazuri tot hand made bag. 🙂

V.N.: Pasiunea ta pentru desen s-a extins în mod natural înspre animație. Printre scurtmetrajele tale se numără Sketch, Prikoke, Alinuţa – The Indifference, dar probabil cea mai cunoscută animație a ta este Omulan, aventura scandaloasă prin cosmos a micului personaj umanoid pornit în căutarea lui Dumnezeu. Ce te-a motivat să transpui personajul în mediul cinematografic și care au fost provocările principale?

M.B.: Scandaloasă?!? Well, OMULAN a mai jucat în filme. Primele mele scurtmetraje l-au avut ca erou. “Work” e preferatul meu dintre primele filme (sunt toate la mine pe canal Branealand/Vimeo). De fapt, Omulan a fost întâi desen, apoi personaj de film animat și abia apoi a ajuns personaj de bandă desenată. Provocarea de baza la Omulan în animație e… mersul și să stea cu spatele 🙂 Nu e un personaj construit clasic pentru animație. E mereu un challenge să îl mișc. Am găsit mereu soluții și acum fiind în spațiu am rezolvat, zic eu, elegant task-ul.  


OMULAN! – teaser

V.N.: Omulan este rezultatul unei esențializări impuse de constrângerile tehnice ale vremii: conexiunea la Internet se făcea prin dial-up, iar timpul de încărcare a unei pagini era mult mai mare. Simplitatea naivă a personajului s-a dovedit a fi un atu; care crezi că e relația dintre limitări și creativitate?

M.B.: Restricțiile te obligă să fi creativ. Îmi place să lucrez cu Omulan. Mă pune mereu în situația să lucrez cu esențialul.

 

V.N.: Ne-am bucurat să aflăm că scurtmetrajul Omulan a intrat cu avânt în circuitul festivalier internațional. Cum se situează România la capitolul animație? Prin ce diferă viziunea și publicul românesc?

M.B.: Din păcate în România încă nu există posibilitatea unei formări universitare dedicate. Există o secție de animație în cadrul Liceului de arte Plastice N. Tonitza din București și există un Master în Animație la Facultatea de Film din cadrul UNATC București (unde predau și eu). Prin urmare, autorii se formează în general pe cont propriu. Eu, deoarece desenez tot timpul, am fost remarcat în facultate de domnul profesor Radu Iagzsag care m-a încurajat să fac un film de animație (Sketch) și am beneficiat astfel pe toată perioada ultimilor 2 ani de studiu de un training pe animație clasică, desen pe hârtie, care m-a ajutat foarte mult mai departe. Publicul de la noi nu cred că diferă de orice alt public. Animațiile sunt o prezență constantă în cinematografe. Vorbim de un public care consumă filme comerciale. Dacă vorbim de filme independente publicul începe să se restrângă, iar dacă vorbim de scurt metraj, atunci e clar că vorbim deja de un produs de nișa, care se adresează în principal publicului de festival. Viziune? Habar nu am 🙂

 

 

V.N.: Animații cu Planeta Moldova, ilustrații și spoturi pentru NexT Film Festival, TIFF, Esquire, RE:PUBLIK, expoziții – când te-ai simțit cel mai mândru de lucrările tale?

M.B.: Sunt mândru când aflu că ce fac place și cel mai tare e când lumea se amuză și înțelege substratul. Cu NexT în special, voi fi foarte mândru acum la început de aprilie când o să am un expo de 10 ani de grafică pentru festival care va reunii postere, animații și schițe, selectate pe sprânceană de Alexandru Ciubotariu / Muzeul Benzii Desenate, care curatoriază evenimentul.

 

V.N.: După ce ai studiat scenaristica la UNATC, ai ales să păstrezi legătura cu facultatea predând animație. Cum e noua generație? Ce precepte încerci să le insufli și cum ai descrie mediul universitar actual?

M.B.: Young piplz is cool. De aici vine energia.

Eu le ofer studenților cunoștințele pe care le-am acumulat eu în domeniu și încerc să îi ajut la capitolul structură pe mai multe planuri. Filmul de animație e un domeniu complex, un loc în care te poți pierde dacă nu ai un plan clar. E bine când ai pe cineva care te ajută. Intenția mea e să ajungem să avem un studio de animație în cadrul UNATC și cursuri complete de licență. Cred că este necesar să pornim o dată educația în acest domeniu neglijat în ciuda faptului că azi există foarte multă animație în jurul nostru. Ce sper e să văd povești mișto și îndrăznețe, animate cu stil.

V.N.: feeder insider este rubrica săptămânală de conversații în jurul muzicii și artelor vizuale. Care sunt lucrurile pe care îți dorești cel mai mult să le afli despre artiștii tăi preferați?

M.B.: Ha! Cum se văd la pensie. 🙂

 

V.N.: Ne-a făcut plăcere să stăm de vorbă! Ce planuri mai ai pentru 2016?

M.B.: Să încep concret lucrul la noul meu proiect de film și o expoziție personală prin septembrie.


Branea Showreel 2000 – 2015
 

Words: Violeta Năzare

 

feeder insider

6 Comments
  1. […] Print, Sinboy, Dan Michiu Dinescu, Ella Costache, Filip Cocoş, Claudiu Revnic, Matei Branea, Silviu Silviu, Mono Mihai, Volodea Biri, Megan Dominescu, Miloš Jovanović, Reg Andrei, […]

  2. […] Vasile Leac, Sorina Vazelina, Dan Sociu, Mitoș Micleușanu, Svetlana Cârstean, Suzana Dan, Matei Branea, Sergiu Negulici, Stefan Radu Cretu and Mugur Grosu. They each came with their own world, in very […]

  3. […] – uk 89. Vika Tonu – ro 90. Rubi [CMYK] – es 91. Sepp [UVAR] – ro 92. Matei Branea (Branealand) – ro 93. that couch funk collective – ro 94. Tudor Prisăcariu – […]

  4. […] – uk 10. Vika Tonu – ro 11. Rubi [CMYK] – es 12. Sepp [UVAR] – ro 13. Matei Branea (Branealand) – ro 14. that couch funk collective – ro 15. Tudor […]

  5. […] insider. Vara aceasta călătorim în universul feeder alături de Pisică Pătrată, Irlo, Saddo, Matei Branea și multă muzică bună. ? Vă așteptăm timp de 1 săptămână la pop up gallery @ […]

  6. […] a avut loc la Clubul Țăranului, unde am putut să-l întalnim pe artistului şi graficianului Matei Branea, art director al Festivalului Internaţional de Film NexT, creatorul imaginii NexT şi al […]

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2004 - 2019 feeder.ro

CONTACT US

Send us an email and we'll get back to you, asap. Thank you! ⭐️

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account