Midnight Specials – O selecție de filme românești de arhivă

Midnight Specials – O selecție de filme românești de arhivă

În anul Centenarului propunem un itinerariu inedit în timpuri și spații coregrafice creative, care oferă o imagine dinamică a avangardei dansului și filmului românesc prin proiecția “MIDNIGHT SPECIALS | O selecție de filme românești de arhivă”.

Program curatoriat in parteneriat cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, The Resource Cube & Mediateca și Arhiva CNDB.

▶ Intrarea liberă ◀

▶ LE P’TIT PARIGOT | Lizica Codreanu
2:00’, 1926, FR , ficțiune mut, alb-negru
R: René Le Somptier
C: Lizica Codreanu

Un fragment de două minute în care coregrafa Lizica Codreanu interpretează dansul de avangardă cu discurile în filmul franțuzesc Le P’tit Parigot, într-o ținută non-conformistă semnată de Sonia Delaunay. Frecventând cercuri artistice pariziene alături de Man Ray, Constantin Brancuși si Tristan Tzara, Lizica descoperă noi modalități de a inova dansul prin improvizație.

▶ DIVERTISMENT DE DANSURI
7:03’, 1934, RO, documentar mut, alb-negru
R: Leria Niki-Cucu
C: Leria Niki-Cucu

Educată în Franța, Leria Niki-Cucu a fost caracterizată în presa perioadei interbelice ca o “maestră a dansului” cu o deosebită “mimică și expresiune dramatică”. În filmul Divertisment Coregrafic, elevele conservatorului Leria Nicky-Cucu intrepretează o serie de dansuri de caracter, care ne poartă înapoi în timp cu 84 de ani, o perioadă în care școlile de balet animau peisajul artistic românesc. Divertisment Coregrafic poate fi considerat și prima mărturie documentată a întalnirii dintre film și dans românesc.

▶ TINERE TALENTE
2:28’, 1952, RO, reportaj, alb-negru

Un reportaj din perioada lui Gheorghe Gheorghiu-Dej despre colaborarea dintre Școala de coregrafie din București și cea din Leningrad, în care apar Dumitra Constantinescu, Esther Magyar, Anton Romanovski, Elena Ionescu și Amato Cretulescu.

▶ CONCERTO GROSSO ÎN DO MINOR
OPUS 6 NR. 8 DE GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
8:45’, 1964, RO film de fictiune / alb-negru
R: Mirel Iliesiu
C: Miriam Răducanu

“Pasiunile au învatat pe oameni rațiunea.” este citatul din L. Vauvenargues care deschide Concerto Grosso. Structurat în patru parti: „Grave”, „Andante Allegro”, „Adagio” și „Allegro”, filmul surprinde ingenioasa lume gestuală a lui Miriam Răducanu, într-o lucrare de cinema fizic, în care ringul de box devine un teren al imersiunii psihologice, surprinsă în cadre cinematografice experimentale.

▶RITMURI POTRIVITE
13’, 1964, RO, documentar, alb-negru
R: Mirel Iliesiu

Al treilea film semnat de Mirel Ilieșiu propune o serie de fragmente coregrafice poetice la care colaborează unii dintre cei mai importanți oameni de dans ai momentului. Filmul a fost prezentat la Festivalul Nervi, din Genova, câștigând premiul Orhideea de Argint.

▶ GENERATII | Extras Gigi Căciuleanu
reportaj, alb-negru
1:30’, 1965, RO

Filmat în fostul spatiu al Liceului de Coregrafie din strada Dumitru Lemnea, acest fragment ni-l prezinta pe Gigi Căciuleanu în tinerețe, interpretând deja celebrul dans cu mingea, în coregrafia lui Miriam Răducanu. Reportajul este animat de o mărturie a tatălui coregrafului, care ne vorbește cu sinceritate despre sursa talentului fiului său.

▶ LECTIE IN INFINIT
film documentar
10:00’, 1965, RO
R: Sergiu Nicolaescu

In articolul “Sergiu Nicolaescu: inginerul, fabula si filmul” prezinta Lectie in infinit astfel: “Imagini de un spectaculos necautat puse in asociere cu scene pur artistice dau nastere unor concepte noi, veritabile ingemanari intre dans, plutirea libera si impresionism filmic. Rezultatul nu pune accent pe senzationalul la prima mana, ci stabileste conexiuni mai subtile cu structura intima a caderii libere, cu ideea de zbor.”

▶ IN MAREA TRECERE
13:29’, 1971, RO, fictiune, color
R: Mirel Iliesiu
C: Miriam Raducanu

O incursiune in lumea mitologiei românești, “În marea trecere” este structurat pe baza a 5 bocete interpretate de Corul Madrigal. Prin aducerea unor elemente care țin de folclorul autohton precum masca, dar și prin numeroase elemente care descriu o compoziție interdisciplinară, care îmbină poezia, muzica și arta video, duetul creativ Iliesiu – Răducanu a generat un film cu o estetică cinematografică stranie și picturală. Amprenta coregrafică a lui Miriam Raducanu, bazată pe gestualitate și eliberarea corpului de constrângeri stilistice sau tehnice, este pusă în valoare de dansatori precum Simona Ștefănescu, Gigi Căciuleanu, Sonia Dumitrescu și Raluca Ianegic.

Toate filmele, cu excepția LE P’TIT PARIGOT, fac parte din Arhiva Națională de Filme.

Acest eveniment face parte din Bucharest International Dance Film Festival 2018 – BIDFF #4. BIDFF este un proiect cultural organizat de Asociatia Tangaj Dance.

Realizat cu sprijinul:

Centrul National al Cinematografiei / Romanian Film Centre, Institutul Cultural Român, Consulatul Onorific al Republicii Islanda la București, British Council Romania, Balassi Intézet – Bukaresti Magyar Intézet/Institutul Maghiar din București, 4 Proof Film și DHL Express Romania.

Parteneri: Cinema Elvira Popescu (Institutul Francez din România), Centrul Național al Dansului București, Deschis Atelier & Deschis Gastrobar, Linotip – Centru Indepedent Coregrafic, Cinetic, Qreator by IQOS.

Proiect finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale

▶ ENG
In the year marking the Centenary, we bring forward a unique itinerary in what constitutes the timelines and spaces of creative choreography, so as to offer a dynamic image of the Romanian dance and film avant-garde, through the screening MIDNIGHT SPECIALS | A selection of Romanian archive dance films.

Program curated in partnership with Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, The Resource Cube & Mediateque and CNDB Archive.

▶ Free Admission ◀

▶LE P’TIT PARIGOT | Lizica Codreanu
2:00’, 1926, FR , fiction silent film, black&white
D: René Le Somptier
C: Lizica Codreanu

A two-minute fragment presenting choreographer Lizica Codreanu while she performs the avant-garde dance in the French film Le P’tit Parigot, using the well-known discs in her choreography and wearing a non-conformist costume designed by Sonia Delaunay. Lizica was part of the Parisian artists’ scene, alongside Man Ray, Constantin Brâncusi and Tristan Tzara, which enabled her to discover new ways of innovating dance through improvisation.

▶DIVERTISMENT DE DANSURI
7:03’, 1934, RO, silent documentary, black&white
D: Leria Niki-Cucu
C: Leria Niki-Cucu

Leria Niki-Cucu completed her education in France and was characterized in the press of the interwar period as a “master of dance” with a particularly special “mimic and dramatic expression”. In the film Divertisment Coregrafic (en. Choreography for Entertainment), the students of The Leria Niki-Cucu Conservatory interpret a series of character dances that take us back 84 years ago, in a period of time when ballet schools used to animate the Romanian artistic scene. Divertisment Coregrafic can be considered to be the first documented proof of the encounter between Romanian film and dance.

▶TINERE TALENTE
2:28’, 1952, RO, reportage, black&white

A reportage dated from the time of Gheorghe Gheorghiu-Dej about the collaboration between The Choreography School in Bucharest and Leningrad, with performances from Dumitra Constantinescu, Esther Magyar, Anton Romanovski, Elena Ionescu and Amato Creţulescu.

▶CONCERTO GROSSO ÎN DO MINOR
OPUS 6 NR. 8 DE GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
8:45’, 1964, RO fiction / black&white
D: Mirel Iliesiu
C: Miriam Raducanu

“Emotion has taught mankind to reason” (L. Vauvenargues) is the opening quote in Concerto Grosso. Structured in four parts – “Grave”, “Andante Allegro”, “Adagio” and “Allegro” – the film captures Miriam Răducanu’s ingenious gesture world in a physical cinema piece, where the boxing ring becomes the playfield for psychological immersion, expressed through experimental, cinematic frames.

▶ÎN MAREA TRECERE
13:29’, 1964, RO, fiction, color
D: Mirel Iliesiu
C: Miriam Raducanu

An immersion into Romanian mythology, În marea trecere (en. The Great Transition) is based on the 5 dirges interpreted by the Madrigal Choir.
By introducing elements related to the native folklore – such as the mask – but also through the many elements describing an interdisciplinary composition – combining poetry, music and video art – the creative duo Ilieşiu-Răducanu created a film with strange and pictural aesthetics. Miriam Răducanu’s signature as choreographer, which emphasizes gesture and promotes the liberation of the body from all its stylistic or technical constraints, is showcased by dancers Simona Ştefănescu, Gigi Căciuleanu, Sonia Dumitrescu and Raluca Ianegic.

▶RITMURI POTRIVITE
13’, 1964, RO, documentary film, black&white
R: Mirel Iliesiu

Mirel Iliesiu’s third film brings together some of the most important dance artists of that time in a series of poetic choreographic fragments. The film was presented at the Nervi Festival in Genoa, where it was awarded the Silver Orchid Award.

▶GENERATII | Extras Gigi Caciuleanu
reportage, black & white
1:30’, 1965, RO

Shot in what used to be The Choreography High-School on Dumitru Lemnea Street, this film reportage excerpt presents to us the young Gigi Caciuleanu, performing his already famous dance with the ball, choreographed by Miriam Raducanu. The reportage is seasoned with the testimonial of the choreographer’s father, who tells us openly about the origin of his son’s talent.

▶ECTIE IN INFINIT
documentary film
10:00’, 1965, RO
D: Sergiu Nicolaescu

In the article “Sergiu Nicolaescu: the engineer, the fable and the film”, Horatiu Damian presents Lecție în infinit (en. A Lesson in Infinity) as follows: “Images of a natural spectaculosity combined with purely artistic scenes give rise to new concepts, merging dance, free fluid movement and film impressionism. The result is not an expression of the easily obtained sensational, but rather it establishes a subtle connection with the intimate structure of free fall, with the idea of truly flying.”

All films excepting LE P’TIT PARIGOT, are part of the National Film Archive (Romania).

This event is part of Bucharest International Dance Film Festival 2018 – BIDFF #4. BIDFF is a cultural project financed by Tangaj Dance.

Supported by:

Centrul National al Cinematografiei / Romanian Film Centre, Institutul Cultural Român, Consulatul Onorific al Republicii Islanda la București, British Council Romania, Balassi Intézet – Bukaresti Magyar Intézet/Institutul Maghiar din București, 4 Proof Film și DHL Express Romania.

Partners: Cinema Elvira Popescu (Institutul Francez din România), Centrul Național al Dansului București, Deschis Atelier & Deschis Gastrobar, Linotip – Centru Indepedent Coregrafic, Cinetic, Qreator by IQOS.

Project financed by the Ministry of Culture and National Patrimony (Romania)

Leave a reply (we review all comments)