Umscene #1 | „Medium V” de Iancu Dumitrescu pentru Zach Rowden

Umscene #1 | „Medium V” de Iancu Dumitrescu pentru Zach Rowden

Umscene #1 | „Medium V” de Iancu Dumitrescu pentru Zach Rowden

note de subsol la muzica contemporană #recentă. engl.transl.below

1. Sub acest nume de cod debutează local seria Unearthing the Music: Sound and Creative Experimentation in Non-democratic Europe, platformă online care își propune să documenteze libertatea de expresie din „muzica avangardistă dinainte de … internet”

2. Formulăm deocamdată astfel, fiindcă am ales să prezentăm (re-)crearea unei experiențe unice, care va ajunge apoi tot online, acolo unde nu va mai putea fi unică. Acustica specială a sălii unde vă invităm să ne fiți alături e un mediu în sine & ne va permite să fim cât mai aproape, metaforic înăuntrul contrabasului spectral lansat de această piesă acum aproape 40 de ani și readus la viață de un intrpret care nu are încă atât. Căutați și veți vedea, internetul e extatic prin locurile unde variante ale piesei sunt oferite spre ascultare, dar va fi cu totul alt nivel o interpretare hic et nunc.

3. Mai adânc în motivația evenimentului: nu există nicăieri o versiune 1 a acestei piese. De ce? Nu știm, vom afla… Prima înregistrare existentă o datorăm fantasticului Fernando Grillo, a fost scoasă la Electrecord în 1982, apoi în 1987 pe primul disc al casei berlineze Edition RZ, reluată în versiune nouă pe primul disc al Edition Modern, fondată de Iancu Dumitrescu în 1991. O piesă manifest, care a deschis căi de expresie și a călătorit neîncetat de atunci. Cine este Fernando Grillo? Cum a ajuns piesa în occident – necenzurată – datorită unei supra-frumuseți ce nu putea fi numită modernism? De ce a fost pe primul disc scos de însuși compozitorul ei?

4. Iancu Dumitrescu spune că această piesă: e o cheie pentru deschis uși; că a fost pentru prima oară când a început să aibă sens expresia că „încearcă să mute un ocean cu lingurița”, via Celibidache; că este o revelație acusmatică; că e muzică spectrală sesizată de el la tulnice, iar coarda de contrabas e ca un tulnic, lungă, dar permite și micro-experiențe, inspirate din doine cântate la frunză; e ca o distilare, la temperatură înaltă, a memoriei ancestrale, obținând un gaz, o doinire, un bocet, neo-brâncușian poate… Medium e o orfică retragere în munți, post-dodecafonică, inițiatică, în orice caz.

5. Dacă în interpretarea lui Fernando Grillo, Iancu Dumitrescu vorbește de sunet secret, cifrat, liric, aureolat, versiunea a V-a va fi pe stilul lui Zach Rowden, teluric și cu o trăsătură de arcuș alertă, care rămâne specifică primitivismului cultural inițiatic impus de piesă.

Zach Rowden este membru al Ansamblului Hyperion Internațional, arhivist si cercetător de partituri contemporane și muzician activ pe scena experimentală de pe coasta de est a Americii. Numeroasele sale proiecte muzicale pot fi ascultate la https://zachrowden.bandcamp.com/

https://www.unearthingthemusic.eu e un proiect co-finanțat de Creative Europe, program al EU.

Concertul e organizat de Asociația Jumătatea plină în parteneriat cu MARe/Muzeul de Artă Recentă

intrare liberă – donație sugerată

~~~~~~~~ English sketch

footnotes for #recent contemporary music

1. Under this code name, we debut Unearthing the Music: Sound and Creative Experimentation Series in Non-democratic Europe, an online platform that aims to document freedom of expression in “avant-garde music behind the iron curtain and before the Internet …”

2. We might just say it like this for the time being, as we choose to start by with the (re-)creation of a unique experience, which will then go online, where it will no longer be unique. The special acoustics of the room where we invite you to join us is already a medium in itself & will allow us to be as close as possible, metaphorically inside, the spectral doublebass, launched by this piece nearly 40 years ago, and brought back to life by an interpreter you ger than this piece. Look the piece up, the internet is ecstatic wherever variants of the piece are offered for listening, but being there live for it will be another level of hic et nunc.

3. Deeper in the motivation of the event: there is nowhere a version 1 of this piece. Why? We do not know, we’ll find out … The first recording we owe to the fantastic Fernando Grillo, and was published by Electrecord in 1982, then in 1987 it appears on the first album of the Berlin RZ Edition Edition, released again in a new version on the first disc of Modern Edition, founded by Iancu Dumitrescu in 1991. A manifest piece that has opened expression paths and traveled more than many other important pieces of that time.
But, who is Fernando Grillo? How did the song get to the West – uncensored in its over-beauty that could not be labelled modernism? Why was it on the first disc made by the composer when he was able to launch his own label?

4. Iancu Dumitrescu says that this piece: is a key for opening doors; was the first time that the expression “trying to move an ocean with the spoon” bestowed on him by Celibidache began to make sense; that it is an acousmatic revelation; that it is spectral music he noticed in the Romanian “bucium” music, and the double bass cord with its extraordinary lenght ressembles that, but also allows for micro-experiences, inspired by the folk “doina” music played on a leaf (not familiar? look it up); it’s like a high-temperature distillation of ancestral memory, gettingout of it a gas, a neo-brâncuşian medium, …
Medium is all this and an orphic retreat in the mountains, a post-dodecaphonic initiation, in any case.

5. If about Fernando Grillo’s interpretation, Iancu Dumitrescu speaks of secret, lyrical, auraolated, he promoses the version to be played by Zach Rowden will be chtonic and with alert bowing, but remain specific to the initiatory cultural primitivism imposed by the legacy of the piece.

Zach Rowden is a member of the Hyperion International Ensemble, an archivist and researcher of contemporary music scores, and a very active musician on the experimental stage of the east coast of America.

His many musical projects can be heard at https://zachrowden.bandcamp.com/

https://www.unearthingthemusic.eu is a project co-funded by Creative Europe, an EU program.

The concert is organized by the Asociația Jumătatea plină, in partnership with MARe / The Museum of Recent Art

free entry – suggested donation

Leave a reply (we review all comments)