Două scurt-metraje realizate în Rezidența de la Slon la Berlinale

Două scurt-metraje realizate în Rezidența de la Slon la Berlinale

Două scurt-metraje românești, realizate în cadrul Rezidenței de la Slon, în premieră internațională în competiția Generation Kplus la Berlin

Scurt-metrajele De Natura de Lucile Hadžhalilović și Trois rêves de ma jeunesse (Trei visuri din copilăria mea) de Valérie Mrejen și Bertrand Schefer, realizate în cadrul proiectului anual Rezidență la Slon al META Cinema – Fundația Culturală META, au fost selectate în competiția oficială Generation Kplus, Berlinale 2018.

Proiectul cultural Rezidență la Slon, inițiat de Fundația Culturală META și Meta Cinema în anul 2015, își propune să reunească cineaști străini și români timp de 10 zile în satul Slon, județul Prahova. Totul a pornit de la o sculptură locuință (living art) creată de artistul plastic Romelo Pervolovici, pe care regizoarea Eva Pervolovici a transformat-o într-un spațiu de creație cinematografică. Caracterul contemporan al arhitecturii intră în contrast cu pitorescul mediului rural din Slon, de unde ideea de a invita cineaști internaționali care să realizeze creații audiovizuale în acest spațiu, pe care îl descoperă și (re)valorifică printr-o abordare alternativă. O privire asupra realităților românești diferită, pe care o descoperă pentru prima dată. De la scurtmetraj de ficțiune și experimental la documentar de creație și performance, filmele reflectă diferențele artistice individuale, precum și unitatea de decor. Cineaștii invitați în cadrul rezidenței reprezintă un grup eteroclit de profesioniști, un criteriu important fiind universul de creație propriu fiecăruia, dar și posibilitatea acestora de a se adapta la condițiile de lucru și de a reuși să imagineze un subiect și să îl filmeze în doar 10 zile. Un decor unic, stiluri și povești foarte diferite de la an la an

 De Natura de Lucile Hadžhalilović
Apă, pământ, aer, foc. Și doi copii la înălțimea verii.

De Natura este un poem improvizat, o plimbare liniștită și veselă a două fetițe în mijlocul naturii, departe de privirile adulților. Apoi însă veselia dispare treptat, reveria se transformă în nostalgie, în timp ce la marginea drumului, printre fructele verii în descompunere, își fac apariția chipuri dispărute. Ciclul vieții  nu înlătură nimic din magia lumii, fie că este luminată de lună sau de soare.” (Lucile Hadžhalilović)

cu Mihaela și Maria Manta, produs de Romelo Pervolovici și Radu Pervolovici, DoP: George Chiper-Lillemark, montaj: Benjamin Hélius, sunet: Benoît Maerens, Antoine Bertucci, Matthieu Autin, efecte speciale: Marie-Léa Gatti, corecții de culoare: Marc Boucrot, asistent de regie: Eva Pervolovici, director de producție: Andreea Drăghicescu, asistent de producție: Adrian Drăgoi.

Lucile Hadžhalilović. După terminarea studiilor de istoria artei la Sorbona și cele de cinematografie la IDHEC, a fondat împreună cu Gaspar Noé compania de producție Les Cinemas de la Zone, colaborând la filme precum: Carne (1991) și Seul contre tous (1998) de Gaspar Noé și (1991). Scrie și realizează La bouche de jean-pierre, film prezentat la festivalul de la Cannes, în 1996, la secțiunea Un Certain Regard. De asemnea, filmul său de lung-metraj Innocence se bucură de numeroase premii, printer care cel mai bun film la San Sebastinan. În 2004, realizează filmul de scurt metraj, Nectar, care și-a făcut premiera internațională la Clermont-Ferrand. Lungmetraj Evolution s-a bucurat de succes, fiind de asemnea selecționat la San Sebastian și distribuit din America până în Japonia.

Trois rêves de ma jeunesse de Valérie Mrejen și Bertrand Schefer
Într-un oraș, o fetiță. Urcă într-un tren. De-a lungul călătoriei, spiritul său libertin visează la ceea ce nu sunt încă amintirile ei.

„O echipă de filmare ne așteaptă la Slon, un mic sat din România în care ne aflăm pentru prima oară. Nu avem un scenariu. Abia ce am sosit, trebuie să filmăm. Am localizat pe hartă un lac cu apă sărată unde oamenii își petrec ziua plutind asemenea unor baloane. Descoperim o colibă ascunsă în pădure, cu un câine alb, mare, care seamănă cu un lup dintr-o poveste a lui Miyazaki. Ne plimbăm printr-o piață aflată în apropiere împreună cu fiica noastră. Și, într-un final, urcăm într-un tren. Imediat ne atrage atenția privirea copilului care urmărește ce o înconjoară: surpriza descoperirii, dar și ușurința ei inocentă de a se adapta pretutindeni. În acest peisaj pe care nu-l cunoaște, se simte deopotrivă pierdută și familiară. Începem să ne gândim la filmul lui Wim Wender, Alice in the Cities. Și dacă totuși fetița este de fapt personajul filmului nostru? Și dacă toate imaginile cunoscute de noi sunt doar visele pe care tânăra actrița le trăiește în fața noastră?” (Valérie Mrejen și Bertrand Schefer)

cu Adele Hélène Esther Schefer și Bogdan Mareș, produs de Radu Pervolovici, DoP: Zara Popovici, montaj: Benjamin Hélius, sunet: Benoît Maerens, Mikaël Barre, corecții de culoare Florian Martiny, director de producție Andreea Drăghicescu, asistent de producție Adrian Drăgoi.

Valérie Mrejen. Artist vizual, fotograf și scriitoare. După terminaa studiilor în domeniul artei, Valérie Mrejen și-a manifestat imediat interesul pentru diferite mijloace de exprimare cu scopul de a explora posibilitățile de expresie ale limbajului. Înainte de a începe să filmeze, a editat cărți de artă. Lucrările sale au fost prezentate în numeroase expoziții din Franța și din lume, în mod special la Jeu de Paume (Paris), Virreina (Barcelona), CCA (San Francisco), Laboratorio Arte Alameda (Mexic). A regizat scurt-metraje și documentare, Pork and Milk (2004), Valvert (2008), dar și filme de ficțiune de lung-metraj, cum este En ville, co-regizat de Bertrand Schefer, prezentat în premiră la Cannes în cadrul Quinzaine des Réalisateurs. A publicat romanele Mon grand-père (1999), L’Agrume (2001), Eau sauvage (2004), Editura Allia, Forêt noire (2012) și Troisième personne (2017), la Editura P.O.L. A fost rezidentă la Villa Medici în 2002 și la Kujoyama în 2010. Lucrările sale de artă sunt prezente în mai multe colecții din lume: Tate Modern, Musée d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Fondation Louis Vuittton.

Bertrand Schefer. Scriitor și regizor francez. În prezent, trăiește în Franța. După ce a studiat Filosofia la Universitatea Sorbona timp de șase ani, a colaborat cu diverși editori și a devenit consultant de scenarii pentru Arte France. A scris primul său roman și scenariu de film în urmă cu 10 ani. En ville (Iris in Bloom), primul lung-metraj, co-regizat de Valérie Mrejen, a fost lansat în 2011.

Producător : Fundația Culturală META activează în domeniul artelor vizuale din România începând cu anul 1995, fiind una dintre primele organizații private românești de pe scena artistică locală contemporană. Debutând cu interesul pentru obiectul artistic tridimensional, Fundația este deschisă astăzi spre zonele alternative ale artei contemporane și din 2015 spre producția cinematografică.

Proiect co-finanțat de AFCN și Impuls Leasing

Parteneri: ICR, OIF, Digital Bolex

Leave a reply (we review all comments)