CALUL ALB. Scurtă istorie a urii @ MNAC

calul alb mnac

CALUL ALB: Scurtă istorie a urii (2017-1944), un spectacol de Ioana Păun, cu Ilinca Manolache, după un scenariu de Smaranda Nicolau, investigat de jurnalista Laura Ștefănuț, cu muzică live de Diana Miron revine la Muzeul Național de Artă Contemporană joi, 18 ianuarie, la ora 20:00.

Durata: 75 min.
Intrarea se face pe bază de bilet, disponibil aici, cât și la intrare în seara evenimentului: https://eventbook.ro/theater/bilete-calulalb-mnac.

În 2016, o jurnalistă TV plină de zel și dornică de afirmare investighează un proces istoric: condamnarea torționarului Ioan Ficior. Cu 60 de ani înainte, Ioan Ficior, un tânăr comunist zelos, conduce lagărul de muncă Periprava unde 100 de oameni vor muri din cauza tratamentelor inumane aplicate. Se spune că primea prizonierii pe un cal alb și îi teroriza sărind cu calul peste ei. Cu alți 20 de ani înainte, în anii ‘40, un foarte tânăr baron ungur omoară un țăran român în fața fratelui acestuia, Ioan Ficior.  

„Te-ntoarce pe dos și cu capu-n jos, ca o centrifugă.”
(Andra Matzal, Scena9)

„Calul Alb nu poate fi cuprins și așezat într-o pagină, el trebuie văzut și, mai ales, simțit.”
(Alexandra Pascu, B-Critic)

„Ce e important la Calul Alb este faptul că te pune pe gînduri.”
(Oana Stoica, Dilema Veche)

„Exact îndrăzneala de a vorbi în alte nuanțe despre un subiect instalat discursiv în zona adevărurilor absolute îl face o ‘lectură’ obligatorie.”
(Iulia Popovici, Observator Cultural)

„Calul Alb face exerciții de morală, dreptate și conștiință. Este o activitate, dincolo de cercetarea istorică, care te debusolează fiindcă, spre deosebire de alte spectacole și filme care îți spun ce e bine și ce e rău, te lasă să te răzgândești constant, iar și iar și iar.”
(Ioana Păun, interviu NOIZZ.ro)

„Nu se dorește să intri în tabăra nimănui pentru ca nu există, cu adevărat, tabere.Și cameleonul Manolache face tot ce îi stă în putere să ilustreze asta pe parcursul spectacolului schimbându-se din personaj în personaj, trecând dintr-o ‘tabără’ în alta, ținând discursuri, dansând, urlând, aproape înecându-se.”
(Marina Oprea, Revista ARTA)

Spectacolul a fost realizat cu susținerea și suportul AFCN, MNAC, Miliția Spirituală, Scena9 și a fost ivitat la festivaluri de teatru și performance precum Temps D’Images, One World Romania, Pledez pentru Tineri – TT Piatra Neamt, Maratonul Teatrului Independent – unde Diana Miron a câștigat premiul special.

Leave a reply (we review all comments)