ATELIER CONSTANZE SCHELLOW // PROGRAMUL CURATORIAL AL MĂDĂLINEI DAN@CNDB

  • by
constanze

Al cincilea atelier din programul curatorial realizat de Madalina Dan, artist asociat al Centrului Național al Dansului București în 2016 este “Care este discursul tau?

Atelierul se desfășoară zilnic, în perioada 7-9 octombrie, la Centrul Național al Dansului, intre orele 12.00 – 17.00.

Înscrierea se face doar pe bază de CV și scrisoare de intenție, ambele în limba engleză, la adresa cursuri@cndb.ro, iar persoana de contact este Ana Papadima – 0740 276 865.

Taxa de participare este de 100 de lei.

În descrierile evoluțiilor artistice din zona performance-ului și dansului contemporan european care s-au petrecut din 1990 încoace, termenul “discurs” este des întâlnit. Se spune, de exemplu, că artiștii din acea perioadă au început să lucreze prin intermediul intervenției discursive (Cvéjic), sau că dansul în sine a trecut printr-un impuls discursiv (Ploebst). Ceea ce se înțelege prin “discursiv” variază în ambele cazuri: uneori pare să fie vorba despre controversata adoptare a teoriei și filozofiei de către creatorii de performance și dans, alteori e pur și simplu vorba despre faptul că formatele bazate pe text – reviste, bloguri sau cărți – au devenit unelte extinse de articulare artistică.

Astăzi, așteptarea ca tinerii artiști să fie capabili să “creeze discurs” în legătură cu propriile lucrări a fost ferm implementată în programele recente de studiu de dans și performance. Adesea, nici nu este clar ce ar trebui să însemne “discurs” în acest context: o dezbatere critică despre activitatea cuiva, sau un gest auto-reflexiv de contextualizare sau conectare a practicii cuiva la alte domenii și practici.

În cadrul acestui workshop, aș vrea să încep prin a clarifica noțiunea de discurs grație abordării a diferite teorii (Foucault, Habermas, Laclau/Mouffe), legându-le strâns de ideile de discurs și producție a discursului aduse de participanți. Vom atinge subiecte precum istoria recentă a artei, politică, filozofie și alte domenii. Având în vedere faptul că ceea ce se înțelege prin “evoluții artistice în dansul contemporan european” se limitează încă foarte mult la o perspectivă occidentală, aș vrea de asemenea să regândim împreună limitele și potențialul conceptului de “discurs” pentru practicile specifice ale participanților, în contextul lor local.

Bio

Contanze Schellow e o teoreticiană, dramaturgă și autoare din zona dansului și a performance-ului. Ea a studiat teatrologie, filozofie și arte performative la Berlin și Antwerp și are un doctorat în Studiul dansului. Între 2014 și 2016, a fost profesor invitat la catedra de Studiu aplicat al dansului și Teoria performance-ului de la Interuniversity Centre for Dance Berlin. Constanze predă în instituții academice (precum Institute for Media and Theatre Hildesheim și Free University Berlin din Germania și Institute for Theatre Studies Berne din Elveția), precum și în contexte artistice (Tanzquartier Vienna, Dansens Hus Copenhagen). Ca dramaturgă, ea a colaborat cu Sara Manente, Doris Uhlich și Simone Aughterlony și va lucra cu Eva Meyer-Keller în acest an. În calitate de critic și autor specializat pe dans și performance, Constanze a publicat în cotidiene și reviste din Germania și din toată lumea, precum Performance Research, Frakcija, Theater der Zeit și Tanzjournal, dar și pe platforme online (corpus, sarma). În calitate de editor, ea a fost responsabilă de site-ul/arhivă tanzconnexions, al Goethe Institut, în secțiunea dedicată dansului contemporan din regiunea Asia-Pacific, între 2009 și 2011. Tocmai a apărut noua carte a Constanzei, Diskurs-Choreographien, care abordează politica teoretizării și academicizării dansului (epodium 2016).

Leave a reply (we review all comments)