Feeder Insider cu Kozo [ro]

feeder insider w/ KOZO

read in [EN]

feeder insider cu Kozo [en]

Indiferent dacă vorbim despre festivaluri underground sau cluburi din toate colțurile Europei, sound-ul lui Kozo colorează de mai bine de 15 ani peisajul electronic. Record selector, producător sub diferite aliasuri (Dr. Kozo sau Ooodjkoz), membru al proiectelor Sahau sau AK41 sau în spatele Understand Records, label fondat împreună cu Cezar și Praslea, Kozo a contribuit activ la modelarea sound-ului electronic românesc din underground. O perspectivă nouă, imaginată într-un release special pentru Draganenii și altul pentru Zimbru Records (caAK41 and Sahau)

E momentul perfect să aflăm cum vede scena electronică din România iar așteptarea ne-a fost răsplătită pe măsură, primind o radiografie extrem de detaliată a underground-ului românesc cu un mic bonus sub forma unei bucăți de istorie 🙂

inovativ, relaxat, Understand, ourown

Aplicația fără care nu pot trăi… Nu am dezvoltat-o încă

Câteodată gătesc… alte ori comand

Când mi-e sete… rezolv cu un draft de weissbier

Ultimul serial devorat… Narcos

Discul care este permanent în geantă… Probabil “Feelin Sensual Bahia Mix”, nu știu sigur

Dacă aș avea 1 milion de euro… Probabil mai întârziam cu răspunsurile la acest interviu

O plăcere vinovată… parmezan

Când sunt plictisit… Mă joc Hearthstone

3 track-uri esențiale…

Minilogue – Bird Song // Cobblestone Jazz – Peace Offering // The Other people place – It’s Your Love

 

Vixi: Salut Kozo, mulțumim că ai acceptat invitația noastră. 2017 a fost un an plin de gig-uri și release-uri noi. Ți se pare că scena electronică s-a maturizat mai mult în acest an?

Kozo: Nu știu ce să zic. Trăiesc în București, oraș care seamănă cu Berlin din multe puncte de vedere… pot spune că este o bulă măricică. Dacă stai bine să te gândești, avem doar această scenă underground. Putem spune că a crescut dacă stai să numeri party-urile din fiecare weekend dar dacă o iei din perspectiva diversității, mi se pare că cei maim ulți producători și DJs sunt blocați în ceea ce numim “Romanian sound”

V: Îmi amintesc că ai început să pui muzică în aceeași perioadă cu Cezar și Herodot. Care au fost cicumstanțele care v-au adus împreună pe acest drum al DJing-ului?

Kozo: Cred că pasiunea pentru muzica electronică ne-a adus împreună, lucru adevărat dacă privești planul mai general. Sunt prieten cu Cezar încă din liceu iar pe Herodot l-am cunoscut în cercul extins de prieteni. Pe atunci împărtășeam aceeași pasiune pentru minimal și tech house, eram bedroom DJs fericiți când mixam la aniversările prietenilor. Vremuri bune 🙂

feeder insider w/ KOZO

V: La începutul anilor 2000 ai fost implicat în fondarea comunității Understand. Care a fost scopul principal al forumului Understand și cum a contribuit la formarea underground-ului românesc, așa cum îl știm astăzi?

Kozo: scopul principal a fost să cream un spațiu virtual care să aducă împreună clubber-ii din București. Asta înainte de era “facebook” și la puțin după nights.ro, site care practic făcea același lucru dar într-o manieră non-exclusivă (era accesibil oricui). Membrii erau aleși cu atenție pentru că ne doream doar pe aceia interesați de muzică, gata să schimbe idei și să lege prietenii care au rămas în picioare și cu mult timp după ce forumul s-a închis. Privind lucrurile din această perspectivă, cred că și-a atins obiectivul. Nu cred totuși că underground-ul poate fi modelat în vreun fel, poate doar de către oamenii care sunt încă sufletul petrecerilor, de către DJii excelenți care au fost inspirație pentru noi toți. Și, bineînțeles, de către promoterii cu pasiune pentru muzică, nu doar pentru cașcaval.

feeder insider w/ KOZO

Muzica vândută cel mai bine este cea de tipul “cumpăr-o acum, mixeaz-o mâine, uit-o luna viitoare”

V: Understand s-a transformat într-un label foarte respectat, lansând doar câteva EP-uri în ediții limitate. De ce ați ales să lansați fiecare EP într-un număr așa de mic de discuri? Nu crezi că muzica, indiferent că vorbim despre underground, ar trebui să fie accesibilă unui public cât mai larg? Cu atât mai mult cu cât release-urile în cantități limitate încurajează speculanții pe discogs…

Kozo: Cantități mici în comparație cu ce? Cred că aceste cantități sunt exact ce trebuie, acesta este tristul adevăr, cam asta este dimensiunea pieței de viniluri în acest moment. Sunt foarte rare momentele în care un release se vinde într-un număr mai mare de 500 de copii. Și, surprinzător sau nu,muzica vândută cel mai bine este cea de tipul “cumpăr-o acum, mixeaz-o mâine, uit-o luna viitoare”.

Nefiind seller-i pe discogs, nu putem controla prețurile, regulă valabilă pentru orice preț umflat pe care îl vedem acolo. Nu e o problemă Understand, e o adaptare a expresiei “cumpără cu 1 ban, vinde cu 5” pe o platformă underground care până la urmă este o piață liberă. Știm cu toții ce se întâmplă: faptul că există cumpărători gata să plătească 50 USD pentru un NearMint încurajează vânzătorii să profite. Și tot așa…

feeder insider w/ KOZO

V: Au trecut 8 ani de la sound-ul techno simplu și minimalist de pe VA-ul [a:rpia:r] din 2009 și până la formele house subtile ascunse în loop-urile atent studiate, lansate sub aliasul Ooodjkoz. Ce s-a schimbat ca și abordare și ce s-a schimbat în setup-ul de studio în toți acești ani?

Kozo: Ei bine, încă produc o tonă de piese mai glitchy dar și piese mai housey. Totuși nu am lansat piese foarte multe, poate este o greșeală… ideea este că simt că a fi producător nu înseamnă neapărat că faci muzică, nu vreau să mă identific cu acest gen de producător. Sunt destui oameni care fac asta deja.

Studioul s-a schimbat dramatic din 2009, atunci când foloseam doar un Macbook Pro. Și eu m-am schimbat (wa wa wa) dar și modul în care abordez producția muzicală s-a schimbat, derivat mai ales din setup-ul pe care îl am la dispoziție. Pe vremuri foloseam timeline-ul pentru orice track. Acum orice produc este live recording. Corect, este și dezavantajul faptului că nu poți reajusta nivelele de sunet dar așa piesele au o dinamică diferită. 

Dar ca să revenim la subiect, am trecut de la producția exclusiv pe computer la a elimina computer-ul complet din ecuație. Acum vorbim despre synth-uri și drum machines. Și, nu în ultimul rând, sunt un om cu multiple personalități, ooodjkoz este una dintre ele. Așa că stați pe aproape.

feeder insider w/ KOZO

V: Ești implicat activ în 2 proiecte muzicale, alături de Dan Andrei: AK41 și Sahau (unde apare și Paul Agripa). Care sunt diferețele de sound dintre cele 2 proiecte, pe care merită să le scoatem în evidență?

Kozo: Diferența principală este Paul Agripa. Lucrez cu Andrei deja de ceva timp, eu mă ocup de percuții și sampling, Andrei face partea de armonii dar în principiu facem muzică împreună, rolurile noastre nu sunt bătute în cuie. Practic programăm totul în gear-ul pe care îl folosim și apoi înregistrăm, pe când la Sahau discutăm despre solouri live pe synth-uri și keyboards, de aici și un sound mult mai jazzy. Sahau este mai mult o trupă în care fiecare are instrumentul său și își cântă partea lui muzicală.

Nu există o ordine, pauze sau solouri programate. Totul vine cât se poate de natural.

V: Hai să facem mai multă lumină peste proiectul Sahau, concentrându-ne puțin pe partea live. Care este rolul tău și câtă libertate de exprimare îți oferă, din punct de vedere artistic, comparând cu DJing-ul?

Kozo: Nu cred că putem face o comparație între ele. Îmi plac ambele chiar dacă Sahau a avut doar 2 apariții în public în 2017, Sunwaves și Waha. Abordăm liveset-ul exact ca o trupă de jazz, avem câteva idei și improvizăm pe baza lor, construim live. Practic nu avem niciuna dintre piesele care s-au auzit în cele 2 live act-uri. Privind lucrurile din această perspectivă, am libertate completă pentru că nu sunt nevoit să fac nimic impus în orice moment. Și pentru că nu discutăm despre track-uri, nu există o ordine, pauze sau solouri programate. Totul vine cât se poate de natural. Suntem prieteni buni, cu o conexiune puternică între noi dar în același timp suntem DJs și simțim perfect vibe-ul de pe dance floor, ceea ce face partea de improvizații mai puțin riscantă.

feeder insider w/ KOZO

Sunt serios atunci când mă distrez punând muzică și mă distrez pe seama oamenilor serioși atunci când nu pun muzică

V: De fiecare dată când am dansat la party-urile unde ai pus muzică, ai reușit cumva să-mi transmiți atitudinea ta super relaxată. Este filozofia ta de viață: neluând lucrurile prea în serios (așa cum o fac majoritatea DJ-ilor din underground)? Îți pui în cap să obții acest vibe la petreceri sau te lași purtat de val?

Kozo: Hmm, nu știu… n-am mai auzit descrierea asta până acum. Cred că sunt serios atunci când mă distrez punând muzică și mă distrez pe seama oamenilor serioși atunci când nu pun muzică. Pe bune, chiar trebuie să fii serios atunci când folosești mixerul ca pe un instrument muzical. Dacă îl folosești ca pe un dispozitiv, așa cum o face majoritatea selectorilor din underground, atunci doar dai play la niște piese.

V: Hai să ne imaginăm scena house & techno din România fără Sunwaves Festival…

Kozo: Hai să nu

feeder insider w/ KOZO

V: Feeder este încă în blogroll-ul Kozopolitan și chiar ne plăcea de tine ca și blogger. De ce te-ai oprit din scris și de ce ai oprit podcast-ul Futere Sound?

Kozo: Gândul că un cititor TimesNewRoman mă considera amuzant nu-mi plăcea deloc. În plus, deja deveneam prea cunoscut. Futere nu s-a oprit și nu se va opri vreodată. Futere este Futere

V: Ce te inspiră cel mai mult în a continua să devii mai bun ca DJ și record selector?

Kozo: Feeling-ul acela pe care îl ai după un party reușit, indiferent dacă ești clubber sau DJ. Nimic nu bate acest feeling și știi cum e… pofta vine mâncând.

Sunt îndrăgostit de muzică de când mă știu dar în același timp mi-a plăcut și LEGO. Când combini astea 2 obții un DJ în 9 cazuri din 10. Deci, ca să termin cu o controversă, mă consider un selector fin dar asta nu mă face automat DJ. Este ceva mai multă știință și skills în a fi un DJ decât doar să ai niște discuri bune.

I’ve been loving music all my life and I always loved Lego and shit like that so when you combine those you get a DJ 9 times out of ten. So, to finish in a controversial manner I do consider myself a fine selector but that doesn’t automatically make me a DJ. I think there are more skills involved in being a DJ than just playing good records.

 

 

Interviu realizat de Vixi Pixi

Foto: VJ VLC

© feeder.ro

Leave a reply (we review all comments)