Interviu Kottarashky | Cu Picioarele Goale în vie

Interviu Kottarashky | Cu Picioarele Goale în vie
Kottarashky este un artist vizionar în domeniul muzicii balcanice psihedelice, care îmbină cu măiestrie sunetele tradiționale și moderne pentru a crea o experiență auditivă unică. “Folosesc elementele balcanice mai ales ca ornament. Deși foarte des îmi încep compozițiile pe un ritm tipic pentru regiunea noastră. Ceea ce încerc să fac este să păstrez un echilibru egal între sunetul modern și cel arhaic, occidental și oriental, un fel de punte între culturi și epoci,” explică el, evidențiind angajamentul său de a menține un echilibru armonios între diverse influențe muzicale.
Pe 20 iulie, Kottarashky va susține un concert în mijlocul viei, pentru un nou eveniment din seria Cu Picioarele Goale. Vom asculta muzică inspirată din folclorul autentic bulgăresc, vom degusta vin, ne vom bucura de tururi de cramă și cină cu wine pairing, și cel mai important, ne vom reconecta cu pământul și natura. Kottarashky ne va bucura cu un concert ascultat la Tohani, în colaborare cu Centrul Cultural Subcarpați.

feeder: Ne poți spune mai multe despre viața ta timpurie și cum a influențat creșterea într-o familie artistică parcursul tău muzical?

Kottarashky: Am crescut într-o familie de pictori. Fratele meu mai mare a devenit și el ilustrator, iar așteptarea familiei mele era să urmez acea carieră. Fratele meu și cu mine am descoperit muzica anilor ’60 încă din copilărie și am devenit rapid adevărați iubitori de muzică. Am format chiar și o trupă experimentală. Dar am devenit cu adevărat muzician mulți ani mai târziu, acum în perioada maturității.

f.:Ce te-a atras inițial către arhitectură și cum ți-a influențat fundalul în acest domeniu abordarea ta față de muzică?

K.: Desenez de când eram mic copil, dar în timp mi-am dat seama că interesul meu pentru artele vizuale nu era atât de mare. Așa că tatăl meu m-a îndrumat spre arhitectură. Este o profesie în care este important să poți desena, dar este combinată și cu o abordare analitică și abilități matematice. Știm că muzica și matematica sunt strâns legate. Fiind un muzician digital, lucrând în principal cu mostre, cred că am transferat abordarea arhitecturală în domeniul muzical. Lucrez cu sunete ca și cum ar fi materiale de construcție – construind metodic și analitic structuri muzicale.

f.: Poți descrie tranziția de la a lucra ca arhitect la a deveni muzician cu normă întreagă? Care au fost unele dintre provocările pe care le-ai întâmpinat în această perioadă?

K.: Lucrul ca arhitect s-a dovedit prea restrictiv pentru spiritul meu liber. Am început să fac muzică pe calculator ca un hobby și așa mă relaxam după ziua de muncă. Am încărcat câteva dintre creațiile mele pe rețelele de socializare și așa m-a descoperit casa de discuri Asphalt Tango Records din Berlin. În 2008 a fost o criză în sectorul construcțiilor din Bulgaria și am rămas fără loc de muncă. Acest lucru a coincis cu lansarea primului meu album, Opa Hey. Atunci am format o trupă live și m-am reorganizat în mod natural. Problemele au fost în principal financiare, dar mi-am dat repede seama că, atunci când îți găsești vocația, lucrurile materiale trec pe plan secund.

f.: Îți definești stilul ca „Balkan psychedelic.” Poți elabora ce înseamnă acest lucru pentru tine și cum îți modelează muzica?

K.: Sunt foarte influențat de muzica trance psihedelică a anilor ’60. Abordarea mea față de sunetul balcanic nu este directă. Mai degrabă, folosesc elemente balcanice ca o decorațiune a compozițiilor mele psihedelice. De fapt, definiția „Balkan psychedelic” a venit de la un jurnalist BBC și mi-a plăcut foarte mult și m-am regăsit în ea.

f.: Care sunt unele dintre influențele muzicale cheie și genurile care ți-au modelat sunetul unic?

K.: Sunt multe. Muzica mea a fost întotdeauna un amestec de stiluri, fără nicio limitare. Ca abordare a muzicii electronice, probabil că am fost cel mai mult influențat de Amon Tobin în primii săi ani, încercând să integrez folclorul balcanic în compozițiile mele electronice, așa cum el a integrat jazz-ul. Un alt mare învățător al meu este Tom Waits, care m-a inspirat cu abordarea sa experimentală față de muzică și sunet.

f.: Cum încorporezi elementele tradiționale bulgărești în muzica ta, combinându-le cu influențe electronice, hip hop și jazz?

K.: Folosesc elementele balcanice mai ales ca ornament. Deși foarte des îmi încep compozițiile pe un ritm tipic pentru regiunea noastră. Ceea ce încerc să fac este să păstrez un echilibru egal între sunetul modern și cel arhaic, occidental și oriental, un fel de punte între culturi și epoci.

f.: „Opa Hey” a fost albumul tău de debut. Cum a influențat succesul acestui album cariera și direcția ta artistică?

K.: Într-adevăr, Opa Hey a fost extrem de bine primit de criticii muzicali din Vest. Mi-a deschis calea către scene și festivaluri străine la care nu visam înainte. De asemenea, succesul albumului m-a obligat să continui să lucrez în domeniul muzicii balcanice. Am lansat încă trei albume în acest gen. Abia acum, după 15 ani, mi-am permis să experimentez într-o altă direcție muzicală cu noua mea trupă Kottarashky & The Preachers.

f.: Cum a apărut formarea trupei Kottarashky & The Rain Dogs și ce aduce fiecare membru dinamicii trupei?

K.: După lansarea albumului Opa Hey, am început să primesc invitații pentru concerte live la diverse festivaluri europene. Managerul meu, Henry Ernst, m-a întrebat cum doresc să-mi prezint muzica live – ca DJ sau cu o trupă. Am ales a doua opțiune. În ultimii 15 ani, trupa a suferit câteva schimbări. Fiecare muzician care a făcut parte din ea a adus propria sa sensibilitate și idei, iar sunetul trupei s-a schimbat inevitabil. O schimbare cheie a fost plecarea clarinetistului nostru cu câțiva ani în urmă. Acum, în loc de clarinet, trupa include saxofon, trompetă și acordeon. Uneori sunăm ca o trupă complet diferită, dar nu e nimic rău în asta, lucrurile întotdeauna evoluează, se schimbă, la fel și în viață. De aceea, am preferat întotdeauna să lucrez cu muzicieni live decât singur.

f.: Poți împărtăși câteva perspective asupra creării albumului tău „Demoni” și cum diferă de „Opa Hey”?

K.: Demoni este preferatul meu personal. Baza albumului era aproape gata înainte de formarea trupei The Rain Dogs, lucrasem în același mod ca pentru Opa Hey. Aveam 12 compoziții digitale finalizate. Apoi am început repetițiile cu trupa și fiecare a adus ideile sale, astfel încât piesele au suferit o rearanjare totală. De fapt, acel album mi-a definit modul de lucru. Am început să compun, lăsând spațiu pentru muzicienii cu care lucram. Apoi, efortul meu mare s-a concentrat pe aranjamentele finale.

f.: Cum îți adaptezi compozițiile de studio pentru concertele live cu Kottarashky & The Rain Dogs?

K.: Procesul este același ca pentru albumul Demoni. Peste compozițiile mele digitale, muzicienii adaugă ideile lor. Totuși, în timp, am început să lăsăm tot mai mult spațiu pentru improvizație. Efectul de trance în spectacolele noastre live s-a intensificat.

f.: Care au fost unele dintre cele mai memorabile spectacole sau turnee pentru tine și trupa?

K.: Cele mai mari succese ale noastre sunt legate de participarea noastră la forumuri mari și consacrate din Europa – Roskilde, EXIT, WOMEX. Dar am avut și spectacole exotice pe care le vom aminti mereu – un festival în Norvegia, dincolo de Cercul Polar, precum și un spectacol nebun lângă Lacul Baikal din Siberia.

f.: Povestește-ne despre colaborarea ta cu Centrul Cultural Subcarpați, cum v-ați întâlnit și ați decis să lucrați împreună?

K.: Am promovat și concerte pentru o vreme. La începutul anului, i-am invitat pe cei de la Subcarpați pentru un concert în Sofia. Cu proiectul meu am fost trupa de deschidere. S-a dovedit a fi un eveniment grozav, iar Subcarpați și cu mine am devenit rapid prieteni. Recent, AFO m-a contactat cu o invitație pentru noi de a cânta la Centrul Cultural Subcarpați. Simt că suntem la începutul unei bune colaborări care va favoriza un schimb cultural de calitate între țările noastre vecine.

Accesul la seria de evenimente se poate face prin înscrierea în Comunitatea Evadaților Urbani, alegând unul dintre membership-urile disponibile: Mugure, Frunză sau Strugure. Ca membru, poți cumpăra bilete și pentru prietenii tăi cu un super discount, vei avea acces gratuit la concertul special Subcarpați din data de 28 septembrie și vei beneficia de prețuri preferențiale la vinurile din shop-ul online Tohani România timp de un an de zile. Mai multe detalii aici.

Leave a reply (we review all comments)