interviu feeder insider cu Patricia Moroșan

feeder insider Patricia Moroșan - foto William Minke

Patricia Moroșan – foto de William Minke

Citește interviu extins feeder insider cu Patricia Moroșan

Pe artista fotografă, Patricia Moroșan, o puteți „vedea” în cadrul expoziției NOI 2 | WIR 2 – portrete româno germane  – un proiect autentic, original, organizat de Goethe Institut. Expoziția foto-documentară NOI 2 | WIR 2-Portrete româno-germane este o invitație în lumea prieteniei, a colaborării sau a fuziunii sociale și invită publicul să cunoască povești de viață dintre oameni care au origini și naționalități diferite. Proiectul a fost documentat de o echipă de 7 profesioniști, pe o perioadă de 6 luni, iar Patricia ne-a povestit, în rândurile de mai jos cum este să fotografiezi politicieni, artiști sau oameni comuni. 

În lucrările sale, Patricia abordează tema dualității dintre intimitate și identitate. Își expune lucrările la nivel internațional, dar până pe 21 iulie îi puteți găsi capodoperele la 2/3 Galeria în cadrul expoziției NOI 2 | WIR 2.

Există aceste între-momente în care cuplurile uită de mine pentru o fracțiune de secundă și se direcționează unul către celălalt. În aceasta fracțiune de secundă relația lor e autentică.

Patricia Moroșan

f: NOI 2 | WIR 2-Portrete româno-germane este o expoziție despre colaborare, prietenie și fuziuni sociale. Cum ai reușitsa exprimi relația cuplului intervievat într-o singură fotografie?

Patricia Moroșan: Un portret al unui cuplu este în esență o intimitate în trei. Procesul creativ constă în crearea unei situații în care cuplul (re)-acționează unul către celălalt într-o manieră directă și permite înregistrarea unui transfer emoțional de către un aparat. Ei bine, acest lucru este destul de complicat de creat. Actul fotografic e un proces psihologic profund. 

În general, dacă persoanele îmi acordă timp, încerc sa stabilesc o formă de încredere și empatie, apoi începe un procescreativ de căutare a unei situații care să reprezinte conținutul unui aspect al relației cuplului, dar care sa fie și tradusă într-o forma artistică.

Florin Buhuceanu și Laura Hoppenheit – foto Patricia Morosan

f: Există vreo poveste care te-a inspirat? Daca da, care este? Ne poți povesti mai multe din prisma unei fotografeprofesioniste?

Patricia Moroșan: M-a impresionat întalnirea cu Florin Buhuceanu și Laura Hoppenheit. Am mers în Stuttgart ca sa îi întâlnesc: Florin venise de la București, Laura locuiește in Stuttgart. Atât Laura, cu experiența ei de viată si generozitatea activității politice pe care o practică, cât și Florin, care lupta pentru drepturile comunității LGBTQ din România, sunt niște surse de inspirație atât prinactivitățile lor, dar și dincolo de ele. Unul dintre motivele pentru care am devenit fotografa, este că aceasta muncă permite întâlniri și împărtășiri. Nu cred ca am abordarea unui fotograf profesionist, dacă profesionismul e definit ca o forma de eficacitate neoliberala; ba din contră, utopizez procesul, oricât de lent ar fi el.

Jasmina Al-Qaisi & Ralf Wendt – foto Patricia Morosan

Întâlnirea cu Laura si Florin, dar și cea cu Jasmina și RalfMona și AliReka și CaroMihaela și Asir, Holger și Andreas, trupa Mirrar, Oana și Erika, David si Zoky, Felix și Marian, Eli și FloViviana si Hannes… toate aceste cupluri au însemnat întâlniri inadevăratul sens al cuvântului.

f: Cum reușești să afișezi conținutul și forma într-o compoziție finală – adică fotografia – într- o reprezentare unică? Fotografiile tale sunt expresive și transmit diferite sentimente de la o poveste la alta.

Patricia Moroșan: Procesul creativ de căutare a unei situații care să reprezinte un aspect al relației cuplului, dar care să fie tradus și într-o formă artistică diferă de la situație la situație. În acest proiect am lăsat cuplurile să propună locații care au legătură cu relația lor. De aici, începe o colaborare între persoanele fotografiate și mine, apoi o negociere a corporalității și reprezentării corpului în spațiu. În general, oamenii sunt tensionați când sunt fotografiați, așa că de multe ori fac niște exerciții cu ei pentru ai detensiona. Însă un anumit tip de tensiune provoacă concentrare și intensitate, așa că apoi încerc să îi tensionez din nou, și sa le surprind emoțiile.

Dincolo de aspectele de reprezentare, cele de lumină și cele tehnice, perspectiva e un element important al compoziției: mă mișc foarte mult în spațiu când fotografiez și caut să aliniez toate aceste elemente într-o formă finală. Sună complicat, însă în realitate e o forma de meditație și un dans.

Octavian Ursu și Michael Kretschmer – foto Patricia Morosan

f: Ai avut parte de provocări în acest proiect? Care au fost cele mai relevante?

Patricia Moroșan: Cuplul de politicieni Ursu și Kretschmer a fost definitiv o provocare. Au fost primii politiceni pe care i-am fotografiat. Kretschmer este foarte conștient de imaginea lui și are un antrenament de reprezentare mediatică. Antrenamentul acesta e ca un scut de fier, care nu lasă să transpară fragilitate. Bodyguarzii și toata atenția din jurul lui Kretschmer au tensionat situația, cel putin pentru mine. Ursu, din contră, mi-a părut o figura foarte umană. E mult mai ușor pentru mine să relaționez cu fragilitatea, decât cu constructul încrederii în sine. Din fericire am găsit un spațiu obscur, cu o lumina superbă, în balconul unei sinagogi din Görliz. I-am rugat pe cei doi politiceni să se așeze la o masă față în față. Îmi place foarte mult cum cade lumina în imaginea asta și imi place cum reiese dinamica și tensiunea unei relații din modul în care sunt așezațipe scaun.

f: Faptul că expoziția cuprinde 30 de povești ale unor cupluri din țări diferite, în cazul nostru România și Germania șifaptul că ai mai colaborat în acest proiect cu un alt fotograf, cum ai reușit să menții povestea NOI 2 | WIR 2 în așa fel încât să transmită aceleași lucruri care se regăsesc în conceptul expoziției?

Patricia Moroșan: La ineptul proiectului am vorbit cu Adi Tudose și am stabilit lucruri formale, de abordare fotografică. Am stabilit să fotografiem amândoi alb-negru și să ne concentrăm pe portrete sau imagini, din care sa reiasă relația dintre cupluri.

f: Cum a fost să lucrezi cu duo-uri? Practic ai avut de surprins două povești cu același subiect.
Cum ai adus totul la unison, intr-o imagine?

Patricia Moroșan: La începutul proiectului m-am gândit ca o sa fie foarte complicat să fotografiez două persoane în același timp, să fiu atentăla postura corpului, expresia feței, lumină, compoziție pe două subiecte în același timp. După aceste proiect am devenit fan sa fotografiez două persoane. Există aceste între-momente în care cuplurile uită de mine pentru o fracțiune de secundă și se direcționează unul către celălalt. În aceasta fracțiune de secundă relația lor e autentică.

Viviana Druga și Hannes Heiner – foto Patricia Morosan

f: Ai vreo poveste preferata din cadrul expoziției NOI 2 | WIR 2?

Patricia Moroșan: Nu am o poveste preferată. Îmi plac aspecte diferite de la persoană la persoană. Îmi place mult colaborarea artistică și de experimentare dintre Jasmina și Ralf, relația de prietenie energică dintre Viviana și Hannes și la polul opus prietenia bazată pe intr-ajutorare dintre Asir și Mihaela, relația familiara dintre Laura și Florin, relația de destăinuire colaborativadintre Reka și Caro și cea de simpatie comunicativa dintre Mona și Ali. La Oana și Erika am receptat o relație de susținerereciprocă, iar la Marian și Felix o încredere profundă.

f: Cum ti-ai descrie stilul fotografic?

Patricia Moroșan: Încerc să suprind o atmosferă intimă în fotografiile mele.

feeder insider interview column
feeder insider

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ads