FAR Talks – New media în artele spectacolului și scenografia digitală

FAR Talks - New media în artele spectacolului și scenografia digitală

Suntem bucuroși să repornim conversațiile FAR Talks cu o primă ediție dintr-o serie de cinci programate pentru anul acesta, ce va avea loc joi 24 martie, de la ora 19:00, live pe Facebook și Youtube, unde abordăm tema – Noile media în artele spectacolui și scenografia digitală.  

De la debutul său, FAR și-a propus să mapeze și promoveze inițiativele și creațiile artiștilor vizuali new media din România. Acestea au fost realizate fie individual ori prin intermediul unor asociații, instituții sau prin susținerea festivalurilor de profil.

Platforma FAR promovează dezvoltarea noilor medii digitale artistice în România, integrarea acestora în curricula națională și mediază dialogul între actorii locali prin seria de conversații FAR Talks. În ultimii zece ani, tot mai mulți artiști din toată țara, din diverse ramuri profesionale sau educaționale și-au arătat pasiunea către mediile emergente. Din dorința acestora pentru autodepășire, proiectele lor au ajuns pe scenele internaționale din Austria, Marea Britanie, Singapore, SUA și alte țări.  

FAR apreciază și participă la munca de pionierat dusă de comunitate new media din România și contribuie la dezvoltarea acestui segment în cadrul industriilor culturale și creative din România. Această inițiativă este posibilă datorită partenerului nostru UniCredit Bank ce susține industriile creative din România, de mai bine de 20 de ani. Unicredit Bank consideră necesară susținerea proiectelor culturale și artistice pentru sănătatea emoțională și mentală a comunităților, mai ales în contextele sociale dificile din ultima perioadă.

Demersul #OurCommunities susține comunitățile să crească.  

Avem plăcerea de a avea în conversație următorii invitați:

🔹 Adrian Damian, scenograf, creator de spații scenice și instalații multimedia
🔹 Andrei Cozlac, artist video și Lect. Univ. dr. la Universitatea Națională de Arte George Enescu, Iași
🔹 Cip Făcăeru, co-founder & lead designer Augmented Space Agency/ asistent de cercetare UNATC – CINETic
🔹 Cristina Bodnărescu, artist interdisciplinar
🔹 Theodor-Cristian Popescu, regizor, prof.univ.dr.habil. UNATC București
🔹 Vicențiu Rahău, selecționer indoor FITS & consultant artistic TNRS, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu & Teatrul Național Radu Stanca Sibiu
🔹 Alexandru Berceanu, regizor de realități mixte, UNATC București, moderatorul întâlnirii  

Printre subiectele abordate în această ediție se numără:

🔸Cele mai semnificative repere de utilizare a noilor medii digitale de creație în producțiile de spectacol

Teatrul new media în cele din urmă este un spațiu inventat, rodul imaginației umane – un meta mediu unde regizorii colaborează strâns cu designeri video și scenografi pentru experiențe memorabile pentru public. Scenografiile new-media lucrează cu un picior în spațiul virtual și cu celălalt în mediul construit.  

🔸Transformarea produsă de mediile digitale în artele spectacolului tradițional

– Opera și teatrul au o tradiție în a adopta arta multimedia. Combinația dintre arta clasică, muzică și mișcarea cu efecte de iluminare, sunet și proiecție sunt doar câteva exemple, iar regizorii contemporani găsesc moduri creative de a reinterpreta și a da o nouă nuanță formelor tradiționale de artă.
– Există o evitare a adoptării noilor tehnologii, o preluare lentă a noilor metode și instrumente de povestire?  

🔸Cele mai folosite tehnologii în spectacole

“Tehnodrama” sau “realitatea mixtă” așa cum este numită de unii critici, se referă la cum spectacole din toată lumea au adoptat cele mai recente tehnologii digitale. Aceste manifestări artistice nu sunt străine de folosirea proiectiilor 3D, realitate augmentată, măști de realitate virtuală pentru actori, camere stop motion, costume motion capture.  

🔸Influența mediilor și tehnologiilor emergente asupra spectacolelor

Automatizarea și printarea 3D au făcut procesul de construcție al decorurilor mai rapid. Elemente ce pot conține acum mai multe detalii, oferă un repertoriu de exprimare mai larg artiștilor și o experiență mai imersivă spectatorilor. Deasemena, prin tehnologie, producțiile teatrale au opțiunea de a incorpora videoclipuri, personaje virtuale/avataruri și alte elemente multimedia în piesele lor.  

🔸Reacția publicului românesc la utilizarea new media în manifestații artistice clasice și sursele de finanțare ale acestei componente

Majoritatea instituțiilor de cultură și spectacol autohtone sunt finanțate de către stat, cu programe dedicate artelor clasice. În timp ce provocarea principală a instituțiilor independente este lipsa bugetelor adecvate. Pe de altă parte există o evoluție interesantă pe piața evenimentelor comerciale, celor de tip corporate sau a festivalurilor, unde proiectele au parte de o finanțare mult bună. Există diferențe în audiență și abordare și cum putem prelua ce este mai bun din cele două direcții?  

🔸Efectul restricțiilor pandemice asupra spectacolelor

Spațiul online a ținut loc de scenă pentru multe manifestații artistice pe timpul pandemiei. Acum rămâne de văzut dacă această perioadă va aduce publicul mai aproape de o repoziționare a spectacolului de teatru și operă sau o dorință de revenire la forma clasică a acestora.  


Platforma FAR reprezintă un proiect curatoriat cu atenție la nevoile industriei locale, care depinde de susținerea și de formarea unei comunități strânse de artiști pentru promovarea inovației și consolidarea creativității emergente. Astfel, RADAR construiește o platformă concepută pentru comunitatea de artiști new media art și susținută din inițiativa #OurCommunities realizată de UniCredit Bank.  

https://www.far.community/  

FAR este posibil cu ajutorul partenerilor care investesc în artiștii de mâine: UniCredit Bank, Institutul Francez din România, Augmented Space Agency, Paketa 12, UNATC_CINETIc – Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative, DIA – Digital Interactive Arts din cadrul Universității Babeș Bolyai, UEFISCDI – Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării Fundația C.A.E.S.A.R. (Centrul pentru Acces la Expertiza Studenților și Absolvenților Români), Edison – Cluburi de antreprenoriat si tehnologie, Goethe-Institut București, Centrul pentru Tineret, Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, Festivalul SUPER, Proedus, Asociația 11even, Creatori de viitor, Ubisoft, AMC, ARDEN, PostModernism Museum, LEADERS România, #TeacherME, IQads, The Institute, Feeder.ro, Radio Guerrilla

1 thought on “FAR Talks – New media în artele spectacolului și scenografia digitală”

  1. Pingback: FAR - platforma de educație new media art • feeder.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ads