Galeriile Carol invită publicul larg la deschiderea primei expoziții solo – OUT OF THE WOODS – a tânărului artist IONUȚ BARĂU, vineri, 17 septembrie 2021, între orele 12-20.
„În Galeriile Carol o întreagă scenografie, cu pânze impresionante ca reprezentare, materialitate și paletă cromatică, conturează primul solo show al artistului Ionuț Barău. Pe suprafața lucrărilor lui regăsim ramuri și trunchiuri de brazi, molizi, pini. Frunzele de stejar, salcâm, măslin, bambus și palmier sunt redate în nuanțe și tonuri de albastru, verde, turcoaz și cyan. Compozițiile sunt întregite de arbuști agățători – precum iedera, salcâmul (glicina), clematisul. Arbuștii sunt ilustrați în nuanțe și tonuri de galben, lila și magenta, iar nuferii, strelițiile și narcisele sunt pictate în culori și tonuri de roșu. În toată această vegetație, artistul inserează siluetele unor protagoniști prin care sunt personificate diferitelefațete ale eului.
Ionuț Barău scoate în evidență dinamica Eurilor sale: pe de-o parte este vorba despre un Eu fundamental prin care își exprimă intimitatea psihică, pe de altă parte artistul se referă la un Eu pe care-l implică în viața socială (așa cum apare la Henri Bergson, în „Essai sur les données immédiates de la conscience”, French edition, 2018). Alte ipostazieri ale Eului pe care le aduce în operă sunt: Eul spiritual – care se gândește pe sine cu aceeași obiectivitate ca și pe alții; Eul intim, format din valorile fundamentale ale artistului; Eul social – care înglobează sistemele de valori profesionale, de clasă etc.
Întrucât, în mare parte din compozițiile sale se regăsesc arbuști, ramuri, frunze, Ionuț Barău pare că-și alege pădurea ca martor, în dialogul său introspectiv. Se pare că aceasta este singura care îi poate facilita liniștea de care are atâta nevoie pentru dialogul cu sinele.
Ionuț Barău transpune în lucrările sale existențe sensibile, desfășurări fenomenologice ale percepției. Am putea spune că lucrările lui I. Barău se înscriu pe coordonate fenomenologice întrucât mișcarea din interiorul formei definește însăși forma. Eul invadează trupul printr-o serie de contorsionări, materia exaltă și transcende suprafața din interior către exterior. I. Barău ilustrează tranzitoriul printr-un filtru fenomenologic pe care-l putem regăsi în filosofia lui Maurice Merleau-Ponty.
În pânzele lui Ionuț Barău, discursul plastic al perisabilității, al degradării și al alterării poate fi citit pe două planuri atât ca alterare a formei în interiorul unei istorii personale, cât și ca degradare a formei într-un mediu natural.
Lucrările lui I. Barău pot fi citite sub forma unor proteste prin care artistul pledează pentru protejarea și conservarea mediului înconjurător. După ce întinde spuma poliuretanică, I. Barău intervine cu saci de gunoi pe care-i lipește pe suprafața pânzei. Trebuie menționat faptul că, pentru artist, sacii de gunoi înmagazinează o memorie personală a tot ceea ce a fost transformat în deșeu. Urmează apoi alterarea pânzei prin recursul la arderea și tăierea spumei poliuretanice și a sacilor de gunoi. Prin acest procedeu de distrugere artificială, I. Barău ilustrează intervenția omului în procesul degradării mediului natural. El privește actul distrugerii ca pe un procedeu generator de forme noi, fiind mai degrabă un iconoclast.
Asemenea unei fresce peste care timpul și-a pus amprenta, mediul înconjurător se va dezintegra dacă nu va fi protejat. Prin elementele care țin de suportul pictural, I. Barău prezintă efectele nocive ale indiferenței omului față de mediu.
Paleta cromatică a lucrărilor prezente în expoziție este foarte diversă, de la pânzele în care culorile de neon predomină, la cele de tranziție în care paleta cromatică se temperează până la lucrările cu griuri pe fundal negru sau la pânzele monocrome, negre, demne de Pătratul negru al lui Kazimir Malevici – sau punctul zero al artei abstracte. Prin culorile aprinse, de neon, Ionuț Barău trage un semnal de alarmă asupra degradării mediului natural, în timp ce lucrările mai temperate și cele în care regăsim negrul ca subiect principal – sunt conceptuale, invită la meditație și reflecție, într-un spațiu situat OUT OF THE WOODS.”
Raluca Băloiu, curator
GALERIILE CAROL au fost fondate de Iulia Deme, în anul 2015, în București. Situate într-o clădire de la începutul sec. al XX-lea, în care neoclasicismul și stilul Art Deco se îmbină armonios și creează un dialog complementar cu operele expuse, Galeriile Carol propun un program consistent conceput de managerul și curatorul Raluca Băloiu. Programul curatorial se axează pe expoziții care resuscitează arta diasporei anilor ’70 – ’80, cu focus pe inovația adusă de artiștii din diaspora, sprijinind în acelați timp artiști emergenți care lucrează cu medii neconvenționale atât în sculptură, pictură cât și în noile media.
Galeria este situată în centrul Bucureștiului, în zona Universitate și a Teatrului Național, pe Bulevardul Carol I, nr 59, etaj 1, interfon 3C.
IONUȚ BARĂU s-a născut în 1996 în Focşani. În 2019 a absolvit cursurile secției de Pictură de la Universitatea Națională de Arte Bucureşti unde l-a avut coordonator pe Alexandru Rădvan pentru tema Déjà vu! legătura omului cu natura.
În 2019 a fost selectat pentru târgul de artă Art Safari, unde a participat la secțiunea Young Blood, The Art of Your Times. Tot în 2019 a participat la expoziția What’s Next? care a avut loc în clădirea Băncii Comerciale Române, București. În 2018 a participat la prima ediție a taberei de arte vizuale GIGANTICA, de la Mogoșoaia. În 2020 a participat la expoziția de grup Shaping Surfaces. În octombrie 2021 va participa la Art Market Budapest, Ungaria, într-o expoziție de grup, împreună cu Galeriile Carol.
RALUCA BĂLOIU este curator și istoric de artă, trăieşte şi activează în Bucureşti. A absolvit cursurile Facultății de Istoria şi Teoria Artei, Universitatea de Arte București. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, secția Critică. A formulat concepte curatoriale și a curatoriat expoziții pentru târguri de artă: Vienna contemporary, Austria; Contemporary Art Ruhr, Germania; Art Market Budapest,Ungaria. A scris texte și a făcut cercetare pentru Galeria Plan B pentru participarea la Vienna Biennale, Austria și Art Basel, Elveția.
Din 2007, publică articole în cărți, enciclopedii, cataloage, reviste de specialitate și participă la emisiuni radio și TV.
A curatoriat expoziții și a scris texte de specialitate pentru Muzeul Național Cotroceni, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului, pentru galeriile AnnArt, Galateea, Senso. În prezent, se ocupă de programul managerial și curatorial al Galeriilor Carol.
Expoziția OUT OF THE WOODS poate fi vizitată în perioada 17 septembrie – 31 octombrie 2021, în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare. Pentru vizitarea expoziției, după ziua de deschidere, programarea se poate face la numărul de telefon 0741 962 678.
Expoziția este susținută de Galeriile Carol.