Vezi o serie de fotografii din perioada 2017-2020 cu lucrările lui AEUL
Sunt câțiva ani buni de când AEUL a invadat tot orașul, ba chiar toată țara. Cățeii-porcușori (ce sunt? părerile sunt împărțite) imaginați de AEUL spun o mulțime de povești interesante despre București și trag semnale de alarmă despre subiectele care degradează imaginea orașului. Aceste personaje colorează cele mai întunecate colțuri, centrul, dar și periferiile. Practic sunt peste tot.
În 2017, am reușit să luăm legătura și, în urma unui schimb de sms-uri, am publicat interviul feeder insider cu AEUL, în care ne-a povestit pe larg despre planurile și direcțiile lui. Privind retrospectiv, pare că vă vorbea serios. Cu un ritm de lucru susținut, stilul lui de desen a evoluat și, doar cu câteva linii și culori, poate reda rapid o poveste care evidențiază contextul în care amplasează personajul.
“Personajul a fost dintotdeauna în subconștient și într-o zi s-a decis să evadeze, și ca orice creatură simte nevoia de a se înmulți, vrea să fie peste tot, eu sunt cumva un instrument, un decorator al universului lui. Universul lui are același destin ca şi al nostru, doar că mult mai colorat.” – feeder insider cu AEUL
Recent, am avut plăcerea să întâlnim persoana care ilustrează universul personajului cățel-porcușor, care ne-a trezit curiozitatea de atâtea ori, și să schimbăm câteva idei despre graffiti, trenuri, metrouri și spațiul public din București și mai general, din România. Ne-a povestit despre motivația de a duce arta în locuri total inaccesibile, și, de la un anumit punct, chiar periculoase pentru artist, despre rolul de povestitor pe care îl au cățelușii AEUL și cât de mult contează acest lucru pentru un oraș cu multe zone gri, dezafectate și deconectate.
Adesea ne-am pus problema cum de au supraviețuit atât de mult timp graffiti-urile AEUL și am aflat că un oraș viu înseamnă o continuă succesiune de idei și stiluri pe calcane și pereți, în spațiul public, care relevă astfel preocupările sau dorințele locuitorilor și vizitatorilor. Cu trecerea timpului, unele dintre personajele AEUL au necesitat redesenarea parțială. Altele, doar mici retușuri, după ce au fost acoperite de taguri, postere publicitare sau pete de vopsea. În unele cazuri, AEUL a integrat în intervenția sa fill-uri neterminate ale altor artiști sau postere existente. Dar mai mult, unele dintre personajele pe care nu a apucat să le termine au fost continuate de trecători, care le-au colorat sau le-au mai adăugat un contur. Este curios și interesant să observăm că arta pe care AEUL o expune în spațiul public stârnește astfel de reacții.
La ultima vizită în București, artistul britanic J.Ace_streetart a realizat și pictat manual un cățel AEUL în semn de recunoștință pentru aportul adus de acesta scenei locale de graffiti și urban art.
Gemenii elvețieni One Truth graffiti i-au lăsat un mesaj lui AEUL când au vizitat Bucureștiul, în 2019.
Încheiem articolul cu o parte dintre fotografiile realizate întâmplător și amator, plimbându-ne prin București, Brașov și Vama – Veche, în perioada 2017 – 2020, cu lucrări de AEUL.
Ne gândeam că ar fi o idee bună să adăugăm personajele AEUL pe harta Un-hidden Romania. 🇷🇴 enormous workload, but well worth it
Dacă ai fotografiat desenele lui AEUL, te încurajăm să lași un comentariu în care să adaugi un link către imagine și adresa exactă, sau să ne trimiți aceste informații pe e-mail la feeder@feeder.ro.
Cartea Un-hidden Street Art in Romania Book este una dintre publicațiile care prezintă o parte din lucrările lui AEUL. Cumpără cartea și susține artiștii independenți care se exprimă în spațiul public local.
____
Text: Cristina Popa (random), Andrei Racovițan (ubic) / © feeder.ro
Foto: © feeder.ro – Cristina Popa (random), Andrei Racovițan (ubic), Petre Ghiocel (VJ VLC), Alex Iacob | © One Truth, © J.Ace, © Mădălina Dobraca, imagine – 2019, Vama Veche, AEUL pe barcă
Video: Petre Ghiocel (VJ VLC) / © feeder.ro
____
Despre proiectul editorial Un-hidden Street Art in Romania
Un-hidden Street Art in Romania are ca scop umanizarea și promovarea cunoașterii orașelor din România și Moldova, propunând explorarea acestora prin intermediul artei urbane independente, cu ajutorul unei publicații excepționale, disponibilă online și print, bilingv, destinată localnicilor și turiștilor. Cartea prezintă peste 120 de intervenții artistice independente și informații despre autorii acestora.
Intervențiile culturale Un-hidden Bucharest 2017 și 2018, co-finanțate de AFCN, activează spații interesante sau uitate, cum sunt Sala Omnia, Lente, Cinema Marconi, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Dizainăr, clădirea Cina – spațiul M60, alături de artiști remarcabili – Pisica Pătrată, Sorina Vazelina, Primitiv Print, Skinny Bunny, Paul Dunca, VJ VLC, Livi Po, Kseleqoqynqyshy, iZZY iZVNE (Moldova), John Dot S, Maria Bălan, producând un traseu ghidat și o hartă print & online cu 22 de intervenții artistice independente în spațiul public.
Un-hidden Street Art in Romania este o publicație remarcabilă cu ajutorul căreia localnici și turiști, deopotrivă, vor descoperi noi dimensiuni ale orașului prin intermediul culturii alternative efervescente, în dezvoltare.
Proiectul editorial Un-hidden Street Art in Romania este produs de echipa Save or Cancel, compusă din Cristina Popa (random) și Andrei Racovițan (ubic) prin feeder.ro, co-finanțat de AFCN, Aria tematică: Carte. Programul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri: CNDB, ZEPPELIN, IGLOO, The INSTITUTE, REVISTA ATELIERUL, ROMANIA POZITIVA, DIZAINĂR, SISAF, AMURAL
____
Despre programul multianual Un-hidden Romania
Un-hidden Street Art in Romania Book
2020
Un-hidden Romanian Culture sărbătorește Ziua Culturii Naționale 2020:
Un-hidden Romanian Culture exhibition, John Dot S & Maria Bălan workshops, Robert Obert live painting, Dragutesku & Deez dj sets @ Galeria Imbold, Acuarela, Bucharest
Un-hidden Romanian Culture exhibition & MoBra live act @ Visssual, Brașov
2019
Un-hidden Street Art in Romania book soft launch @ Acuarela
Un-hidden Romania – Street art BOOK
Kseleqoqynqyshy – Mural @ Lente
Maria Bălan – Atelier de stickere imprimate prin tehnica linogravurii x DIPLOMA
Un-hidden Romania – Expoziție de street art x Acuarela @ Noaptea Albă a Galeriilor cu Pisica Pătrată, Livi Po, Kseleqoqynqyshy, John Dot S, Maria Bălan și Skinny Bunny
Un-hidden Romania – Street art map online version @ feeder.ro/un-hidden
Online art gallery – Online store @ feeder.ro/shop
Open Doors – Travel Outside the box – Tur ghidat (6, 7)
Aito Kitazaki – Mural @ Lente
Open Doors – Travel Outside the box – Tur ghidat @ Cartierul Creativ (4, 5)
Un-hidden Bucharest – Expoziție @ Romanian Design Week
Kseleqoqynqyshy – Mural @ Facultatea de Sociologie și Asistență Socială
2018
Un-hidden Bucharest – Street art map print version
Paul Dunca – tur ghidat (3)
Open Doors – Travel Outside the box – tur ghidat (2)
John Dot S – Mural @ Sala Omnia (Centrul Național al Dansului București)
Maria Bălan – Atelier de linogravură @ Spațiul M60
John Dot S – Atelier de stencil @ Dizainăr
KSELEQOQYNQYSHY – Mural @ Facultatea de sociologie și asistență socială
Livi Po – Mural @ Dizainăr
Pisica Pătrată – Pictură @ Spațiul M60
iZZY iZVNE – Mural @ Facultatea de sociologie și asistență socială
2017
Paul Dunca – tur ghidat (1)
Sorina Vazelina și Primitiv Print – Mural și serigrafie @ Lente
VJ VLC – Video mapping @ Cinema Marconi
Skinny Bunny – Pictură @ Sala Omnia (Centrul Național al Dansului București)
Pisica Pătrată – Totem @ Lente
Despre Save or Cancel
Din 2009, Save or Cancel este un mediu de propagare a artelor și culturii, promovând și facilitând rolul acestora în societatea contemporană. Programele multidisciplinare auto-inițiate de Save or Cancel au ca scop identificarea oportunităților sustenabile și adaptabile de regenerare urbană prin proiecte culturale, editoriale, de arhitectură, sau design.
Vizitează pagina proiectului Un-hidden Romania pentru a fi la curent cu noile activități programate.
Pingback: Dan Andrei - soundtrack for a mural painted by Aeul in Bucharest • feeder.ro
Pingback: AEUL - from graffiti to canvas painting • feeder.ro
Pingback: feeder sound LIVE STREAMS cu CR15TINA (dj set) și AEUL (live painting) [ro]
Pingback: feeder sound LIVE STREAMS with SECRET ARTIST (dj set) & AEUL (live painting)
Pingback: The Tear of the Wish by AEUL original mixed medium painting on canvas •
Pingback: The Painter‘s Night by AEUL • original acrylic painting on canvas •
Pingback: (UPDATE 4) Stai acasă și colorează lucrările artiștilor tăi preferați •
Inteles spiritul artistic, nevoia de exprimare libera…. ok nu sunt urban artist, sunt peisagist… adica tot un fel de artist dar care incearca sa faca peisajul urban un peisaj pentru noti toti, sanatos vizual si nu numai. Dar nu pot sa nu recunosc ca acest street art a slutit orasul in ultimii 10 ani. Cunosc oameni care dupa eforturi foarte mari au reusit sa restaureze o cladire cu valoare arhitecturala s-au trezit exact cu personajul lui AEUL pe toata fatada si desigur apoi oricine s-a simtit invitat sa lipeasca afise de la teatre si altii sa puna tag-uri. Asa a ramas si va ramane acea fatada pentru urmatorii ani. Cladire dupa cladire orasul se umple de zgomot vizual, bruiaj in calea lucrurilor care conteaza in peisajul urban. Arta urbana este o valoare pentru un oras… dar nu asa cum practica AEUL si multi altii ca acest artist. Ar fi putut fi ..common knoledge sa nu iti bati joc de orasul tau caci poate mie pur si simplu imi este sila sa vad tag-uri peste tot in oras, pe orice cladire proaspat renoavata, pe piatra naturala care cu greu mai poate fi readusa la aspectul initial dupa impregarea cu vopseluri. Ce zici AEUL ? facem grafuri ca orasul oricum este al nimanui… Multumesc artistilor ca AEUL ca ma fac sa simt orasul ca o latrina plina de tag-uri!
Salutări. Ne bucurăm că ai deschis acest subiect și avem ocazia să-l dezbatem cu un arhitect peisagist care ne modelează viața.
După cum probabil știi, Bucureștiul are o lipsă acută de spații publice, piețe, parcuri, zone de recreere, relaxare, piste de biciclete, zone pietonale, dotări și mobilier urban sau locuri special amenajate unde artiștii să își exercite creativitatea. De aici, se poate înțelege că majoritatea spațiului urban este doar o zonă de tranzit între destinații (sau parcări, depinde cum te deplasezi). Manifestările de tip graffiti apar ca semnal de alarmă și atrag atenția asupra acestor lipsurilor, zonelor defavorizate, dezafectate sau deconectate.
Referitor la exemplul dat, credem că cei care apreciază o clădire monument și decid să o restaureze, ar fi apreciat dacă în locul lui AEUL ar fi desenat Banksy. Prețul imobilului ar fi crescut semnificativ, ceea ce ar putea fi un indicator pozitiv pentru proprietari.
Unele agenții imobiliare din Berlin și Miami practică un tarif mai mare pentru clădirile care taguri, bomburi, throw up-uri sau murale. Prin urmare, pare mai mult o problemă de “gust”.
Cu ceva timp în urmă, o parte din echipa feeder.ro ar fi empatizat cu tine și ți-ar fi dat dreptate. Însă, numărul imens de mall-uri din oraș, clădiri și magazine identice, acoperite de reclame, chiar șterg identitatea acestui oraș. Prin contrast, printre puținele lucruri pe care le putem considera autentice la nivel urban și accesibile gratuit oricărui trecător sunt aceste intervenții, cum ar fi graffiti-urile, realizate de artiștii independenți.
Încheiem cu un citat care sperăm să-ți deschidă apetitul către măzgălelile, tagurile și manifestările democratice în spațiul public:
Despre grafiiti în spațiul public am discutat cu Tobias Barenthin Lindblad (SE) în interviul Un-hidden Bucharest, pe care îl poți citi în întregime aici: https://www.feeder.ro/2019/07/31/tobias-barenthin-lindblad-interview-unhidden-bucharest/