[Artist in the studio] Pisica Pătrată

2015 Pisica Patrata H'art Appendix 2

[Artist in the studio] Pisica Pătrată

 

Primul atelier

Pisica Pătrată (Alexandru Ciubotariu) desenează din copilărie, iar părinții l-au susținut cum au putut ei mai bine. Mama lui ne-a mărturisit că „Pe vremea aceea, era foarte greu să faci rost de hârtie și mergeam la Fabrica de celuloză și hârtie Palas din Constanța și reușeam să fac rost ca el să poată desena”.

Primul atelier era camera mea de când eram mic, din clasa a treia, dezordine, în care replicam cărțile Liliput. Era plin de afișe, desene, patul, dulapul alb pe care l-am făcut portocaliu. Apoi, am lucrat în atelierele liceului (ateliere de culoare, de modelaj, de grafică).

„Acasă” a devenit ulterior un spațiu de creație pentru un artist freelancer de cele mai multe ori din motive financiare și din confort.

La facultate la Iași, Pisica Pătrată lucra în atelierele facultății, putea să deseneze oriunde:

Aveam o fotografie în care desenam pe un colț de masă împărțită cu alți șase artiști.

Pisica Patrata Otaku

 

Apoi, s-a mutat în gazdă cu un prieten și a primit și o masă de lucru, dar nu lucra așa mult acasă. Era plecat pe la birou, la ziar, într-o agenție de publicitate.

 

Unde lucrează Pisica Pătrată

Spațiul lui de creație este un colț din sufragerie, camera de zi, unde creează pentru spațiul public, comisionări online, cărți de benzi desenate, animații. Pisica Pătrată se limitează la un colț din camera de zi/ sufragerie cu un cod spațial de bază format din instrumente de lucru, sursă de lumină și suporturi digitale.

E aceeași stilistică, indiferent de suport sau de spațiu. Schița este aplicată pe spațiu. Creația e aceeași fie că ești în colțul de masă de la cămin sau într-o clădire de 2 etaje. Inspirația este doar un bagaj imagistic deasupra capului și tu ești doar un instrument.

Spațiul de creație în prezent este camera de zi – sufrageria, un colț cu elemente ale codului spațial: un birou, calculator, masă, tabletă, ustensile, iar lucrările sunt în balconul deschis unde are și culori, pensule, spray-uri.

 

Cum arată atelierul ideal?

O cameră de mari dimensiuni special destinată creației artistice cu mai multă liniște, să nu fie cameră de trecere, cu mai mult spațiu pentru lucrările din pânză.

Ateliere temporare

Printre atelierele temporare ale artistului se numără cel de două săptămâni în care a lucrat o pânză de mari dimensiuni la Combinatul Fondului Plastic, la fel și la Galeria H’Art Appendix pe Calea Victoriei, a desenat pe un podium în timp ce oamenii vizitau spațiul.

La Combinatul Fondului Plastic

 

La Galeria H’Art Appendix

 

Strada ca spațiu de creație

Pisica Pătrată a lucrat în spațiul public în 1999 cu Ștefan Popa Popa’s în atelierul lui și a făcut caricaturi pe loc după modele, la Mangalia:

Era coadă, cu impact imediat asupra mulțimii.

În București, spațiul public era destul de gol când a început să intervină în el. A început cu stickere de doi centimetri și îi era frică, era un risc și o presiune. Dar a găsit un nume care i-a oferit libertate artistică în cromatică, tehnică, experimentare în spațiul public și vizibilitate imediată.
Când a fost în Franța și a intervenit într-un spațiu care nu avea nevoie de nicio intervenție, și-a dat seama că trebuie să gândească lucrările special pentru locurile pentru care intervine, nu e vorba doar de dorința unui artist de a interveni într-un spațiu. Drept urmare, acum îi place să colaboreze cu entități culturale.

Pentru Pisica Pătrată, intervenția artistică în spațiul public este o modalitate artistică de a atrage atenția asupra unor probleme sociale și de patrimoniu cultural național. De aceea, pentru revendicarea spațiului public, Pisica Pătrată lucrează cu multe asociații culturale. Printre acestea se numără și proiectele Cinema Marconi și Teatrul de vară Capitol realizate de Save or Cancel.

La Cinema Marconi am folosit tot autocolantul roșu aprins din țară care se folosește pentru Salvări, atât de aprins încât cineva chiar a sunat la Pompieri că a luat foc clădirea.

 

Pisica Pătrată preferă spațiile urbane nefolosite

Pisica Pătrată folosește spațiile nefolosite din oraș cu scopul de a ridica un semnal de alarmă asupra lor: ceasul nefolosit de la Universitate, un panou publicitar nefolosit, Cinema Marconi, Cinema Capitol etc. Arta lui nu invadează spațiile, ci le scoate în evidență, artistul asumându-și efemeritatea lucrărilor.

A intervenit în zone centrale în locuri care aveau nevoie de intervenții, unde urbanul nu era folosit: ceasul părăsit de la Unirii, pasajul Unirii (șaisprezece lucrări), pe colț la Arhitectură, un panou publicitar nefolosit din ’90 pe Bd. Magheru etc. Îi place să deseneze pereții ca pe pânze de mari dimensiuni. A desenat anul trecut calcanul la Street Delivery, abia așteaptă să deseneze la SISAF în fiecare an.

La 70 de ani de Institutul Francez a desenat gardul Institutului și un gard nefolosit de pe Strada Lipscani care a devenit reper urban de întâlnire.

Lucrare individuală sau colectivă?

Pisica Pătrată lucrează mai mult individual, dar a avut și proiecte în colaborare. Un exemplu de lucru individual, dar în mijlocul colectivului, este desenarea live a unei benzi desenate la Târgul de carte din Praga:

Timp de o oră jumătate nu s-a mișcat nimeni, o sală întreagă m-a urmărit.

A lucrat colectiv în spații părăsite cu grafferi pentru exercițiul pe perete, pentru tehnică la început.

Împreună cu 9 artiști a lucrat la o carte de bandă desenată care se numește „Următorul cadru” – Ping Pong Comics.

Fiecare artist pasa mai departe povestea după ce desena un cadru, iar următorul artist o continua cum voia el fără să aibă un scenariu.

Urmatorul Cadru Pisica Patrata

Efemeritatea lucrărilor

Raportat la stradă, îmi asum mereu efemeritatea lucrării. Am avut o lucrare care a fost ștearsă a doua zi.

În cadrul Street Delivery din 2016, artistul Pisica Pătrată a desenat acoperișul librăriei Cărturești Verona.

Intervenția artistică – personajul emblematic străzilor bucureștene (Pisica Pătrată) care citește o carte – a creat un spațiu specific pentru comunitatea din jurul librăriei Cărturești. Pisica desenată pe acoperiș arată faptul că înăuntru este loc de răsfoit cărți. La ediția de anul trecut de la Street Delivery, Pisica Pătrată a desenat pentru a treia oară acoperișul libraăriei deoarece caăzuse tencuiala pentru a doua oară.

În 2017, Pisica Pătrată a desenat calcanul de pe Strada Arthur Verona din cadrul Street Delivery după tema „Grădini Posibile”. Intervenția artistică a durat trei zile, iar muralul a avut o durată de un an de zile până la ediția următoare a festivalului.

Pisica Pătrată Arthur Verona Street Art

 

 

Spațiul de expunere

Prima expoziție personală a artistului Pisica Pătrată a fost la Streetwise, expoziția a fost gândită special pentru spațiul galeriei, iar a la Galeria Mora, București. A expus la multe galerii: Galeria Imbold, MNAC, Combinatul Fondului Plastic, H’Art gallery și altele.

Pisica Pătrată a găsit spații de expunere cu vizibilitate mare din oraș care nu erau folosite:

Am intervenit în zone centrale în locuri care aveau nevoie de intervenții, unde urbanul nu era folosit: ceasul părăsit de la Unirii, pe colț la Arhitectură, un panou publicitar nefolosit din ’90 pe Magheru etc.

De asemenea, a lucrat și a expus lucrările lui urbane și în spații neconvenționale ca Lente și Spațiul M60 în cadrul proiectului Un-hidden Bucharest.

Lente

Spațiul M60

Pentru Pisica Pătrată, spațiul de expunere preferat este publicația scrisă:

Cel mai frumos este să publici!

Rama schite Pisica Patrata

A publicat în peste 60 de ziare și reviste și mai multe albume personale sau colective începând cu 1994.

Am văzut la un festival de bandă desenată la care am participat o bandă desenată de mână, o originală, acolo am rămas.

 

Digital sau tradițional?

Pentru el, arta digitală face lucrări artificiale într-un timp scurt, unde revizuirea e mai facilă, e ușor să ștergi, să adaugi. El preferă arta tradițională, deși recunoaște că a fost grea trecerea de la digital din nou la tradițional:

De mână, simți penița, e cel mai tare instrument din lume, ai un confort psihic, hârșâiala pe hârtie, chiar dacă îți ia trei ore în plus. Iese mai bine letrajul, are mai mult sens.

Pisica Pătrată + PLUS la Imbold, Galeria

 

 

Pisica Pătrată, absolvent de Facultatea de Arte din Iași, este un street-artist care trăiește și lucrează în București și face benzi desenate, ilustrație (tradițională și digitală), pictură, jucării urbane și animație. Personajul „Pisica Pătrată” a umplut străzile Bucureștiului de cel puțin zece ani, iar pisicile lui reconfigurează spații uitate din spațiul urban.

 

Text: Alexandra Bujeniță

Imagini © feeder.ro, arhiva personală Pisica Pătrată, alți autori.

 

Artist in the studio este un proiect editorial extras din studiul de cercetare Spațiul de creație ca spațiu de intervenție artistică (teză de disertație CESI) realizat de Bujeniță Alexandra.

Artist in the studio face parte din proiectul editorial Un-hidden Street Art in Romania care este organizat de echipa Save or Cancel, compusă din Cristina Popa (random) și Andrei Racovițan (ubic) prin feeder.ro, co-finanțat de AFCN, Aria tematică: CarteProgramul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Cartea Un-hidden street art in Romania BOOK este o colecție a celor mai recente lucrări de street-art din România și Moldova și cuprinde: 100 pagini, 15 orașe, 100 artiști locali și internaționali, 200 de locuri de vizitat, 350 de fotografii cu murale din România.

Provocare: Câte murale de la Pisica Pătrată vor fi prezente în cartea Un-hidden street art in Romania, ghiciți?

 

artist in the studio logo

Leave a reply (we review all comments)