Lansare documentar – Moșteniri Coregrafice: Începuturi

Mosteniri coregrafice web

Lansare documentar – Moșteniri Coregrafice: Începuturi

 D S Projects Lab prezintă filmul documentar Moșteniri Coregrafice: Începuturi, dedicat explorării evoluției artei coregrafice românești la începuturile ei.

Documentarul va urmări progresiv evoluția dansului scenic, încă de la debutul acestei forme artistice la noi, în anii 1900, apoi în perioada celor două războaie mondiale, cu accente savuroase despre romantica și tumultoasa perioadă interbelică, dar și în momentul instaurării comunismului.

 

Producția are o misiune foarte importantă, aceea de a contribui la sporirea interesului pentru cunoașterea memoriei dansului și a identității noastre artistice.

În interviuri video și audio, personalități marcante ale dansului, martori ai unei epoci unice, vor documenta demersul artistic al fiecărui coregraf care a făcut istorie, localizat în timp și spațiu, precum și integrarea acestuia în contextul complex ale vremii, punând astfel în valoare diverse momente esențiale pentru dezvoltarea dansului românesc.

Cei care au contribuit la re-crearea unei lumi apuse, prin acest produs cultural atât de necesar pentru moștenirea culturală din domeniul dansului, sunt: Ileana Iliescu, Liana Tugearu, Ioan Tugearu, Vava Ștefănescu, Cristina Hamel și Cora Benador. Acești colaboratori de seamă ai celor care au conturat dansul românesc la începutul secolului XX vor lăsa mărturie viitorului cuvinte prețioase despre cine au fost și ce au construit Anton Romanowski, Floria Capsali, Elena Penescu-Liciu și Mitiță Dumitrescu.

Anton Romanowski (1882 – 1972), a pus bazele companiei de balet a Operei din București. A desfășurat o extinsă activitate de interpret, coregraf și maestru de balet. Ca pedagog, a contribuit semnificativ la dezvoltarea învățământului coregrafic și a baletului clasic românesc, cât și la asimilarea de către artiștii români a unei estetici specifice creației clasice.

Floria Capsali (1900 – 1982), inspirată de folclorul autohton, a creat un limbaj complet nou pentru acele vremuri – dansul cult românesc, îmbinând dansul popular cu vocabularul clasic. Astfel, a fost autoarea primelor balete de inspirație folclorică și a realizat spectacole de euritmie, dansând pe versuri de Arghezi, Blaga, Eminescu ș.a. Împreună cu Tamara Capp, a pus bazele Ansamblului Artistic „Ciocârlia“ al M.A.I.

Mitiță Dumitrescu (1909 – 1992), prim-solist al Operei din București și maestru de balet, a fost soțul Floriei Capsali, alături de care a montat numeroase spectacole de dans, deosebit de apreciate pentru caracterul lor creativ. A îmbrățișat baletul târziu, dar cu pasiune, devenind în timp și un profesor remarcabil.

Elena Penescu Liciu (1910 – 1996), prim-balerină, prima interpretă din România a rolului principal Odette-Odile din Lacul Lebedelor în montarea Verei Karalli. Coregrafă, maestră de balet a Teatrului „Alhambra”, ulterior a Teatrului de Operetă, a Teatrului de Revistă „Savoy” și a Teatrului Muzical din Craiova. A înființat prima școală de balet a Operei din Cluj și a desfășurat o intensă activitate pedagogică în domeniul dansului.

 

Moșteniri Coregraficeeste un proiect unic și original în domeniul artei dansului, care valorifică printr-o abordare proaspătă memoria colectivă a acestei arte, aflată sub forma arhivelor și a documentelor scrise, apelând la noile tehnologii și tehnici de dramaturgie.

 

Proiecțiile vor avea loc: 

  • Luni, 28 Octombrie, ora 16.30 – Cinema Muzeul Țăranului Român
  • Sâmbătă, 2 Noiembrie, ora 18.00 – Muzeul Național de Artă Contemporană
  • Miercuri, 6 Noiembrie, ora 18.00 – Cărturești Verona

 

Intrarea este liberă.

 

Parteneri:  Liceul de Coregrafie “FloriaCapsali”, Cărturești, MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană, Cinema Muzeul Țăranului.

Parteneri media:  Radio România Cultural, Goingout Ro, Modernism Punct Ro, Scena9, Urban.ro, Revista Secolul 21, Zile si Nopti.ro, feeder.ro

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național AFCN.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

Leave a reply (we review all comments)