Istoricul muralelor realizate la SISAF (2015-2018) / Primele informații despre SISAF 2019

SISAF - Un-hidden Romania

În ultimii ani, Sibiul a devenit unul dintre principalele centre de cultură urbană din țară, un punct de referință nu doar pentru dezvoltarea scenei locale, dar și pentru comunicarea cu publicul și artiștii internaționali. Începând cu prima sa ediție, desfășurată în 2015, SISAF – Sibiu International Street ART Festival – s-a remarcat ca un proiect amplu, conceput să schimbe cu adevărat comunitatea și să revitalizeze orașul prin artă.

Până în prezent, 67 de murale au fost create în cadrul festivalului – dintre care 64 sunt prezentate mai jos și pot fi văzute în Sibiu. 5.700 m2 au fost colorați de artiști români și invitați străini (din Anglia, Brazilia, Rusia, Italia ș.a.), pe zidurile – cândva gri – ale școlilor și liceelor, blocurilor și instituțiilor diverse, precum și în spații alternative. Totodată, evenimentul anual este unic în lume datorită celui mai amplu Tur de Artă Stradală de pe pereții instituțiilor de învățământ. În plus, Sibiu Street Art Tour poate fi parcurs cu bicicleta în aproximativ 3 ore, fie individual, fie sub forma unor tururi ghidate.

De-a lungul timpului, programul SISAF a cuprins concerte, conferințe și dialoguri despre artă, întâlniri cu artiștii, workshopuri, momente de live painting și video mapping, seri de film și expoziții.

UPDATE: Prima ediție a cărții Un-hidden Street Art in Romania este aici pentru a te ajuta să descoperi arta independentă din spațiul public. 

SISAF #5 - Sibiu International Street ART Festival 2019

Cea de-a V-a ediție are loc între 1 și 7 iulie și are tema #Openness, un subiect care invită la deschiderea în gândire, către „celălalt” și la o potențare a creativității prin idei noi.

În așteptarea noutăților despre SISAF 2019, enumerăm muralele care au transformat orașul Sibiu într-una dintre cele mai spectaculoase galerii de artă în spațiul public, din România și nu numai. Despre unii dintre artiști ați aflat deja citind interviurile Un-hidden Romania, unora ați avut ocazia să le admirați intervențiile pe străzile Sibiului sau ale altor orașe, iar pe ceilalți îi veți „cunoaște”, în premieră, prin intermediul imaginilor următoare și poveștilor din spatele lucrărilor.

1. Lost.Optics [Sweet Damage Crew] / „Gestaltism” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Aleea Turnu Roșu, nr. 2

Despre lucrare, conform artistului: „Propunerea mea pentru muralul din acest an (n.r. 2017) este o lucrare post-graffiti. Procesul artistic pornește de la schița realizată pe hârtie în stilul clasic, ca în următoarea etapă să intervin digital: literele sunt defragmentate, apar elemente de glitch și pixel art. Conceptual și decorativ, muralul propune publicului o interpretare a artei urbane în contextul noilor media.”

2. Kero & Ocu / „Androginul” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Aleea Turnu Roșu, nr. 2

Despre lucrare, artiștii spun: „În esență, androginul este perceput ca simbol al întâlnirii contrariilor, ca atingere a perfecțiunii, ca o apropiere față de divin. Androginul ca uniune a principiilor masculin-feminin este realizarea totalității, modelul unei ființe complete, perfecte.”

3. KITRĂ / „Joaca” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Aleea Turnu Roșu, nr. 2

Despre lucrare, conform artistului: „Am vrut să dau privitorului, prin culorile și elementele folosite, starea de joacă, de bucurie spontană.”

4. Ortaku / „Random sau nu” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Aleea Turnu Roșu, nr. 2

Despre lucrare, artistul spune: „Fiind vorba despre un liceu pedagogic, m-am simțit pus în contact cu emoțiile copilăriei și cu zâmbetul pe care doar libertatea la explorare și cunoașterea prin joc îl pot creiona. Culorile personajului amintesc de trăsăturile unice ale fiecărui copil, de faptul că fiecare vine pe lume cu un potențial ce nu poate fi cuprins în cuvinte, însă poate fi sugrumat de sistemele de învățământ care uită să își aplece atenția asupra acestei unicități, ajungându-se astfel la uniformizare, fiindu-le răpit dreptul de a-și construi personalitatea în mod autentic. Pasărea colorată este un simbol al libertății, dar și un țel înalt, acela de a putea să oferim prin educație un mediu care să susțină entuziasmul copiilor de a explora și experimenta prin joc, de a încuraja compasiunea și curiozitatea lor față de tot ceea ce ne înconjoară”.

5. Thè Orion / „Laika” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Aleea Turnu Roșu, nr. 2

Despre lucrare, conform artistului: „Muralul reprezintă tributul adus lui Laika cu ocazia aniversării a 60 de ani de când acesta a devenit primul animal ce a ajuns în spațiu și a orbitat Pământul. Acest tribut face parte din seria de murale Social Space, proiect ce conștientizează locul nostru în Univers și explorarea acestuia prin folosirea celor mai recognoscibile iconițe din rețelele de socializare, eliminând astfel orice barieră de limbaj”.

6. Urka (IT) / „Hopeless” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Aleea Turnu Roșu, nr. 2
7. Robert Roca / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Aleea Turnu Roșu, nr. 2
8. Paula Duță & Thè Orion / „#CANYOUFEEL? #CANYOUCHANGE?” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Str. Macaralei, nr. 1

Statement: „Sudan – ultimul rinocer alb mascul s-a stins din viață la începutul acestui an (n.r. 2018). Este o lucrare tribut ce vrea să atragă atenția asupra impactului pe care noi, oamenii, îl avem atât asupra naturii, cât și asupra animalelor sălbatice. Acolo sus, printre stele, Sudan își continuă călătoria, devenind o constelație imaginară. Noi rămânem și este cazul să conștientizăm rolul pe care l-am jucat și îl jucăm în continuare în extincția animalelor sălbatice și în distrugerea habitatelor. #canyoufeel? #canyouchange?”.

9. Lucia Praporgescu / „Vis” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Str. Macaralei, nr. 1

Descrierea lucrării, conform artistei: „Detașarea de problemele cotidiene se face, adesea, prin visare. Însă tendința actuală este de a visa la lucrurile materiale, credem noi, benefice într-un moment anume și doar individului în parte, fără a da, cu adevărat, valoare vieții. Lucrarea mea dorește a fi privită ca un imbold. Indiferența are repercursiuni grave… dar energia pozitivă este dată, sau ar trebui să fie dată, de impulsul nostru de a schimba ceva, atât pe plan personal, cât și de a aduce un aport cât de mic la soluționarea unor nereguli care, indirect, ne afectează foarte mult…”

10. Dandu AlexanDru / „Pregătiri de zbor” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Str. Macaralei, nr. 1

Descrierea lucrării (imaginea completă aici): „Tema festivalului, În caz de urgență, folosiți aripi, a fost un punct de plecare pentru crearea personajului propus. Dinamic, ușor, ritmic, dar și puternic au fost caracteristicile ce au influențat construcția caracterului personajului, dar și a compoziției. Cu o direcție de jos în sus, un ritm redat de elementele figurative, dar și expresia protagonistului, s-a dorit crearea sentimentului de ușor, de optimism. Creația: concept transmis pe canal afectiv. Asta este ceea ce redă imaginea propusă. Oul crapă, pasărea se odihnește în căsuță până va fi eliberată de însuși instrumentul artistului. Își va lua zborul spre înaltul cerului, iar când va obosi se va întoarce la locul ei, pregătind următorul zbor, poate și mai înalt. În ideea de a păstra atmosfera pozitivă, s-a folosit o cromatică vie și anume roșu, galben și albastru. Folosindu-mă de contrastul culorii în sine, am creat o compoziție deschisă, centrul de interes fiind pasărea de un roșu intens; un al doilea centru de interes este însuși personajul; pentru a întări această idee, dar și pentru a îmbogăți vizual imaginea, am folosit cireșele.”

11. Cy / „Nu îți poți salva trupul, ci doar sufletul” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Str. Macaralei, nr. 1

Descrierea intervenției: „Lucrarea tratează dualitatea umană, lupta și conviețuirea cu alter ego-ul, zbaterea între lumea pământeană și cea spirituală. Ne putem salva doar sufletul, nu și trupul. Salvarea spirituală poate surveni doar prin frumos, prin artă și iubire. Acestea sunt aripile ce ne salvează în fața dispariției noastre inevitabile de pe fața pământului. Trecerea noastră prin viață este ceea ce lăsăm frumos în urma noastră, în oamenii pe care i-am iubit, fericirea ce am sădit-o în sufletele altora.”

12. Treipic / „AbeceDar” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Str. Macaralei, nr. 1

Descrierea lucrării: „Abecedarul, în viziunea artistului, este un dar în sine, ce dă elevilor aripi spre cunoaștere încă din prima clasă.”

13. Otto Constantin / „Sărut vâscularizat” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Școala Gimnazială nr. 4, Str. Spartacus, nr. 4-6

Statement: „CanYouFeel? eyecontact cu ochii acoperișurilor din Sibiu, case cu ochi ficși, ce ne urmăresc poveștile de sute de ani. #CanYouFeel? Sărutul vâscularizat, inspirat din opera lui Brâncuși. Lucrarea încearcă să facă referire la percepția subiectivă a omului în funcție de stări și emoții. Timpul stă în loc, cerul se unește cu pământul, Uranus cu Geea și oamenii între ei. În situația actuală, în care arta poate fi orice, conversia emoției în pictură este o siguranță că va rămâne în afara timpului, ca și cerul, pământul, natura umană și ochii de pe acoperiș.”

14. Luchian (Lucian Hrisav) & Constantin Rusu / „Human” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Școala Gimnazială nr. 4, Str. Spartacus, nr. 4-6

Statement: „Lucrarea ‘Human’ pune în relație diverse condiții umane sugerate prin pozițiile lor corporale. Interacțiunea umană este transpusă în dinamismul, fluiditatea și continuitatea, sugerate prin folosirea elementului grafic – săgeata. Săgețile dinamizează formele umane și sugerează trasee energetice care leagă sufletele și trupurile personajelor reprezentate. Forma se recompune prin culoare, care devine principalul factor expresiv al desenului. Am ales contraste puternice, care să genereze un efect optic intens, potrivit cu sugestia generală a lucrării – cea de comunicare și de interacțiune a formelor”.

15. Kaps Crew / „Glitch” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Școala Gimnazială „Regele Ferdinand”, Str. Șureanu, nr. 1

Despre lucrare, artiștii spun: „Având în vedere paralela analog-digital dată de tema ediției, am vrut să folosim ideea de colaj pentru a da senzația de glitch, care reprezintă vizual memoria omului contemporan ce se află prins în existența generată de real și virtual. Lucrarea propune o introspecție ce pune în balanță percepția despre sacru și profan, analog și realitate virtuală, asceză și hedonism.”

16. Pisica Pătrată / „Fără titlu” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi” & SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Școala Gimnazială „Regele Ferdinand”, Str. Șureanu, nr. 1

Despre lucrare, conform artistului: „În general, nu dau titlu lucrărilor mele și mă și feresc de o ilustrare exactă și pleonastică a unei teme. Acesta este rezultatul temei după ce a trecut sita imaginarului și a esteticii mele. Sunt elementele pe care tot încerc să le compun și pe care încerc să le descopăr. Personaje și reacții ale acestora în diferite ipostaze. Nu vreau să deconspir, dar în caz de pericol… te poți agăța de o formă abstractă, de un sentiment, de un zâmbet pentru a te salva.”

17. HomeboyLDJ / „Școala” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Regele Ferdinand”, Str. Șureanu, nr. 1

Descrierea lucrării: „Un mix între curiozitate (simbolizată prin ochi), cunoaștere (simbolizată prin alfabet) și certitudine (simbolizată prin numere). Aceasta este școala și drumul elevilor prin ea.”

18. Saddo & Pren / „Ca o pasăre în zbor / Eu sînt șoimul șoimilor / Și deviza mea-i mândria / De-a trăi în România!” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Colegiul Tehnic Energetic, Str. Electricienilor, nr. 1
19. Mircea Popescu / „Astronaut” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Colegiul Tehnic Energetic, Str. Electricienilor, nr. 1

Statement: „Personajul creat are un aspect uman/robotic și oferă privitorului libertate de interpretare. Acesta poate fi un astronaut care explorează spațiul în căutare de viață pe alte planete ori un robot care încearcă să asimileze trăirile umane”.

20. D21 / „Fly High” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Colegiul Tehnic Energetic, Str. Electricienilor, nr. 1

Despre lucrare: „Deși nu putem zbura fizic, o putem face mental. Lăsați-vă imaginația să zboare, liberă ca pasărea măiastră! Interiorul păsării, acel ‘haos colorat și exploziv’, cu foarte multe elemente diferite, semnifică diversitatea și originalitatea oamenilor. Fiecare poate zbura în felul lui, cu mintea și imaginația. Fiecare om este unic și vede lumea diferit.”

21. Fikos (GR) / „Pegasus & Bellerophontes” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Colegiul Tehnic Energetic, Str. Electricienilor, nr. 1

Despre lucrare: „Este vorba de mitul cunoscut al lui Pegasus și Bellerophontes, prima persoană care a putut îmblânzi calul sălbatic, cu ajutorul zeiței Athena. Muralul descrie momentul în care Bellerophontes l-a îmblânzit pe Pegasus și dovedește că, atunci când ai un obiectiv mare, îți poți găsi aripile să zbori.”

22. Jabra 22 / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Tehnic Energetic, Str. Electricienilor, nr. 1

23. KITRĂ & Pren / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Radu Selejan”, Str. Șoimului, nr. 3
24. Otto Constantin / „Tradiții” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Școala Gimnazială nr. 21, Str. Luptei, nr. 27

Despre mural, artistul spune: „Lucrarea este o invitație ca tradițiile poporului nostru să facă parte și din viața celor tineri. Ritualul mascaților este un dans uneori șamanic, dar și o metodă de comunicare primordială, în care masca acoperă identitatea și se poate comunica fără cenzură. Aceste jocuri sunt o metodă de conservare a tradițiilor și au și un rol foarte important în cultura noastră, fiind o punte de comunicare între vechi și nou.”

25. Mircea Popescu / „The Mystery of the Triangle” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Școala Gimnazială nr. 21, Str. Luptei, nr. 27
26. Pandele [Sweet Damage Crew] / „Pablo Pikachu” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Școala Gimnazială nr. 21, Str. Luptei, nr. 27
27. Luchian (Lucian Hrisav) / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Școala Gimnazială nr. 21, Str. Luptei, nr. 27
28. Sweet Damage Crew / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială nr. 21, Str. Luptei, nr. 27
29. Recis [Sweet Damage Crew] / „Penumbră” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Colegiul Economic „George Barițiu”, Str. Oituz, nr. 31

Despre mural, artistul spune: „Lucrarea este o suprapunere de planuri semitransparente, colorate, ce creează un efect de filtru, iar delimitările centrale obținute sunt tratate cu o monocromie proprie. Lucrarea își dorește, atât prin cromatică, cât și prin compoziție, să sublinieze complexitatea caracterului uman, format dintr-un cumul de elemente, stări și emoții comprimate.”

30. Pandele [Sweet Damage Crew] / „Preparing my good-bye wave” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Colegiul Economic „George Barițiu”, Str. Oituz, nr. 31

Statement: „Făcând parte din seria mea de Naturi ostatice, compoziția include obiecte metaforice răspândite unitar, lipsind centrul de interes. Fiecare element subliniază un gând. Văzând cum planul general al majorității oamenilor din jurul meu include emigrarea, am conștientizat situația ca fiind tragică. Sentimentul aspru al lipsei speranței demotivează și complică. Mâna care-și exersează La revedere-le în oglindă este obiectul care oferă titlul. Mă interesează zona suprarealistă, adoptând, învățând și controlând tehnicile relativ noi, însă păstrând intervențiile metaforelor subconștiente care vin, ca subiect”.

31. Robert Obert / „Can You Feel?” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Colegiul Economic „George Barițiu”, Str. Oituz, nr. 31

Statement: „Cred că ar trebui să ne deschidem ochii și mințile și să fim mereu în căutarea personală, o introspecție, mai ales cele legate de lumea artei. Cyberpunk-ul meu, uneori o convenție de întuneric vizual, atinge invazia tehnologică în care trăim, făcându-ne sa ne întrebăm dacă, cu ajutorul acestor mijloace, putem chiar să simțim.”

Recis [Sweet Damage Crew] / „Scufundarea asistată a manierei figurative” / SISAF 2018, ediția IV - „#CanYouFeel?” / Casa de Cultură a Studenților / Calea Dumbrăvii, nr. 34
32. Recis [Sweet Damage Crew] / „Scufundarea asistată a manierei figurative” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Casa de Cultură a Studenților, Calea Dumbrăvii, nr. 34

Statement: „Lucrarea își propune sublinierea acțiunii de submersie asistată a manierei figurative, redată printr-un element menit explorării necunoscutului, depășit de timpurile cotidiene”.

Ortaku / SISAF 2018, ediția IV - „#CanYouFeel?” / Sala Transilvania / Str. Octavian Goga, nr. 1

33. Ortaku / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Sala Transilvania, Str. Octavian Goga, nr. 1

Statement: „Am plecat cu lucrarea de la tema festivalului – Can You Feel. Având în vedere că Sala Transilvania este sala de sporturi, am dorit să exprim un mix de sporturi, de culori și de sentimente, care se întrepătrund”.

34. Pandele [Sweet Damage Crew] / „TRECPLEC” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5

Despre lucrare, conform artistului: „Muralul pornește de la obsesia mea cu teleportarea dintr-un context în altul, distanțele fizice fiind unul dintre dușmanii mei principali. Viața mea e împărțită în multiple locuri, orașe…”

35. John Dot S / „Butterfly boom” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5

Despre lucrare: „Mesajul lucrării este de a nu renunța la copilărie și a învăța să zbori mereu, de aceea am ales ca fluturii (copil/zbor) să iasă dintr-o cutie militară (maturitate/rigurozitate). Să ne menținem prezenți, veseli și armonioși.”

36. Claudiu Peța / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5

Despre lucrare: „Cele trei personaje din propunerea mea învață, citesc, muncesc și se străduiesc pentru a acumula cunoștințele necesare zborului. Acest lucru poate fi interpretat drept o maturizare, o împlinire profesională sau culturală sau o simplă satisfacție la citirea unei cărți. Personajele mele citesc, studiază, învață. Ce? Să zboare, să dea frâu liber gândurilor, imaginației, personalității proprii, să fie ei înșiși… integri. Propunerea mea dorește să inspire, să deschidă frunți, să transmită un mesaj clar: Dacă dorim, limita este cerul.”

37. Lucian Sandu-Milea / „Sibiu – oraș zburător” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5
38. Petre Mirea / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5

Despre lucrare: „ÎNVAȚĂ SĂ ZBORI – desen despre cum TREBUIE să înveți, în general singur și cu orice preț, folosind tot ce ai la îndemână și improvizând. Despre cum ai o singură șansă, iar posibilitatea de a nu reuși NU există.”

39. Skinder & Lulu von Schec / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5

Despre lucrare: „Cei pasionați de visurile lor sunt în stare să își inducă singuri durere pentru a-și atinge țelul, pentru acele clipe de planare liberă în care lumea îți aparține. În acele clipe, nimic nu mai contează, nici durerea nu mai există. Lucrarea reprezintă momentul de început, sacrificiul cuvenit visului.”

40. Ortaku / „Curiozitate” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5

Despre lucrare: „Proiectul propus este o încercare de a integra exprimarea artistică specific urbană (graffiti) în universul școlar, accentuând tocmai punctul de intersecție între rebeliunea actului artistic și potențialul educativ al instituției școlii – ‘curiozitatea’. Spațiul avut la dispoziție a fost o alegere grozavă, deoarece fâșia lungă de 10m și lată de 3m a făcut loc unui culoar imaginar, o trecere între două lumi – cea a inocenței și cea a cunoașterii. Spațiu suficient încât să îmi strecor privirea și să deschid cu degetele porți ale timpului, făcându-mi loc printr-o crăpătură în fisura peretelui.”

41. Sweet Damage Crew / „Aerosolul” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Str. Oștirii, nr. 5

Despre mural: „Lucrarea spune povestea unui artist care face duș într-un spray, arătând că atunci când faci ceva cu pasiune, tot ceea ce te înconjoară devine parte din pasiune ta”.

42. Wasp Elder (UK) / „Ever since” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Școala Gimnazială nr. 1, Str. Hațegului, nr. 8
43. Treipic / „ETNII” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială nr. 1, Str. Hațegului, nr. 8

Despre lucrare: „Titlul muralei îndeamnă la toleranță și acceptare între grupurile etnice din România, etnii care conform recensământului din 2011 însumează un procent de peste 11% din populația țării [maghiari/secui, romi, sași/șvabi, turci, tătari, polonezi, ucrainieni, slovaci, sârbi etc]. Cele patru personaje incluse în compoziție sunt oameni reali, fiecare fiind de etnie diferită și, în același timp, fiecare are o pasiune sau un talent special, prin care aduce un aport pozitiv societății. În murală am evidențiat pasiunea fiecăruia – snowboarding, producție muzicală, fotografia sau microfonul.”

44. Zed1 (IT) / „Eliberează-ți mintea” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială nr. 1, Str. Hațegului, nr. 8
45. Dinho Bento (BR) / „Open your head and spread the roots” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Str. Bihorului, nr. 3

Statement: „Can You Feel? Simți când energia naturii și frumusețea culorilor pătrunde în ochii tăi și eliberează mintea de orice rău care poate exista? Simți rădăcinile conectând tot ce este în jurul tău, deschizându-ți mintea și răspândind lumea într-o mișcare spiralată și infinită, plantând semințe și culegând fructe oriunde te duci? Te simți făcând parte dintr-o orbită mereu în mișcare, în creștere și în schimbare? Tu ești viața! Atunci o simți!”.

46. Francisco Camilo (PT) / „Ball of heads” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Str. Bihorului, nr. 3

Despre lucrare, artistul spune: „It’s a reference to the new world… a hybrid world of many cultures, many characters, many heads. A globe in a process of a big mixture… a big and final fusion of colours, minds and genes. This ball pretends to be an icon to that.” [Este o referință despre lumea nouă … o lume hibridă, cu multe culturi, multe personaje, multe capete. Un glob într-un proces de amestec mare… o fuziune mare și finală de culori, minți și gene. Această minge pretinde a fi un simbol pentru asta.]

47. Francisco Camilo (PT) / „Tânăra călătoare” / SISAF 2016, ediția II – „Învață să zbori”
Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Str. Bihorului, nr. 3

Despre lucrare: „Muralul este o ilustrare a unei fetițe mici și curioase, care își poartă pisica în călătoria sa în lumea visurilor… o lume în care mintea îți poate zbura spre cele mai nebănuite locuri.”

48. Wasp Elder (UK) / „Cause and consequence” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Str. Bihorului, nr. 3

Despre lucrare, artistul spune: „The arrows of time obscuring memory of both past and future circumstances. Often in a state of process, action, ritual or past the point of no return, each work invites the viewer to imbue the still, tense scene with context.” [Săgețile timpului ascunzând memoria circumstanțelor anterioare și viitoare. Adesea, într-o stare de proces, acțiune, ritual sau dincolo de punctul fără întoarcere, fiecare lucrare îl invită pe privitor să insufle scenei statice, tensionate un context.]

49. Kirill Stefanov (RU) / „Connection” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Str. Bihorului, nr. 3

Statement: „Conceptul se referă la legătura dintre arta murală și arhitectură, mai exact la modul în care muralele intră în dialog cu zidul în sine și cu spațiul. A treia parte a acestui dialog este privitorul, care obține impresii asupra a ceea ce vede și simte”.

50. Spoitoru’ 1989 / „Mihai Viteazul” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Str. Bihorului, nr. 3

Statement: „Lucrarea prezintă un erou național – Mihai Viteazul. Am ales reprezentarea acestui personaj pentru că știam că lucrările vor fi pictate pe școli și îmi doresc apropierea copiilor de eroii noștri naționali. Nu am abordat un stil grafic tradițional, încercând să fiu cât mai aproape de stilul grafic modern pentru a apropia privitorul”.

51. Anonim / „Centrala de la Sadu I” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Punct Transformare Electrică, Str. Cetății

Statement: „Am plecat de la ideea de a transforma P.T.-ul în Turnul Energeticienilor și ne-am legat direct de amprenta pe care a lăsat-o electricitatea asupra comunității, centrala de la Sadu I fiind reprezentativă zonei, pentru că este prima în domeniul acesta din România.”

52. John Dot S / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Punct Transformare Electrică, Piața Habermann

Despre intervenție: „Lucrarea conceptuală ce îmbracă cutia în care energia electrică este transformată, în Piața Habermann, prezintă grafic o metaforă a zumzetului pe care acest proces îl produce.”

53. John Dot S / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Punct Transformare Electrică, Calea Poplăcii (intersecție str. Cristian cu str. Jina)

Răzvan Pop despre lucrare: „O compoziție ce amintește de istoria electricității. În compoziție remarcăm figurile a 3 mari personalități care au legătură directă cu momentul electrificării Sibiului și apoi a României: Carl Wolff, părintele electrificării, al Păltinișului și al tramvaiului sibian, Oskar von Miller, germanul care a venit la Sibiu și a proiectat sistemul de electrificare și Sigmund Dachler, cel care a condus compania de electricitate locală, dezvoltând-o an de an. Trei oameni mari și cruciali pentru istoria electrificării României. Trei mari sibieni.”

Optics Crew [Lost.Optics & Pren] / „Optics No. 009” / SISAF 2018, ediția IV - „#CanYouFeel?” / Centrală Termică / Aleea Buiaw

54. Optics Crew [Lost.Optics & Pren] / „Optics No. 009” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Centrală Termică, Aleea Buia

Statement: „Lucrarea propune o discuție pe tema esteticii, pornind de la întrebarea: poți simți estetica? Muralul instigă la un dialog, un moment de reflecție și nu la un răspuns. Urmând o anumită logică internă a construcției și un set de reguli, suportul devine spațiul de comunicare dintre cei doi artiști, un algoritm de atitudini estetice și orientări/căutări personale. Compoziția se unifică modular, într-o matrice dominată de jocuri optice”.

Cristian Scutaru / „Do you feel it?” / SISAF 2018, ediția IV - „#CanYouFeel?” / Bloc - Str. Mirăslău, nr. 38

55. Cristian Scutaru / „Do you feel it?” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Bloc, Str. Mirăslău, nr. 38

Statement: „Reprezintă un dialog al simțurilor, o simbioză între natură și omul contemporan, între corp și tehnologie. Sunt preocupat de reprezentarea dialogului și contrastului vizual și conceptual ca reflecție a prezentului atemporal”.

56. Lavinia Crețu / „Knit light” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Str. Nicolae Iorga, nr. 56

Despre lucrare, conform artistei: „În caz de urgență, folosiți aripi, tema festivalului, o percep ca pe o invitație de a ne cultiva privirea de ansamblu, de a găsi alternative la modul nostru de vedere. Deasupra, unghiul larg de focalizare diluează amănuntele nesemnificative, limpezimea privirii se construiește cu fiecare mișcare, ochi cu ochi. Îmi croșetez aripi de lumină care să îmi poarte văzul pe alte rute.”

57. Dan Raul Pintea / „Elementary graffiti” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Str. Nicolae Iorga, nr. 56
58. Dan Raul Pintea / „Elementary graffiti” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Str. Nicolae Iorga, nr. 56

Despre murale: „Un ansamblu de trei lucrări care încep cu primul lucru care trebuie învățat, ABCDragoste, scris pe caiet tip 1, din clasa întâi. Dragoste, pasiune în tot ceea ce faci. Joaca își are rostul ei, este cuprinsă în a doua lucrare, un avitron, combinație între șotron și avion, a treia lucrare reprezentând zborul pe care copiii îl vor avea după trecerea prin școală.”

59. Cătălin Precup / „Cocor în sicomor” (#cocorînsicomor) / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Str. Nicolae Iorga, nr. 56

Despre lucrare: „Este o viziune fantastico-onirică, bazată pe o idee mai veche, pe care am reluat-o aici și căreia i-am suprapus un titlu-rimă. O joacă a aparențelor, a juxtapunerilor și a raporturilor fizice dereglate: un uriaș cocor din hârtie de ambalaj, făcut în tehnica origami, captiv într-un sicomor, care știm că este un arbore exotic gigantic, iar asta nu face decât să amplifice dimensiunile păsării.”

60. Marius Strugariu / „Cuib de Soare cu patru păsări” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Str. Nicolae Iorga, nr. 56

Despre lucrare: „O consider ca fiind o lucrare ce se înscrie în stilul arhaic, ca pictura iconografică universală, prin natura raporturilor universale dintre elementele constituente. Lucrarea este o refracție a tuturor panoramelor (realităților) percepute până la starea sau câmpul primordial de rezonanță armonică. Într-un momentum de echilibru sau rezonanță armonică, întregul se poate înălța întru slava soarelui sau cu o octavă mai sus. Pentru că Arta este Calea și Calea este Arta. De la Viață, cu Soare.”

61. Alexandra Zidariu / „de humanitate” / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Str. Nicolae Iorga, nr. 56

Despre lucrare: „Tema În caz de urgență, folosiți aripi mi-a dat ocazia să reflectez la complexitatea condiției umane, la limitările ei, dar și la posibilitățile de a le depăși. Am descoperit că omul se simte înaripat în momentul în care face parte dintr-o comunitate, care, la rândul ei, se află intrinsec în fiecare.”

62. Alexandra Zidariu / SISAF 2015, ediția I – „În caz de urgență, folosiți aripi”
Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Str. Nicolae Iorga, nr. 56

Pisica Pătrată / „Culorile României” / SISAF 2017, ediția III - „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like” / Bloc - Str. Gorăslău, nr. 1

63. Pisica Pătrată / „Culorile României” / SISAF 2017, ediția III – „a, b, z / 1, 2, 9 / smile, love, like”
Bloc, Str. Gorăslău, nr. 1

Alin Trif / „#Hope” / SISAF 2018, ediția IV - „#CanYouFeel?” / Sediul Fundației U.C.O.S. - „Un Copil, O Speranță” / Aleea Streiu, nr. 8

64. Alin Trif / „#Hope” / SISAF 2018, ediția IV – „#CanYouFeel?”
Sediul Fundației U.C.O.S. – „Un Copil, O Speranță”, Aleea Streiu, nr. 8

Despre lucrare: „Un Copil, O Speranță este fundația unde, în cadrul SISAF, am adus un zâmbet, o speranță pe fețele copiilor din centru. #Hope este numele lucrării colective la care au participat copiii împreună cu părinții, profesorii și educatorii centrului. Fiecare mână a ajutat la realizarea picturii murale și, prin acest mic gest, dovedim cât de importantă este terapia prin culoare în viața noastră. Centrul U.C.O.S primește în fiecare zi copii speciali cu povești și nevoi speciale, de aceea organizatorii festivalului împreună cu conducerea centrului au fost receptivi și entuziasmați de propunerea pictării unuia dintre pereții exteriori ai clădirii. Prin acest proiect, am realizat că prin fiecare palmă colorată trece o poveste, fiecare culoare aleasă de părinți sau copiii lor este fericirea cu care se poate vindeca orice boală. Proiectul acesta va continua și sperăm să aducem culoare prin ceea ce facem tuturor celor care vor trece pragul centrului. Let’s #hope together!”

__

Mai multe informații despre festival sunt disponibile pe site-ul evenimentului, pe Facebook și Instagram.

Text de Emilia Cazan
Foto: Sergiu Pavălă, Ciprian Giurgiu

__

Am extins proiectul de street art Un-hidden Bucharest, care acum devine Un-hidden Romania.

Cele 64 de murale realizate în edițiile anterioare SISAF pot fi văzute în noua hartă a proiectului, care cuprinde, în plus, 83 de creații în București, 4 murale din Brașov și 12 murale la penitenciarul din Iași.

Un-hidden Romania - Sibiu

Harta este disponibilă online aici:

Un-hidden Romania este un proiect de regenerare urbană conceput ca o serie de intervenții artistice în spațiul public care au ca scop umanizarea orașului București și a altor orașe din țară, precum și promovarea cunoașterii și explorării acestora prin artă.

Proiectul de street art Un-hidden Romania este organizat de Save or Cancel, prin feeder.ro, co-finanțat de AFCN. Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Organizator: echipa Save or Cancel, compusă din Cristina Popa (random) – designer social, editor și manager cultural, și Andrei Racovițan (ubic) – arhitect, editor și manager cultural, alături de public, artiști, colaboratori și parteneri.
Partenerii proiectului: CNDB,  Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Zeppelin, IQads, Igloo, România Pozitivă, IQool

Vizitează pagina proiectului Un-hidden Romania pentru a fi la curent cu noile activități programate.

Un-hidden Romania

16 thoughts on “Istoricul muralelor realizate la SISAF (2015-2018) / Primele informații despre SISAF 2019”

  1. Pingback: Prima lucrare de artă transformată în NFT la SISAF și alte 7 intervenții de artă stradală • feeder.ro

  2. Pingback: Ohboy - “Pixel01” original painting on canvas • feeder.ro

  3. Pingback: Ohboy - “Untitled”, original painting on canvas • feeder.ro

  4. Pingback: Prima poezie murală adusă la viață prin realitate augmentată se poate vedea la Sibiu – digitizArte

  5. Pingback: Prima poezie murală adusă la viață prin realitate augmentată se poate vedea la Sibiu • feeder.ro

  6. Pingback: Apel de proiecte pentru Sibiu International Street Art Festival 2021 cu tema “Re:Think” • feeder.ro

  7. Pingback: HOMEBOY LDJ - spotlight on Romanian graffiti writer • feeder.ro

  8. Pingback: Education discount for the Un-hidden Street Art in Romania book & more • feeder.ro

  9. Pingback: Buy the Un-hidden Street Art in Romania BOOK with a 20% discount • feeder.ro

  10. Pingback: BTLT: CALCAN - street art exhibition at Carol 53 during NAG

  11. Pingback: Întoarcere la origini la Sibiu International Street Art Festival, între 10-16 august. Cine sunt artiștii stradali confirmați • Feeder.ro

  12. Pingback: Stai acasă și colorează lucrările artiștilor tăi preferați •

  13. Pingback: The Un-hidden Street Art in Romania Book is now available in the feeder.ro/shop - Save or Cancel

  14. Pingback: The Un-hidden Street Art in Romania BOOK is now available in the feeder.ro/shop

  15. Pingback: Un-hidden street art in Romania BOOK (preview)

  16. Pingback: Cine vine la SISAF 2019 - tema festivalului #Openness • Feeder.ro

Leave a reply (we review all comments)