Interviu cu Primitiv Print – Un-hidden Bucharest

Interviu cu Primitiv Print – Un-hidden Bucharest

[read in EN]

 

Am pătruns, alături de Primitiv Print, în culisele unui domeniu creativ, de nișă la noi – serigrafia. Ce este unic la această tehnică și prin ce se diferențiază față de printul digital, ce presupune organizarea unui workshop de serigrafie, cărțile și fanzinele de neratat, precum și orașul ca sursă de inspirație pentru universuri artistice nebănuite sunt câteva dintre subiectele pe care le explorăm în continuare, în cel mai nou interviu Un-hidden Bucharest.

 

f: Începem cu o curiozitate. De ce Primitiv Print? Pierde teren printul în fața tehnologiei sau ne întoarcem la origini să-i redescoperim frumusețea?

Primitiv Print: Când am început era totul mai primitiv, am improvizat instrumente, metode, pigmenți și suporturi. Probabil că au mai rămas câțiva oameni care știu să imprime o linogravură pe la noi, însă viitorul trage spre automatizare. Multă lume confundă soft-urile și setul de skill-uri acumulate cu a face un afiș.

Făcând o treabă manual îi acorzi mai multă atenție. E tipul de hârtie, cerneala, sita, mood-ul pe care-l ai când imprimi. Serigrafia acoperă o grămadă de suprafețe dure, inaccesibile printului digital. Se infiltrează în mediul vieții de zi cu zi fără să o observi. De la autocolante la tricouri sau tastele de calculator (imprimate cu o metodă similară serigrafiei), la bordul mașinii și semnele stradale (multe dintre care original erau serigrafiate). Pe lângă printul digital, serigrafia poate părea o treabă mai rudimentară, însă până să se dezvolte internetul a fost printre puținele metode de multiplicare underground a mesajelor revoluționare, a zine-lor, mesajelor subversive…

f: În urmă cu doar câteva luni, Steven Heller recomanda în Print Magazine colecția Burnt a.k.a. Gotta catch ’em all. Povestește-ne despre proiect, cine a contribuit la concept, reacțiile de până acum și dacă sunt planuri de a-l extinde în perioada următoare.

Primitiv Print: Ideea a pornit de la munții de frustrare cotidiană, acumulați pe fondul instabilității politice locale și globale. Toată lumea care a interacționat cu chibriturile s-a bucurat c-a putut să-și mai ardă din necaz. Planurile de expansiune nu s-au definitivat deocamdată, însă ne gândim să creăm o divizie în Singapore.

f: Te-ai numărat printre participanții la evenimente precum seria Hot Lagoon Fair – recent găzduit de MNAC – și BAZAR Timișoara, ai expus în cadrul RDW 2018. Cum evoluează percepția publicului privind materialele realizate prin serigrafie – cărți, postere, textile etc.? Rămâne o nișă îndrăgită de cunoscători sau simți că există o creștere a interesului pentru această tehnică și produsele ei?

Primitiv Print: Sunt mulți oameni care se entuziasmează și vor să se apuce de serigrafie, dar se izbesc de treptele muncii la atelier și până la urmă se plictisesc. E un interes constant pentru metode alternative de imprimare, forme experimentale de inscripționare a mediului. Serigrafia va continua să fie utilizată, depinde de curiozitatea inspirată în public dacă la noi va crește interesul.

 

f: Susții și o mulțime de workshopuri, cel mai recent fiind CMFC. Care e atmosfera la aceste întâlniri? Cum interacționezi cu noile generații curioase să învețe screen printing?

Primitiv Print: La workshop-uri se nimeresc de la simpli curioși la oameni care studiază sau lucrează în domenii conexe (design, textile, fotografie). E dificil să conturezi o atmosferă generală, copiii sunt mai dezinhibați, adolescenții au un attention span mai mic uneori, studenții sunt fie implicați, fie plictisiți.

Interacțiunea începe cu câteva exerciții și se continuă răsfoind cărțile aduse la workshop (unele despre screen printing), inspectând afișe și materiale serigrafiate (unele de la târguri de comics). În funcție de orele sau de zilele pe care le avem la dispoziție, rezultatele pot fi de la tricouri, plase și batiste la afișe, reviste sau proiecte de licență/master.

Primitiv Print - workshop CMFC

f: Ce îți place la serigrafie și ce te-a determinat să pui bazele unui studio și să împărtășești tainele ei?

Primitiv Print:

Devii dependent, începi să imprimi pe orice, pe pereți, pe tricouri, te apuci să faci ateliere, să contaminezi și alți tineri inocenți cu metode alternative de print. Treptat, construiești un mini-imperiu al serigrafiei, ca Le Dernier Cri, și visezi că-ntr-o zi lucrurile se vor rezolva de la sine.

 

f: Care sunt top 3 cărți ori fanzine realizate prin serigrafie și semnate de artiști români și/sau internaționali pe care le recomanzi cititorilor feeder.ro?

Primitiv Print: Cărțile lui Blexbolex, care a lucrat ani buni serigrafiind, zinele rezultat din atelierul organizat de Jumătatea Plină cu artistul berlinez Atak și Liberté à quatre sous, de Atak. Este serigrafiată complet, par a fi vreo 14 culori, dar sigur sunt mai multe, a fost executată în 300 de exemplare și imprimată de Pipifax, Siebdruck Alligator, Lenzburg Zürich.

Blexbolex

f: Ce nu ai încercat încă în domeniul artistic-creativ și ai vrea să experimentezi cu prima ocazie?

Primitiv Print: Decor și scenografie pentru un musical.

f: Fie că vorbim de t-shirts sau postere, de-a lungul timpului, în colecția Primitiv Print s-au aflat mai multe execuții cu și despre București. Cum crezi că a inspirat capitala artiștii cu care ai lucrat?

Primitiv Print:

Unii încearcă să îmbunătățească ceva în jurul lor, alții caută să colaboreze, grafferi ca ERPS rămân întipăriți în amintirea pereților, unii vor doar să facă un mic cadou, o copertă, un steag, fiecare dintre oamenii cu care am colaborat s-a lăsat inspirat de București, dincolo de toate defectele.

f: În cadrul primei ediții Un-hidden Bucharest, ai colaborat cu Sorina Vazelina pentru o instalație la Lente. Tema intervenției voastre s-a axat pe diferite măști pe care le purtăm odată cu trecerea timpului. Spune-ne câteva impresii – de ce ați ales această temă, cum a decurs procesul de lucru, cum a fost să scoți serigrafia afară din studio, în aer liber?

Primitiv Print: Serigrafia în aer liber e ok, prinzi curaj să încerci diverse chestii. Ne-am adaptat mediului, am improvizat o masă de print pe treptele Lente, pentru micul zine care conținea un comics despre trecerea timpului.

Sorina desenase o serie de bătrânei și pe lângă zine am imprimat niște măști (precum cele care l-au inspirat la un moment dat pe Marcel Janco) pe care urma să le dăm vizitatorilor. A fost mai greu de împărțit munca pe perete cu cea pe hârtie, ne-a prins și ploaia de câteva ori în timp ce uscam cu foehnul măștile și peretele serigrafiat. Până la urmă trebuie să te adaptezi, iar serigrafia îți permite treaba asta, deși ai nevoie de mult echipament.

f: În portofoliul vechi am găsit și câteva designuri de business cards. Dacă Bucureștiul ar avea o carte de vizită, ce ar scrie Primitiv Print pe ea?

Primitiv Print: primitiv

 

Pe Primitiv Print îl puteți urmări pe site, Facebook și Instagram.

Intervenția realizată împreună cu Sorina Vazelina pentru Un-hidden Bucharest se regăsește în harta proiectului.

 

Acest articol face parte din seria de interviuri Un-hidden Bucharest, publicate săptămânal pe feeder.ro, în care vom sta de vorbă cu artiști locali implicați în street art și graffiti. Vom descoperi împreună universul lor artistic și cum orașul poate fi regenerat prin intervenții artistice în spațiul public.

Fiți cu ochii pe feeder.ro, publicăm în curând interviuri noi. Discutăm cu iZZY iZVNE, Maria BălanJohn Dot S, Livi PoRobert Obert, J.Ace, KSELEQOQYNQYSHY, Pisica Pătrată, Skinny Bunny, Alexander Blot, Irina Marinescu, Kero, Lost.Optics, Obie Platon, Serebe, Alina Marinescu, CAGE, Livia Fălcaru și nu numai.

 

Interviu de Emilia Cazan

Imagini © Primitiv Print, feeder.ro (Alex Iacob), Sebi Hogea, @gabrielacozma, printmag.com, celemaifrumoasecarti.ro, blog.picturebookmakers.com.

Proiectul de street art Un-hidden Bucharest este organizat de Save or Cancel, prin feeder.ro, co-finanțat de AFCN. Programul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Organizator: echipa Save or Cancel compusă din Cristina Popa (random) – designer social, editor și manager cultural, și Andrei Racovițan (ubic) – arhitect, editor și manager cultural, alături de public, artiști, colaboratori și parteneri.

Partenerii proiectului: CNDB, Lente, Dizainăr, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Zeppelin, IQads, Urban Collectors, Igloo, Urban things, România Pozitivă, IQool

Despre Save or Cancel
Din 2008, Save or Cancel este un mediu de comunicare și propagare a artelor și culturii, promovând și facilitând rolul acestora în societatea contemporană.
Programele multidisciplinare auto-inițiate de Save or Cancel au ca scop identificarea oportunităților sustenabile și adaptabile de (re)valorizare a existentului prin proiecte de arhitectură, culturale și editoriale.

Vizitează pagina proiectului Un-hidden Bucharest pentru a fi la curent cu noile activități programate:Un-hidden Bucharest logo

1 thought on “Interviu cu Primitiv Print – Un-hidden Bucharest”

  1. Pingback: Noi pisici urbane de la Pisica Pătrată x Un-hidden Romania • Feeder.ro

Leave a reply (we review all comments)