Interviu cu KSELEQOQYNQYSHY – Un-hidden Bucharest

Interviu cu KSELEQOQYNQYSHY – Un-hidden Bucharest

[read in EN]

 

Lucian Niță, sub pseudonimul său KSELEQOQYNQYSHY (Casele cu Ochi Închiși), ne vorbește despre ce înseamnă să fii narator vizual, despre intuiție ca principală sursă de inspirație în arta sa, despre pasiunea pentru pictura murală și cum a decurs intervenția sa pentru Un-hidden Bucharest, precum și legătura dintre street art și conștiința colectivă. Urmează un interviu în care suntem invitați să privim orașul în care trăim și lumea din jurul nostru dintr-o nouă perspectivă.

 

f: Lucian, cum îți place să privești lumea – cu ochii închiși sau cu ochii deschiși?

KSELEQOQYNQYSHY: De multe ori se întâmplă să privesc lucrurile cu ochii deschiși avându-i închiși și invers, asta după caz și vibe ☺.

Expoziție personală _TheMe from Socotra_ @ SUNSHINERS Showroom – Varna – 2018 

 

f: Când ai devenit pentru prima dată privitor conștient? Povestește-ne despre călătoria personală care a deschis calea spre universul tău artistic, bogat în referințe mistice.

KSELEQOQYNQYSHY: Este puțin pretențios pentru mine să mă autoproclam privitor conștient, totuși toți tindem spre „a higher self”, să ne depășim condiția și să evoluăm. Cam despre asta povestește discursul meu artistic, este o continuă „incantație” spre această direcție, aș putea spune. Referințele vin de peste tot, se acumulează acolo într-o cutie (sunt conștientizate sau nu) și apoi se arată în alt context, sub o altă formă (ca un flashback), ducând la concluzia că toate lucrurile din jur sunt strâns legate între ele.

Colaborare Mural - SUNSHINERS (MOUSE _ NIKKAWHY) - TUS - KSELEQOQYNQYSHY - Budapesta

Colaborare Mural – SUNSHINERS (MOUSE _ NIKKAWHY) – TUS – KSELEQOQYNQYSHY – Budapesta (vezi imaginea full screen aici)

 

f: În lucrările tale, întâlnim elemente desprinse parcă din alte lumi – creaturi fantastice, dragoni, animale cu forme ludice și chiar OZN-uri. Acestea sunt adesea absorbite de case aflate într-o stare meditativă. De ce ai ales tocmai aceste elemente și ce vrei să transmiți prin intermediul lor?

KSELEQOQYNQYSHY:

Mi se pare minunat și sunt recunoscător că pot să construiesc un „scenariu” în care toate preocupările și informațiile acumulate trăiesc împreună. Sunt un „narator vizual” și las lucrurile să curgă de la sine, merg mult pe intuiție, iar de multe ori ele apar și sunt confirmate.

O mare parte dintre elemente sunt fantastice, iar rolul meu de narator mă avantajează, fiindcă așa le pot da „viață”… aș mai adăuga că aceste compoziții sunt mici preview-uri la ceea ce este dincolo de matrice ☺.

Mural Street Delivery – București – 2018

 

f: Un aspect care ne-a atras atenția este paleta de culori pe care o folosești. Cum completează cromatica povestea artistică?

KSELEQOQYNQYSHY: Aș zice că o completează destul de bine ☺!

 

f: Ce te-a motivat să alegi ilustrația și pictura murală ca forme principale de exprimare artistică?

KSELEQOQYNQYSHY: Legat de ilustrație, desenam încă de mic și îmi plăceau mult cărțile cu ilustrații. Eram fascinat de animale și îmi plăcea mult să le desenez. Formele și cromatica lor variată m-au atras în direcția asta ca subiect de desen.

Pasiunea pentru pictura murală se trage cumva din rădăcinile hip-hop-ului, „…fiind băiet păduri cutreieram…” ☺. Îmi amintesc primele desene care apăreau pe pereții blocurilor orașului natal (Târgoviște), exista prin anii ‘90 un crew de grafferi care activa și era o mare bucurie pentru mine ca și copil să văd desenele lor. Apoi, să îmi dau seama că manifestul era chiar un element din această cultură (hip-hop) și tot apoi descoperirea sălilor de internet și primul site de graffiti (artcrimes). Mici intervenții în direcția asta, dar multă joacă.

Apoi a continuat venirea mea în București, desenat, descoperit și dezvoltat stilul, văzut street art, graphic design, ilustrație. În tot acest timp, locul manifestării pe pereți a rămas păstrat acolo undeva, iar stilul meu aștepta de mult să apară sub formă de mural. Acest suport – peretele: textura lui, contextul din jur, transformarea spațiului dându-i alt sens, toate aceste elemente ale lui mă țin hype!

Mural Chimopar – București – 2017

 

f: Dintre pasiunile dincolo de artă, am văzut pe Instagram că ai o colecție de plante. Spune-ne despre ea și cum rămâi conectat cu natura în jungla urbană.

KSELEQOQYNQYSHY: Pasiunea pentru bonsai și penjing a apărut de câțiva ani și această formă de artă m-a apropiat mai mult de natură. M-a făcut să înțeleg mai bine procesul complex al naturii și încă sunt multe de învățat. Proces care raportat la existența noastră este foarte lent, dar natura își are ritmul ei și se mișcă bine așa. Această pasiune provoacă dependență și începi să privești altfel copacii pe lângă care treci, pasionații știu despre ce vorbesc :)). Natura este peste tot, rămâne ca noi să ne întrebăm dacă suntem conștienți de ea sau nu ☺.

 

f: E ușor să fii zen într-un oraș ca București? Ce faci să-ți păstrezi starea?

KSELEQOQYNQYSHY:

Bucureștiul este un oraș plin de contraste, starea de zen pleacă din noi. Stările, indiferent de natura lor, le lăsăm să curgă, le acceptăm și totul vine de la sine. Toți ne găsim un refugiu care ne aduce o stare de întregire, indiferent că e muzică, artă vizuală sau bonsai ☺!

Propunere pentru Open Call Un-hidden Bucharest I – 2017 și II – 2018,  pachete de stickere Cats & Mices – 2018

 

f: Spuneai despre intervenția pentru proiectul Un-hidden Bucharest că îndeamnă trecătorii la o conștiință colectivă. Cum reușești prin street art să trezești această conștiință?

KSELEQOQYNQYSHY: Pe parcursul intervenției am interacționat cu studenții de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, erau curioși de ceea ce se întâmplă. Pe măsură ce evoluam cu muralul mai veneau din când în când la mine și mă întrebau lucruri. Mi-am dat seama că rezonau cu ce se întâmplă în povestea pe care o naram și cu mesajul ei.

Conștiința colectivă vine atunci când ne îndreptăm atenția asupra unui lucru comun, street art-ul este al oamenilor. Conștiința nu caută atenție, conștiința apare pur și simplu și se manifestă diferit la fiecare. Street art-ul începe tot mai mult să fie prezent în București și în țară, oamenii încep să fie tot mai receptivi la acest fenomen, iar feedback-urile sunt pozitive.

Mural Un-hidden Bucharest II – Facultatea de Sociologie și Asistență Socială – București – 2018 (vezi imaginea full screen aici)

 

f: Lucrarea Un-hidden de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială este una de mari dimensiuni. A fost o provocare să desenezi pe o suprafață de aprox. 50m? Cum te-a influențat spațiul în crearea poveștii? Și crezi că prin dimensiunea sa are un impact mai mare asupra trecătorilor?

KSELEQOQYNQYSHY: Totul a decurs fain, provocarea a fost acoperirea suprafeței mari cu puncte și detalii multe, a fost ca un exercițiu de meditație. Procesul acesta îmi amintește de călugării tibetani care fac mandale din nisip, doar că la mine rezultatul rămâne pe o perioadă mai lungă. Spațiul a fost unul ideal, fiindcă de multe ori mă extind pe lung, iar peretele m-a ajutat să-mi desfășor firul narativ.

Legat de dimensiunea unui mural, pentru mine este important conținutul, indiferent de dimensiuni. Mi se întâmplă des să mă „pierd” în detalii și să spun mult în puțin.

Pentru trecători nu mă pot pronunța în direcția asta, ei știu mai bine, cred că o parte din răspuns este undeva mai sus.

Un-hidden Bucharest Lucian Nita - KSELEQOQYNQYSHY mural Facultatea de Sociologie day 20

Mural Un-hidden Bucharest II – Facultatea de Sociologie și Asistență Socială – București – 2018 (vezi imaginea full screen aici)

 

f: Cum ai reprezenta spiritul Bucureștiului folosind o singură culoare și un singur element grafic – o casă, o creatură etc.?

KSELEQOQYNQYSHY:

KSELEQOQYNQYSHY - Ilustrație București

 

Pe KSELEQOQYNQYSHY îl puteți urmări pe Instagram.

În shop-ul online feeder.ro, puteți găsi și achiziționa printuri semnate de artist, lucrări originale și sticker packs.

Intervenția realizată pentru Un-hidden Bucharest se regăsește în harta proiectului.

Acest articol face parte din seria de interviuri Un-hidden Bucharest, publicate săptămânal pe feeder.ro, în care vom sta de vorbă cu artiști locali implicați în street art și graffiti. Vom descoperi împreună universul lor artistic și cum orașul poate fi regenerat prin intervenții artistice în spațiul public.

Fiți cu ochii pe feeder.ro, publicăm în curând interviuri noi. Urmează să discutăm cu iZZY iZVNE, Maria BălanJohn Dot S, Livi PoRobert Obert, J.Ace, Pisica Pătrată, Skinny Bunny, Primitiv Print, Alexander Blot, Irina Marinescu, Kero, Lost.Optics, Obie Platon, Serebe, Alina Marinescu, Cage, Livia Fălcaru și nu numai.

 

Interviu de Emilia Cazan

Imagini © KSELEQOQYNQYSHY, feeder.ro (Petre Ghiocel) și Street Delivery

 

Proiectul de street art Un-hidden Bucharest este organizat de Save or Cancel, prin feeder.ro, co-finanțat de AFCN. Programul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Organizator: echipa Save or Cancel compusă din Cristina Popa (random) – designer social, editor și manager cultural, și Andrei Racovițan (ubic) – arhitect, editor și manager cultural, alături de public, artiști, colaboratori și parteneri.

Partenerii proiectului: CNDB, Lente, Dizainăr, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Zeppelin, IQads, Urban Collectors, Igloo, Urban things, România Pozitivă, IQool

Despre Save or Cancel
Din 2008, Save or Cancel este un mediu de comunicare și propagare a artelor și culturii, promovând și facilitând rolul acestora în societatea contemporană.
Programele multidisciplinare auto-inițiate de Save or Cancel au ca scop identificarea oportunităților sustenabile și adaptabile de (re)valorizare a existentului prin proiecte de arhitectură, culturale și editoriale.

Vizitează pagina proiectului Un-hidden Bucharest pentru a fi la curent cu noile activități programate:Un-hidden Bucharest logo

Leave a reply (we review all comments)