feeder insider w/ Sergiu Negulici [ro]
Începutul lunii februarie ne aduce un eveniment oarecum neobișnuit: prezentarea unui scurtmetraj de animație la Galeria Annart din București pe 8 februarie. Ni s-a părut straniu dar ne-a intrigat și mai mult când am citit despre premiile internaționale câștigate de Splendida Moarte Accident. Scurtmetrajul românesc a câștigat Marele Premiu al festivalului CINANIMA din Portugalia, lucru care îl plasează pe shortlistul din care se aleg nominalizările pentru Oscar 2019. Mai multe despre eventul la care puteți vedea filmul aici.
Am stat de vorbă cu Sergiu Negulici, regizorul filmului, despre condiția animatorului ca animal creator și cum se învârte el în peisajul urban al muncii sale.
animation / art / film / cinema
Diminețile de luni.. sunt o plăcere de când lucrez la filme.
Primul film de animație pe care l-am văzut… a fost Bambi, cu plâns când moare mama lui.
Locul pe care îl iubesc cel mai mult din lume este… Câmpulung Muscel, nu mă duceți în locuri de vis, vreau în C-lung.
Dacă ar fi să iau pe o insulă trei lucruri ar fi… un creion, un caiet și o cutie cu iaurt grecesc.
O carte la care mă întorc tot timpul… povestea ucraineană Mănușa, mă tot întreb cum au încăput atâtea animale într-o mănușă.
Dacă ar fi să aleg între ciocolată și frișcă… aș alege frișca, dar este dureros.
Cea mai mișto perioadă a anului… este toamna, normal, ce dracu’.
Îmi place mult… mirosul de gură de metrou.
Prima mea amintire… este un cap de mort cu oase încrucișate desenat de tata pe o ușă.
Dacă ar fi să-mi aleg epitaful… ar suna așa ”Splendida Moarte!”.
Mona Calinescu: Splendida Moarte Accident este primul tău film de animație dar înțeleg că nu te-ai apucat ieri de animat. Cum te formezi ca animator în România?
Fac parte din primul val de absolvenți de arte fascinați de cum se spun poveștile în publicitate. La început am fost uluit, oamenii se agitau de colo colo în prima agenție și în singurul studio de post-producție din țară în care am și fost integrat timp de 17 ani, lucrând pentru o sumedenie de proiecte, fiecare cu noi pretenții ce sporeau dificultatea lor. Pot afirma că m-am format lucrând în publicitate, pentru mine a fost singura și cea mai bună școală.
MC: Care este libertatea pe care ți-o poți acorda într-un scenariu pentru un film de animație?
Sergiu Negulici: Teoretic, efectele speciale și animația în ziua de azi pot da formă imaginarului regizoral
dar și eu mă întreb care este procentul de libertate pe care îl poate avea un scenariu când trebuie să-l prezinți unei comisii pentru jurizare și finanțare, finanțare fără de care un film de o anumită calitate nu se poate forma.
MC: Cum ai ales momentul să faci tranziția către film de animație? A fost o tranziție totală sau alternezi proiecte de publicitate cu cele de film?
Sergiu Negulici: Sincer, producătorul studioului la care lucram mi-a acordat suficient credit și sprijin pentru a obține finanțarea filmului. Din păcate, nici el, nici eu nu eram pregătiți pentru un an și jumătate de lucru. În consecință ne-am separat și ne vedem de treabă. Proiectele de animație din publicitate mă provoacă în continuare, nu le pot rezista, dar îmi doresc să fac numai ce-i pentru mine și pot posta fără rezerve pe site-ul nostru.
MC: Există prejudecăți legate de animație?
Sergiu Negulici: Cele pe care le văd eu sunt legate de cuvântul ‘animație‘ care este asociat cu publicul infantil și cu o formă de exprimare superficială. Cum spunea cineva, este o ‘periferie‘ a cinematografiei, dar asta se întâmplă în țările fără o cultură a filmului de animație. Unicul festival de film de animație,
Animest, schimbă an de an percepția despre animație și creează o disponibilitate pentru mesajul transmis printr-o convenție vizuală,
cum este cel al imaginilor create și mișcate, iar rezultatele deja se văd, noi fiind unul din ele.
MC: Unde simți că se plasează Splendida Moarte Accident în peisajul animației internaționale?
Sergiu Negulici: Calupurile de animații de la Festivalul Internațional de Film de Animație de la Annecy sunt genial constituite, alăturările de filme creează un tip de potențare pentru fiecare film, iar având o animație în competiție am fost cu sufletul la gură. Ce am remarcat însă este că filmul nostru a plăcut printr-un tip de anacronism ce se afla în felul de-a spune povestea, a plăcut dintr-un fel de nostalgie, fenomen ce se regăsește și în ficțiunea românească.
MC: Ce înseamnă film de animație de festival?
Sergiu Negulici: Animația trebuie gândită ca un alt mod de-a te exprima creativ, mi-a plăcut afirmația asta la un cântăreț de harpă, spunea că harpa este întâmplător instrumentul ce-i permite să se exprime creativ, pot afirma și eu asta despre animație, este unul dintre modurile în care momentan îmi permit să mă exprim creativ. Probabil harpa ar fi fost mai puțin costisitoare și nu mi-ar mânca atâta timp pentru niște afirmații.
MC: Filmul dezgroapă secretul unei relații clandestine de dragoste, ascuns timp de 70 de ani. Care este adevărul în acest secret?
Sergiu Negulici: Sunt fundamental imoral, destinatarul scrisorii mi-ar plăcea să fi fost Gellu Naum și ca negarea faptului să fi fost o formă de apărare. Îmi place însă și varianta în care secretul rămâne îngropat printre cuvinte, pentru că încă mai cred în existența unei chei de descifrare care să-l confirme.
MC: Am citit că filmul este inspirat din viața pictoriței Medi Dinu însă în film se vorbește despre Martha Dinescu. De ce ai schimbat numele originale?
Sergiu Negulici: Când am compus trailerul filmului, am încercat să obținem drepturile pe asocierea numelui cu personajul nostru, ne părea firesc din moment ce ne-a inspirat. Aș fi vrut să-i dedic filmul, să vorbesc despre ea, dar deținătoarea drepturilor a fost excesiv de scandalizată, în consecința am schimbat numele. Acum mă bucur pentru opțiunea forțată, îmi place caracterul anonim al personajului.
MC: Cum alegi animatorii care fac parte din echipa unui film?
Sergiu Negulici: Este încă un mister pentru mine cum ajung oamenii să functioneze împreună și care sunt criteriile după care o fac. Fiind trainner la Animation Worksheep, atelier organizat de Animest, am întâlnit oameni talentați dar încă fără bătături la degete, am făcut echipa pentru film cu oameni care nu cunoșteau aplicația în care îmi doream să lucrez filmul, practic mi-am pregatit echipa și am lucrat cu ea. Este destul de păgubos, dar mi-a plăcut, a fost o provocare.
Mona Calinescu: Și acuma o întrebare clasică: care sunt planurile de viitor? Cum lucrezi în prezent?
Sergiu Negulici: De la finalizarea primului film am format un studio cu numele meu de scena, Reniform. Am luat cu mine oameni buni, am mai pregătit noi veniți, ne-am concentrat mai mult pe animație pentru film. Momentan începe lucrul la un scurtmetraj de animație produs de Reniform și cine știe cât o sa dureze până îl vom vedea.
Photos © Reniform
Words by Mona Calinescu
Pingback: București Comics Fest 28-29 septembrie 2019 – Helion Online