Street Delivery 2017 deschide străzile pentru grădini posibile
Ajuns la ediția a XII-a, festivalul de arte și urbanism Street Delivery vorbește anul acesta despre spațiile verzi din oraș sub tema GRĂDINI POSIBILE. În București, evenimentul se desfășoară în perioada 9-11 iunie și își propune să aducă în prim-plan locuri și proiecte care fac capitala mai verde.
Oricine are idei pentru un oraș mai bun este invitat să propună moduri prin care zona din jurul străzii Arthur Verona poate fi transformată într-o grădină de proiecte, într-o oază verde improbabilă a Bucureștiului. Proiectele sunt așteptate pe site-ul street delivery până în 11 mai 2017, la ora 23:59.
Spre deosebire de edițiile anterioare, Street Delivery 2017 se desfășoară succesiv în cele șase orașe participante, pe parcursul a trei săptămâni din iunie. Se creează astfel un traseu pentru cei interesați să descopere formele pe care festivalul le ia în fiecare spațiu în parte: București: 9-11 iunie | Timișoara: 16-18 iunie | Iași: 16-18 iunie | Cluj-Napoca: 17-18 iunie | Baia-Mare: 23-25 iunie | Bacău: 23-25 iunie.
Criterii de selecție a proiectelor înscrise:
1) Respectarea temei în moduri creative
2) Accentuarea interacțiunii cu publicul și a ideii de spațiu urban (activități, ateliere, dezbateri)
3) Prioritizarea proiectelor cu o viziune care depășește cele 3 zile în care ne recuperăm spațiul public
4) Creșterea calității vieții în oraș
Bucureștiul a fost cândva un oraș al grădinilor. Cartierele sale comunicau cu lumea vegetală printr-o mulțime de spații verzi, prelungiri firești ale caselor și un soi de replici mărunte ale Paradisului. Apoi a intrat în scenă automobilul, care a tăiat legăturile dintre grădinile Cișmigiu, Icoanei, Universitarilor și Ioanid (ca să dăm câteva exemple din cartierul Street Delivery, și a îngroșat ca pe niște șanțuri adânci Calea Victoriei și Bulevardul Magheru pe axa Nord-Sud. Astfel că mersul pe jos de la Vest la Est este acum fragmentat și duce lipsa unui traseu cultural-pietonal.
Vegetația din București abia dacă mai pulsează, definind mai degrabă distrugerea și maidanizarea orașului. București este cea mai poluată și congestionată capitală UE, iar asta se reflectă în speranța de viață scăzută și în stresul cotidian.
Pentru o calitate decentă a vieții, Organizația Mondială a Sănătății oferă ca standard 50 mp de spațiu verde urban pe cap de locuitor. Uniunea Europeană recomandă un minim de 26 mp/capita. În 2014, fiecare bucureștean se putea bucura în mod real de mai puțin de 10 mp de spațiu public verde, incluzând aici și cimitire, fâșii de verdeață dintre parcare și carosabil sau păduri din extravilan.
Logoul Street Delivery a fost creat anul acesta de Saddo, artist vizual, ilustrator și muralist, autorul desenului de la #streetdelivery2015.
“La început modelăm noi orașele, apoi ne modelează ele pe noi.”
—Jan Gehl, ‘Human Scale’
Street Delivery este un eveniment-manifest pentru recuperarea spațiului public, inițiat în 2006 de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România.