feeder insider w/ Rizi

feeder insider w/ Rizi

Rizi este un studio de design care vine cu soluții pentru proiecte online și offline și oferă design customizat pentru obiecte, instalații și spații comerciale. Interacțiunea profesionistă dintre cei doi membri principali ai proiectului, Alina Rizescu și Bogdan Ștefănescu combinată cu mixul de know-how și creativitate a echipei extinse fac ca lumea RIZI să fie una care merită explorată. Am stat de vorbă cu Alina și Bogdan pentru a afla mai multe despre proiectul lor.

keywords: pop-up, eveniment, instalație, studio

Natura ajută… să te simți liber
Marți seara ne găsești… la birou
București a devenit… un oraș foarte viu
Creativitatea crește… când ești relaxat
Ultimul serial pe care l-am urmărit… the man in the high castle (don’t froget about the book, kids)
Dacă am fi un desen animat… Stewie and Brian
Nu am fi crezut niciodată că…  Firea o să fie primarul Bucureștiului
Cea mai frumoasă amintire dintr-o vară… Orice vară e frumoasă. Toată vara.
Wallpaper-ul de pe laptop… o geometrie / poză din oraș
3 publicații de design pe care le urmărim…  urmărim publicații de design, artă, politică etc., dar nu suntem fideli unora anume. Cred că e bine, pe termen lung, să încerci să diversifici cât mai mult și să schimbi cât mai des ce citesti, atât ca subiect, cât și ca proveniență. Sigura publicație ai cărei fani suntem a fost Formaje, dar s-ar putea să fim biased.

Vlad Dumitrescu: Hello, Alina! Hello, Bogdan! Ne bucurăm că putem sta de vorbă cu voi în cadrul rubricii feeder insider. Recent ați proiectat a doua rulotă pentru Sunday Bagels and Coffee, care acum se află la Spațiul M60. Care este conceptul din spatele acestei rulote?

Rizi: Salut! Multumim pentru invitație, e o rubrică faină. Sunday este pentru noi un proiect foarte drag pentru ca am lucrat cu ei incă din faza de start-up și am conceput întreg designul brandului de la logo și packaging până la spațiile de vânzare – rulotele custom made. Designul pentru a doua rulotă este în cheia identității vizuale a brandului – mixul dintre dinerul american al anilor ’50-60 și grafica avangardistă poloneză din aceeași perioada. Inspirația a plecat chiar de la povestea bagelilor – inventați în Polonia și deveniti populari în State. E plăcut să vezi că lucrurile pe care le-am creat au succes și evoluează frumos, așa e și cu Sunday.

p2p_4VD: Folosind produsul Pier-to-pier proiectat de voi, oamenii de la Someș Delivery au avut parte de o trecere neobișnuită a apei. Care este povestea acestei instalații? Cum v-a venit ideea?

Rizi: Proiectul a rezultat în urma unui concurs de idei lansat de Somes Delivery cu o temă foarte clară – punerea în valoare a malurilor râului Someș, care străbate Clujul. Ideea Pier-to-pier a plecat de la identificarea unei nevoi de conexiune între Cluj Arena și cartierul de pe partea cealaltă a râului, acolo unde distanța între cele mai apropiate poduri este de un 1km. Am vrut să creăm și o relație cu Someșul, nu numai cu malurile lui. E un sentiment foarte mișto să stai pe mijlocul râului, la câțiva centimetri de apă, să te uiți în jur – și nu ai ocazia să-l experimentezi foarte des în mediul urban.

Apoi, am considerat că un nivel de interactivitate atât de primar ca un bac self-powered e deopotrivă amuzant și provocator și că ajută oamenii să comunice, să se joace între ei. Tragem împreună, mergem mai repede; trag eu, tu te bucuri de peisaj ș-apoi schimbăm. S-au plimbat cu P2P femei, bărbați, copii, oameni în vârstă, cu biciclete, mobilă, câini, cărucioare, orice. E un pariu pe care credem că l-am câștigat, judecând după reacția clujenilor, și ne bucurăm. Apropo de asta, oamenii din Cluj sunt super; rar am întâlnit la un loc atâția oameni veseli și gata să se implice în orice moment.

VD: Ați participat la EFdeN, un proiect prin care s-a construit, transportat și reasamblat o casă solară în Versailles, eficientă energetic, sustenabilă și cu un consum de energie zero. Cum ați abordat acest proiect? Ce v-a atras la tema proiectului?

Rizi: Ni s-a părut tare că se întâmplă și ne-a impresionat determinarea studenților, în ciuda susținerii minimale oferite de orice entitate ‘oficială’. Noi am participat la inițiativa Dizainăr – care a invitat designeri români să creeze o colecție de obiecte special pentru casa Efden. Am creat piese de mobilier și iluminat bazate pe principii de sustenabilitate dar și inspirate din estetica și meștesugul tradițional românesc, interpretat într-un mod contemporan și minimalist. A fost o provocare interesantă pentru că a trebuit să găsim justa măsură între multe lucruri: designul general al casei, abordarea eco, constrângerile producătorilor, dorința noastră de a ajunge la forme simple și pure.

VD: Ați fost printre câștigătorii de la A’ Design & Competition 2015. Participați constant la concursuri care de multe ori au o dinamică socială dar aveți și proiecte pentru branduri locale. Cum vedeți relația dintre aceste două ramuri ale activității voastre?

Rizi: Suntem un studio care oferă servicii de design pentru afaceri locale sau de afară, de la start-up-uri la companii mari, deci dimensiunea comercială este implicită.  În același timp, credem că e firesc să îți deidici timp și abilitățile pe care le ai și ca să contribui la îmbunătățirea mediul în care trăiești. Într-un viitor optimist, dar sperăm că posibil, componenta socială din atreprenoriat nu va mai fi o chestie, va fi norma.

Dacă în procesul ăsta apar și premii sau concursuri câștigate, cu atât mai bine, îți dai seama că ne bucurăm.

atelier_pinionVD: Atelier Pinion, un loc dedicat celor pasionați de biciclete proiectat de voi, a ajuns pe locul 1 în topul BTLT 2015 pe feeder.ro. Cum ați integrat elemente specifice bicicletelor în designul propus de voi și ce înseamnă pentru voi acest rezultat?

Rizi: Amenajarea de la Pinion a pornit de la dorința de a crea un spațiu care să aducă laolaltă comunitatea bicicliștilor din oraș, fie că-s pe fixe, MTB sau altceva. De aceea am integrat un pic din atmosfera unei cabane contemporane și obiecte custom inspirate din geometria bicicletelor. Am evitat să folosim piese de bicicletă. Am preferat să preluăm detalii constructive ale cadrelor și să creăm obiecte originale cu structură metalică, unghiuri ascuțite și linii zvelte. Între timp, Atelier Pinion s-a extins cu o terasă și un magazin.  Asta e satisfacția cea mai mare, să vezi cum crește un loc și să participi la fiecare scalare păstrând spiritul inițial. Altfel, faptul că a fost pe primul loc în topul Feeder e și (încă) o confirmare că-n București sunt mai mulți bicicliști decât pare uneori.

alertVD: V-ați ocupat de identitatea vizuală pentru Alert, un proiect nou ce își propune să ofere informații despre clădirile cu risc seismic din București și numărul persoanelor afectate. Pentru cine este utilă harta Alert și ce informații oferă?

Rizi: Ne-am ocupat de identitatea și designul platformei Alert. E un proiect în derulare care își propune să ofere informațiile existente într-o manieră accesibilă, dar, mai ales, să le contextualizeze și să colecteze date noi. Riscul seismic este o problemă foarte serioasă în București și, deși se discută periodic despre asta, nivelul de conștientizare al amplitudinii ei e încă surprinzător de scăzut, iar acțiunile anemice. Harta și activitățile conexe din proiect îi vizează în primul rând pe cei afectați direct, dar nu numai.

VD: Ghidul Repad este o carte concept despre dezvoltarea economică în raport cu patrimoniul arhitectural. Cu ce exemple pozitive v-ați întâlnit recent?

Rizi: În timp ce lucram la designul pentru Ghidul Repad am descoperit ca sunt exemple pozitive și la noi în țară, cum ar fi restaurarea cetății Alba Carolina din Alba Iulia sau modul în care se regenerează gradual Castelul Banfly de la Bonțida în urma evenimentelor organizate acolo. Credem că patrimoniul și dezvoltarea economică nu ar trebui să fie în conflict, din contră. O clădire de patrimoniu restaurată și administrată cum trebuie poate atrage oameni și activități sustenabile financiar. Pe lângă patrimoniul arhitectural istoric, un potențial foarte mare există în patrimoniul post-industrial rămas după închiderea întreprinderilor comuniste. Există foarte multe de astfel de clădiri în aproape toate orașele. Un exemplu inspirațional în sensul ăsta este Techmania – Science Center din Pilsen, Cehia, care a regenerat vechile hale Skoda, în contextul în care orașul a fost Capitală Culturală Europeană în 2015.

noapteastudiourilorVD: Ați participat la Noaptea Studiourilor de Arhitectură de anul acesta organizată de Romanian Design Week. Cum a fost experiența de a invita oameni în studioul de lucru? Cum ați interacționat cu vizitatorii și ce subiecte ați dezbătut?

Rizi: Casa din Popa Petre 23 este în general un loc deschis, unde primim cu drag oameni mai cunoscuți sau mai puțin. Noaptea Studiourilor de Arhitectură a fost o ocazie faină să facem treaba asta într-un mod mai oficial și mai organizat. A fost foarte plăcut și să colaborăm cu celelalte birouri din casă pentru instalațiile pe care le-am expus și să vedem că efortul a fost apreciat. All in all, o experiență de repetat.

VD: Sunteți printre cele 11 proiecte câștigătoare din cadrul Acceleratorului de idei pentru București 2021 în cadrul căruia ați creat Pop-up Event Kit. În ce locuri veți fi prezenți cu pop-up kit-ul și ce conține el?

Rizi: Pop-up Event Kit este un sistem modular și mobil cu ajutorul căruia se pot amenaja spații pentru evenimente de mici și medii dimensiuni. În foma compactă, el vine ca un cub pe roți, remorcabil de o mașină obinuită, care se desface în module din care se poate forma o scenă de 24 de metri pătrați, panouri de expoziție și proiecție, și 50 de module multifuncționale din care se pot face diverse obicete de mobilier, structuri sau altceva, în funcție de imaginație. În septembrie, am fost cu PEK la 7 evenimente organizate de ceilalți câștigători ai Acceleratorului: Save or Cancel, Ear to Bucharest, Paradaiz și Cinty Ionescu.

În weekend acum, pe 8 și 9 Octombrie, organizăm două evenimente numite Agora Nomadă în care kit-ul călătorește în cartiere și se transformă într-un spațiu public temporar ce va găzdui expoziție despre cartier, live drawing pentru copii, dezbatere pe teme de reponsabilitate civică și proiecție de film Urban Eye Film Festival. Sâmbătă vom fi în Colentina, la ceasul de la Plumbuita, iar duminică în Titan, lângă stația de metrou.

VD: București a candidat pentru a fi Capitala Europeană a Culturii în 2021. Cum vedeți viața culturală în capitala României în prezent?

Rizi: Candidatura Bucureștiului pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii a fost un exercițiu interesant prin care s-a mai dezmorțit relația dintre administrație și operatorii culturali și prin care au luat naștere inițiative bune – cum sunt si discuțiile despre strategia culturală a orașului. Altfel, cred că este destul de vie și actuală scena culturală independentă, dar încă se desfășoară în condiții oarecum precare și pentru un public restrâns. La nivel mai established cred că lucrurile au o interție foarte mare, cu bune și rele. Sunt și aici proiecte și evenimente mișto, dar suntem încă departe de potențialul orașului. Credem că un pas firesc ar fi extinderea evenimentelor culturale și în afara centrului și asta implică investiția în spații adecvate pentru asta. Locuitorii din cartiere ar trebui să aiba acces ușor la activițăți diverse. Asta am încercat sa transmitem si prin Pop-up Event Kit.

Ne-a făcut plăcere!

efden_n-bookcase

Words by Vlad Dumitrescu
Photos Rizi

feeder insider

insider-signature

Leave a reply (we review all comments)