feeder insider w/ Aural Eye

feeder insider w/ Aural Eye

[en]

Aural Eye este un proiect de video-mapping, digital art și live visuals. O petrecere nu este completă fără live visuals iar Aural Eye reușesesc să găsească o conexiune între sunet și vizual care să creeze o atmosferă completă. Cu siguranță ați fost hipnotizați de visualurile lor la evenimente precum Waha Festival, Spotlight Festival cu instalația Holoface, The Mission Dance Weekend, Airfield Festival sau recent la Ozora Festival în Ungaria unde au mapat turnul Mirador timp de 4 nopți. Am vorbit cu ei despre Waha și Ozora, despre dificultățile în viața de VJ dar și despre performance-ul de pe 20 August din fața Teatrului de vară Capitol.

keywords: visuals, mapping, VJ, underground

Acasă înseamnă… printre prieteni.
În București, e bine să… zâmbești.
O calitate esențială pentru un om… este să vadă ce e mai bun în ceilalți.
Acum 5 ani pe vremea asta… visam să facem ceea ce facem astăzi.
O lume fără Facebook ar fi… ca în printul ăsta pe care l-a făcut Alina acum ceva vreme.
Vacanța perfectă… este în picioarele goale.
Cea mai mare invenție din istoria omenirii… este timpul.
Desertul preferat… este vegan pentru unii, o țigară pentru alții, și pentru ceilalți este cu muștar.
Suntem dependenți de… curent electric.
3 artiști care ne inspiră… Quayola, David Jien, Simon Posford. Asta clar a fost intrebarea cu raspunsul cel mai editat.

feeder insider w/ Aural EyeVlad Dumitrescu: Hello! Ne bucurăm că avem ocazia să discutăm cu voi în cadrul rubricii feeder insider. Recent ați fost la Ozora Festival unde ați mapat Turnul Mirador. A fost primul performance la un festival în afara țării? Cum a fost experiența?

Aural Eye: Am proiectat pe Mirador, dar am avut pe mână și Chill Dome la Sebastian Mullaert, Ethan Riter, Brando Lupi și Main Stage-ul pentru Filterheads, Tsubi și Aurafood. Am mai fost la SUN Festival, copilul Ozora și la Exit în Serbia. O parte dintre noi suntem psy-heads la origine, asa că toate aceste experiențe au fost ca o întoarcere la Mothership, dincolo de admirația pe care organizarea unui astfel de eveniment o naște în tine, vâzând lucrurile din interior.

VD: Waha Festival a fost cu siguranță o experiență inedită având un vibe fresh și hippie, ceva ce nu întâlnim în România foarte des. Voi cum ați simțit vibe-ul anul acesta? Care credeți că a fost senzația cu care a rămas publicul după festival?

Aural Eye:  Pentru noi, Waha reprezinta detasat cel mai autentic eveniment romanesc muzical al verii. E genul de loc în care te purifici – scapi de semnal, de reclame, de lucruri facute numai pentru bani. Toate astea inceteaza sa mai aiba sens in poiana insorita. Desi o parte dintre noi am fost prezenti si alaturi de ei de la prima ediție, parca de abia de anul acesta Waha și-a câștigat cu adevărat numele de “land“.  E un taram fermecat, iar tot farmecul vine tocmai fiindca fundația lui este una curata.

Speram ca oamenii care au fost acolo au simtit asta si au plecat din Wahaland cu sufletul mai aproape de  niste valori tot mai rare in Romania, ca au luat fiecare o mica particica din conglomeratul asta de iubire neconditionata si ca sunt dorinici sa il poata arata si celor care nu au fost acolo, prin tot ceea ce fac de-a lungul anului. Asta inseamna vibe hippie si nu degeaba asociatia care face festivalul se numeste “Unda”. Noua ne-a placut mult de tot si speram sa tinem aproape, iar la anul sa putem fi din nou coordonatori pe partea video ca si anul acesta, pentru ca este un loc fertil in care daca stii ce seminte sa arunci, au sanse sa creasca si in timp, incet-incet, chiar sa schimbe ceva la nivelul intregii societati romanesti.

VD: Deși a început ca un proiect solo, Aural Eye numără acum 4 oameni. Cum v-ați conectat și care sunt elementele care fac ca povestea să meargă mai departe?

Aural Eye: Aural Eye a început încet-încet, în urmă cu 5 ani, când Alina a ajuns printr-o întâmplare fericită să țină locul cuiva care punea visuals la o petrecere mai mult între prieteni. Astăzi am ajuns să punem visuals cu intenție și să trăim din asta, am ajuns să fim 4 mergând spre 5 și chiar mai mulți de fapt, pentru că se întâmplă foarte des să fim susținuți și ajutați de prieteni în proiectele noastre – lucru pentru care le supermulțumim. Dani, Alina, Răzvan, Eranio și Ionuț ne ocupăm de studio on a daily basis, pentru primii 3 dintre noi aceasta fiind activitatea principala, în timp ce pentru ceilalti doi se mai împletește și cu altele deocamdată.  Credem că ceea ce ne ține laolaltă este tocmai faptul că deși suntem prieteni și avem aceleași gusturi în mare, suntem diferiți –  atât ca background, cât și ca rol în studio. Alina a studiat arte plastice de când era mică și a terminat Grafică la UNARTE,  Dani este un programator (vizual) neîmblânzit care nu și-a ucis artistul din el și este responsabil pentru tot ce presupune 3D și interactivitate, Răzvan este fost copy, călit în vreo 6 agenții și mastermindul strategic din spatele studioului, Eranio este actor și în prezent masterand la LSD (Light and Sound Design) în cadrul UNATC, iar Ionuț este inginerul (topograf) fără de care am măsura o dată și am tăia de 7 ori atunci când construim tot felul de instalații pentru care suntem nevoiți să trecem din digital în real. Nu ne călcăm așadar unii pe ceilalți pe picioare, fiecare are rolul său.

La început încă nu era foarte clar cine ce are de făcut, însă lucrurile s-au sedimentat în mod natural, iar acum știm în momentul în care primim un proiect ce aspecte are fiecare de acoperit. E cam ca în Captain Planet, doar că încă nu avem inele.

VD: KASIM Live este un proiect nou și interesant din care faceți parte – băieții de la KASIM se ocupă de muzică iar voi construiți cutia de lumină care îi înconjoară. Cum a început totul? Ce planuri de viitor aveți pentru KASIM Live?

Aural Eye: KASIM Live a venit ca o propunere de la muzicieni. Ei au vrut să facă ceva demn de anul în care se plasează conceptual muzica lor – 2050. Experimentam deja cu materiale semi-transparente, așa că pentru noi a fost o ocazie excelentă să punem în scenă o jucărie ușor de montat și totuși cu efect maxim. O să îi/ne vedeți la toamnă la Brașov.

VD: Visualurile de la petrecerile underground din România sunt din ce în ce mai prezente dar și mai complexe. De ce credeți că se întâmplă acest lucru?

Aural Eye: O petrecere underground este mișto tocmai fiindcă fiind o manifestare a unui public alternativ, reprezintă un moment irepetabil – atât din punct de vedere muzical, cât și vizual. Spre deosebire de un eveniment cu sponsori corporate a cărui desfașurare urmărește până la urmă un alt brief, undergroundul este locul unde poți experimenta cu adevărat. De multe ori ni se întâmplă să ne desfășurăm mai sincer la un eveniment mic, să avem mai mult curaj în fond, să nu ne fie frică de clienți. De aici și libertatea de a experimenta și complexitatea vizualurilor. Suntem siguri ca și pentru ceilalți oameni din breaslă, acest lucru este valabil. Cu toate acestea, lucrul cu un client îți dezvoltă rigurozitatea, care este super necesară și ea și te face să evoluezi din alte puncte de vedere.

feeder insider w/ Aural EyeVD: Pentru ca un visual să fie reușit, trebuie să existe o conexiune cu muzica astfel încât să se creeze un efect care să transmită un vibe pozitiv publicului. Cum vedeți această legătură între sunet și visual? Voi cum vă pregătiți pentru un gig?

Aural Eye: În primul rând, nu prea ni se întâmplă să acceptăm giguri ale unor muzicieni în care nu credem. Este evident important să nu te zgârie pe suflet sunetele cu care încerci să armonizezi vizualul, dar este bine și să fii și deschis la nou și flexibil. De cele mai multe ori, oricât de pregătit sau nepregătit ai fi, pe lângă vibe-ul muzicii intervine și vibrația oamenilor, iar în serile cele mai profunde simți că parcă această energie îți mișcă degetele singură.

Astea sunt serile cele mai frumoase, dar pentru a experimenta asta, este nevoie desigur să ai și seri de fail, și seri de succes previzibil. Uneori te pregătești o grămadă și nu folosești mare lucru din ce ai lucrat, alteori merge totul nemțește, exact cum ai planificat. Este fix ca în orice meserie – practic prin fiecare minut dedicat muncii tale,  fie că este petrecut în pădure cu un aparat foto în mână, la birou în After sau Photoshop, sau dând scroll meditativ în cătuare de inspirație, în fond îți pui bazele unui workflow care devine, cum ar zice părinții, brățara ta de aur.

Ne pregătim așadar pentru giguri în 2 moduri – conștient și tocilărește cu taskuri și timelineuri și inconștient, prin fiecare gest prin care muncim la structura asta invizibilă. Ea este de fapt cea care ține totul în picioare, restul sunt variabile.

VD: Între 1 și 4 Septembrie va avea loc la Brașov a doua ediție Amural, un festival dedicat video-mappingului, ilustrațiilor și picturilor murale, creat de voi. Cum ați început acest proiect și ce putem vedea în ediția 2016?

Aural Eye: AMURAL e celălalt copil al nostru, dar nu doar al nostru. E un festival dedicat artelor vizuale contemporane, inclusiv pictură, fotografie, artă digitală, VR stuff, film și animație.  Vrem multe cu acest festival – vrem un eveniment care să fie opusul concertului sau petrecerii cu muzicieni pe scenă și oameni adunați să asculte, urmărim să construim o experiență bogată, care să te lase cu obsesii și frământări. Mai vrem să zguduim Brașovul, să facem educație vizuală publicului larg care nu intră prin galerii sau festivaluri, vrem să provocăm artiștii să se formeze și specializeze, vrem să atacăm urâtul moștenit. Haideți să vedeți ce ne iese.

VD: Am vorbit mai sus despre colaborarea cu cei de la KASIM. Aveți în plan colaborări cu alți artiști? Ce căutați la un artist atunci când vă hotărâți să lucrați împreună cu el?

Aural Eye:  Colaborari reusie si iubite am tot avut de-a lungul timpului. Am mentiona-o pe cea cu Temple Invisibile, una dintre trupele cele mai misto de la noi. Dacă nu știți de ei, dați un search pe soundcloud și lăsați-vă uimiți. Calitatea producției este importantă pentru orice muzician și ne face să o apreciem, dincolo de stil. Totuși, dincolo de aprecierea estetică a muzicii, este important să fii pe aceeași lungime de undă cu artiștii respectivi. Cu unii am încercat, dar pur și simplu lucrurile nu au mers de la sine, așa că am renunțat și cu siguranță așa este mai bine. Cu alții, lucrurile își găsesc din prima flowul. Evident, avem artiști pe care îi considerăm geniali, care ne inspiră nebunește și dacă ni s-ar propune o colaborare serioasă, am face pe noi. Nu vrem să jinxuim, mai avem cu siguranță de crescut, dar țintim spre zări frumoase.

VD: În ultimii ani visualurile au căpătat un rol din ce în ce mai important la petrecerile și festivalurile din România. Este acum un moment oportun pentru a intra în acest domeniu? Ce sfaturi aveți pentru cei la început de drum?

Aural Eye: Viața de Vj este mai dificilă decât cea a unui Dj, așadar cu siguranță nu mulți din cei ce se apucă se și țin de treabă. Nu ești niciodată în lumina reflectoarelor, și cel puțin în primii ani, te izbești de ignoranța organizatorilor care nu te tratează ca pe unul dintre artiști, există și excepții desigur, însă de multe ori până și faptul că se gandesc să îți ofere o masă pe care să-ți pui lucrurile pare minunat. De câte ori nu am stat cu laptopul în brațe, Doamne! Acum sincer cred că am depășit faza asta, nu știu dacă s-au mai educat organizatorii sau pur și simplu ne-am câștigat acest drept. Să nu mai vorbim că adeseori nici acum organizatorii nu trec de cele mai multe ori Vj-ul pe materiale sau în descrierile evenimentelor, deși de multe ori se întâmplă să contribuie la atmosferă mult mai mult decât oricare dintre Dji luați separat, pentru că un set video nu dureaza 2 ore, ci 7, 8… Ești nevoit așadar cel puțin la început să dai singur din coate, să îți instalezi de multe ori singur proiectoarele (câți Dj vin și își montează singuri mixerul?).

De multe ori, o seară de genul ăsta devine foarte obositoare dacă începe stând cocoțat pe scară, și vorbim aici doar de mersul la evenimente, ignorand partea de content, care este practic toată munca din spatele a ceea ce ești plătit să faci. Desigur, asta este partea întunecată și poate că nu trebuia să începem cu ea. Dincolo de asta, sunt momentele alea binecuvântate când îți dai seama că poți să transmiți oamenilor (în orice stare s-ar afla) mesaje pozitive, că le poți transmite prin imagini informații subtile care să le modifice și înalțe conștiința – cel puțin noi asta ne-am dori să reușim.  Ca orice om care își face din inimă munca, devii capabil să fii tu însuți un canal, așa cum ar trebui să fie și oricine se află la pupitru.

Dacă privim puțin dincolo de consumismul inerent oricărei adunări de oameni, o petrecere ideală este până la urmă o mică ceremonie – un loc în care devenim mai aproape unii de alții, prin care ne dizolvăm granițele și dansăm nu corp lângă corp, ci inimă lângă inimă. Să poți să fii co-creator la o astfel de întâlnire de suflete este de fapt acel mic sâmbure de iubire care susține fructul muncii noastre. 

feeder insider w/ Aural EyeVD: Pe 20 August veți fi prezenți la Teatrul de vară Capitol, alături de #FLUID, și vă veți ocupa de partea vizuală a performance-ului. La ce ne putem aștepta și cum vedeți voi proiectul Save or Cancel de a reactiva memoria colectivă prin o serie de 6 evenimente în fața Teatrului de vară Capitol?

Aural Eye: Când ni se propune o asemenea fațadă, dincolo de povestea din spate, suntem super încântați. E ca și cum ai fi copil și ai primi cea mai frumoasă prăjitură din vitrină.  Iar când se adaugă și o cauză onorabilă, e ca și cum brusc ai deveni adult, iar prăjitura aia ar fi și sănătoasă și suficient de mare încât să o împarți și cu ceilalți. Așa s-a întâmplat și cu Save or Cancel. Noi chiar vrem să dăm Save la Capitol, și în general la București. Dacă orașul în care trăiești este extensia propriului tău corp, amputarea celor mai prețioase locuri istorice nu este o soluție pentru o viață mai bogată spiritual. E ca și cum ți-ai tăia singur rădăcinile și te-ai mira de ce începi să te usuci. Este momentul să conștientizăm acest lucru. Cat despre colaborarea cu #FLUID, suntem fericiți că avem ocazia să lucrăm împreună cu oameni cu adevărat curajoși și frumoși. De-abia așteptăm să vedem ce va ieși!

VD: București candidează pentru a fi Capitală Europeană a Culturii în 2021. Sunteți familiari cu proiectele și acțiunile din această candidatură? Ce nevoi culturale ați observat de-a lungul activității voastre?

Aural Eye: Aural Eye Visions Studio e stabilit în București. Conceptul candidaturii e “orașul in:vizibil”, cam ce facem și noi prin proiecțiile video – schimbăm percepția, facem lucrurile vizibile. Există cerere și asta aduce o inflație de lucrări mediocre. Avem nevoie de un spirit mai critic, de un pas mai departe.

Ne-a făcut plăcere!

feeder insder w/ Aural Eye

Words by Vlad Dumitrescu
Photos: VJ VLC, Aural Eye

feeder insider w/ Aural Eye

Leave a reply (we review all comments)