feeder insider w/ Vika Tonu

feeder insider w/ Vika Tonu

feeder insider w/ Vika Tonu

Din Chişinău, în Bucureşti, în Huddersfield şi apoi în inimile tuturor – traseul Vikăi Tonu i-a creat profunzimea ideologică şi emoţională pe care o imprimă astăzi în bijuterii-totem, simple dar aureolate de o forţă misterioasă. Artist pluridisciplinar, Vika Tonu jonglează şi cu printul şi colajul, în timp ce bijuteriile sale versatile esenţializează schimbul de energii pe care colaborările cu Alexandru Nimurad, Imaculatura sau WOLF25 le-a catalizat. Astăzi, Vika ne vorbeşte despre îmblânzirea elementelor şi conceptualizarea sentimentelor, iar pe 16-17 Aprilie, veţi putea descoperi cu care dintre piesele ei rezonaţi la ediţia 2016 a târgului de bijuterie contemporană AUTOR.

keywords: simbol, alchimie, talisman, minimalism

Diminețile perfecte… merită o cafea adevărată.
Amuleta mea… un triunghi echilateral din argint.
Amintirea cea mai dragă din anii de facultate… profii mei cool.
Culoarea preferată… negru.
Bucureștiul m-a cucerit prin… contraste.
Fratele meu… e posibil să devină președinte cândva.
Un film pe care l-aș recomanda prietenilor… La Belle Verte.
Nu plec în nicio călătorie fără… cel puțin două cărți, să fie.
Vara asta vreau… să mă bronzez.
3 artiști ale căror bijuterii le-aș purta cu plăcere… Giampaolo Babetto, Roxana Davidescu, Bjorg.

feeder insider w/ Vika Tonu

 

Violeta Năzare: Hello, Vika! E o onoare să vorbim cu unul dintre artiștii premiați în cadrul London Fashion Week 2015. Colecția colaborativă de îmbrăcăminte, accesorii și bijuterii în jurul formei și simbolurilor iei românești v-a adus nu mai puțin de 3 premii – și admirație infinită – însă este numai una dintre numeroasele tale colaborări cu artiști români. Cum alegi cu cine creezi noi proiecte și care colaborări ți-au extins cel mai mult orizontul creativ?

Vika Tonu: Mulțumesc, onoarea este de partea mea.

Îmbrățișez ideea colaborărilor, cred că două sau mai multe minți creative vor face întotdeauna minuni dacă pornesc împreună în aceeași direcție. Până acum, am avut parte numai de colaborări mișto, cu oameni interesanți, de la care am avut multe de învățat. Pentru mine, e suficient să existe o întâlnire în care să cunosc persoana sau să avem o discuție despre proiect, iar dacă se creează o legătură între noi, îmi voi urma instinctul. 🙂

Cu Alex Nimurad am avut până acum trei colaborări reușite, este un artist multidisciplinar pe care îl admir și care continuă să mă inspire.

4D: Vika Tonu & Alex Nimurad4D: Vika Tonu & Alex Nimurad
Foto: Vlad Birdu

V.N.: Weekendul acesta îți vedem ultimele creații la cea de a 10-a ediție AUTOR, târgul de bijuterie contemporană unde designeri români și străini deopotrivă își expun cele mai spectaculoase creații. Cum este Vika Tonu de la AUTOR 2016 față de Vika de la AUTORul de acum doi ani?

V.T.: La fel de emoționată, asta cu siguranță. Ceva mai ambițioasă și curioasă să aflu ce se întâmplă pe planul bijuteriei contemporane la nivel internațional. Într-adevăr, anul acesta participă foarte mulți artiști străini, cu tehnici și materiale inovatoare. Va fi un concurs în toată regula.

V.N.: Colecțiile tale sunt întotdeauna pline de simboluri. Cum transferi simbolistica în element purtabil și care este inspirația pentru colecția cu care participi la AUTOR 2016?

V.T.: Sunt pline de simboluri deoarece cred cu toată ființa mea in ele. Cuvântul „simbol” provine din greaca veche „σύμβολο” și înseamnă ceva ce este alăturat, o înțelegere, o  conexiune.

Pasionată de cultura greacă, încerc să înțeleg  puterea celor patru elemente – cerc, triunghi, pătrat și semicerc – cele patru forțe universale – apă, foc, pământ și aer, pe care le  încorporez în creațiile mele și pe care continui să le asociez și reinventez.

DimiourgiaDimiourgiaDimiourgia

În sistemul corespondențelor (fizic, spiritual, cosmic), fiecare element este asociat cu o parte a corpului uman, un temperament, un semn zodiacal, un metal sau un anotimp al anului.

Ce poate fi mai interesant decât să te joci cu formele primordiale și să încerci să le redai puterea, ce se activează prima oară în mâna mea și ulterior în cea a purtătorului?

 

 În ce  privește colecția pentru AUTOR 2016, inspirația a fost una interioară. Recunosc că am vrut să îmi depășesc puțin limitele și să creez ceva mai ambițios – am trecut de la 2D la 3D, și am încercat să transmit mai mult decât un simbol, ci mai degrabă  un mesaj, o concluzie personală.

Colecția se numește „Perspective – the geometry of life” și s-a născut în Florența, dintr-o piatră a Lunii ce se voia montată dar pe care am reușit să o sparg. Am avut de ales între a o arunca sau a-i vedea rostul și după ce nu mai era perfectă.  Mi-am adus aminte de populara vorbă – It`s all a matter of perspective – și de aici m-am pus pe filozofat și tras concluzii referitoare la existența mea de până acum, la lecțiile pe care le-am înțeles, la probele pe care le-am avut de trecut. Fiecare piesă din colecție reprezintă o stare. Cei care vor să-mi vadă noua colecție o pot face pe 16 și 17 aprilie la Grand Hotel du Boulevard, la prima ediție anuală a AUTOR.

Don`t cry because it's broken

V.N.: Relația ta cu bijuteria a fost mai degrabă una de tip love & hate. Ai trecut prin curiozitate, deznădejde, încăpățânare și acceptare până să ajungi la simbioza din prezent. În explorarea acestui domeniu, ce te-a luat prin surprindere și cum ai depășit momentele de cumpănă?

V.T.: Este incredibil cât de complexă este această meserie – uneori mă simt complet depășită – atâtea tehnici, teorii, materiale, instrumente noi și vechi.

Există atât partea tehnică cât și cea practică – trebuie întâi să te împrietenești cu metalul, cu focul și cu instrumentele, și după să înțelegi latura conceptuală, forma și echilibrul viitorului obiect.

Momente de cumpănă am destul de des, mi se pare că sunt mică și știu prea puține, însă le depășesc datorită și cu ajutorul oamenilor care cred în mine, apreciază și poartă ceea ce creez. Încurajările și bucuria lor mă fac să continui.

feeder insider w/ Vika Tonu

V.N.: Descrie-ne procesul tău de creație. Care sunt materialele tale preferate și cu care ai vrea să experimentezi în viitor?

V.T.: Sunt foarte recunoscătoare pentru experiența studiilor în Anglia, așa am învățat ce înseamnă și cât este de important procesul de research.

De la un studiu serios și detaliat începe totul.

Partea cu schițele uneori funcționează la mine, însă adesea design-ul se schimbă în timp ce lucrez, apar idei noi, sau îți dai seama că în realitate piesa nu este suficient de ergonomică. 

Uneori creez și am elementele în față dar dacă simt că nu se echilibrează le las câteva zile să „respire” și revin ulterior. E ca un colaj – la sfârșit toate își găsesc locul.

Lucrez în principal în argint, uneori includ elemente naturale cum ar fi lemnul sau pielea. În noua colecție apar pietre semi-prețioase și foiță de aur. Aș vrea să continui cu metalul, inclusiv aur, pe care să îl combin cu diverse materiale noi – continui să explorez.

V.N.: Cum ai defini persoana care îți poartă creațiile?

V.T.:  Îmi imaginez că e o persoană misterioasă și cu o estetică echilibrată, ce dorește să fie descoperită gradual, petală cu petală – cineva care strălucește prin detalii.

Amuletathe floating ring

V.N.: Ai avut parte de o pregătire liberală, fiind educată în spiritul Waldorf, într-o comunitate liniștită și onestă. Cum s-a manifestat influența mediului asupra stilului tău? Cât de important este să îmbrățișezi o orientare artistică de timpuriu?

V.T.: Cred că perioada respectivă a reprezentat o bază solidă, pe care ulterior s-au clădit lucrurile.  Metoda Waldorf ajută copilul să se dezvolte sensibil și conștient de ce se întâmplă atât în interiorul  său cât și în exterior. Observații în natură, de exemplu – povesteam în fiecare dimineață ce am observat nou în drum spre școală (același drum, până la urmă). Ne făcea să fim atenți și prezenți. Foarte mult lucru manual și libertate de exprimare artistică.  Sensibilitatea și atenția la detalii vin din acel mediu, cu siguranță.

Cred că este important să lași copilul să se dezvolte într-un mediu creativ de mic, să îi oferi cât mai multe opțiuni și să îl încurajezi în orice alegere. Ai mei au fost foarte tari – m-au inscris la toate activitățile posibile – am făcut și pian și vioară, dans, cor, pictură, grafică, ceramică, am scris. Nu a existat presiune din partea lor, doar susținere.

V.N.: După o copilărie de poveste în Chișinău, mutarea în București a venit probabil ca un adevărat șoc cultural. În ce stadiu era scena artistică a capitalei și cât de ușor te-ai integrat?

V.T.: Eram prea mică și speriată la 14 ani când ne-am mutat în București. Am picat fix într-a VIII-a cu stresul Examenului de Capacitate, deci în afară de carte nu am știut nimic în perioada respectivă.  Integrarea a fost treptată, mai întâi am depășit pragul accentului, după timiditatea. 

V.N.: La sfârșitul anului trecut, feeder a trecut printr-o schimbare de imagine și funcționalitate cu ocazia împlinirii a 12 ani de existență online. Când ai intrat prima oară pe feeder și cum ți se pare noul site? Ai vreo rubrică preferată?

V.T.: Tocmai, mi se pare că Feeder există dintotdeauna.  Nu mai știu când am intrat prima oară pe site, dar  continui să o fac de fiecare dată când vreau să știu ce se întâmplă interesant în tot orașul ăsta.

Noul site arată grozav, e foarte user friendly, iar rubricile mele preferate sunt clar Insider și Events.

V.N.: Mulțumim, Vika, a fost o plăcere să stăm de vorbă! Ce planuri ai în continuare? Lucrezi la o nouă colecție?

V.T.: Daaa, imediat după Autor încep lucrul la o nouă colecție colaborativă. Este vorba de o prietenă ce urmează să facă primul pas în ale fashion-ului cu un nou brand – Gnana. Cred în ea și în ideile ei și de aceea am hotărât să o ajut și să lucrăm împreună pe partea accesoriilor ce vor completa ținutele ei. Încă o provocare – stil diferit, alte influențe, dar cu siguranță un pas înainte.

Mulțumesc. 🙂

 

Words: Violeta Năzare
Photos: VJ VLC, Vlad Birdu, Vika Tonu

feeder insider

 

Leave a reply (we review all comments)