feeder insider w/ .care?Cutare

feeder insider w/ .care?Cutare

feeder insider w/ .care?Cutare

Pentru Alina Dobre – a.k.a. .care?Cutare – mintea este un loc de joacă. Combinând tehnici textile și naivitate copilărească, .care?Cutare creează nu doar decoruri de basm și accesorii cu personalitate, ci și o atmosferă domestică luminoasă ca reacție la geometria urbană tipizată. Din mașinile de cusut neobosite ies așternuturi de pat, mici fotolii, jucării, draperii, perne, perdele, lămpi pictate sau cu abajurul brodat, păpuși decorative și alte obiecte chic și relaxante, țesute în jurul câte unei povești. Astăzi ne deschid ușile atelierului și ne colorează perspectiva cu o conversație extinsă despre cămin, design și redescoperirea inocenței.

keywords: dream, folclor, cusut, joacă

Fiind copil, jucăria mea preferată era… probabil o păpușă.
Aș petrece ore în șir… în apă, în muzică, în imaginație.
Povestea cea mai dragă… Neghiniță.
Înainte de culcare… visez cu ochii deschiși.
În natură găsesc… totul.
Prima mașină de cusut… Ileana, cand eram mică, apoi Singer, acum Pfaff.
Colțul meu de relaxare… lângă grădina de apartament, deasupra norilor.
Fiecare proiect îndeplinit se sărbătorește cu… un alt proiect.
Cel mai mult îmi place la București… libertatea.
3 firme de design interior care mă inspiră… Jean-Charles de Castelbajac, Moooi.

.care?Cutare

Violeta Năzare: Hello, Alina, și felicitări pentru noua colecție .care?Cutare! Eșarfele cu ursuleții Folk sunt adorabile și am redescoperit cu drag „iarna pe uliță” uitându-ne la păturile cu monogramă pentru bebeluși. Cum ați ajuns la această serie și ce provocări sau abordări diferite a adus proiectul?

.care?Cutare: Mulțumesc, ultima noastră colecție de iarnă, care este timeless, se numeste „A Dream Within A Dream” și este o colaborare de multiple eforturi creative și lucrative. Am început această colecție cu gândul de a aduna la un loc tot ceea ce am învățat în ultimii 10 ani. Am amestecat atât tehnici cât și informații acumulate pe drumul cunoașterii. Tematica reflectă spiritul timpurilor și vorbește despre granițele dintre lumea veche și lumea nouă. Straturi se aștern peste omenire, asemenea zăpezilor ce se cern iarnă de iarnă, trecând în uitare ce a fost înainte. Suntem învăluiți de mister și vrând să știm, găsim rând pe rând răspunsuri pe care le credem o vreme, apoi altele și altele.

În această colecție rolurile principale le au Tatăl Timp, Fiul Soare și Ursa Ursitoare. Timpul învârte roata, Soarele dispare, dar reapare, Ursitoarea urzește firul de aur al destinului. Pitagora considera că fiecare stea, planetă sau satelit emite o vibrație proprie pe parcursul călătoriei sale prin spațiu și că toate vibrațiile corpurilor cerești compun ceea ce se numește muzica sferelor sau Armonia Universală.

A Dream Within A Dream

Când se naște o ființă, în structura atât de proaspătă, nesofisticată și sensibilă se întipărește melodia creată de vibrațiile stelare din acel moment. Această impregnare rămâne în ființă pe parcursul întregii vieți și este determinantă pentru modul ei de a fi și de a acționa.

Visul se visează aici, pe ale noastre tărâmuri natale,  în natura veșnică, dar schimbătoare. Începe înaintea cuvântului, vorbește despre legende și ne poartă până în lumea nouă. Rolul naratorului îl au Ursarii. Protagoniștii sunt urșii, ajunși acum la oraș, în drastica pierdere de identitate. Natura, doar o umbră a ceea ce a fost… În căutare de răspunsuri, se uită spre cer, unde Soarele crezut mort, renaște, topește zăpada și hrănește visul următor. Odată cu el, renaște și speranța, Visul se schimbă, însă misterul rămâne… „We are such stuff as dreams are made of, and our little life is rounded with a sleep.” (William Shakespeare)

Deși colecția conține obiecte funcționale (perdele, pilote, poufi, perne, huse de laptop, personaje pentru brad, companioni urși, veste de ursari, căciuli și eșarfe pentru urse…), în timp ne-am dat seama că am depășit granițele obiectului și că ea are mai degrabă calitățile unei instalații textile. Așa a venit ideea de a face o expoziție, unde am putea spune toată povestea de la cap la coadă.

Eșarfă Folk Bears

‘A Dream Within A Dream’
Concept și realizare: Alina Dobre
Ilustrație: Mădălina Baracu
Grafică: Bogdan Hoisescu.
Tehnici: acrilic, print digital, autocolant textil, broderie aplicată, matlasare, cusut manual.

V.N.: Abia v-ați întors din Cluj, unde ați contribuit la recrearea universului copilăriei în cadrul expoziției „Play & Rewind” organizată de Romanian Design Week. Dacă tot suntem la capitolul rewind, povestește-ne puțin despre cum a apărut .care?Cutare. Ce momente-cheie au marcat drumul vostru până în ziua de azi?

c.C.: care.Cutare a apărut la începutul lui 2004, din dorința de a aduce culoare în casele tinerilor de orice vârstă. 🙂 Era o perioadă gri, cu lucruri trase la xerox, iar eu (re)veneam dintr-o lume de vitrine strălucitoare și schimbătoare la fiecare anotimp. Pentru prima colecție, am lucrat într-o fabrică de tricotaje. Părinții unei prietene a unei prietene au fost amabili și ne-au lăsat libere prin fabrică să întrebăm, să privim și să facem. Mergeam la program, dimineața, rămâneam până seara târziu, câteodată plecam ultimele. Colecția de așternuturi patchwork și poufii-fotoliu personalizați am prezentat-o în apartamentul mai spațios al unei prietene, unde am expus lucrurile, am pus un pupitru de muzică și am servit ceaiuri. A urmat apoi prima copertă a revistei Omagiu, care a prezentat mezinul familiei c.C, un grup de 7 personaje cu ochi rotunzi de mirare, cu care ulterior am facut și stenciluri prin București. Am colaborat cu MNAC, British Council, L’Institute Francais, Centru Ceh, Teatrul de Comedie Iași… Am pictat o vacă pentru Cow Parade. În 2005, am expus într-un apartament în Dorobanți, a durat 7 zile, înaintea Crăciunului, am îmbrăcat fiecare cameră cu perdele, așternuturi de pat, poufi, lămpi, perne, jucării. Au pus muzică Vasile și Rolf, iar Dreamrec a făcut proiecții chiar cu desenele mele. 🙂

Tartelier

Stardust for Madison

A urmat o perioadă de câțiva ani în care am amenajat interioare de case, un bar, un restaurant și o pensiune; am făcut multe perdele tematice, în funcție de personalitatea și dorințele clienților. Le sunt recunoscătoare, pentru că ne-au lăsat să ne exprimăm liber. Am cusut povești textile pentru ei, iar copiii lor au crescut cu ele… După criza financiară, am început să facem obiecte de dimensiuni mai mici (genți, huse de laptop, rucsace, animăluțe camarazi), în serii limitate. Am lucrat proiecte de suflet, cum ar fi Tartelier, un logo 3D din tul transparent și 400 de flori croșetate, sau Stardust, vitrina parfumeriei Madison, pentru sărbătorile de iarna 2012, unde am conceput o instalație textilă cu inserție de leduri, prin care naram o poveste: undeva, la marginea lumii, El urca până la cer pe scara celor 7 culori, pentru a-i culege Ei cea mai strălucitoare stea. Ea strânge cu dragoste în brațe steaua, pe care o duce până acasă, unde o prezintă lumii ca pe noul lor copil, ce tocmai s-a născut. Pentru că suntem praf de stele!

V.N.: Atât în colecțiile adorabile de perne, genți, accesorii și „camarazi” de joacă, cât și în redecorările de locuințe, aveți o abordare reconfortant de naivă, copilăroasă și visătoare, iar fiecare proiect este construit în jurul unei povești. Ce v-a îndrumat către acest stil și unde găsiți inspirația?

c.C.:

Poveștile citite în copilărie mi-au servit drept literatură formatoare, iar inspirația vine din interior, unde se află nenumărate tărâmuri necunoscute.

Accesorii jucăușe

Pigs fly

V.N.: Principiul de bază în amenajările voastre interioare este personalizarea modelelor. Cum decurge și cât durează de obicei procesul de creație?

c.C.: Clientul ne spune ce-și dorește, vizităm locația, măsurăm și facem poze, pe baza cărora vom proiecta schițele. Îl întrebăm ce funcționalitate ar vrea să aibă obiectul, ce ar vrea să exprime, ce preferințe coloristice are, ce fel de materiale s-ar potrivi, ce buget are. Apoi, ne gândim la un concept, creem o poveste și ne punem pe desenat. Când ajungem la o variantă ce ne place, căutăm furnizori, materiale și tehnicile prin care vom realiza produsul. Trimitem clientului propunerea împreună cu un cost estimativ, din care se achită jumătate în avans. Când totul e gata, îmbrăcăm spațiul și facem poze (dacă e posibil). Timpul e relativ la dimensiunile și amploarea proiectului, însă pentru ceva personalizat este nevoie de minimum o lună.

Interioare personalizate

V.N.: Povestește-ne puțin despre tehnicile și materialele pe care le folosiți; aveți vreo preferință? Ați fi tentați să lucrați cu materiale inteligente în viitor?

c.C.: Folosim tehnici mixte și multiple. Broderie manuală, broderie aplicată, broderie spartă, print digital, imprimare manuală, autocolant textil, patchwork, matlasare, croșetat, tricotat…

Am o feblețe pentru materialele naturale. Dacă s-ar folosi tehnologii inteligente care să îmbunătățească calitățile materialelor naturale, sau mai multe textile inspirate din natură… Materiale care să își schimbe culorile în funcție de lumină, materiale transparente care se pot opaciza, textile care să lumineze,  care să țină cald iarna și răcoare vara, da.

V.N.: .care?Cutare transformă nu doar locuințe, ci și vitrine, cafenele, teatre sau alte instituții. Cum diferă acest gen de proiecte de amenajarea unei case? Ce colaborare v-a plăcut în mod deosebit?

c.C.: Nu diferă cu mult în sine, pentru că acordăm aceeași atenție oricărui proiect, însa toate sunt unice și le simțim diferit. Mi-au plăcut multe, în mod deosebit colaborarea cu parfumeria Madison, pe care am menționat-o mai sus, asta și pentru că sunt o nostalgică a vitrinelor de Crăciun de la Paris, unde poveștile prind viață.

Stardust

V.N.: Alina, ești absolventă a Academiei Charpentier din Paris și a London College of Fashion. Cum este perceput designul în România și care e principalul aspect pe care l-ai îmbunătăți?

c.C.:

Interesul pentru design crește, deși contextul este dificil. E greu să produci ceva de calitate, nu e mână de lucru, prețurile nu sunt competitive cu piața de import, puterea de cumpărare e mică și mai ales nu există sprijin de la stat, așadar cei ce fac asta sunt, în ochii mei, niște eroi! 🙂

V.N.: Ce planuri aveți pentru 2016?

c.C.: Regândim, restructurăm, rebranduim, minimalizăm. Căutăm echipă, ateliere de producție, furnizori. Momentan căutam pe cineva care să coasă la atelier. E din ce în ce mai dificil de găsit o persoană dedicată lucrului minuțios și de detaliu. Școli de croitorie nu mai sunt, este o meserie pe cale de dispariție. Am avut experiențe neplăcute cu externalizarea lucrului la alte atelire, nu sunt specializate și nu înțeleg sensul în a petrece ore în șir pe un singur produs. Noi vrem să obținem calitate și asta are un preț. Local, nu există putere de cumpărare. Ca să exportăm, avem nevoie de producție. E un cerc vicios.

În ultima vreme, încep să mă gândesc să producem în China, primesc oferte de la producători chinezi cu mult mai multă ușurință decât găsesc eu un producător local. Și am căutat. Din câte știu, în România mai există o singură fabrică de țesături. Suntem nevoiți să importăm materie primă, să producem în China și să exportăm produsele pe alte piețe. Nu știu dacă acesta este visul meu.

Așadar, deocamdată, vreau să evoluăm mai mult într-un cadru expozițional și vom continua colaborările pe proiecte de amenajare.

Folk Bear

V.N.: Acum câțiva ani, pasiunea pentru muzică a deschis un nou outlet creativ pentru tine. Îți mulțumim pentru feeder sound 64 mixed by Alcalina, un set care aduce emoție și contrast. Ce loc ocupă muzica în viața ta?

c.C.: Muzica a fost dintotdeauna prezentă în viața mea. Părinții mei ascultau muzică, fratele meu a fost DJ într-un club de cartier, aducea acasă boxele și punea muzică atunci când părinții noștri erau la serviciu, se auzea până în stradă, se uitau oamenii uimiți spre sunetul care învăluia tot blocul.

Mai târziu, am fost la Sziget la festival, unde, la cortul de chill am auzit pentru prima oară un mix  de muzică ce părea un film. M-a impresionat profund. Tot atunci am văzut și muzica acompaniată de vizual. Erau proiecții abstracte, care însă descriau atât de bine firul muzical, încât am crezut că totul e regizat. 🙂

Când m-am întors din Franța, în 2004, am început să învăț să mixez, le puneam muzică oamenilor și vedeam că îi prindea și pe ei, dar și pe mine, într-o bucurie și o liniște interioară.

Odată am pus muzică toată noaptea la o petrecere, la munte și m-am trezit de dimineață ca dintr-o magie, eram în fața cdj-urilor, puneam muzică, afară era lumină, iar eu petrecusem ore în șir într-o lume paralelă, a sunetului și a melodiei. Am rămas vrăjită.

Eram însă deja angajată sufletește la .care?Cutare. Am simțit că e nevoie de mine în acest context și că prin acesta pot să servesc cel mai bine.

În 2011, când am luat o pauză, am reauzit chemarea și muzica a căpătat prioritate. De atunci, mă dedic în mod special acestui drum.

V.N.: Ca și .care?Cutare, feeder de apropie de a 12-a aniversare: când ați luat contact cu site-ul pentru prima oară și ce rubrici sau articole vă atrag de obicei?

c.C.: Dacă nu mă înșel, feeder a preluat anunțul expoziței noastre din 2005, vă mulțumim! Ne place în general tipul de informație din conținut, dar în special entuziasmul cu care lucrează pentru bine cei de la Feeder. Și ei, niște eroi urbani.

Bye, cC

V.N.: Ne-a făcut plăcere!

c.C.: Asemenea. 🙂

Words: Violeta Năzare
Photos: .care?Cutare

feeder insider

Leave a reply (we review all comments)