feeder insider w: Andrei Orcula

 

[en]

feeder insider w/ Andrei Orcula

Andrei Orcula este un bun exemplu pentru necontenita și inevitabila schimbare la care este supus omul. A început cu desen, mai apoi cu o mână de fotografii s-a alăturat ariei ce imortalizează viața pentru ca ulterior să fie readus la desen de către spiritualitate.

Călătoria formării l-a purtat pe Andrei dinspre structuri-gigant ale advertising-ului cum sunt JWT, DDB sau Grey, către proiecte specializate întreprinse de acesta alături de Les Ateliers Nomad sau Moir Art. Spiritul său a simțit irevocabila dorință de a se contopi cu lumina și astfel s-au născut mandalele împreună cu resuscitarea pasiunii sale numărul unu – desenul.

Vorbim despre parcursul unei vieți, provocările depășite, interacțiunea oamenilor cu tehnologia și în general cu ce se află la exteriorul acestora. Împreună cu Andrei, încercăm să aflăm de ce facem ceea ce facem și de ce picurăm nestatornic, dar necontenit deasupra văpăii aflate în interiorul fiecăruia dintre noi. Nu vă pregătiți să aflați ceva, mai bine citiți pentru a descoperi ceea ce căutați.

Keywords: personal development, visual arts, spirituality, consciousness

Hello, Andrei!

Fotografia m-a… ajutat să descopăr o realitate aparent nevăzută în viața de zi cu zi. Mi-a deschis conversația conștientă cu lumina.
Desenez, deci… exist.
Muzica este pentru mine… un mijloc de transport în afara comunului.
Un loc care îmi place în București… Grădina Icoanei.
Nu aș refuza niciodată… instinctul.
În fiecare zi… mulțumesc pentru ce mi s-a dat, pentru ce mi s-a luat și pentru ce mi-a rămas.
Când vorbim despre mâncare, printre preferatele mele se numără… afinele, avocado cu morcov, ceapa și usturoiul, ciorba de lobodă, pâinea de banane, dulciurile făcute acasă.
Inovația se naște din… autenticitate
Copil fiind… încă îmi place să mă joc.
3 artiști plastici care mă inspiră… Constantin Brâncuși, Maurits Cornelis Escher, Salvador Dali.

feeder insider w/ Andrei Orcula

Alexandru Bogdan: Hello, Andrei, mă bucur că ne-am cunoscut și că ai ales să stai de vorbă cu noi. Desenul pe vinyl este doar una dintre activitățile creative pe care le practici, fotografia regăsindu-se, de asemenea, printre preocupările tale. Experiența de art director probabil îți oferă o perspectivă interesantă asupra industriei creative din România. Cum sunt aceste activități conectate?

Andrei Orcula: Calde salutări Bogdan, mulțumesc pentru invitație. Desenul este una dintre activitățile mele preferate, iar vinilul este doar un mediu-suport. S-a întâmplat să ne întalnim la Misbits, într-un loc destinat vinilurilor, în care mi-am prezentat arta în context.

Cum fiecare are perspectiva lui, în drumul meu după liceu am punctat în stil propriu arhitectura, fotografia, publicitatea și mai apoi spiritualitatea care m-a readus la desen. Am renunțat la Mincu după 3 ani pentru a intra în publicitate cu o mână de fotografii, dintr-un simplu hobby.

Introducing Andrei Orcula

La mine a durat 8 ani să desfac suficient ambalajul universului publicitar cât să descopăr ‘ciocolata’ pe care o mâncam încă de la început cu foarte mare plăcere și devotament. Industria creativă din România este o incredibilă sursă de bogăție din prisma oamenilor care o compun și o mai mare păcăleală decât biserica în același timp, la nivel de industrie.

Revenind la activități în general, le văd ca pe niște punți care leagă diferite aspecte ale existenței mele. Sunt interconectate și se susțin unele pe celelalte.

AB.: Fiecare activitate generează insights. Turismul, spre exemplu, ajută la o înțelegere mai amplă a destinațiilor sau a obiceiurilor călătorilor. Dar în cazul îndeletnicirilor tale, cum și la ce îți folosesc acestea?

AO.: Totul este o joacă. În școala primară și în gimnaziu frecventam atelierele de artă ale D-lui Constantin Kessler la Școala de Muzică și Arte Plastice nr. 4 din București. Acolo am luat pentru prima oară contact cu roata culorilor și armonia cromatică, cu variile medii folosite pentru a primi expresia artistică, precum hârtia, pânza, lemnul, sticla sau cu o sumedenie de tehnici mai mult sau mai puțin convenționale ca și desenul, pictura, gravura, modelajul și sculptura în lut, lutul ars, etc.

De la advertising la artă

Apoi, din perspectiva mea, a urmat o pauză de la actul creativ. În liceu mi-a plăcut să dorm. Abia la Facultatea de Urbanism, la Mincu, am reluat desenul dintr-o altă perspectivă, geometria în spațiu fiind una dintre marile bucurii.

Alte descoperiri au fost importanța funcționalității, simplității, folosirii esenței ca bază sau arta în arhitectură.

Cea din urmă bucurie descoperită aproape dispăruse pentru mine în anul 3 când am decis să schimb macazul, intrând în singura industrie care mi-ar fi putut da de lucru pornind de la cele câteva fotografii pe care le aveam de arătat. Am descoperit fotografia digitală în facultate. Habar nu aveam ce făceam, dar imaginile găseau public.

Instantanee cu personalitate.

Mai târziu am observat conștient conversația pe care o aveam cu lumina.

Toate aceste îndeletniciri mă ajută să mă descopăr și să mă dezvolt. Totul e conectat, fiecare experiență te transformă. Important pentru mine este să fac ce simt, atunci când simt.

AB.: Povestește-ne o zi obișnuită din viața ta. Cât timp aloci proiectelor personale și cum îți organizezi programul?

AO.: Viața mea este un proiect personal. Dezvoltarea expresiei interioare are libertate în toate activitățile mele. Programul este foarte flexibil. Îmi place când mă trezesc dimineața la 7 și mă găsesc necesar și suficient. Toate celelalte vin la timpul lor. Îmi place să iau lucrurile în ordinea în care îmi vine. Cu cât sunt mai relaxat, cu atât mă mișc mai eficient. Odată ce spațiul meu e limpede, curat, mă apuc de alte proiecte în curs. Îmi place să stau în natură, în fiecare zi. Acolo mă simt cel mai acasă.

Mandale pe vinyl

Mandale pe vinyl

AB.: În mandalele pe care le realizezi, doar o parte a vinyl-ului este acoperită cu desen. Cealaltă încă se poate asculta. Există vreo legătură între ornament și melodie? Ne poți vorbi despre relația ta cu muzica și alte medii în care îți găsești inspirația?

AO.:

Ornamentul este melodia. O succesiune de puncte și linii drepte sau curbe, îmbinate în ritmuri pentru a alcătui o unitate cu sens expresiv.

Ador creațiile pe care le pot simți în adâncul ființei mele, ce nu au nevoie de explicații sau alte etichete. Muzica satisface toate aceste cerințe. Îmi place să ascult mama natură în toate efectele ei, de la păsări, vânt, ploaie până la focul întreținut de lemn. Îmi mai place să ascult cu simțurile extinse, culorile, formele, compozițiile. Fiecare are melodia proprie. Totul este muzică.

Găsesc inspirație ca și forță creatoare în orice moment am nevoie. Sursa ei este însuși primul timp al respirației. Spațiul meditativ facilitează claritatea informațiilor primite. Pentru mine creația vine de la interior și va reflecta mereu starea mea de spirit. În ceea ce privește desenul mandalelor, știu doar că pornesc de la centru. N-am niciodată un plan de lucru la început, în afara intenției setate.

Punct cu punct, linie cu linie, desenul pare că se construiește singur.

Tehnica mandalei

AB.: Cu ce instrumente îți realizezi desenele? Ce elemente sau tehnici noi te atrag?

AO.: În general îmi place să folosesc ceea ce am la îndemână. Orice lasă urme e un instrument util. Orice acceptă manipulare este un mediu-suport de folosit. În tehnica desenului, penița și tușul sunt preferatele mele cu toate că acum folosesc markere Posca cel mai des, datorită fiabilității lor.

Folosesc mâna liberă pentru a lucra, datorită numărului redus de filtre dintre sursă și creație. Există o energie pe care o infiltrăm în orice facem. Cu cât e mai pur și limpede întreg canalul informației creative, cu atât mai expresivă ajunge a se dovedi creația finală.

AB.: Moonlight breakfast și End of the World Party sunt doar câteva din rezultatele colaborărilor pe care le-ai avut cu Les Ateliers Nomad. Mai sunt planificate colaborări?

AO.: Les Ateliers Nomad sunt parte din acea bogăție creativă menționată la început, care a avut curajul a face și altceva decât i se spune. Iubesc să lucrez cu ei. Respect. Colaborările au fost toate spontane și voi răspunde cu bucurie la următoarele.

Les Ateliers Nomad

AB.: Tehnologia avansează poate mai rapid decât capacitatea noastră de a o urmări. În aceste condiții, tu ce crezi că este mai potrivit, să îți centrezi atenția pe un domeniu anume sau să intri în contact cu arii cât mai felurite?

AO.: Am făcut mereu tot ce mi-am dorit. Am luat mereu contact cu tot ceea ce m-a atras și am dat mereu curs plăcerilor. Nu imediat am observat cum o experiență o completează pe alta indiferent de domeniu. Polivalența apare în urma explorării cât mai multor și variate arii de activitate.

Corpul uman este tehnologie avansată. Tehnologia la care te referi este pentru mine mai repede un blocaj, o limitare în adevărata expresie a sinelui.

Tableta pe care desenez și softul folosit interpretează informația primită de la mine prin stilou sau mouse conform unor reguli prestabilite, aducând un aport artificial, mecanic, aparent fără sufletCu toate aceastea mă bucur să pot ajunge în mai puțin de 3 ore la Stockholm, Londra sau Paris și de alte lucruri deștepte care îmi ușurează aparent viața.

Mandala

AB.: Fotografii realizate de tine fac parte din colecția Moir Art. Care sunt temele pe care le abordezi în imaginile tale și ce tehnică preferi?

AO.: Cel mai mult îmi place fotografia ambientală, sau de stare. Îmi place să surprind atmosfera în cadre urbane sau din natură. Nici cu fotografia nu am avut un plan clar. Plimbam camera digitală după mine tot timpul și o foloseam ori de câte ori mă atrăgea câte ceva. Fotografia a fost mereu doar un hobby. Sunt onorat a fi prezent în colecția Moir Art.

Orcula

AB.: Am o curiozitate sinceră față de numele tău, mi se pare foarte sonor și plin de necunoscut. Ce înseamnă pentru tine? Știai că este numele unui gen de melci din Alpi?

AO.: Am și eu o curiozitate sinceră față de numele meu, dar nu neapărat mai multe informații decât ai prezentat în întrebare.

Primul nume, Andrei, îmi sună a lumină în văzduh, iar cel din urmă, Orcula, are greutatea energiei elementului pământ.

AB.: De aproape 11 ani la feeder.ro avem grijă să realizăm conexiuni între cei pasionați de muzică electronică alternativă sau de design, fie acesta interior sau exterior. Pe la noi au trecut Aitch, Pisica Pătrată, Kitră, Irlo, Bast și Ghică Popa. Ție cum ți se pare inițiativa și la ce nivel relaționezi cu site-ul nostru?

AO.: Comunicarea între artiști și public mi se pare esențială, iar Feeder.ro face această legătură să pară naturală, lejeră prin rubrica ‘Insider’ în primul rând. Mulțumesc.

Ne-a făcut plăcere!

insider-signature-1

Photo VJ VLC
1 Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2004 - 2019 feeder.ro

CONTACT US

Send us an email and we'll get back to you, asap. Thank you! ⭐️

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account