21 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

21 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Ne apropiem de universul lui Brâncuși cu ajutorul unei serii de 5 articole care vor surprinde diferite ipostaze ale operei sale. În prima parte vom revizui 18 sculpturi.

Update 2021: lista conține acum 21 de sculpturi. Dacă vrei să vezi mai multe lucrări incluse în această listă, spune-ne în comentarii.

UPDATE 2019: Prima ediție a cărții 📘 Un-hidden Street Art in Romania este aici pentru a te ajuta să descoperi arta independentă din spațiul public.

Capul lui Laocoon, 1900

Capul lui Laocoon, realizat din pământ, i-a adus lui Brâncuși o medalie de bronz în 1900, în cadrul unui concurs organizat la Școala națională de arte frumoase din București. (sursa: agerpres)

Lucrarea este o copie a capului personajului central din sculptura antică (cca. 27 î.e.n. – 68 e.n.) Laocoön and His Sons, numită și Laocoön Group, considerată și ea o copie, la rândul ei, după o lucrare elenistică din jurul anului 200 î.e.n.. Sculptura Laocoön and His Sons a fost (re)descoperită în Roma, în 1506, și se află acum la Vatican.

Bustul lui Ion Georgescu-Gorjan, 1902

În 1902, Brâncuși realizează bustul lui Ion Georgescu-Gorjan. Merită citate următoarele din procesul creației:

…îi lua cu compasul măsurile fruntii, arcadei sprâncenelor, nasului, proeminența bărbiei, dimensiuni care se întipăreau apoi în lutul pe care degetele dibace îl modelau cu siguranța talentului și a meseriei bine învățate.”

Barbu Brezianu

Bustul lui Carol Davila, 1903-1912

Prima lucrare la comandă pentru Brâncuși a fost bustul lui Carol Davila. Începută în 1903, aceasta s-a turnat în bronz abia prin 1913.

Gipsul care reprezenta model pentru turnarea în bronz se avariase între timp, Brâncuși nu mai era în țară, așadar s-a luat decizia de reparare prin suprimarea părților avariate. Brâncuși s-a gândit în 1938 să îi dea în judecată pe cei care au luat decizia. Brațele lui Carol Davila fuseseră ciuntite, iar chipiul rămăsese fără egretă.

Sărutul, 1907-1908

În 1907 apare lucrarea prin care Brâncuși își va afirma autonomia artistică. Aceasta se intitulează Sărutul și este executată prin tehnica tăierii directe.

”Nu poți să mergi la fondul bătăliei dacă nu se lucrează în sculptură cu tăietura directă. Modelajul este mai comod. Poți reveni, poți corija, adăuga, schimba, în timp ce tăietura directă cere o confruntare fără milă între artist şi materialele pe care trebuie să le supună.” – Ionel Jianu

O versiune mai mare (90 cm) a Sărutului. realizată în 1910 ,este unul dintre monumentele funerare din cimitirul Montparnasse din Paris, Franța, dedicat unei tinere originare din Kiev / Kyiv, Tatiana Rachewskaia. Citește mai multe despre această lucrare într-un articol (fr) scris de Grégory Rateau pentru publicația expaților francezi Le Petit Journal, sau în acest articol (en) publicat de hyperallergic, care a devenit în ultimii ani subiectului unei dispute legale între moștenitorii familiei, care o consideră proprietate privată a familiei, și statul francez, care a clasat-o ca monument public. O altă versiune a Sărutului poate fi văzută la Muzeul de Artă din Philadelphia.

Cumințenia Pământului / La Sagesse de la Terre, 1908

În 1908, Brâncuși realizează lucrarea Cumințenia Pământului, care a fost expusă în 1910 la București.

Danaida, 1908

O operă controversată este Danaida. Pe sculptură apare anul 1908, vreme la care Brâncuși nu se afla în țară. De aici au pornit îndoielile cu privire la adevăratul creator. În urma unor cercetări s-a stabilit că procesul de creație avusese loc în atelierul colecționarului Bogdan Pitești. Materialul folosit este piatra de vatră. Tudor Arghezi la acea vreme, spunea că, Bogdan Pitești oferea atelierul său sculptorilor și pictorilor. Prin spusele sale, Arghezi a sprijinit veridicitatea muncii și spuselor lui Brâncuși.

Lucrarea a fost într-un final cumpărată de către Bogdan-Pitești în 1914.

Peste 28 de ani, la o reafișare, sculptura a fost greșit etichetată ”Cumințenia Pământului”.

Coapsa (Fragment de tors) sau Tors I, 1909-1910

Ireproșabila fuziune dintre senzualitate și puritate prezentă în opera ”Fragment de tors”, din 1909,  a fost recunoscută prin decernarea marelui premiu în cadrul Salonului Oficial de la București în anul 1912. Astăzi ea se află la Muzeul de Artă din Craiova.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Portrait of Madame LR., 1909

Puțin cunoscuta Madame LR s-a vândut în 2009 cu 29 de milioane de euro la licitația organizată de casa Christie’s în Paris. La vremea aceea, suma reprezenta un sfert din bugetul României alocat pentru Cultură. De asemenea, tranzacția a depășit-o în valoarea pe cea a ”Păsării în Spațiu”, ultima fiind estimată la 24.5 milioane de euro. Misterul operei Madame LR se datorează faptului că a aparținut unor colecții private, în prima perioadă aflându-se în colecția artistului Fernand Léger, prietenul lui Brâncuși, și apoi în colecția deținută de Yves Saint Laurent și Pierre Bergé, care nu au expus-o niciodată. Află mai multe despre lucrare în acest articol (en).

La Muse endormie I, 1909-1910

Muza adormită reprezintă începutul acelei etape care îl va duce treptat spre distilarea formei și sentimentelor. ”La Muse endormie I” a fost una dintre cele cinci lucrări selectate și aduse la New York de organizatorii Armory Show în 1913.

“În 1909, Brâncuși a creat prima “La muse endormie” din marmură, care se află acum la Muzeul Hirshorn și Grădina Sculpturilor din Washington, D.C.”, spune Anika Guntrum, specialistă Christie’s. ‘Din această marmură a realizat un mulaj din ipsos, din care a turnat apoi șase bronzuri. […]”

Al șaselea bronz din serie a fost vândut la licitația Impressionist & Modern Art Evening Sale, în data de 15 Mai 2017, la Christie’s în New York, fiind adjudecat cu suma de 57.367.500 USD.

Potrivit Marielle Tabart, curator onorific la Centrul Georges Pompidou din Paris, muza originală a lui Brâncuși a fost baroneasa Renée Frachon, care a pozat pentru Brâncuși din 1908 până în 1910. În urma mai multor studii preliminare modelate în lut, o primă versiune sculptată în piatră (acum pierdută) era un „portret” în poziție verticală, cu o față ovală stilizată în care nasul și gura geometrice sunt ușor asimetrice.

Sleeping Muse din colecția permanentă Met Museum face parte dintr-o serie de patru bronzuri, turnate în 1910 după un mulaj al sculpturii în marmură, realizată în anul precedent.

Rugăciunea, 1907, și Bustul lui Petre Stănescu, 1910

Între 1907 și 1910 Brâncuși acceptă comanda monumentului funerar al lui Petre Stănescu din Buzău. Astfel au fost concepute ”Rugăciunea” și ”Bustul lui Petre Stănescu”, ambele în piatră de Măgura. Personajului feminin, care reprezintă lucrarea Rugăciunea, îi lipsesc brațul stâng și urechea stângă.

Astăzi ambele opere sunt prezente la Muzeul de Artă din București, în timp ce la Buzău au sunt expuse copii ale acestora realizate în bronz.

Măiastra, 1910-1918

Măiastra este o serie de treizeci de sculpturi de păsări în bronz și în marmură realizate de Constantin Brâncuși între anii 1910-1918. Dintre aceste sculpturi, opt versiuni ale lucrării Maiastra au fost identificate și localizate – trei din marmură, și cinci din bronz, dintre care:

  • Măiastra, 1910-1912, marmură albă, cu o înălțime de 55.9 cm, amplasată pe un piedestal compus din trei părți, realizat din calcar, cu o înălțime de 177.8 cm, a cărui secțiune centrală este lucrarea Cariatidă dublă / Double Caryatid, cca. 1908. Lucrarea se află în colecția permanentă MOMA.
  • Maiastra, 1911, bronz, se află în colecția permanentă Tate Museum. Citește mai multe despre lucrare pe site-ul tate.co.uk
  • Maiastra, 1912 (?), realizată din bronz și amplasată pe un soclu din calcar, având o înălțime de 73 cm. Lucrarea se află în colecția permanentă Peggy Guggenheim, în Veneția.

Mademoiselle Pogany, 1912

Una dintre cele mai cunoscute lucrări ale artistului este Domnișoara Pogany. Aceasta reprezintă un simbol național al artei moderne românești.

Brâncuși a realizat 19 sculpturi între 1912 și 1933. Multă atenție se acordă feței Domnișoarei, în special ochilor. În procesul de creație, un rol important l-a avut tânăra pictoriță originară din Ungaria, care la acea vreme studia arta la Paris și trecea din când în când prin atelierul sculptorului. Câteva întâlniri au dus la solicitarea ei adresată lui Brâncuși, aceea de a-i realiza portretul. Deși s-au produs mai multe încercări, abia după ce aceasta s-a întors în Ungaria, Brâncuși a sculptat în marmură capul acesteia. Lucrarea are ca referințe fotografia tinerei Margit Pogany și auto-portretul realizat de aceasta. În ambele, se observă capul minion dominat de coafura austeră reliefate de ochii mari și profunzi.

Brâncuși: Serie de sculpturi 1/4
Margit Pogany – auto-portret
Constantin Brâncuși exhibition at “291”, 1914. Published in Camera Work, No 48, 1916

Primul Pas, 1913

O lucrare cu un istoric interesant este Primul Pas, din 1913. Aceasta pare că ar povesti o întâmplare din viața lui Brâncuși, când acesta l-ar fi ajutat pe copilul Familiei Farquhar să facă primii pași. Sculptura a fost distrusă în împrejurări necunoscute și Brâncuși nu va mai reveni niciodată asupra acestei teme. Capul, singurul care s-a păstrat, a fost expus în 1926 la Galeriile Brummer din New York.

Vrăjitoarea, 1916

Pentru realizarea sculpturii Vrăjitoarea, Brâncuși a folosit un trunchi bifurcat de arțar.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Princess X, 1915-1916

Princess X”, afișată la expoziția independentă de la Paris din anul 1920 a fost subiectul multor controverse. Lucrarea o reprezintă pe Princess Marie Bonaparte, stră-strănepoata lui Napoleon, autoare și psihanalistă, care a contribuit la popularizarea ideilor lui Freud. Realizată din bronz și un bloc de calcar, sculptura are o înălțime de 61,7 cm, și se află în colecția permanentă Philadelphia Museum of Art.

Coloana fără sfârșit, lemn, 1918

Doi ani mai târziu apare în lemn de stejar prima versiune a Coloanei fără sfârșit / Endless Column. Aceasta a fost alcătuită din elementele care reprezenintă misterioase trunchiuri de piramidă suprapuse.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Leda, cc 1920

Istoria era rescrisă prin piesa ”Leda”. Brâncuși a refuzat să creadă că Zeus s-ar fi transformat într-o lebădă pentru a o cuceri pe Leda. Acest motiv a condus la inversarea personajelor și astfel Leda a devenit lebăda în viziunea lui Brâncuși. Opera să află la Muzeul de Artă din Chicago iar rotația acesteia spunea Brâncuși: ”neîncetat creează o nouă viață, un nou ritm”.

Portrait of Agnes E. Meyer, 1920

În anul 1920, Brâncuși creează sculptura Portretul lui Agnes E. Meyer în marmură și în lemn.

© bernardperroud

Pasărea în văzduh, Bird in Space, 1928

C’est un oiseau! Brâncuși vs. SUA

Pasărea lui Brâncuși a fost subiectul unui proces în care s-au re-evaluat metodele și criteriile de clasificare a artei din punct de vedere legal.

Declarația lui Brâncuși pentru Consulatul American explica procesul de creație, pentru a stabili originalitatea lucrării:

I conceived it to be created in bronze and I made a plaster model of it. This I gave to the founder, together with the formula for the bronze alloy and other necessary indications. When the roughcast was delivered to me, I had to stop up the air holes and the core hole, to correct the various defects, and to polish the bronze with files and very fine emery. All this I did myself, by hand; this artistic finishing takes a very long time and is equivalent to beginning the whole work over again. I did not allow anybody else to do any of this finishing work, as the subject of the bronze was my own special creation and nobody but myself could have carried it out to my satisfaction.

– Brâncuși

În Noiembrie 1928 judecătorii Young și Waite au deliberat în favoarea artistului. Decizia, redactată de Waite, concludea:

“The object now under consideration… is beautiful and symmetrical in outline, and while some difficulty might be encountered in associating it with a bird, it is nevertheless pleasing to look at and highly ornamental, and as we hold under the evidence that it is the original production of a professional sculptor and is in fact a piece of sculpture and a work of art according to the authorities above referred to, we sustain the protest and find that it is entitled to free entry.”

Seria Pasăre în văzduh conține șapte lucrări din marmură și nouă din bronz. Prima pasăre este sculptată în 1923, în marmură, și se află acum în colecția Metropolitan Museum of Art, în New York, oraș în care există alte două sculpturi, în bronz (1928 – în imagine, și cca. 1941), în colecția MOMA. Două versiuni ale sculpturii, un bronz din 1924 și din marmură din 1923-1924 sunt expuse la Philadelphia Museum of Art. National Gallery of Art din Washington, D.C., găzduiește două lucrări, din marmură (1925) și din marmură (1927). Un bronz din 1926 deținut de Seattle Art Museum nu este expus. Alte două lucrări din bronz (1925–1926 și 1927) sunt expuse la Los Angeles County Museum of Art și un alt bronz se află la Norton Simon Museum of Art, Pasadena, CA. Alt bronz cu dată de producție necunoscută este în colecția Peggy Guggenheim, în Veneția, iar National Gallery of Australia, Canberra, deține două lucrări din marmură, ambele cca. 1931-1936, una neagră și una albă.

Dacă vrei să știi mai multe despre procesul de realizare a păsărilor, poți vedea videoclipul realizat de Ci Khan Academy.

18 sculpturi ale lui Brâncuși revoluționează arta modernă

Adam și Eva, 1921

“Eva este așezată deasupra, în statuia mea, fiindcă rolul ei este de a perpetua viața. Ea este încântătoare și inocentă. Eva reprezintă fertilitatea, un mugur gata să lăstărească, un boboc gata să înflorească, o floare gata să rodească prin sămânță.
Adam este aşezat dedesupt, fiindcă el cultivă pământul. Robotește, asudă și suspină”.

– Brâncuși

Eva e o suprapunere de sfere si sectoare sferice ce degaja senzualism, iar Adam este redat printr-un romb cu laturile in zigzag. Statuia ”Adam și Eva” este concepută în anul 1921.

Coloana Sărutului, The Kiss (Column), 1935

Precursoare a Porții Sărutului, continuând ideile expuse în sculptura Sărutul 1907-1909, Coloana Sărutului / The Kiss Column, este realizată în 1935 din piatră și ipsos.

În articolul doi din serie, vom explora locurile sale natale și lucrările care fac parte acum din identitatea locului. De la național la internațional, în articolul trei călătorim la Paris pentru a afla mai multe despre atelierul în care Brâncuși a creat, cât și despre modificările suferite de acesta pe parcursul timpului. Ultima parte rămâne prentru moment, supriză.

Text de AB
Editat de Cristina Popa (random) & Andrei Racovițan (ubic)
Imagini © autorii

Vezi mai multe articole din serie