feeder insider w/ Tokyotoys

feeder insider w/ Tokyotoys

[read in EN]

feeder insider w/ Tokyotoys

Artist vizual și graphic designer axat pe minuțiozitate, Alexandru Atanasiu a.k.a. Tokyotoys și-a pus amprenta asupra identității vizuale a multor proiecte de succes – printre care și feeder.ro. Explorând geometriile ascunse din obiecte, Tokyotoys creează lumi obscure și personaje atipice, cu aer de legendă asiatică. Am stat de vorbă despre provocările colaborărilor creative, importanța educației prin joacă, reușitele recente dar și planurile de viitor. Banzai!

micro-univers / minimal / detaliu / jucării / ilustrație

Sportul meu preferat… desenul.
Când cade curentul… vine momentul.
Mi-aş face un tatuaj cu… fața privitorului pe fața mea.
Ultimul film pe care l-am văzut…  la 11 ani după lansare am reușit să văd și eu The Life Aquatic with Steve Zissou (2004).
Motto-ul meu este… venim mâine.
Îmi încep ziua cu…  mi-e și frică să zic.
Mi-ar plăcea să câştig… campionatul intergalactic de sumo.
Desertul meu favorit… éclair.
În timpul liber… nu există așa ceva.
3 artişti pe care îi admir… Jimmy Edgar, Luigi & Luca, Os Gemeos.

Introducing Tokyotoys

Violeta Năzare: Hello, Tokyotoys! Ce mai e nou cu tine? Ultima dată ne-am întâlnit la Street Delivery, cu proiectul VTREE, al cărui logo l-ai conceput. Ne-au plăcut mult abordarea minimalistă şi claritatea imaginii, asocierea instantanee şi naturală pe care o realizează cu produsul. Când ai început să desenezi în mod profesional şi ce te-a atras spre graphic design?

Tokyotoys: Nu știu dacă există un punct fix care să poată fi reperat pe axa timpului și care ar marca debutul meu profesional, știu doar că viața mea de pe Terra a avut un parcurs firesc până acum. Practic încerc să creez imagini pe care îmi doresc să le văd în realitatea 3D și este ceea ce vizez atunci când încep o colaborare. Asta a atras în jurul meu oameni cu aceeași viziune, care se puteau conecta cu lucrurile pe care le fac.

V.N.: Până la colaborarea cu VTREE, te-ai mai ocupat de identitatea vizuală a altor proiecte inedite, cum ar fi trupa GOLAN, Ginger Group sau Santa’s Digital Workshop, un atelier de design modular şi fabricare 3D susţinut de Asociaţia Studenţilor la Arhitectură în colaborare cu Modulab. Care consideri că sunt provocările cele mai mari în astfel de parteneriate? Ce fel de proiecte te atrag?

T.T.: Uneori e mai greu la început până se stabilește o legătură între colaboratori. Una dintre provocări este pentru mine alegerea unei direcții atunci când există mai multe variante cu potențial.

7.6
One
X

V.N.: Cât priveşte iniţiativele personale, vara aceasta ai primit recunoaştere internaţională pentru lucrările create în cadrul 36daysoftype, o provocare adresată designerilor, ilustratorilor şi artiştilor grafici din întreaga lume de a reinterpreta vizual, timp de 36 de zile, o serie de litere şi de cifre. Dintre cele 18 lucrări ale tale, 2 au ajuns chiar în Hall of Fame-ul platformei şi ţi-au adus o expunere semnificativă. Cum ai descrie experienţa 36daysoftype de anul acesta? Cu ce a fost diferită faţă de ediţia anterioară?

T.T.: E un mic maraton și contează să ai anduranță.

După primele zile începe să se întâmple o matematică interesantă pentru că se transformă totul într-o orchestră și se sincronizează.

Iar spre sfârșit m-am simțit puțin epuizat, ajunsesem să desenez 2-3 variante pe zi și să nu postez niciuna, pentru că mereu îmi veneau idei noi despre ce aș putea face. C’est la vie.

V.N.: Cunoşti concursuri similare organizate în România? Cât de uşor – sau de greu – este pentru un artist grafic să se promoveze pe planul comunităţii locale româneşti?

T.T.: Nu știu pentru că eu nu vizez in niciun caz această scenă. Pe mine mă interesează în punctul ăsta să ajung la oameni pe care chiar îi interesează zona pe care o acopăr și eu, dar cred că depinde de fiecare individ dacă este greu sau ușor.

Zero

V.N.: Lucrările tale sunt foarte puternice şi bine definite, graţie unei atenţii la detalii ieşite din comun şi a unui perfecţionism incontestabil. Care consideri că a fost cea mai mare influenţă asupra stilului tău şi care sunt sursele tale de inspiraţie? Cum arată universul Tokyotoys și cine îl populează?

T.T.:

Jucăriile au jucat și joacă un rol foarte important în viața mea. Ele stau la baza arhitecturii minții mele pentru că ele sunt o reflexie a culturii din care facem parte.

Până la Primul Război Mondial majoritatea jucăriilor erau produse în Germania, însa după terminarea acestuia nu prea mai voia nimeni să cumpere nimic produs în Germania. Cât a durat războiul, majoritatea jucăriilor au devenit “jucării de război”. După perioada asta a escaladat industria jucăriilor în Japonia, a cărei economie era zdruncinată. Așa au început să apară jucăriile mecanice. Apariția televizorului a avut din nou un rol important în industria jucăriilor pentru că ele au început să facă parte din cultura populară a cinematografiei. De exemplu, jucăriile “Star Wars” se colecționează în toată lumea și în ziua de azi. Cum jucăriile reflectă cultura și istoria, un alt mare impact l-a avut începerea programului de explorare spațiala. Acesta a declanșat un val de jucării pe această tema. Clasicul “Teddy Bear” a fost creat și botezat după o caricatură inspirată dintr-o întâmplare reală. Al 26-lea președinte american, Theodore Roosevelt (“Teddy”), refuza să împuște un urs capturat în timpul unui eveniment de vânătoare din Mississippi în 1902.

Primul contact cu realitatea are legătură cu joaca, adică o activitate intuitivă care ajută la acumularea unor experiențe empirice.

Există o varietate largă de jucării, de la cele improvizate din obiecte comune la jucăriile modulare, cele educative și așa mai departe, dar ele au un element comun și anume imaginația cu care contribuie utilizatorul în această ecuație. Imaginația face legătura între lumea reală și felul în care ne raportăm noi la aceasta.

pi

V.N.: Spune-ne mai multe despre filosofia cu care abordezi realitatea şi modul în care o transpui în desenele tale. Care sunt principiile după care te ghidezi când desenezi?

T.T.: Mă ghidez după principii foarte simple până la urmă. Lucrez mult cu cifra 7 și numerele 45, 60, 30, 25, 100, dar astea sunt doar câteva dintre secrete. Mai nou, când mă uit la ceas e ora 11:11. 11,22 si 33 se numesc “Master Numbers” și se află tot printre preferatele mele. Cred că formele geometrice sunt umbrele unor evenimente care se petrec în alte dimensiuni. Mă vei intreba, desigur, care este cel mai bun număr. Cel mai bun număr este 73. Pentru că este al 21-lea număr prim și pentru că dacă inversezi cifrele între ele ai 37, care este al 12-lea număr prim. În cod binar 73 se scrie 1001001 și este un palindrom. Sper că te-am convins 🙂

V.N.: Am vrea să aflăm câteva detalii legate de procesul tău de creaţie. Care e tehnica ta de lucru? Ce softuri ai folosit de-a lungul timpului şi care e preferatul tău?

T.T.: Până să ajungă lucrări digitale desenez schițe de mână care trasează direcția în care o să duc proiectul și mă ajută să-mi dau foarte repede seama de niște chestii. Geometria este un limbaj de care mă folosesc foarte mult.

Stage 1
Stage 2
Stage 3

V.N.: Ai fost unul dintre artiştii prezenţi la ediţia din 2013 Work in Progress, care a transformat garajul Ciclop în galerie de artă urbană. Din moment ce munca ta presupune de obicei intervenţia digitală şi lucrul behind closed doors, cum a schimbat experienţa faptul că ai desenat live, înconjurat de alţi artişti, fără apel la software sau retuşuri?

T.T.: Am avut puțin emoții, dar m-am simțit confortabil până la urmă. Mă simt mereu onorat sa desenez de mână, simt că e un exercițiu bun pentru mine.

V.N.: Una dintre ilustraţiile tale a fost expusă în Decembrie 2014 la Holy Fair, târgul de Crăciun organizat la Kabinet, alături de lucrări semnate de Kitră, Aitch, Irlo, Pisica Pătrată, Saddo, Mihai Barabancea şi mulţi alţi artişti şi designeri locali. Ai în plan o nouă expoziţie? Ce ne poţi spune despre proiectele tale viitoare?

T.T.: Momentan mă concentrez pe colaborările pe care le am, pentru că lucrările mele nu sunt niciodată gata, le îmbunătățesc mereu. Anul acesta am reușit să fac o selecție de 11 de lucrări pe care am de gând să le împart cu toată lumea. Stay tuned, for the best is yet to come!

TT @ Holy Fair

V.N.: De un an şi jumătate, ai devenit o parte importantă din feeder.ro şi ţi-ai pus amprenta asupra întregii imagini a site-ului, de la logo-urile categoriilor şi cover-urile pentru fiecare rubrică până la booklet-ul lansat la sfârşitul anului trecut. Cum a început această colaborare şi care a fost proiectul tău preferat? Ce părere aveai despre feeder la început şi cum s-a schimbat în urma implicării în activitatea sa?

T.T.: Feeder este un site pe care îl urmăresc de prin liceu. Mereu m-am întrebat de ce nu îl fac mai animat, mai personal, mai aproape de target-ul feeder, care este format din oameni deschiși la minte și “ahead of their time”. Cumva mi-am dorit mereu să ajung să umblu la el și am fost foarte fericit să pot face asta. Proiectul meu preferat este cel care îmi oferă cea mai mare libertate, iar în categoria asta includ absolut tot universul TT.

Two More

V.N.: O ultimă curiozitate: de ce “Tokyotoys”?

T.T.: Mă inspiră foarte tare cultura japoneză și deși știu că perfecțiunea e o noțiune abstractă care nu se poate atinge, mă excită rău de tot când ajungem aproape noi ca specie. Steagul actual al Japoniei – care este cunoscut sub numele de “Hinomaru” (cercul soarelui) – este unul dintre obiectele mele preferate pentru că livrează un mesaj foarte puternic într-un mod foarte direct.

TT este despre lucrurile pe care vreau să fac zoom, este despre geometrie și jucării și aduce un omagiu unei culturi de la care avem atât de mult de învățat.

TY TT

Ne-a făcut plăcere!

I LOVE YOU, XOXO!

Feeder Insider explorează universul exterior muzicii și artelor vizuale prin conversații deschise cu artişti locali şi internaționali. Treci și tu granița dintre uman și tehnologic în fiecare săptămână, aici. Un proiect editorial co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
feeder insider series

Leave a Reply to BogdanCancel reply