Marsul Oras accesibil pentru oameni!

Marsul Oras accesibil pentru oameni!

Marsul Oras accesibil pentru oameni!

Marsul Oras accesibil pentru oameni!
4 Iulie, 10:00

Sâmbătă, 4 iulie, are loc al doilea marș al pietonilor din București – Oraș pentru oameni!

Revendicăm orașul pentru oameni, un oraș accesibil, prietenos cu oamenii și care e conform cu reglementările și standardele urbanismului din zilele noastre. A venit momentul ca autoritățile din București să-și vadă și cetățenii, nu doar mașinile care ne tranzitează orașul.

Traseul marșului: Piața Victoriei, Calea Victoriei, Strada Dem Dobrescu, Bulevardul Magheru, Piața Universității.

În București, administrația publică continuă să ignore problema care îi afectează pe cei mai mulți dintre cetățeni – accesul pietonilor la spațiul public.

Problemele care ne scot în stradă sunt unele de care ne lovim zilnic, dar pe care administrația publică nu înțelege să le rezolve urgent:

– Mașinile parcate pe trotuar sunt un element comun in București – pietonii sunt nevoiția să utilizeze carosabilul pentru că trotuarul este considerat loc de parcare, politia nu respecta legea, iar ce se intampla in fata primariei Bucuresti nu e diferit de ce se intampla in restul orasului
– Persoanele cu dizabilități nu pot accesa independent spațiul public: deși există reglementări legale care prevăd obligativitatea accesibilizării spațiilor publice, acestea se dovedesc a fi mai degrabă prevederi opționale pentru administrația publică;
– Persoanele vârstnice, persoanele cu deficiențe de vedere sau copiii care deprind mersul pe jos sunt puși în pericol de gropile, cablurile și mobilierul urban ce populează abuziv trotuarele (atunci cand trotuarele nu sunt blocate in intregime de masini);
– Părinții, bunicii și însoțitorii copiilor în cărucioare resimt căruciorul mai degrabă ca pe o corvoadă într-un oraș în care nu e loc decât de parcat mașina;
– Semafoare sincronizate pentru a fluidiza traficul auto, fără niciun pic de considerație pentru pietonii care traversează strada, în fugă, sau care așteaptă în ploaie, vânt sau arșiță și acumularile de apa din intersectii care fac traversarile aproape imposibile;
– Supralicitarea “fluidizării” traficului motorizat – proiectele Primăriei Generale sunt cantonate în obiective care nu deservesc majoritatea cetățenilor orașului – pietonii, fără să arate că este capabilă să administreze măcar actuala rețea de străzi;
– Deszăpezirile vizează prioritar căile de rulare, pietonii fiind nevoiți să escaladeze munți de zăpadă plasați pe trotuare pentru eliberarea părții carosabile.

Aceasta este în fapt situația în majoritatea orașelor din România. Astfel că solicitările noastre sunt unele care vizează toate autoritățile publice la nivelul întregii țări:

– Modificarea legislației astfel încât, în cazul parcării ilegale pe treceri de pietoni, în stații sau prin blocarea trotuarelor, procesul-verbal de contravenție să poată fi completat pe numele proprietarului mașinii. În acest fel se simplifică procedurile de sanționare a acestor fapte.

– Respectarea Normativului NP 051 (publica în Monitorul Oficial în 2013) care prevede indicatorii tehnici obligatorii de accesibilizare a spațiului public. Astfel că solicităm tuturor Prefecturilor din România să verifice corelarea tuturor proiectelor de infrastructură cu acest document;
– Solicităm autorităților publice locale din toată țara să proiecteze orașele conform cu bunele practici din Europa – proiectele urbane trebuie să urmărească, în primul rând, încurajarea mersului pe jos, cu bicicleta și a transportului public. Astfel că solicităm creșterea calității spațiilor pietonale și măsuri active de încurajare a utilizării bicicletei si a mijloacelor de transport public.

Pe 4 iulie, începând cu ora 10, pornim în Marșul Oras pentru oameni! – părinții care vor să-și crească copiii într-un oraș uman, persoane cu dizabilități care vor un trai independent și un oraș incluziv, pietoni care nu mai vor să fie hăituiți și agresați de traficul motorizat urban și care nu mai vor să coboare printre mașini din cauza masinilor care au transformat trotuarele în parcări ilegale, pesoane vârstnice care nu vor să se mai teama de gropi șantiere, bălți și trotuare înzăpezite, șoferi care înțeleg că, înainte de orice, trotuarul și spațiile pietonale sunt ale pietonilor, bicicliști care înțeleg că nevoile pietonilor trebuie respectate.

Vrem să „accesibilizăm” agenda publică a autorităților, care este ocupată de străpungeri, lărgiri, pasaje rutiere, și prea puțin de calitatea spațiilor publice destinate mersului pe jos.

Vrem ca în București să avem opțiunea de a ne alege mijlocul de transport. Vrem ca oamenii să aibă opțiunea de a renunța la mașină, dar pentru asta avem nevoie de o infrastructură care să ne permită asta.

Vrem ca persoanelor cu dizabilități sa li se respecte drepturile. Toate bunele intenții la nivel administrativ de inserție socio-profesională a persoanelor cu dizabilități, la nivelul Municipiului București, sunt compromise de un oraș care nu le permite un minim de independență. Lipsa unui oraș accesibil ține persoanele cu dizabilități dependente de un însoțitor sau chiar captive în propriile locuințe.

Inițiatori marș: Activewatch, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), Organizația Națională a Persoanelor cu Handicap din România, Asociația Heart to Heart și Asociația Totul pentru tine.

Susținători marș: Ordinul Arhitecților din România Filiala București, Asociația pentru Tranziție Urbană, , Funky Citizens, Centru de Resurse pentru participare publică – CeRe, Fundația Estuar, Asociația Peisagiștilor din România- filiala București, Asociația Komunitas, Asociația Front, Asociația Mai mult Verde, Asociația Pro Patrimonio, Asociația Miliția Spirituală, Asociația ArhiTerra, Asociația Unu și Unu, Asociația Tandem.

Mulțumim domnului Perjovschi Dan pentru grafică!

Leave a reply (we review all comments)