feeder insider w/ Koma

Koma este fondatorul și directorul creativ Krack, unul dintre puținele brand-uri de streetwear din România. Grafician auto-didact, el se consideră mai puțin un artist, și mai mult un designer al cărui M.O. este comunicarea vizuală, cu scopul de a promova muzica, artele urbane, spiritul tânăr și rebel, ceea ce face cu succes prin tot spectrul de activități și colaborări Krack. Am stat de vorbă cu Koma și am pregătit un concurs, la finalul interviului.

Keywords: streetwear, local, music, urban, Dristor

Salut, Koma!

Iată ce ar vrea feeder să știe despre tine:

Dacă nu face krack, atunci face… graphic design,  all-day, everyday.
Ziua incepe bine cu… mic dejun (mai rar) și plimbarea animalului domestic
Mereu mi-a placut… să desenez
În copilărie… am fost fan Michael Jackson și The Prodigy
Locul favorit din București… zona triunghiulară care se formează din intersecția  străzilor Dristorului, Mihai Bravu și Camil Ressu
Un tricou este pentru mine… instrumentul perfect de transmitere a unui mesaj.
Logo-ul meu preferat este… greu… a trebuit să procesez, uite o primă selecție:

Piesa mea vestimentară de suflet este… șapca, fără îndoială.
Ultima pereche de sneakerși cumpărată… Nike Air Force 1.
3 persoane publice care mă influențează zilnic… (mult spus influențe zilnice, dar) James Jebbia, Bobby Hundreds, Nas.

Remus Skittles: Salut Koma! Bine te-am găsit. Krack este unul din cele câteva brand-uri de streetwear local, o idee pe care ai avut-o în 2011. La un an de la lansare, ce înseamnă Krack? Cât de mult ai păstrat din conceptul inițial?

Koma: Salutare, mulțumesc pentru invitație. Conceptul a rămas neschimbat. Încă de când am plecat la drum ne-am dorit să creăm un brand local de streetwear care să promoveze valorile acestui stil de viață (muzică cu toate ramificațiile, artele urbane, spiritul tânăr și rebel.)

Krack, photo © Cristian Vasile

RS: Care au fost cele mai mari obstacole in crearea brand-ului Krack? Ce sfaturi i-ai da unei persoane care se gândește să își deschidă propriul fashion label , fie street sau nu, în România?

K: Din start, dacă vrei să faci ceva serios, este nevoie să aloci mult timp acestui tip de muncă. Trebuie să ai în vedere că ai nevoie să-ți stabilești niște contacte, fabrici de croitorie, furnizori de material, personalizare, design, identitate, comunicare, vizibilitate, creația modelelor, tipografii etc. Nu e de neglijat nici aspectul financiar. Obstacole au fost și vor mai fi, important e să fii consecvent și să reușești să-ți duci la capăt planul.

“Scopul nostru în momentul de față este să creștem din ce în ce mai mult în România.”

RS: Cum este produs un item Krack? Ce iei în considerare atunci când selectezi materiale și producători?

K: Luăm în considerare în primul rând calitatea materialului și a mâinii de lucru. Asta poate fi cel mai anevoios proces, până îți stabilești niște colaboratori de care să fii mulțumit.


RS: Krack și-a făcut un obicei din lansarea noilor colecții în cadrul evenimentului Street Delivery. De asemenea, ți-ai făcut simțită prezența și la event-ul Sole & Shape – prima ediție. Ne poți spune mai multe despre importanța acestor evenimente de nișă pentru București și legăturile care se pot naște în acest mediu între brand-ul tău și public?

K: Acest tip de evenimente sunt foarte binevenite și necesare pentru propagarea și consolidarea segmentului de urban fashion autohton. Mai ales din cauza că sunt destul de puține și rare. Parcă abia de câțiva ani s-a mai cristalizat și publicul iubitor de streetwear, sneakers, accesorii, „vânătorii” de ediții limitate. Ca în orice comunitate, toți vorbim aceeași limbă, iei contact direct cu diverși clienți, poți aduna feedback în timp real. Este poate, cel mai plăcut sentiment când oamenii aleg să vină la tine pentru a deveni clienți, să întrebe de site, de colecții viitoare, într-un cuvânt: să ne aprecieze munca.

photo © Cristian Vasile

RS: Te gândești la extinderea label-ului Krack și peste granițe? Crezi că ai avea parte de același success și in magazinele din restul Europei?

K: Inevitabil, te gândești și la acest aspect, mai ales pentru că primim destule comenzi și de la românii din diasporă. Avem însă abia 1 an și jumătate, iar limita e cerul. Eu sunt pe principiul „toate la timpul lor”, dar deja am schimbat câteva contacte în 2 țări diferite. Marele challenge în orice țară străină (fie că e vorba de Polonia, Cehia, Germania, Franța, Spania sau UK) este să răzbați prin multitudinea de branduri locale, plus cele globale. Scopul nostru în momentul de față este să creștem din ce în ce mai mult în România.

“Dacă ar fi să fac o paralelă, cel mai mult aș asemăna Krack cu Rebel 8, deoarece în spatele tuturor creațiilor este un sigur om, legendarul tattoo graffiti artist, Mike Giant, care de-a lungul timpului a creat un stil unic și coerent.”

RS: Ești de părere că momentan scena streetwear din România este asemănătoare cu cea hip hop apărută imediat după revoluție* sau că ea își caută un stil original? (*Referitor la ‘importul’ de influențe externe)

K: Sunt de părere că este foarte greu să definești originalitatea într-un stil, fie el muzical sau vestimentar. Dacă nu vorbim de oină, folcor sau cultură românească, totul este importat,  valabil și pentru însăși conceptul de „streetwear”. Există deja un brand urban care își trage inspirația din folcor și un altul focusat pe naționalism. Dacă nu vrei să te îndrepți în vreuna din aceste direcții, cred că automat vrei să transmiți și alte mesaje, însă trebuie neapărat să fie relevante și pentru publicul din target-ul dorit.

“Mă leg de muzică pentru că o consider unul din principalii vectori de imagine pentru streetwear.”

RS: Ai precizat în interviul de pe metropotam.ro că printre labelurile tale preferate se numără Crooks & Castles, Rebel 8, Supreme, Obey. Poți să ne spui mai multe despre similitudinile dintre design-urile tale și cele de la Crooks sau dintre logo-ul Krack și cel Krew? Simple ‘omagii’ sau mai mult de atât?

K: Nu știu dacă există vreun pasionat de streetwear căruia să nu-i placă brandurile enumerate mai sus. Cam toate au împărtășit aceeași idee comună când au luat naștere. Pasiunea pentru cultură skate/bmx/rolling, muzică punk/hip-hop/metal, street art ș.a.m.d. Dacă ar fi să fac o paralelă, cel mai mult aș asemăna Krack cu Rebel 8, deoarece în spatele tuturor creațiilor este un sigur om, legendarul tattoo graffiti artist, Mike Giant, care de-a lungul timpului a creat un stil unic și coerent.

Legat de KREW, având și 2 litere la comun, probabil o simplă coincidența. Logo-ul KREW este un K încadrat de 2 dreptunghiuri întrerupte, pentru Krack am folosit până acum 2 monograme și 2 variante de lettering, încerc să las brandul ceva mai flexibil din acest punct de vedere.

Probabil am fost inspirat conștient sau subconștient de astfel de brand-uri încă de pe vremea celor precum Mecca, Triple 5 Soul sau Ecko, însă mereu m-am ferit de similitudini neasumate.

RS: Cum ți se pare curentul actual din fashion de trickle down, din strada pe runway, si de mixul brandurilor high end (Alexander Wang, Balenciaga, Balmain, Comme des Garcons) cu cele street? (ex.: Nike Air Force 1 x Ricardo Tisci, Adidas x Rick Owens sau Alexander Wang S/S 2015)

K: Nedorind să par bătrânul din spatele autobuzului, sunt de părere că aceste mixuri se îndepărtează destul de mult de conceptul care stă la baza streetwear-ului. Curentul cred că are la origini adoptarea unor branduri precum Tommy Hilfiger sau Ralph Lauren de către artiști și persoane marcante din perioada de aur a hip-hop-ului (1992-1999). Raekwon, Grand Puba, Method Man, Russel Simmons, Mary J Blige sau Aaliyah au propulasat curentul de high-end fashion în cultura street. Cu timpul, bineînțeles, influențele și-au făcut apariția tot mai mult în colecțiile anumitor branduri. Sean John de exemplu, s-a transformat în timp dintr-un brand clasic de streetwear într-unul de fashion designer. Partea de luxury a fost mai mereu prezentă în hip hop, în funcție de trenduri, începând cu Big Daddy Kane și terminând cu a$AP Rocky (ascultă se în Fashion Killa). Unele streetbranduri au ieșit evidență parodiind diverse logouri ale unor label-deja high-end, un bun exemplu fiind celebrul al „Comme Des Fuckdown” că brandului SSUR vs. Comme des Garcons.

Ricardo Tisci / Givenchi & Kanye cred în au fost niște game-changers văd materie de mainstream/urban fashion acum câțiva ani. Unii o văd ca pe o evoluție firească, atunci când atingi un anumit prag, dar personal și mare o doză și de vanitate opulență care se bat cap în cap opinia mea – cu valorile unui streetbrand.

RS: Consideri că vreun MC din scena hip hop din România are un stil vestimentar aparte? Un top 3 ar fi și mai bine.

K: Din punctul meu de vedere nu prea am ce să aleg, pentru că nu se diferențiază prea mult vreunul anume. Unii au rămas pe un stil mai clasic „baggy”, alții au făcut switch-ul după trendurile despre care povesteam mai sus. E bine că am scăpat de „durags”.

photo © Cristian Vasile

RS: Cum vezi întreaga scenă streetwear în următorii 3 ani? Atât cea din România, cât și worldwide.

K: Pe plan global, din fericire pentru gusturile mele, parcă în ultimii ani se face tot mai mult simțită prezența unui comeback al anilor 90, dar updatat la 2015. Vezi Joey Bada$$, Kendrick sau Flatbush Zombies. Mă leg de muzică pentru că o consider unul din principalii vectori de imagine pentru streetwear. Ca o paranteză, va apărea în curând la Sundance Film Festival documentarul „Fresh Dressed” care ilustrează evoluția acestui stil vestimentar.

În România sper doar să se dezvolte mai mult, să nu mai apară diverse pseudo-brand-uri copycat. Noi avem un delay de vreo 15 ani, suntem abia la început, dar deja s-au conturat niște nume. În 3 ani ar trebui deja să vorbim de o piață mai calitativă și diversificată.

SubCarpați photo © Alex Bărbulescu

Krack – We Got Gunz [wip]

RS: Ce înseamnă pentru tine, și implicit KRACK, activitatea feeder din ultimii 10 ani?

K: Feeder încă de la apariție a reprezentat un ghid foarte ok de lifestyle, a acoperit o gamă largă de subiecte, trecute prin filtrul calității (party-uri, concerte, lansări, fashion, design). Chapeu bas Igu și echipei care a preluat ștafeta. Legat de Krack, este și o legătură mai specială, pentru că am avut plăcerea de a lucra cu Igu pentru primul lookbook oficial. Deci, numai de bine!

Remus Skittles

Editor / feeder.ro

photo © Cristian Vasile

CONCURS

Krack și feeder au pregătit pentru tine primul concurs dintr-un insider, iar premiile sunt super nice: 1 x Krack Brand hoodie și 1 x Keep It Hardcore panel hat. Vom avea 2 câștigători iar regulamentul este simplu: descrie în 3 cuvinte streetbrand-ul Krack și menționează ce vrei să câștigi (hoodie sau șapcă).

Așteptăm răspunsurile până Miercuri, 18 Februarie. Câștigătorii vor fi aleși prin random.org. Succes!

62 thoughts on “feeder insider w/ Koma”

  1. Pingback: feeder insider booklet / e-book / party | Feeder

  2. Pingback: 58 feeder insider interviews | Feeder

  3. Pingback: Concurs feeder insider w/ Koma – câștigători | Feeder

  4. Smecher, original, creativ.. Plus, sunt un mare fan Hades Records si Hades Wear… Detin produse din partea Hades-ului…

    Vreau Hoodie, nu port sapca.

  5. Koma, se vede ca iti place ce faci si ti se potriveste asta ca…un tricou KracK 🙂

    Enjoy the ride! Continua sa-i inspiri pe cei din jur! 😉

  6. Cele 3 cuvinte cu care descriu brandul crack sunt: calitate, inspiratie si loialitate.
    As dori sa concurez pentru sapca.
    Multumesc pentru oportunitate!

  7. Krack in 3 cuvinte? Fresh, original, stradal.
    Raspunsul e pentru sapca(am deja un hanorac de la Krack si multe tricouri, e timpul si pentru prima sapca)

Leave a Reply to NicolasCancel reply