SWANS live

  • by

SWANS live (Young God Records, USA), in premiera in Romania

Sambata 18 mai, pe scena clubului Control va performa una dintre cele mai fascinante si bulversante trupe din lume: SWANS. Show-ul artistilor new yorkezi, aflati in premiera pe o scena romaneasca, va va schimba perceptia asupra tot ceea ce inseamna profunzime si intensitate in universul sonor. Prepare for the most astonishing mind-blowing “sonic/psychic experience”!

Bilete: 65 de lei prin Easytickets.ro

Infiintata la New York in 1982 de catre Michael Gira, Swans se gaseste propulsata direct in inima miscarii momentului: No Wave. Scena cu care este asociata initial se consuma rapid, la fel ca ritmurile sale, dar muzica lui Gira & co., privind retrospectiv, pare mai degraba o reactie la aceasta: nu numai ca Swans sunt printre putinele trupe din zona respectiva care reusesc sa patrunda in anii ’90, dar si din punct de vedere muzical – o serie de atacuri lente, dure, dar complexe compozitional, a caror suprafata agresiva ascunde multe straturi, intotdeauna frizand industrialul, dar fara a se dedica niciodata exclusiv acestuia.

EP-urile de inceput ale formatiei sunt conduse de un sunet abraziv, ce este descris pe alocuri ca fiind “sunetul post-punk-ului strecurandu-se inapoi in pantec”, si au ca repere sesizabile compozitiile lui Glenn Branca (printre putinii carora Michael Gira le acorda cu generozitate statutul de influenta) sau primul grup format de Nick Cave, The Birthday Party. Componenta variaza de la album la album, gravitand in jurul lui Gira, dar in anul 1986, odata cu “Greed”, Jarboe se alatura proiectului, devenind o constanta pana in 1997. Aceasta perioada aduce o diversificare a sunetului – vocea feminina contrasteaza cu tonul impunator si deseori brut al lui Gira; sunt incorporate instrumente acustice si este descoperit treptat un sunet orchestral, baroc, iar versurile capata semnificatii religioase (“fara a imbratisa sau a ridiculiza religia, ci doar pentru a explora puterea inerenta din mesajele sale”).

Dupa “Children of God” (1987), are loc o cotitura – daca o parte din energia atacului fonic pare ca s-a pierdut, aceasta este fapt dozata in lungimea si consistenta pieselor. Acumuland atat experienta cat si o paleta diversa de colaboratori, Swans ajunge ca in 1996 sa compuna ceea ce pare a fi o buna insumare a activitatii sale de pana atunci, “Soundtracks for the Blind”, cu care se incheie de altfel prima etapa din existenta sa. Cu elemente de dark ambient, sample-uri si o instrumentatie complexa, albumul este descris ulterior ca fiind un important catalizator in formarea genului post-rock. Intre timp, Michael Gira formeaza propria casa de discuri, Young God Records, ce distribuie albumele Swans, dar cu care semneaza si Devendra Banhart, Lisa Germano sau Larkin Grimm, precum si The Angels of Light, proiectul solo al lui Gira, inceput in 1998, imediat dupa dizolvarea Swans.

In 2010, Gira foloseste intreg profitul acumulat cu Young God pentru inregistrarea unui nou album Swans, “My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky”. Fiind inca de atunci descrisa ca “una dintre putinele reformari care s-au ridicat la inaltimea asteptarilor”, aceasta a doua incarnare a Swans produce “The Seer”, caruia i se acorda numeroase distinctii “albumul anului”, prin care Gira isi rafineaza in continuare sunetul fara a-l dilua. In cei peste 30 de ani de existenta, Swans au experimentat constant cu elemente recurente si tipuri de sunete bine definite, dar care se reflecta in moduri diferite de-a lungul timpului, toate regasindu-se pana la urma in motivatia lui Michael Gira pentru alegerea numelui Swans – “Lebedele sunt creaturi superbe, maiestuoase, dar au un temperament imprevizibil”.

Discografie partiala:
Filth (1983); Cop (1984); Greed/Holy Money (1986); Children of God (1987); The Burning World (1989); White Light from the Mouth of Infinity (1991); Love of Life (1992); The Great Annihilator (1995); Soundtracks for the Blind (1996); My Father Will Guide Me up a Rope to the Sky (2010); The Seer (2012).

Swans in 2013, pe “The Seer” si live: Michael Gira – voce, chitara acustica si electrica, harmonica, casio; Norman Westberg – chitara electrica, voce; Christoph Hahn – chitara; Phil Puleo – percutie, dulcimer, voce; Thor Harris – tobe, clopote, vioara, vibrafon, pian, clarinet; Christopher Pravdica – chitara bas, voce.

“The Seer” special guests: Jarboe, Karen O (Yeah Yeah Yeahs), Al & Mimi (Low), Akron/Family – voce; Ben Frost – sunete de foc (acustic si sintetic); Sean Mackowiak (Mercury Rev) – mandolina, clarinet; Caleb Mulkerin & Colleen Kinsella (Big Blood) – acordeon, dulcimer, chitara, pian.

“Swans are famous for the power of their assault, and justly so, but their lethal weaponry is intricately patterned. It’s this contrast, ultimately, that makes them so potent.” – BBC

“Unlike countless of their younger noisenik peers, Swans know how to carve their jams into fluid, delicate birdseye shapes, so that even the most free-form moments on The Seer have a sense of context and place that rules out accusations of amorphousness. Even better, the variety of registers on the album creates the powerful impression that this is a collective of people having delirious, exuberant fun as they hammer out their eclectic gothic experiments, hopping across genres and tones.” – Quietus Album of the Year

Documentar cu SWANS.

Leave a reply (we review all comments)