Paul Hitter – Urban Drawings

  • by

Pe 24 ianuarie 2013, ora 19.00, va avea loc la Dianei 4 (zona Piața Rosetti) vernisajul expoziției Urban Drawings semnată Paul Hitter. În cadrul evenimentului va rula în premieră filmul documentar cu și despre artist ”Exil” de Elena Nazare. Alături de desenele lui Paul Hitter va mai expune și invitatul său, Adrian Serghie, tânăr artist din Iași. Expoziția va fi curatoriată de Nona Șerbănescu și rămâne deschisă până pe 31 ianuarie. Și pentru că vernisajele lui Paul Hitter se termină oriunde în lume cu o petrecere, nici Dianei 4 nu va face excepție, muzica aleasă chiar de artist se va auzi până spre dimineață.

Paul Hitter a studiat și trăiește în Germania, la Munchen. Periodic expune în România în evenimente de grup sau personale. Este cunoscut publicului pentru conceptul său de “expresionism balcanic” pe care l-a construit plecând de la munca și preocupările sale artistice. Cu un interes permanent și nedisimulat pentru problemele sociale din România dar și din vestul Europei, unde trăiește, arta lui Paul Hitter amendează rasismul, discriminarea etnică, ipocrizia guvernelor și a sistemelor politice.

Elena Nazare, autoarea filmului Exil s-a născut la Bacău în 1986 și este absolventă a Universității de Arte București și a Facultății de Film Hyperion. Între 2005-2012 participă cu fotografii de artă la numeroase expoziții de grup în România: Bacău, București sau în străinătate: Franța, Austria, Ungaria. În 2010 ia premiul Future Movie la Festivalul de Film de la Galați pentru “You can make a difference”. În 2011 colaborează cu producătorul și regizorul francez Barbara Safarova pentru un documentar despre Eugene Hutz, solistul Gogol Bordello și demarează un documentar despre viața lui Dumitru Prunariu, cunoscutul cosmonaut. În 2012 Elena Nazare a fost aleasă fotograful proiectului “Test Europe Now! World Artists Initiative Khetanes” Fresco Bódvalenke Village, Hungary.

Filmul Exil este finalizat de autoare după aproape 3 ani de lucru și documentare. Filmul îl are în centru pe Paul Hitter, artist originar din România care duce o viată tipică emigranților din vestul Europei. Cultura rromă este inspirația lui Paul și pata de culoare a filmului Exil. Filmul este despre o călătorie continuă și pune în lumină problemele cu care artistul se întâlnește zi de zi în viața sa de ”cetățean de mâna a doua” în orașul Munchen din Germania, trădând totodată pasiunea și dragostea Elenei Nazare pentru viața rromilor.

Dincolo de pasiunea și verva cu care pictează Paul Hitter se ascunde mereu o cantitate mai mică sau mai mare de militantism. […] Între patriotul conectat la realitatea țării sale și artistul plecat în căutarea perfecționării ce nu poate îmbrățișa mediocritatea apare un conflict interior permanent ce funcționează uneori ca un catalizator alteori ca un combustibil pentru arderea etapelor artistice. Lungă paranteză pentru a explica sau justifica de unde nevoia lui Paul de a pune în <> realitatea românească sau, mai nou – europeană, cu balanța sa interioară a bunului simț. […]
Iar la această confruntare cu bunul simț pică Biserica Ortodoxă Română și habotnicii săi susținători, pică studenta româncă care își finanțează studiile prin videochat, pică edilii capitalei incapabili să rezolve problema eternă a ”aurolacilor” sau a ”maidanezilor” numiți elegant de opinia publică ”persoane fără adăpost” sau ”câini comunitari” după cum și birocrația Uniunii Europene. Oglinda ne cuprinde sub o formă sau alta pe toți: călător martor pasiv al unui furt în autobuz, oameni de bine ce trecem zi de zi pe lângă zeci de cerșetori în mașinile noastre, români atinși de mirajul vestului până la pierderea identității. Totuși desenele lui Paul Hitter nu sunt dogmatice și nu acuză pe nimeni. Ele apar ca niște gesturi firești ale sinelui artistic expus și supus permanent unui bombardament social și urban sau, dacă vreți, ca niște glume cinice-deocheate spuse pe sub un surâs îngăduitor.

Nona Șerbănescu, curator

Tags:

Leave a reply (we review all comments)