Despre consumerism: cu Mos Craciun la mall

  • by

Echipa CRIM* vă invită la o nouă întâlnire, pe data de 12 decembrie, ora 19:00, în locul deja știut: Comunitatea CRIM – strada Dianei nr. 4.

S-a spus despre secolul XXI că va fi spiritual sau nu va fi deloc.

Suntem de 5 ani în criză. La o lansare de carte, zilele trecute, Adrian Vasilescu – consilier al guvernatorului BNR – a spus că există voci competente care susţin că actuala criză va mai dura 8 ani, dar că există voci şi mai competente care susţin că, de fapt, va dura 40 de ani. Economiştii şi finanţiştii de pe mapamond privesc deja spre orizontul lui 2052. Se pare, deci, că nu vom reveni prea curând – sau poate nu vom reveni deloc – la stilul de viaţă dinainte de 2008.

Ni se spune, din ce în ce mai des, că lucrurile nu mai pot continua aşa. Dar ce anume trebuie să schimbăm în viaţa noastră?

Trăim într-o epocă de consumerism exacerbat. Cumpărăm mult, consumăm mult, aruncăm mult. Generăm tone de gunoaie. În oraşe, respirăm un aer viciat, la limita insuportabilului. Chiar dacă nu mâncăm la fast-food, consumăm o hrană chimizată, legume şi fructe crescute forţat, carnea unor animale care au trăit în condiţii inumane, produse de mari corporaţii supranaţionale care distrug sistematic micii producători locali, adică exact pe cei care ne-ar permite să ne alimentăm mai sănătos şi ar permite economiilor locale să se dezvolte. Consumăm fructe şi legume care vin din Africa de Sud după ce au tranzitat prin Olanda, cumpărăm pentru copiii noştri jucării care miros a petrol şi ne asezonăm mâncărurile cu usturoi din China. Oferim iubitelor, soţiilor sau mamelor noastre trandafiri fără parfum care vin tocmai din Ecuador.

Maşinile de spălat, calculatoarele, telefoanele, imprimantele, automobilele, pînă şi becurile sunt fabricate conform principiului „obsolescenţei planificate”. Dar pe cele mai multe le schimbăm doar pentru că a apărut un model mai performant. Suntem supuşi unui bombardament publicitar fără precedent şi ni se spune că reţeta fericirii stă în acel anume detergent, în maşina cu care ne transportăm familia sau în parfumurile de interior cu care ne „împrospătăm” aerul din case şi că suntem mai aproape de întreaga omenire folosind reţeaua acelui anume operator de telefonie mobilă. Vorbim cum consumăm – mult, dar comunicăm din ce în ce mai puţin, suntem mai pu’in empatici şi solidari şi ne simţim din ce în ce mai alienaţi.

Modul nostru de consum ne influențează alegerile zilnice. Suntem fericiți când consumăm mai mult? Sau, poate, pe drumul către ”tot mai mult și tot mai repede” pierdem din vedere ceva esențial? Ne vom petrece următoarele două săptămâni împodobindu-ne sufletele pentru a împărtăși ”quality time” cu cei dragi în jurul mesei de Crăciun sau isterizându-ne în agitaţia mall-urilor și hypermarket-urilor?

În prag de an nou, vă invităm la o discuție despre efectele perverse ale consumerismului și ale globalizării asupra existenței noastre și despre soluții alternative pentru o viață mai armonioasă, pe marginea filmului The Economics of Happiness, în regia Helenei Norberg-Hodge.

Invitaţii noştri:
Tiberiu Cazacioc – Asociaţia Grupul de Iniţiativă Radu Anton Roman
Ioana Lazăr – freelance Arts&Food
Laurenţiu Cernat – organizator Bazar cu lucruri gratis la Bucureşti

CRIM Café este un open event, vă așteptăm cât mai mulți și aprigi în dezbateri!

CRIM Café este un concept de laborator social alternativ, menit să stimuleze dialogul liber între participanți și să încurajeze gândirea critică și luările de poziție pe teme majore ale societății românești.

* “CRIM – Puterea stă în imaginație” este un proiect finanțat de CEE Trust, aplicant principal Miliția Spirituală, parteneri: Centrul de Resurse pentru Participare Publică CeRe, Grupul pentru Patrimoniu și Acțiune Civică, Asociația One World Romania și Asociația Română pentru Dezbateri, Oratorie și Retorică ARDOR.

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.