Bienala Tinerilor Artişti, ediţia a IV-a, 2010

Fundaţia Culturală Meta în parteneriat cu Goethe-Institut Bukarest şi Institutul Cultural Român organizează la Bucureşti, în perioada 8 octombrie – 7 noiembrie 2010, Bienalei Tinerilor Artişti. Expoziţia se va desfăşura la Palatul Ştirbei, de pe Calea Victoriei 107.

Sub titlul Police the police, ediţia din 2010 testează tensiunea care se creează între două noţiuni problematice: supravegherea şi subvegherea. Curatorul ediţiei este istoricul şi criticul de artă Mica Gherghescu.

“De o bună perioadă de timp spaţiul artistic contemporan este posedat de necesitatea acţiunii directe, radicale şi, eventual, politic eficiente în câmpul culturii. Este o nevoie afirmată fie prin activisme culturale intransigente, prin remodelări teoretice şi estetice, fie prin invenţii exuberante la nivelul practicii artistice. Într-un eveniment dedicat „tinerilor artişti” (în spirit şi nu în limite convenţionale de vârstă), expoziţia testează relaţiile noastre incorecte şi creative cu imaginile autorităţii, cu reprezentările ei intens vizibile sau difuz invizibile. „Subvegherea”/”sousveillance”, conceptul cheie al acestei ediţii, conţine aşadar datele unui premeditat camuflaj imaginativ. (Mica Gherghescu, istoric şi critic de artă)
Manifestările vor reuni la Bucureşti artişti din Germania, Franţa, Austria, Marea Britanie, Rusia, Polonia, Cehia, Albania, Elveţia, Italia, Portugalia, Olanda, Belgia, Serbia, Slovenia, Republica Moldova, Ungaria, România, India şi Statele Unite.
Expoziţia va explora forme şi suporturi artistice diverse (fotografie, pictură, obiect, noi media), în deplin consens cu ideea de transdisciplinaritate, de colaborare între artele vizuale şi ştiinţă.
Deschiderea expoziţiei va avea loc pe 8 octombrie, fiind precedată de un simpozion teoretic cu titlul „Catcher in the Eye. Practici creative incorecte, dispozitive şi strategii ale subvegherii”. Participanţii la simpozion sunt : Iara Boubnova (Bulgaria), Adrian Guta (România), Le peuple qui manque – Kantuta Quiros & Aliocha Imhoff (Franţa), Thomas Y. Levin (SUA), Marisa Olson (SUA/ Germania), Marta Smolinska-Byczuk (Polonia) şi Jason Waite (Marea Britanie).
Workshop-ul de critică de artă condus de Beata Hock (Agents et provocateurs) şi analiza de portofoliu vor fi organizate pe data de 9 octombrie.
Partenerii proiectului sunt: Goethe-Institut Bukarest, Institutul Cultural Roman, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Franţei la Bucureşti, Institutul Francez din Bucureşti, Ambasada Olandei la Bucureşti, Centrul Ceh, British Council, Centrul Polonez, Centrul Republicii Ungare.
Bienala Tinerilor Artişti urmăreşte promovarea creaţiei tinere, precum şi o mai bună reprezentare a artei contemporane româneşti pe plan local şi internaţional.
Proiectul este sprijinit de reţeaua europeană a institutelor culturale naţionale, EUNIC.

PARTICIPANTI:

1. POLICE THE POLICE
Curator: Mica Gherghescu

• Carla Ahlander – Germania
• Maria Luiza Alecsandru – România
• Artstation (Anne Hayes & Glenn Davidson ) – Marea Britanie
• Marc Bijl – Germania
• Zoltan Bela – România
• Roberto Bellini – Brazilia
• Neil Beloufa & Dorian Gaudin – Franţa
• David Bohm & Jiri Franta – Cehia
• Emanuel Borcescu – România
• Jasmina Cibic – Slovenia
• Elena Ciobanu – România
• Alexandra Croitoru – România
• diSTRUKTURA(Milan Bosnic& Milica Milicevic) – Serbia
• Uros Djuric – Serbia
• Harm van den Dorpel – Olanda
• Aldo Giannotti – Italia/Austria
• Lukasz Gronowski – Polonia
• Teodor Graur – România
• Driton Hajredini – Albania/Germania
• Nicu Ilfoveanu – România
• Mathias Jud & Christoph Wachter – Germania/Elveţia
• Kasia Krakowiak – Polonia
• Pavel Kopriva – Cehia
• Oliver Laric – Germania
• Benedek Levente – România
• Theo Ligthart – Germania
• Maxim Liulca – Moldova/România
• 2 META – România
• Olivia Mihaltianu – România
• N55 – Danemarca
• Vlad Nanca – România
• Csaba Nemes – Ungaria
• Mircea Nicolae – România
• Blue Noses Group – Rusia
• Auguste Orts(Herman Asselberghs) – Belgia
• Trevor Paglen – SUA
• Gheorghe Rasovszky – România
• Gordan Savicic – Austria
• Pascual Sisto – SUA
• Surekha – India
• Simona Tanasescu – România
• UBERMORGEN – Austria
• Peter Weibel – Austria
• Fani Zguro – Albania/Italia

2. Platforma Mirijana Peitler

• Lena von Lapschina – Austria

3. Platforma Jason Waite

• Shadi Habib Allah – SUA/ Palestina
• Carla Cruz – Portugalia
• Desire Machine Collective (Sonal Jain & Mriganka Madhukaillya) – India
• Gaylan Abdullah Ismail – Irak
• Chelsea Knight – SUA
• Oliver Ressler – Austria
• Ruti Sela & Maayan Amir – Israel
• Jin Shan – China
• Mirko Smerdel – Italia
• Marie Voignier – Franţa

6 thoughts on “Bienala Tinerilor Artişti, ediţia a IV-a, 2010”

  1. si cand spun “resturi” ma refer la lucrari bagate cu forta in selectie, ca sa “faca numar”.

    Cu toate ca apreciez lucrarile lui Nicu Ilfoveanu nu vad legatura intre tema bienalei si imaginea pe care acesta a ales (sau curatorul) sa o expuna : o femeie cu un bebelus in brate stand pe o banca, langa ea un controlor (nici macar, un “paletist” ), poate sotul, asta-i tot.

    Unde apare “subvegherea/surveillance-ul”? doar prin actul de a fotografia pe cineva intr-un moment nici macar atat de intim?

    Lucrarile Oliviei Mihailteanu au capatat o alta valoare, brusc. Ele nu mai sunt simple autoportrete dar niste “momente de auto surveillance” (de altfel sunt lucrari vazute pe la galeria Noua cu ani in urma si care insista sa apara din cand in cand de parca ar fi genul “ala” de lucrare).

    Majoritatea lucrarilor “multimedia/interactive” nu mergeau; erau scoase din priza sau calculatoarele de care depindeau erau blocate. Daca ar fi instalat o camera filmand persoanele care incercau sa le porneasca tot ar fi fost ceva.

    Printre alte minuni mai amintesc sublima banalitate a unui artist strain de a monta o camera care filmeaza live ce se intampla in fata palatului, asta a fost mai easy decat o masturbare, sorry.

  2. am trecut si eu azi pe la Bienala….

    pe langa faptul ca multe din lucrari sunt in totalitate pe langa brief mai sunt si de prin 2002 s.a.m.d

    Mi se pare un eveniment facut in graba, din “resturi”, alegere ce vine in defavoarea celor cativa care au avut intradevar ceva de aratat.

    Pacat de locatia care a trebuit sa sufere inca un restyling tipic romanesc : “hai ca n-avem bani ca sa facem ceva decent dar uite ca am reusit sa facem rost de spatiu’ asta tare si o putem arde underground, cu cabluri si chestii aparent improvizate, dar ele NU sunt improvizate etc ”

    6/10

  3. daca bucharest biennale cu prezenta internationala de marca, cu cronici in toate revistele mari, ti se pare mascarada si o pui in aceeasi sacosa cu bienala de tineret cred si eu ca ramai artist neexpus vesnic. te-ai intrebat daca nu cumva esti lipsit de talent? zic si eu…

  4. Ca la noi in tara nicaieri….Bienala Tinerilor Artisti si iti baga artisti care bat spre 40 de ani :))

    Totul functioneaza pe un nepotism sumbru, scabros.

    Gheorghe Rasovsky se ma incadreaza la “tanar artist”?

    Nicu Ilfoveanu? Alexandra Croitoru?

    Totul se face sub tejghea si situatia asta ma face curios intr-o privinta:

    oare domnul Pervolovici aka asociatia Meta a apelat la nume mai vizibile ca sa “spele rusinea” sau cei “vizibili” apuca de oriunde pot pe timp de criza?

    Partea de analiza portofoliu din cadrul ultimei editii a fost o caterinca: Ami Barak (considerat “atractia” evenimentului) nu a mai fost prezent ( a preferat sa fie prezent la un vernisaj) iar cei care au facut asa zisa “analiza” aveau mai degraba chef de stat la o cafea, ajungand sa dea participantilor aceleasi sfaturi, ca la horoscop.

    Mascaradele astea ce ajung sa fie investite cu titlul de Bienale (sa nu uitam recenta rusine propusa de Razvan Ion&Co) nu sunt decat mici oglinzi pentru personaje cu ego prea mare; sunt evenimente care exista doar pe teritoriul Romaniei, cu invitati de categoria 3-a dar cu pretentii de Bienala Veneziana.

    Mai avem mult drum.

Leave a Reply to opaidiridiCancel reply