Cartografierea istoriei invizibile II

  • by

sigla_cndb_sdfcs

Putinele informatii cunoscute publicului larg despre ceea ce s-a întîmplat cu adevarat în istoria dansului si a artei performative din România au facut posibila aparitia unui discurs care subliniaza mai cu seama absentele si golurile, intermitentele si pasajele. Pentru a încerca umplerea acestor goluri CNDB a deschis pe parcursul anlui 2008 un adevarat santier de cercetare si documentare, la care au luat parte: Irina Severin, Mihaela Michailov, Andreea Novac, Vava Stefanescu, Manuel Pelmus, Mihai Mihalcea, Florin Flueras si Brynjar Bandlien.

CNDB va invita vineri 06 martie, orele 18.30 la o noua serie de prelegeri si prezentari în premiera.
(intrare libera)

Partea I

„Si mama a dansat atunci. Oxigenarea arhivei”, de Mihaela Michailov

Eseul îsi propune o abordare sintetizata a conceptului de ’’arhiva mobila’’, partajata, cu dublu potential referential: prezentul îsi arhiveaza ’’trecuturile’’ si trecutul da cheia arhivarii ’’prezenturilor’’. Dansul contemporan românesc detine, paradoxal, ’’proprietatea lipsei’’, ceea ce face ca arhivarea sa devina un proces de recuperare, de reconstituire si de imaginatie, de fill in the blanks. Cum se poate reconstrui un eveniment pe urmele absentei? Nu devine absenta însasi un eveniment?

“Voci”, de Manuel Pelmus si Ion Dumitrescu

O prezentare a cîtorva documente vizuale mai putin cunoscute publicului, ce surprind cîtiva dintre protagonistii scenei de dans din România anilor 1968-1972 (Miriam Raducanu, Gigi Caciuleanu, Raluca Ianegic, Ruxandra Racovita si altii). Vizionarea va fi urmata de o discutie cu coregrafii Manuel Pelmus si Ion Dumitrescu care vor oferi mai multe informatii despre contextul în care au fost produse fragmentele coregrafice prezentate.

”Concerto Grosso” si ”In marea trecere”, doua creatii realizate de Miriam Raducanu si prezentate de creatorul Gigi Caciuleanu

Descoperita în arhiva personala a coregrafului Gigi Caciuleanu, creatia ”Concerto Grosso” realizata de Miriam Raducanu, în regia lui Mirel Iliesu, este o productie a studioului Sahia din anii ’60. ”In marea trecere”, o alta creatie semnata mai tîrziu de Miriam Raducanu pe versuri de Lucian Blaga si muzica Corului Madrigal îi va aduce în prim plan pe Miriam Raducanu, Simona Stefanescu, Sonia Dumitrescu, Raluca Ianegic si Gigi Caciuleanu.

Pauza

Partea a II-a

”Ciocanul fara stapîn”. Studiu de caz. Prezentare de Irina Severin

Noiembrie 1965 – Opera Nationala din Bucuresti prezinta în premiera mondiala la Paris spectacolul “Ciocanul fara stapîn” în coregrafia lui Stere Popescu. Odata trasa cortina, reactiile divergente ale publicului si ale criticilor de dans – de la entuziam la scandalizare- au creat o serie de controverse legate de stilul inedit al acestei reprezentatii. În plus, în România comunista a anilor ‘60 un asemenea eveniment nu putea trece neobservat. În ce consta “ineditul” acestui spectacol si care au fost consecintele sale asupra dansului românesc sînt cîteva din întrebarile la care încerc sa raspund.

”Ciocanul fara stapîn” – abordari alternative. De la informatia scrisa si teorie la practica artistica – o prezentare de Brynjar Bandlien si Florin Flueras.

CNDB a lansat la finalul anului trecut invitatia destinata tinerilor coregrafi de a participa la procesul de cercetare si reflectie deschis în jurul creatiei ”Ciocanul fara stapîn” si a autorului sau Stere Popescu. Brynjar Bandlien si Florin Flueras au raspuns acestei invitatii lansînd la rîndul lor un proces artistic pe care îl vor prezenta în cadrul acestei seri.

Video document în premiera nationala: Stere Popescu si ”Ciocanul fara stapîn” la Festivalul de dans de la Paris, 1965.

Achizitionat de CNDB de la Arhiva Nationala a Audiovizualului din Paris, materialul prezinta un scurt fragment din jurnalul televizat în anul 1965 de catre Canalul ORTF. Creatorul Stere Popescu, aflat la Paris, da o scurta declaratie despre spectacolul sau ”Ciocanul fara stapîn”, creat pe muzica lui Pierre Boulez (partitura cîntata în premiera mondiala în cadrul festivalului). Declaratia este urmata de cîteva fragmente filmate din spectacol.

Scurt istoric al proiectului

In 21 martie 2008 CNDB a lansat proiectul international ”What to affirm, what to perform?/Cartografierea istoriei invizibile”, a carui miza s-a construit în jurul cîtorva idei centrale. Daca cineva s-ar încumeta astazi sa scrie o noua istorie a dansului, fara sa ocoleasca spatii precum România, Austria, Croatia sau Slovenia, ar trebui mai întîi sa porneasca prin travaliul intens si foarte dificil de recuperare a informatiilor “invizibile”, “ascunse” în arhive si biblioteci publice, dar mai ales private, si totodata în istorisirile depozitate în memoria subiectiva a putinilor martori existenti. Proiectul international “What to affirm? What to perform?”, organizat de Tanzquartier Wien si Centrul National al Dansului Bucuresti, Centre for Drama Art Zagreb si Revista Maska – Ljubljana, în cooperare cu Allianz Kulturstiftung, a plecat de la aceste premise si si-a propus sa faca, pe o perioada de doi ani, primii pasi în directia recuperarii si întelegerii trecutului coregrafic si performativ din aceste spatii geografice.

In 21 martie 2008 CNDB a lansat proiectul cu o serie de conferinte si prezentari sustinute de Cosmin Costinas (curator, teoretician), Irina Severin (antropolog, sociolog), Mihaela Michailov (critic artele spectacolului) si Manuel Pelmus (performer si coregraf).

In continuarea proiectului CNDB a prezentat în 26 iunie 2008 spectacolul ”Pupilija, Papa Pupilo and the Pupilceks”, oferind publicului din Romania posibilitatea de a vedea una dintre productiile apreciate international pentru inteligenta cu care a fost reconstruit un spectacol cult din Slovenia anilor ’60. Spectacolul creat de Janez Jansa a devenit în timp un model de abordare si de redescoperire a trecutului, folosind instrumente si practici inovative de sondare si reafirmare a acestuia într-un cadru de reflectie contemporan.

Leave a reply (we review all comments)