BOX TENGOR – Nicu Ilfoveanu

  • by

Galeria Posibila va invita la vernisajul expozitiei

BOX TENGOR – Nicu Ilfoveanu

vineri, 05 octombrie, intre orele 18 si 21
artistul va asteapta in galerie si sambata si duminica (6 si 7 octombrie) intre orele 14-19

Cu aceasta ocazie va propunem si o noua publicatie: o carte dedicata artistului si cuprinzand imagini din seria steampunk autochrome precum si un text realizat de catre Matei Caltia in dialog cu Nicu Ilfoveanu.

Steampunk autochrome este aparent o etapa – acum declarata incheiata. Mai degraba este un stil – stilul fotografiilor color ale lui Nicu Ilfoveanu. Un stil definit de criticul de arta Stefan Tiron, o alaturare de procedee tehnice, experiente personale si obiecte gasite. Este faptul in sine al fotografierii combinat cu amintirea procesului developarii, cu rama de cutie metalica, cu lumina si punctul de culoare.

Orice peisaj e dezolant, orice ruina este un timp, totul pare a se lega de felul in care artistul percepe si comunica tensiunea dintre obiect si subiect, dintre ceea ce se afla in fata obiectivului si ceea ce rezulta in urma declansarii. Lipsite de prezenta umana, fotografiile sale color sunt totusi pline de structuri, de urme ale trecerii. Simti continuitatea unui ceva pe care nu poti pune mana, dar care umple imaginea din fata ochilor; controversa unui conflict ce pare a se fi intamplat si totusi parca neintamplat inca.

Box-camera este cutia cu imagini deja intamplate, dar inca nestiute. Este sinceritatea redusa la detaliu; este diferenta dintre momentul fotografierii si imprimarea imaginii. Este tehnica unor placi fotografice alaturi de intentia artistica. Box-camera la Nicu Ilfoveanu devine pretextul asumarii si inregistrarii unor memorii comune tuturor. Istorii nevazute de ale caror urmari suntem constientizati. Tot asa cum procedeul autochrome a fost folosit in timpul Primului Razboi Modial de catre o divizie a armatei franceze (Societe Photographique de l’Armee), astfel si Nicu Ilfoveanu pare a folosi un proces tehnic lent ce nu mai poate surprinde dinamici sau tragedii ci doar sublima experiente, reducand desfasurarea de forte la zidul unei ruine.

Fotografiile lui Nicu Ilfoveanu din ciclul steampunk autochrome sunt ca o explorare nelimitata si nediferentiata a peisajului, fie el urban, industrial, autohton sau strain, dar, cu necessitate, a acelui peisaj marcat de urme ale trecerilor. Sau a vreunui loc asemanator urmelor pe care istoria le-a lasat impregnate asupra istoriilor personale.

Cosmina Chituc

O prietena a mamei care stia ca fac fotografie i-a dat un aparat vechi pentru mine, cadou. Era o box-camera, o cutie mica din lemn imbracata in piele care seamana foarte mult cu trusele de doctor de pe timpuri numai ca e mult mai mica. M-am bucurat ca l-am primit, insa nu sunt innebunit dupa aparatura veche, nu colectionez; totusi daca e folositor e foarte bun asa ca am luat-o ca pe o surpriza si atata tot. Cand l-am desfacut insa am observat ca avea film inauntru si din reflex l-am inchis imediat. Nu a durat decat cateva fractiuni de secunda. M-am dus cu aparatul in camera neagra, am scos filmul, care avea mosor din lemn (deci era un film vechi de 50 de ani) si l-am developat; am facut o solutie puternica si pe filmul ala au aparut intr-adevar doua imagini. Chestia asta m-a frapat, m-am gandit: cum au putut niste imagini sa existe intr-o stare latenta vreme de 40-50 de ani, undeva intre existenta si nonexistenta.

Cand prezint lucrarea, pe eticheta scrie fotografie, insa e fotografie doar la inceput, in momentul in care fotografiez, in care trag, “to take a picture”, cand obtin un negativ; pe urma insa incepe al doilea tip de lucru, care tine mai putin de fotografie si mai mult de interpretare pe o imagine, „faire une photo”. Cand am inceput sa lucrez cu box-camera eu am “primit” o imagine care nu era a mea, prin urmare am incercat sa fac fotografii ca si cand nu eu as fi pus filmul si nu eu as fi apasat pe tragaci. Eu am developat filmul, iar imaginile imi apartineau abia incepand din acel moment…

Lucrez foarte mult cu filme expirate. Daca trag pe slide expirat sub-expun, pigmentul se aseaza mult mai puternic. Am un stoc mare in frigider iar cu aparatul asta am toate sansele sa gresesc … greseala cu greseala da cu plus la mine. Obtin un schelet atipic de fiecare data, pe care pot sa construiesc liber.

In fotografie este poate cel mai usor sa fii inconstient (anonim) – dureaza o fractiune de secunda sa declansezi.

din „Steampunk Autochrome”

Galeria Posibila; Bucuresti, 2007

Leave a reply (we review all comments)