feeder insider w/ Hervé Mikaeloff [curator al Grupului Louis Vuitton Moët Hennessy]

feeder insider w/ Hervé Mikaeloff [curator al Grupului Louis Vuitton Moët Hennessy]

feeder insider w/ Hervé Mikaeloff [curator al Grupului Louis Vuitton Moët Hennessy]

Hervé Mikaeloff a curatoriat evenimente pentru artiști din întreaga lume, dar și expoziții importante la Bienala de la Veneția, Palais de Tokyo din Paris, Muzeul de Artă din Hong Kong și Garage Museum of Contemporary Art din Moscova. Hervé Mikaeloff a lucrat ca director la Fondation Cartier, iar în prezent, oferă consultanță Grupului Louis Vuitton Moët Hennessy și CEO-ului LVMH, Bernard Arnault. În 2011 a primit ordinul “Chevalier de Ordre des Arte et des Lettre” din partea Ministerului Culturii din Franța, un omagiu adus prestigioasei sale cariere în domeniul artei. A fost redactor-șef pentru Official Art în 2014 și a curatoriat expoziția „Romanian Scenes” în 2013 la Espace Culturel Louis Vuitton din Paris.

Citește interviul cu Hervé Mikaeloff, curatorul expoziției Art on StagePavilionul Central Art Safari 2018, unde aduce în același loc mai multe generații de artiști contemporani și multiple practici artistice ale secolului XXI și află mai multe despre acest eveniment cultural unic în România prin structura, conceptul și amploarea sa.

artă contemporană / performance / călătorie

 

f: Cum ai devenit curator al Grupului Louis Vuitton Moët Hennessy și al CEO-ului acestuia, Bernard Arnault?

Hervé Mikaeloff: Una dintre cele mai bune prietene ale mele și, totodată, fostă colegă de la „L’Ecole du Louvre” (care recent a fost numită Artistic Director la CÉLINE) m-a rugat să îi  prezint o serie de artiști pentru a decora mai multe cabine de probă pentru magazinele Dior Homme. Proiectul a fost un succes și așa se poate spune că a început practica mea curatorială în industria modei. Pe CEO-ul Louis Vuitton, Bernard Arnault, l-am cunoscut acum 15 ani, când căuta artiști contemporani pentru colecția sa personală de artă, dar și pentru designul birourilor Grupului LVMH din Montaigne, Paris. Puțin mai târziu a început și colaborarea mea cu Louis Vuitton, pentru care am curatoriat peste 10 expoziții, în 6 ani, în cadrul Espace Louis Vuitton.

Aici mă concentrez pe scenele de artă emergente cu potențial, așa cum este și România, mai ales pe cele slab reprezentate în Franța. Și de atunci, mare parte din munca mea la Fundație este să descopăr talente noi, care să se potrivească conceptului nostru – acela de a lega arta modernă de cea contemporană.

 

f: Care a fost prima interacțiune cu arta românească și cum ai descrie această experiență?

Hervé Mikaeloff: Se întâmpla acum șase ani. Urmăream cu interes artiștii români și eram pasionat de scena artei din România, așa că am dorit să expun artă românească contemporană la Espace Louis Vuitton din Paris. În perioada 2012-2013, am călătorit în România și am vizitat studiourile mai multor artiști pentru a descoperi lucrări pe care să le expun în cadrul “Romanian Scenes”.

Primele ateliere pe care le-am vizitat au fost cele ale artiștilor Geta Brătescu și Ion Grigorescu. Am fost impresionat de creațiile lor, de viziunea lor artistică care se întindea pe mai multe decenii, din anii `60 până în prezent, și de faptul că cei doi au reușit să facă artă contemporană chiar și în timpul comunismului, când era imposibil să expui să te exprimi liber.

Expoziția pe care am organizat-o la Espace Culturel Louis Vuitton din Paris a fost primită foarte bine de public. Am lucrat cu plăcere cu artiștii români pe care i-am cunoscut atunci și am continuat să îi urmăresc.

 

f: Cum ai găsit arta românească după 5 ani de când ai organizat expoziția „Romanian Scenes” la Espace Culturel Louis Vuitton din Paris?

Hervé Mikaeloff: În ultimii 5 ani, arta contemporană românească a evoluat foarte mult, o găsesc mult mai efervescentă. Artiștii români sunt foarte curajoși, ceea ce este un lucru foarte bun. Au fost suficient de curajoși să creeze artă neoficială în timpul regimului comunist, iar acum, deși au în continuare parte de o educație artistică foarte tradiționalistă, sunt destul de liberi să iasă din tiparele tradiționale și să fie neconvenționali. Mai mulți artiști români sunt expuși pe scenele artistice ale lumii față de acum cinci ani și sunt prezenți în colecții internaționale relevante. Și publicul manifestă mai multă dorință să descopere arta contemporană… Iar acest lucru se datorează și evenimentelor precum Art Safari București, care au ajutat publicul să descopere și să aprecieze munca acestor artiști, dar și efortului susținut al galeriilor de promovare pe plan național și internațional.

Arta contemporană românească este acum parte din scenă artistică globală. Călătoresc foarte mult și am ocazia să văd arta multor locuri, dar în mod cert, arta românească este profund racordată la contemporaneitate, la nivel global.

Arantxa Etcheverria Rasboinicii

Arantxa Etcheverria, Răsboinicii 

f: În ce a constat munca de documentare pentru Pavilionul Central „Art on Stages” din cadrul Art Safari București?

Hervé Mikaeloff: M-a bucurat invitația Ioanei Ciocan de a curatoria Pavilionul Central al Art Safari. Am venit la București și împreună am vizitat ateliere și galerii, eram foarte curios să descopăr noi artiști. Am făcut două vizite la Cluj, unde am văzut noi spații și revăzut spațiile pe care le cunoșteam deja, și în București, și așa am decis să expun mai multe generații de artiști. Printre ei, Mircea Cantor, artist român stabilit la Paris și unul dintre cei mai prestigioși, dar și Ciprian Mureșan (care a prezentat o lucrare excepțională la Art Basel acum câiva ani), Șerban Savu, Arantxa Etcheverria, despre ale cărei lucrări pot spune că sunt foarte contemporane, foarte adaptate realității de azi.

Mircea Cantor, Anthroposynaptic (Dior Bihor) 2018, Broderie pe țesătură (Vestă Dior, Toamna 2017 și cojoc binșenesc, Bihor, România), 120x110 cm, Courtesy the artist

Mircea Cantor, Anthroposynaptic (Dior Bihor) 2018, Broderie pe țesătură (Vestă Dior, Toamna 2017 și cojoc binșenesc, Bihor, România), 120×110 cm, Courtesy the artist

f: Ce ne pregătești anul acesta la Art Safari?

Hervé Mikaeloff: În cadrul Art Safari București vor fi expuse și lucrări de artă contemporane noi, create special pentru „Art on Stage”, iar unele dintre ele vor fi interactive și vom avea și o serie de art performances. Mi-am propus să creez scene multidisciplinare, unde lucrările și artiștii deopotrivă devin actori. De exemplu, Mircea Cantor, de exemplu, va invita un grup de dansatori pe scenă care să performeze în ritmul creației sale vizuale în ziua avanpremierei Art Safari București. Una din piesele statement ale Pavilionului Central „Art on Stage” pe care îl pregătesc pentru Art Safari București este semnată de apreciatul artist român Mircea Cantor.

Anthroposynaptic Dior/Bihor este o lucrare în oglindă ce expune o vestă Dior colecția toamnă-iarnă 2017 și un cojoc binșenesc din Bihor. Lucrarea de artă a fost creată special pentru Art Safari București, pe fondul unei mișcări naționale de protejare a tradițiilor și culturii naționale, și nu are cum să nu te miște.

Mircea Cantor, Anthroposynaptic

Mircea Cantor, Anthroposynaptic

În cadrul „Art on Stages”, se va regăsi și o altă lucrare a artistului Mircea Cantor, care a fost expusă și la Art Basel – Anthroposynaptic – o superbă broderie pe 50 de cămăși tradiționale de bărbat și femeie din Maramureș. De asemenea, Arantxa Etcheverria va prezenta la Art Safari o instalație inspirată de “Beatus of Facundus”, picturi din epoca medievală care reprezintă Apocalipsa lui Ioan, compusă din imagini (foto-montaj), colaj și rame de lemn. Vă invit să descoperiți mai multe la Art Safari București, între 11-20 mai, în Piața George Enescu din Capitală.

Arantxa Etcheverria Lupta

Arantxa Etcheverria, Lupta

Radu Cioca - Imitating Perfect Shapes – photography, aluminium, compressed earth | 45x41x11cm | 2012.

Radu Cioca – Imitating Perfect Shapes – photography, aluminium, compressed earth | 45x41x11cm | 2012

f: Cum integrezi arhitectura în practica ta curatorială? Anul acesta, Art Safari București se va desfășura într-un pavilion expozițional modular. Cum te-a inspirat acest lucru?

Hervé Mikaeloff: Înaintea fiecărei expoziții, avem nevoie să conturăm un story board al evenimentului, în cadrul căruia arhitectura este un factor-cheie. Acest lucru care este valabil și în cazul Art Safari București, unde pavilionul expozițional va beneficia de toată creativitatea și experiența arhitectului Attila Kim, comisarul României la Bienala de la Veneția edițiile 2016 până în prezent, în punerea în scenă a evenimentelor de artă. O scenă va fi amplasată în mijlocul expoziției, unde publicul va putea sta și îmbrățișa actul creației. Îmi doresc ca publicul să aibă parte de o altfel de experiență de vizitare, să devină actor în flow-ul expoziției, să ia parte la o călătorie trecut-prezent-viitor, să înțeleagă, în final, că arta este mai mult decât o pictură sau un desen.

The studio / Art Safari 2018

The studio

f: Ai anumite curente artistice, trenduri în artă care îți plac în acest moment?

Hervé Mikaeloff: Mai degrabă decât în curente artistice, cred în arta de tip performance și în arta în spațiul public.

 

f: Cum se împacă moda cu arta?

Hervé Mikaeloff: Duchamp zicea că artă este ceea ce tu decizi să fie artă; totul poate fi artă, în cele din urmă. Eu cred că moda poate fi o formă de artă, dar adevărata artă nu este niciodată la modă. Curentul Pop Art, în special Andy Warholl, care și-a început cariera ca ilustrator de pantofi la finele anilor ’50 și a creat ulterior design-ul mai multor magazine, este un exemplu foarte bun de cum se pot lega într-un mod creativ cele două lumi – moda și arta. Cred că un Fashion Director și un artist se pot completa foarte bine în actul creației, chiar dacă rolurile fiecăruia sunt diferite.

Portrait HERVÉ MIKAELOFF 

f: Care este lucrul care îți place cel mai mult în meseria ta?

Hervé Mikaeloff: Faptul că am ocaiza să călătoresc în toată lumea, că și atunci când nu călătoresc fizic, dimineața mă poate prinde la telefon cu Asia, iar prânzul, cu SUA. Și, cel mai important, faptul că am ocazia să descopăr cât mai mulți artiști. În Paris, unul dintre locurile mele preferate pentru a face acest lucru este, de exemplu, Palais de Tokyo, poți descoperi aici lucrări de artă contemporană fabuloase, dar la fel de bine iubesc spațiile de artă alternative, așa cum este Sandwich Gallery, din București.

Interviu realizat de Cristina Lica
Fotografii © autorii

 

Art Safari București are loc între 11 și 20 Mai 2018, iar biletele, abonamentele sau tururile ghidate se pot achiziționa online.

 

feeder insider bear icon

1 thought on “feeder insider w/ Hervé Mikaeloff [curator al Grupului Louis Vuitton Moët Hennessy]”

  1. Pingback: Dior/Bihor și artă românească din colecția Louis Vuitton, expuse în premieră națională, la Art Safari București 2018 • Feeder.ro

Leave a reply (we review all comments)