feeder insider w/ David Sandu [ro]

feeder insider w/ David Sandu [ro]

Bijuteria de autor n-ar fi avut aceeași vizibilitate și relevanță în România dacă nu era David Sandu. Au trecut 27 de ani de când creează mici opere de artă în forma bijuteriilor, și 4 ani de când a deschis Școala de Bijuterie Contemporană Assamblage, un loc în care creativii pot învăța tehnica necesară pentru a-și exprima ideile, funcționând ca ghid pentru cei ce vor să practice această meserie. Pe 1 și 2 noiembrie va fi la Târgul de Bijuterie Contemporană Autor, unde ne va povesti mai multe despre școala sa și arta bijuteriei. Până atunci, am vorbit cu el tot felul de lucruri în insider-ul de săptămâna aceasta.

Hello, David!
Iată ce ar vrea feeder să știe despre tine:
(please, fill in the blanks)

M-am simțit mereu bine… în preajma unui foc sau a unei surse de căldură.
Două culori pe care-mi place să le îmbin… orange și verde de China.
Forma ideală… unghiul drept.
O operă de artă vizuală preferată… Gerrit Rietveld – Red and blue chair, 1923.
Un material cu care-mi place să lucrez… ceara.
O dorință devenită realitate… Assamblage Școala de Bijuterie Contemporană și tot ce înseamnă ea.
Bijuteria este o artă care… poate fi purtată.
În câțiva ani, sper să… duc toate lucrurile pe care le fac la următorul nivel.
3 bijuterii preferate


Colier DS – argint 925, silicon, wenge

Colier si inel DS – abanos, sidef, agat argint 925

Inel DS – argint 925

Ana Moca-Grama: Ziua bună, mă bucur mult că facem acest interviu! Să o luăm de la început: când și cum ai descoperit domeniul bijuteriei? Cum ți-ai dat seama că este un lucru pe care vrei să-l faci?
David Sandu: Am început la 13 ani o ucenicie atipică. Am învățat de la maestrul meu Vlad Gherghiceanu tehnicile bijuteriei clasice într-o formulă care este interesantă pentru un artist, nu neapărat pentru un meșter. În felul acesta, în timp, prin lucrurile pe care le-am dobândit, linia de marcaj dintre artist și meșterul bijutier s-a estompat. Să lucrez cu metalul încă din copilărie a fost un lucru absolut extraordinar, care a devenit o constanță și un lucru absolut natural.

AMG: În 2010 ai înființat Școala de Bijuterie Contemporană Assamblage. Cum a venit această decizie? Îmi poți spune mai multe despre ea?

DS: Am început să țin cursuri pentru că mi-a fost cerut constant acest lucru, o perioadă lungă de timp. Și asta mi-a dat curaj să structurez un curs intensiv, pe care continui să îl predau și astăzi, după 4 ani. Assamblage este un proiect care a crescut constant, atât ca ofertă de cursuri și workshop-uri, cât și ca relevanță în piața bijuteriei contemporane românești. Oamenii creativi care au dorit să se exprime într-o manieră profesionistă au plecat de la cursurile noastre cu informații viabile.

AMG: Care sunt domeniile de studiu ale școlii? Pe ce pui accentul, care sunt lucrurile esențiale pe care trebuie să le cunoască un bijutier?
DS: Până în prezent, accentul cursurilor a fost pe aspectul tehnic al bijuteriei. Anul viitor aduce cursuri de desen de bijuterie și teoria compoziției. Felul în care creștem este unul lent, dar constant. Un tehnician bijutier trebuie să poată răspunde cu precizie cererilor unui designer, în timp ce un autor de bijuterie contemporană trebuie să își dezvolte capacitatea de a-și exprima propriile idei în limbajul tehnic al unei meserii de mult structurate într-o formulă precisă.

AMG: În România, bijuteria de autor a fost complet neglijată în timpul comunismului, piața s-a format relativ târziu. Cum ți se pare că stăm acum la acest capitol, ce lucruri s-au schimbat în bine?
DS: Ultimii 6 ani constituie o turnură spectaculoasă în lumea bijuteriei contemporane românești. Sunt două ingrediente principale: Autor și Assamblage, care au mișcat din loc lucrurile și le-au pus pe direcția posibilului în acest domeniu. De remarcat este însă creativitatea și intuiția artiștilor și designerilor care au văzut în domeniul acesta o cale de exprimare proprie.

AMG: Cât despre părțile negative, care sunt minusurile pe care le resimte artistul în acest domeniu, în țară? Dar cumpărătorii?
DS: Un lucru extraordinar pentru această breaslă ar fi o legislație specifică, care să reglementeze diferit prelucrarea metalelor prețioase și care să le permită artiștilor să nu simuleze din punct de vedere juridic și legal un atelier de producție de serie sau un amanet. Publicul românesc este unul extrem de deschis și permeabil la tot ce este nou. Important este să creăm interacțiunea dintre public și artiști.

AMG: Când vine vorba de crearea unei bijuterii, care sunt pașii pe care îi urmezi? Cum alegi materialele, culorile, temele?
DS: Emoție – gând – idee – concept – schiță – proiect – execuție. Sunt pași care nu au loc neapărat în ordinea aceasta, dar fiecare etapă există într-o formă sau alta.

AMG: Ce așteaptă oamenii de la o bijuterie, care este rolul ei principal?
DS: Ce așteaptă în general de la artă. Emoție, polemică, identificare, dialog vizual. Ca formă de artă, bijuteria de autor are privilegiul că poate fi purtată.

AMG: Care este una dintre cele mai importante lecții pe care le-ai învățat în tot acești ani de activitate?
DS: Să am curaj și încredere. Să nu uit că dacă am o idee, cu siguranță există cineva care să o asculte. Și să mă bucur de ceea ce fac. Deseori este un lucru peste care sărim.

AMG: În final, ce sfat le-ai oferi celor care vor să intre în acest domeniu?
DS: Să se joace cât mai mult. Să acumuleze experimentând și să își păstreze prospețimea începutului fără să cadă în rutină.

AMG: Mulțumesc mult, numai bine!
DS: Mulțumesc și eu și ne vedem la Autor!

feeder insider

feeder insider w/ David Sandu [en]

Leave a reply (we review all comments)