Jiri Trnka, “Walt Disney-ul Europei de Est”

  • by

Jiři Trnka, „Walt Disney-ul Europei de Est” – omagiat la Anim’est 2012

Jiři Trnka (1912–1969), una dintre cele mai influente personalităţi ale artei cehe din secolul al XX-lea este omagiată la Anim’est 2012. Festivalul îi dedică o retrospectivă specială maestrului marionetelor cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la naştere. Trnka a început să fie interesat de marionete încă din şcoala gimnazială, când profesorul său de desen, păpuşarul şi omul de teatru Josef Skupa, i-a descoperit talentul. Mai târziu, a urmat cursurile Şcolii de Arte Decorative din Praga (al cărei profesor avea să devină în 1967) şi a exersat în grafică şi ilustrarea de reviste, ziare şi cărţi. În anii ’30 şi ’40, a fost pe rând creatorul propriului teatru de marionete, scenograf al Teatrului Naţional şi al Teatrului Provizoriu, director artistic al studioului de animaţie „ Bratři v triku”.

În iunie 1945, Jiři Trnka ajunge director artistic al studioului de film de animaţie din Praga. În acelaşi an, îşi termină primul film, „ Zasadildědekřepu” („Bunicul a plantat o sfeclă”). Mai realizează trei scurtmetraje în anul următor – „Zviřatka a petrovšti” („Animalele şi bandiţii”), „Darek” („Darul”) şi „Perak a SS” („Alergătorul şi bărbaţii SS”) – fiecare aducând o inovaţie în tematică şi design. Filmele sunt premiate la festivaluri internaţionale, făcând din Trnka o personalitate recunoscută în lumea animaţiei. Până atunci, producţia de filme de animaţie fusese dominată de americanul Walt Disney. Trnka arată că este posibil să te impui ca artist independent şi să cauţi noi modalităti de expresie.

Într-un an în care cunoaşte un succes imens în lumea filmului animat, Trnka îşi reîndreaptă atenţia spre posibilităţile animaţiei cu păpuşi, dar chiar şi în acest domeniu preferă să-şi urmeze propriul drum. Experienţa pe care o avea în film şi în teatrul de marionete, alăturată cunoştinţelor sale de grafică, se dovedesc roditoare. Primului film, „Betlem” („Betleem”, 1947), surprinde atmosfera Crăciunului ceh tradiţional. Îi vor urma noi episoade, despre obiceiurile şi tradiţiile de peste an. Ecoul filmelor cu păpuşi semnate Trnka în rândul criticii internaţionale depăşeşte succesul filmelor sale desenate, dovadă că alegerea lucrului cu marionete a fost una inspirată.

În cadrul retrospectivei va putea fi urmărit un program special de animaţii ale lui Jiři Trnka, printre care se numără şi Visul unei nopţi de vară, primul cinemascop de lungmetraj cu păpuşi din lume, după piesa lui William Shakespeare premiat la Cannes şi la Veneţia, Privighetoarea împăratului, distins cu Leopardul de Aur la Festivalul de Film de la Locarno, sau Mâna, o alegorie despre putere şi oprimare, o poveste fantastică despre un olar căruia i se cere să facă un model după el însuşi. Publicul Anim’est va putea admira şi o expoziţie specială ce prezintă filmografia în imagini a lui Jiři Trnka. Planşe ilustrând diferite schiţe şi personaje din filmele animatorului, dar şi câteva dintre păpuşile originale create de acesta vor fi expuse la Cinema Studio pe toată perioada festivalului.

Retrospectiva Jiři Trnka la Anim’est este posibilă cu ajutorul Centrului Ceh din Bucureşti.

Gasiti pe blogul Ilincai Istrate un articol dedicat maestrului.

Leave a reply (we review all comments)