Arte martiale la Institutul Cultural Roman

arte-martiale

Publicitarte

Artisti, publicitari, consumatori si cartitori la Arte Martiale

Marti, 27 ianuarie 2009, de la ora 18, in ringul primei intalniri de Arte Martiale din 2009 de la Institutul Cultural Roman (Aleea Alexandru 38, Bucuresti) vor urca artisti, publicitari, consumatori si instante critice. Sub genericul Publicitarte, invitatii Bogdan Naumovici, Emanuel Borcescu, Florin Ciulache, noper (Radu Pop) si Dan Voinea vor dezbate pe marginea raporturilor intre doua domenii divergente, dar care se adreseaza, deopotriva, ochiului.

„Probabil cea mai mare diferenta in plan vizual dintre Romania dinainte si de dupa 1989 rezida nu in descatusarea impresionanta a libertatii de exprimare artistica, si nici in impregnarea spatiului public cu marca frumosului artistic. Dimpotriva, arta de acum, precum aceea de dinainte de 1989, sta cuminte la locul ei, in muzee si galerii, cuibarita in manifestari oficiale cu public ales. Marea diferenta dintre spatiul vizual de atunci si cel de acum consta in invazia reclamelor, in dictatura publicitatii in toate domeniile vizualului si perceptibilului. In raport cu povestea de enorm succes a publicitatii, arta pare o poveste rasuflata, incerta si neclara, peste care se poate trece usor cu vederea, in rarele ocazii in care se face cit de cit sesizata. Dimpotriva, fie ca esti pentru sau esti contra, peste publicitate pur si simplu nu se poate trece, pentru ca este o industrie. Publicitatea este impozanta sau insinuanta, subtila sau nerusinata, atragatoare sau respingatoare, inteligenta sau stupida, dar este, se impune. Inainte, strada si casele erau cufundate in griul mohorit al lipsurilor. Acum, desi casele sint in mare masura aceleasi, ele sint insa drapate in imense bannere vesele ce indeamna la consum perpetuu. Inainte, pe ecrane, emisiunile erau dramuite de economii politice. Acum ele sint supte nesatios de lacomia reclamelor. Crisparea si saracia vizuala publica de altadata au lasat locul unei debordante vitalitati a imaginii. Pe cladiri, pe strazi, pe autovehicole, in mass-media, dar si in spatiul privat, in cutia postala, pe sub usa sau la telefon, publicitatea se deda la un asalt continuu.

Artele Martiale din 27 ianuarie aduc arta publicitatii in fata publicului acesteia. Artisti care fac sau au facut publicitate, publicitari care fac sau au facut arta, artisti care vorbesc despre publicitate, publicitari care vorbesc despre arta. Oameni cu trasee paralele, sau care fac un du-te vino intre doua domenii vecine, dar intre care exista la fel de multe suspiciuni pe cit de multe afinitati. Dezertori dintr-o tabara sau alta. Colaborationisti dintr-o grupare sau alta. Ei vor arata cine pe cine formeaza: arta formeaza reclama, sau viceversa. Ei vor arata cine pe cine deformeaza: arta deformeaza reclama sau viceversa. Competenta, competitia si complezenta arta-publicitate vor fi reperele unei discutii despre ce si cine ne aduce un cistig mai mare: un creativ publicitar ce lucreaza sub presiunea eficacitatii sociale masurabile economic, cu termenul de scadenta imediat, sau un creator artistic care lucreaza sub presiunea semnificatiei culturale incomensurabile, cu termenul de scadenta in eternitate? Este publicitatea un rau sau un bine public, este reclama un urit sau un frumos public? Si ce are arta de a face cu asta? Si ce are publicitatea de a face cu arta? Dar, mai ales, ce are de spus publicul artei publicitare?” – Erwin Kessler, moderator al seriei de intalniri Arte Martiale de la Institutul Cultural Roman

2 thoughts on “Arte martiale la Institutul Cultural Roman”

  1. de la 6? cine termina la 5.30 la birou, cel tarziu, din industrie? hai sa incercam pe la un 7.30 data viitoare… parerea mea 🙂

Leave a reply (we review all comments)