Backstaged

  • by

backstaged-alex-maxim

Alex MAXIM
BACKSTAGED
fotografii in cutii luminoase (citylights), spatiul public, Iasi
9-18 decembrie 2008

In cadrul programului Carte blanche aux jeunes createurs

Curatori: Catalin Gheorghe si Cristian Nae
Organizatori: Centrul Cultural Francez Iasi in parteneriat cu Studioul de practici si dezbateri artistice (o platforma educationala de cercetare critica si productie artistica a Asociatiei Vector, activata in colaborare cu Centrul de Cercetare “Estetica si Creatie Artistica” al Facultatii de Arte Plastice, Decorative si Design, Iasi).

Cu sprijinul: Affichage Romania.

Backstaged e un concept critic. Seria de 10 fotografii realizate de Alex Maxim si expuse in spatiul public in cutii-publicitare-luminoase indica realitati de dincoace de identitati, roluri si statusuri sociale pe care le intalnim in viata-de-zi-cu-zi si care contrasteaza cu perceptiile si imaginile pe care le avem despre ceilalti.

Artistul se auto-portretizeaza în rolul modelului, cu breteua camerei Nikon pe umar, apropriind imaginea lui David cu prastia pe umar, modelul ideal reprezentat in sculptura lui Michelangelo, sugerand pregatirea pentru disputa, implicarea din perspectiva propriului sau rol de fotograf si citarea ironica a formatelor de mediatizare a culturii vizuale actuale.

Pe citylight-ul din fata Casei de Asigurari de Sanatate e expusa o scena de spital in care o asistenta tine perfuzia unui clown intins pe o targa. La o interpretare contextuala, contrastul dintre comedie si tragedie e surprins nu doar in tensiunea intima a simbolismului scenei, ci se poate regasi oriunde in sistemul sanitar local. Insa la o interpretare de continut rolul de fictiune al personajului e rasturnat intr-o confruntare cu realitatea.

In fata Universitatii “Al. I. Cuza” sunt expuse o asistenta medicala care regurgiteaza in baia unui spital si un foto-model ravasit intr-un studio. Surprinzand consecintele unei emotivitati “interzise”, in cadre care solicita o conduita “controlata”, cele doua ipostaze pot parea familiare studentilor.

Langa Casa Armatei, portretul unui preot cu patrafir pe brat aflat intr-o pozitie detasata si “masculina”, in contrast cu atitudinea ecleziastica solicitata unui om al bisericii, si portretul unui politist, citind cu ingrijorare o scrisoare, exemplifica comportamente intime in spatele uniformelor.

La intrarea din parcarea Iulius Mall, loc de emfaza a consumului de identitati, a ascunderii si a uniformizarii conduitelor, o mireasa e surprinsa intr-un moment de stres, schimbandu-si tamponul in baia restaurantului, iar o vanzatoare din piata pozeaza cu orgoliul unei tinere fete care poarta un tricou cu inscriptia “Foxy Lady”.

In aceeasi parcare, vis-a-vis de Pizzeria Magic, o chelnerita, la sfarsitul programului, bea ce a mai ramas in paharele clientilor. In ultima fotografie reprezentarea imbratisarii mamei si fiului, ea femeie de servici, el tanar rebel, denota raportul relativ dintre interpretarea imaginii separate a fiecaruia dintre ei si orice posibila realitate.

Catalin Gheorghe

Leave a reply (we review all comments)