Experiment: biciclist in Bucuresti

cosmin-pojoranu-biker

Timp de o saptamana am trecut de la statutul de pieton la cel de biciclist, pregatindu-ma pentru plecarea in Barcelona unde planuiesc sa devin biciclist cu norma intreaga. Scriu de-abia acum pentru a sintetiza experienta de biciclist avuta multumita lepsei pe bloguri organizata de Cicloteque.

Am relatat in acest post, pe larg, intreaga experienta (si e ceva de povestit, credeti-ma).

Asadar, pentru o mai buna organizare am impartit acest post mai lung in urmatoarele sub-capitole:

  1. Context
  2. Biciclind (incluzand traseele din 4 dintre zile)
  3. Plusuri si minusuri
  4. Cicloteque
  5. Concluzie

1. Context:
Ma batea gandul de ceva timp sa-mi iau bicicleta (in sfarsit, un trend pozitiv!) pentru a imbina utilul cu placutul in deplasarile zilnice dar eram sceptic din cauze multiple: potentiale atacuri ale cainilor vagabonzi + transpiratia in exces + haosul din traficul bucurestean.

La mijloc de august am tinut un workshop despre cultura urbana, ocazie cu care am cunoscut-o pe Miruna de la MaiMultVerde (buna Miruna!). Aflasem de pe blogul lui Dragos de leapsa pe bloguri cu bicicletele Cicloteque si am facut lobby pe langa Miruna ca una dintre biciclete sa ajunga in mainile mele pentru un review pe Feeder. Zis si facut: Ioana, colega Mirunei, m-a contactat acum o saptamana si mi-a pasat una dintre biciclete.

De mentionat ar mai fi ca n-am mai mers constant pe bicicleta de peste 10 ani si cam de 3 ani sunt mult prea sedentar, priponindu-mi sezutul mai mereu in fata calculatorului aproape toata ziua.

[sus]

2. Biciclind
Voi rezuma experienta de a pedala prin Bucuresti in doua cuvinte simple: foarte tare! Chiar se potriveste cu sloganul Cicloteque – “ridica-te deasupra orasului” – cam asta se intampla: o detasare generata de o activitate care pare mult prea simpla ca sa extazieze intr-un asemenea hal 🙂

innovation-circ

Aveti mai jos traseele facute de mine in patru dintre zile [click pe poza pentru marire]

  • Prima zi 26 august [marti] – 19.5 km: am preluat bicicleta de la Facultatea de Drept, am dat o tura pana la Opera si-napoi [pe Splai], m-am intalnit cu Mox si am luat-o frumusel prin Izvor si prin fata Palatului Parlamentului unde muncitorii inca strangeau garduri dupa cursele din weekend deci traficul era inca restrictionat – se putea merge lejer cu bicicleta pe strada. Am ajuns in parcul Carol, am urcat pana la Mausoleu si am coborat pe langa Muzeul Tehnic [weee, ce tare e la vale], am iesit la sosea si am ajuns la Budapesta, de unde am pornit-o inspre Tineretului. Am strabatut parcul si am urcat pana la Sala Polivalenta, apoi am coborat pana la Palatul Copiilor si am intrat in parcul adiacent, am mers pana la Circul improvizat in acel parc [de unde e facuta si poza cu INNOVATION de mai sus] si am ajuns la un amfiteatru parasit – foarte tare, nu stiam de el. Ne-am intors pe pista de biciclisti pana la Unirii si am mers cu Mox pana aproape de fostul Why Not, apoi am facut cale-ntoarsa si am mers la o bere prin Centrul Vechi.
  • 31 august [duminica] – 16.4 km: duminica am facut Sala Palatului – Berceni dus-intors, singurul eveniment major fiind faptul ca am depasit o caruta cand urcam dealul de pe Vacaresti (pana in Piata Sudului). Ah, si am mers cot la cot cu un alt Ciclotequist, il mai depaseam eu, ma mai depasea el, a fost fun 🙂
  • 1 septembrie [luni] – 19.05 km: luni m-am fatait prin centru si a fost foarte tare, imi place Calea Victoriei! Am ajuns pana la MŢR si de-acolo pana la Parcul Izvorul Rece [intersectia Mosilor cu Carol]
  • 2 septembrie [marti] – 29.46 km: de departe cea mai intensa zi – dupa ce am pedalat de la Natiunile Unite pana la Apaca [via Facultatea de Drept] si de acolo din nou pana la Izvorul Rece, seara am plecat de la Green Hours inspre Herastrau, via Romana-Victoriei-Aviatorilor. Odata ajunsi in parc, am pedalat pana la lac si am zis sa-l incojuram (eu + Mox&Bogdan cu bicicletele lor smechere care insa n-au far, cric sau aripi pe roti :P). Zis si facut – am pedalat pana am ajuns pe un pod prin Baneasa, moment in care am vazut un tren [filmat low-quality cu mobilul mai jos] – foarte tare! Eu am crescut in zona de sud, deci nu stiam ca prin Herastrau trece trenul 🙂 Am vizitat si Roata Mare si inapoi pe acelasi traseu pana la Piata Natiunilor Unite.

traseu-prima-zi-bicicleta-cicloteque-res traseu-duminica-bicicleta-cicloteque-res traseu-luni-bicicleta-cicloteque-res traseu-marti-bicicleta-cicloteque-res

[sus]

3. Plusuri si minusuri
Desi am mers pe bicicleta in fiecare zi de cand am luat-o, cred ca cele 4 zile prezentate mai sus sunt elocvente pentru a trage linie si a aduna plusuri si minusuri vizavi de mersul cu bicicleta in Bucuresti:

plusuri

  • ideal pentru distante medii (pana in ~3km) – ajungi mai rapid decat cu orice altceva pentru ca depinzi doar te tine si de capacitatea ta de a pedala; nu stai in statie dupa autobuz, nu mai cobori pana la metrou, esti doar tu si soseaua/pista!
  • daca vrei poti sa fi noul hibrid pieton-biciclist, adica in functie de interesele de moment si de obstacolele intampinate poti pendula intre trotuar si sosea – asta chiar economiseste timp.
  • satisfactia de a depasi masini blocate in trafic = priceless [in your face, suckers!]
  • te face sa-ti folosesti creativitatea cautand locuri de care sa o legi cu lantul cand vrei sa o parchezi 🙂
  • sentimentul de apartenenta la o comunitate misto, e ca si cum ai stii un mic secret si anume ca mersul pe bicicleta e mega-relaxant pentru trup&minte.
  • poti sa bei o bere-doua si sa te urci la volan ghidon fara teama (dar cu grija, totusi!)

minusuri

  • pistele de biciclisti care sunt de fapt niste dungi galbene pe trotuar – adesea denivelate, cu treceri la nivel necizelate (borduri) si mai mereu blocate de diverse obstacole [vezi pozele de mai jos spre exemplu]; n-au continuitate, nu-s peste tot si mi se par si putin ilogic proiectate pe alocuri… ma rog, ce sa mai, sunt facute de mantuiala.
  • oamenii – chiar daca trotuarul e super-lat, ei merg fix pe piste, fara nici o jena. Sunt nesimtiti si nu se dau. Stiu ca fac ceva ilegal, deci cand ii rog sa se dau sau ii claxonez unii dintre ei devin brusc spasiti si isi cer scuze, altii n-au nici o reactie.
  • daca nu esti obisnuit cu efortul si deodata te-apuci de mersul pe bicicleta, vei sesiza un oarecare disconfort in zona posteriora cauzata de sederea indelungata pe şa 🙂
  • iarasi, daca pedalezi mai mult e posibil sa ai o febra musculara la picioare.
  • reclamele cu Centrul de Inchiriere amplasate pe roti si cosul din fata contribuie la zanganitul provocat atunci cand sari o bordura

pista-de-biciclisti-obstacol-1 pista-de-biciclisti-obstacol-2 pista-de-biciclisti-obstacol-3 pista-de-biciclisti-obstacol-4 pista-de-biciclisti-obstacol-5 pista-de-biciclisti-obstacol-1

[sus]

4. Cicloteque
cosmin-pojoranu-cicloteque

Bicicleta Cicloteque (o vedeti mai sus), cum spunea si Nihasa, are un aspect putin cam feminin pentru gustul meu din pricina cadrului, a cosului din fata si a rotilor (mari si cu cauciucuri subtiri, “de oras”). Are frana la pedala, pe spate (merge si cu scârţ), la fel ca ultima mea bicicleta (un Pegas d-ala old-school, da) si e putin mai lunga si destul de grea [desi am urcat-o cinci etaje pe scari, deci se poate!]. Totusi, are urmatoarele features care se pot dovedi utile:

  • far [pe dinam]
  • claxon
  • portbagaj
  • cric
  • lant cu cheie [recunosc, am pierdut cheia la primul lant, deci aveti grija unde puneti cheia]
  • gadget care-ti indica kilometrajul si alte chestii [nu m-am prins cum sa-l fac sa mearga pe al meu, ori sunt technologically impaired ori chiar nu mergea]
  • echipament de protectie [casca]
  • cheie pentru a ajusta saua sau ghidonul
  • aripi protectoare deasupra rotilor [daca iei o balta nu te stropesti]

cicloteque-logo

Bicicleta s-a comportat exemplar pentru clasa ei la cat am calarit-o [doar traseele de mai sus insumeaza ~65km] – si am fost putin si off-road – poate d-asta ii scartaie acum pedalele. Singura posibila problema (pe langa lipsa vitezelor) e ghidonul, care se lasa treptat in fata pe masura ce ma ridicam de pe sa la franare, sprijinindu-ma de el, dar se ajusteaza rapid. In rest s-a comportat exact cum ma asteptam deci e exact ce-ti trebuie daca nu te deranjeaza aspectul feminin de care mentionam mai sus.

Feeder saluta asadar aparitia Cicloteque – indubitabil e o chestiune pozitiva aparitia unui astfel de centru in Bucuresti, ar fi fost frumos daca s-ar fi reglementat ceva si la nivelul Primariei sau daca ar avea si alte modele, mai performante. Oricum, daca doriti sa inchiriati una din cele 100 de biciclete Cicloteque o puteti face de la Centrul de Inchiriere (0755 CENTRU) amplasat in curtea Facultatii de Drept. Am inteles de la tipul de la Centru ca in weekend se inchiriaza cele mai multe, deci pregatiti-va corespunzator (de returnat tot la Centru returnati).

Tarife Cicloteque:

tarife-cicloteque

[sus]

5. Concluzie
Neaparat, dar neaparat, faceti tot ce va sta in putere pentru a merge pe bicicleta – eu cu siguranta voi face asta odata ce ma acomodez cu strazile Barcelonei (incepand cu 24 septembrie). Incepeti cu Cicloteque, inchiriati, experimentati, daca va place investiti ~300 EUR intr-o bicicleta decenta si veti vedea ca se renteaza. Lasati prejudecatile in urma, lasati masina/motorul/scuter-ul acasa, luati-va un amic/doi/trei si plecati intr-un quest bucurestean pe biciclete. Seara sau dimineata pe racoare, ruland fin pe o pista de biciclisti cu o casca in ureche veti simti altfel orasul – garantat.

Cititi ce au mai scris si altii despre experienta Cicloteque: ComanescuEmi Gal, Bucurenci, Maria, Adrian Cristea, Doru Persinaru,  Tudor Maxim.

Nu va zgarciti cu comentariile – impartasiti si voi experienta voastra pe doua roti 🙂

[sus]

Bonus: I can ride my bike with no handlebars 🙂

10 Comments
  1. […] “Neaparat, dar neaparat, faceti tot ce va sta in putere pentru a mergepe bicicleta – eu cu siguranta voi face asta odata ce ma acomodez custrazile Barcelonei (incepand cu 24 septembrie). Incepeti cuCicloteque, inchiriati, experimentati, daca va place investiti ~300 EURintr-o bicicleta decenta si veti vedea ca se renteaza. Lasatiprejudecatile in urma, lasati masina/motorul/scuter-ul acasa, luati-vaun amic/doi/trei si plecati intr-un quest bucurestean pe biciclete.Seara sau dimineata pe racoare, ruland fin pe o pista de biciclisti cuo casca in ureche veti simti altfel orasul – garantat.” scrie Cosminpe feeder.ro. […]

  2. […] Bicicleta are multe avantaje in comparatie cu alte mijloace de transport: nu genereaza emisii, deci nu polueaza aerul, este cunoscut ca cel mai eficient mijloc de transport, din punct de vedere energetic, este sanatos pentru cel care il foloseste. Bicicleta este, adesea, cel mai rapid mijloc de transport urban, are un cost scazut, nu necesita spatiu mare de depozitare. Daca autoturismele folosite zilnic ar fi schimbate cu biciclete, atmosfera urbana ar fi mult mai curata… […]

  3. Anca 9 years ago

    Sper sa se extinda cicloteque si in alte orase (mai ales cluj 😀 )

    Si chiar e o mare satisfactie sa-i vezi pe acei lazy-ass inchisi in masinile lor blocate in trafic…muhaha.
    Ah si din propria experienta..nu plecati fara claxon :))

    Traiasca puterea exemplului 😉

  4. Rev 9 years ago

    Eu am avut un accident de masina cu bicicleta…nimic grav…niste julituri…de atunci nu prea imi mai vine sa ma urc pe bicicleta in bucuresti si nu recomand asta nimanui…inca
    Era sa uit. Plecam de la un stop, faceam dreapta, o masina la fel, nu m-a vazut si a luat curba cam strans, eu am facut buf de trotuar. Partea misto e ca am fost si injurat dupa aia. In loc de biciclete prin Bucuresti cred ca o sa-mi iau un tanc. 🙂

  5. pars 9 years ago

    big up to biking!

  6. luiza 9 years ago

    bravo, that’s the attitude dude!:)

  7. Dragos 9 years ago

    Frumos.

    Me next 😛

  8. Leeroy 9 years ago

    …si inca ceva! Daca stai sa te gandesti, inainte de popularizarea masinii, nu exista asa ceva precum reguli de circulatie. Semafoare, marcaje, conventii, pe bicicleta considera-te deasupra lor, au venit odata cu masinile si sunt pentru masini! Inainte de asta strazile erau un melanj prietenos de carute, pietoni si, da, biciclete.
    …Completely oblivious of such gay contraptions as a “one way street”. Maybe for you, mr. taxi driver man!

    Check out bannedbicycles at wordpress, and streetsblog.org article To Obey. Or Not to Obey

    Signing, a priviledged minority.

  9. mugur 9 years ago

    “- Hai sa iti fac o poza pe bicla!
    – Nu frate, am!”
    astea ba!? astea?!..
    🙂

  10. dgrp17us1 9 years ago

    Pentru un inventar al pistelor existente si al unora propuse pentru o deplasare mai usoara, vizitati:

    bikesinbucharest.blogspot.com

Leave a reply (we review all comments)

CONTACT US

Send us an email and we'll get back to you, asap. Thank you! ⭐️

Sending

© 2004 - 2017 feeder.ro

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?